بلاگ

شگفت‌انگیزهای دنیای واقعیت مجازی


آینده تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، بطوریکه معرفی ابزارهایی مانند Oculus Rift و HTC Vive و روند رو به افزایش بازار فروش تکنولوژی های واقعیت مجازی مبتنی بر گوشی های هوشمند شبیه Google Cardboard، واقعیت مجازی را در مسیر اصلی خود قرار داده است. پردازش محیطی نیز فناوری است که قرار است به ما خدمت کند و در اتخاذ تصمیمات درست و موثر به ما کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا روند رو به جلوی این تکنولوژی ها و کاربرد هریک در کسب و کارتان را شرح دهیم.

تاکنون تکنولوژیهای مرتبط با واقعیت مجازی و پردازش محیطی به طور عمده به مصرف کنندگان بازار عرضه شده است. اما اینکه این تکنولوژیها چطور به کار شما بیایند و به شما کمک کنند را در دو بخش مجزا توضیح داده ایم.

واقعیت مجازی

در سطح گسترده: ابزارهایی مانند Oculus Rift و HTC Vive، پس از یک سال تحقیق، برای اولین بار در بهار امسال ساخته شدند. همچنین شرکت فیس بوک مبلغ هنگفت ۲ میلیارد دلار را بر روی Oculus Rift سرمایه گذاری کرد – موسس این شرکت (مارک زاکربرگ) معتقد است که این تکنولوژی ها می توانند پاسخگوی سوال “چه چیزی بعد از گوشی های هوشمند خواهد آمد؟” باشند.

در سطح پایین تر: هدست های مجازی Google Cardboard، که بر روی سرتان قرار می گیرند و تجربه نمایش ۳۶۰ درجه از محیط اطرافتان را به شما می دهند.

چشم انداز آینده: واقعیت افزوده (یا به اختصار A.R) تکنولوژییست که Realistic Holograms را می سازد تا با آن محدودیت های میدان دید خود را از بین ببرید. همچنین نمایشگرهای HP Zvr 23.6-inch Virtual Reality، اولین نمایشگر سه بعدی تجاری اچ پی است که تصاویر سه بعدی هولوگرافی نشان می دهد، در این نمایشگرها شما می توانید تمامی زوایا و گوشه کنار تصویر را با جزئیات کامل و مانند آنچه در دنیای واقعی می بینید، مشاهده کنید. شرکت اچ پی با همکاری یک شرکت تولید نرم افزار در حال کار بر روی نمایشگرهای HP Zvr هستند برای کمک به متخصصان و پزشکان تا به وسیله این نمایشگرها نمای سه بعدی از تصاویر پزشکی را مشاهده کنند تا تعاملی نزدیکتر به واقعیت با تصاویر مجازی قسمت های مختلف اعضای بدن داشته باشند. در این راستا هولولنزهای مایکروسافت در اکتبر ۲۰۱۶ بصورت آزمایشی معرفی شدند و پس از آن گوگل ۵۴۲ میلیون دلار بر روی هدست های واقعیت مجازی Magic Leap سرمایه گذاری کرد.

آیا کسب و کار من نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه ها دارد؟

احتمالاً نیاز خواهید داشت، چه اکنون و چه در آینده. در زیر چند کاربرد برای این تکنولوژی که باید در نظر داشته باشید را آورده‌ایم:

دنیای واقعیت مجازی

• تجربه کار با محصول قبل از خرید آن؛ آیا شما محصولی می فروشید که مشتریان قبل از خرید آن نیاز به مشاهده و تجربه کار با آن را دارند؟ در این مورد واقعیت مجازی می تواند به آن‌ها یک اتاق تست مجازی ارائه دهد تا به مشاهده و تست آن محصول بپردازند، این‌کار هزینه های تدارکات، تولید و احتمالاً خرابی کالا را بسیار کاهش می دهد.

• تحقیق با هزینه کمتر؛ قبل از اینکه تولید یک محصول را در خط تولید قرار دهید، واقعیت مجازی به شما کمک می کند تا این محصول را در اختیار کاربران جهت تست قرار دهید و دیگر نیازی نیست که کارخانجات یک نمونه تولید شده از آن را به مشتریان بدهند. (نکته جالب: متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۱۱۵ تکنولوژی واقعیت مجازی به جایی برسد که بتوان به کمک آن اجسام مجازی را به خوبی دنیای واقعی لمس کنیم.)v • آموزش کارکنان؛ یک رویکرد تعاملی در آموزش، نسبت به یک جلسه فیزیکی و استاد محور می تواند بسیار موثرتر باشد.

• ادارات مجازی؛ تصور کنید اگر کارکنان شما بتوانند با همکارانشان از منزل تعامل برقرار کنند بطوریکه انگار در یک اتاق قرار دارند، این عمل باعث صرفه جویی در فضا و امکانات اشغالی در اداره و در نتیجه رشد و توسعه می شود.

دنیای واقعیت مجازی

پردازش محیطی

در واقعیت؛ در دنیای تکنولوژی تا به حال صحبت های زیادی از اینترنت اشیا شده است، اما تنها مفاهیم سطحی آن را اجرا کرده ایم. فراتر از اشیا فیزیکی ما در تعامل با سنسورها و ماشین های محیط اطرافمان هستیم که می بینند، می فهمند و به نیازهای ما واکنش نشان می دهند.

در تکنولوژی؛ در زمینه پردازش محیطی چیزهای زیادی قابل توجه هستند، اما موارد زیر موارد ابتدایی و آغازین هستند:

• سنسورهایی که صداها، حرکات، دما، موقعیت و موارد دیگر را نشان می دهند. این سنسورها حتی می توانند با دستگاه هایی که در حال استفاده از آن‌ها هستید ترکیب شوند.

• دستگاه های متصل که از این سنسورها استفاده می کنند.

• خدمات محیطی که از تمام آیتم های بالا استفاده می‌کنند، برای تجزیه و تحلیل داده ها.

آیا کسب و کار من نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه ها دارد؟

در موارد کوچک بله، شما احتمالاً در حال حاضر نیاز دارید. در زیر چند نکته برای کاربردهای این تکنولوژی که باید در نظر داشته باشید را آورده‌ایم:

دنیای واقعیت مجازی

• متمرکز بمانید؛ چه چیز سیستم های محیطی می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟ بر روی هدفتان تمرکز کنید و سپس تعیین کنید چه تکنولوژیی می تواند در رسیدن به هدفتان به شما کمک کند.

• مرحله به مرحله پیش بروید؛ مرحله‌ای از فرآیند کسب و کار خود که دوست دارید بهینه شود یا توسعه یابد را تفکیک کنید و بر روی آن متمرکز شوید.

• مشتریان خود را در اولویت قرار دهید؛ این سوال را بپرسید که مشتریان در ابتدای مواجه با این سیستم جدید چه عمل و عکس العملی نشان خواهند داد؟ تجربیات مشتریان خود را در ابتدا بررسی کنید.

• اداره را هوشمند سازید؛ ما اکنون در مسیری برای داشتن “خانه های هوشمند” که آینده تکنولوژی محیطی اند، هستیم، ویژگیهای “هوشمند” مشابهی را به اداره خود اضافه کنید تا کارمندان خود را راحت تر و خلاق تر سازید.

منبع: HP.com

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *