بلاگ

خاموش و روشن کردن چند ثانیه‌ای مودم و روتر برای اینترنت و وای‌فای خوب است


بسیاری از کاربران وقتی مودم و روتر خود را تنظیم می‌کنند و به محض اینکه وارد اینترنت می‌شوند؛ دیگر سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند.

مودم و روتر برای ماه‌ها روشن است تا اینکه خراب شود یا مشکلی در اینترنت و وای‌فای به وجود بیاید.

یکی از کارهای سریع و قابل اعتماد برای بهبود سرعت اینترنت و وای‌فای که همیشه هم توصیه می‌شود؛ خاموش کردن مودم و روتر برای چند ثانیه و بعد دوباره روشن کردن آن‌ها است. بهتر است هر ماه یک بار این خاموش و روشن کردن چند ثانیه‌ای مودم و روتر انجام شود.

حتی اگر واقعا با اینترنت و وای‌فای مشکلی نداشته باشید؛ باز هم باید به این توصیه عمل کرد. چون ریست و همین شروع به کار مجدد روتر می‌تواند چندین مشکل را برطرف کند.

بهتر است به طور مشخص دلایل زیر را برای چنین کاری بدانیم:

روتر شما یک کامپیوتر کوچک است

احتمالا تا کنون این‌طور فکر نمی‌کردید اما مودم یا روتر اینترنت شما در واقع یک کامپیوتر کوچک است. دقیقا مانند یک کامپیوتر عادی دارای پردازنده مرکزی (CPU)، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی داخلی و قطعات دیگر است. پس، مانند هر کامپیوتر عادی دیگری پس از مدت زمانی نیاز به ریستارت شدن و شروع به کار دوباره دارد.

راه‌اندازی مجدد روتر می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که به طور مستقیم روی سرعت و کیفیت اینترنت و وای‌فای تاثیرگذار هستند.

مثلا، گرم شدن بیش از اندازه پردازنده باعث افت کارایی دستگاه شده است و فقط خاموش و روشن کردن چند ثانیه‌ای مودم و روتر این مشکل را برطرف می‌کند.

گاهی اوقات یک مشکل عجیب و غیرعادی در روتر رخ داده است؛ مثلا اجازه نمی‌دهد دستگاه جدید به وای‌فای وصل شود یا مشکل تخصیص آدرس IP دارد. همین‌طور، ممکن است فضای حافظه رم روتر کاملا پر شده باشد.

همه این مسئله‌ها با راه‌اندازی و ریبوت روتر رفع می‌شوند. هرچه مودم و روتر شما پیشرفته‌تر باشد؛ ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد و احتمال خطا در آن‌ها بالاتر می‌رود.

ریبوت روتر باعث خلاص شدن از بدافزارها می‌شود

در حالی‌که اکثر مسایل مربوط به روترها و مودم‌ها یک مشکل جزئی یا یک باگ ساده هستند که به راحتی با یک ریست یا ریبوت دستگاه حل می‌شوند؛ برخی از مشکلات ناسازگارتر هستند و بدون اطلاع شما در پس‌زمینه اتفاق افتادند.

به عنوان مثال، اگر روتر شما به یک بدافزار آلوده شده باشد؛ هم شما به سختی متوجه خواهید شد و هم خلاص شدن از دست آن کار ساده‌ای نیست. مانند بدافزار VPNFilter که در سال ۲۰۱۸ روی حدود ۵۰۰ هزار روتر و مودم در سراسر دنیا نشست.

روترهای امروزی دارای ویژگی‌های امنیتی هوشمندی هستند و در طول زمان به طور خودکار به‌روز می‌شوند تا در برابر خطرات امنیتی همیشه آماده باشند ولی مودم و روترهای قدیمی این‌طور نیستند. در این وضعیت ریست و ریبوت این دستگاه‌ها می‌تواند بدافزار را از بین ببرد.

روترهای هوشمند ریبوت را ساده‌تر کردند

راه‌اندازی مجدد روترها و مودم‌های قدیمی و سنتی نسبتا ساده است. کافی است کلید پاور یا خاموش/روشن دستگاه را فشار دهید و بعد از ۱۰ ثانیه دوباره این کلید را برای روشن شدن دستگاه بزنید. کشیدن کابل برق مودم و روتر هم یک روش ساده دیگر ریبوت این دستگاه‌ها است.

روترهای هوشمند ریبوت را ساده‌تر کردند

اما در روترهای هوشمند، این روند ساده‌تر است و در اپلیکیشن موبایل یا تنظیمات پنل مدیریتی گزینه‌ای مانند Restart Network دارند که به راحتی با کلیک روی آن می‌توان دستگاه و کل شبکه را ریبوت کرد.

دیگر در این شرایط نیازی نیست نزدیک مودم و روتر خود بروید یا کابل برق آن را بکشید و چند ثانیه منتظر بمانید و دوباره کابل برق را به پریز بزنید.

به هر حال، ریبوت مودم و روتر بسیار ساده است و نباید بهانه‌ای شود برای اینکه فراموش کنیم هر ماه حداقل یک بار این دستگاه‌ها را خاموش و روشن کنید.

منبع : shabakehchi



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *