بلاگ

سازه ساپورت پرینترهای سه بعدی چیست؟


پرینتر‌های سه بعدی دارای ساختار و تکنولوژی ساخت پیچیده‌ای هستند و مدل‌سازی با آنها در نهایت ظرافت انجام می‌شود. برخی از پرینترهای سه بعدی دارای سازه ساپورت هستند و در اینجا قصد داریم در رابطه با سازه ساپورت پرینترهای سه بعدی و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

پرینتر سه بعدی چیست؟

در وهله اول باید ببینیم که پرینتر سه بعدی چیست و چگونه کار می‌کند. زیرا با شناخت این نوع پرینتر، بهتر می‌توانیم مشکلات آن را شناسایی کنیم.

پرینترهای سه بعدی، تصویر ۲ بعدی که مدنظرتان است را به صورت سه بعدی و واقعی مدلسازی می‌کند. تکنولوژی ساخت قطعات با پرینتر سه بعدی به این صورت است که هر قطعه از لایه‌های زیادی که به صورت برش افقی روی هم قرار می‌گیرند ساخته می‌شود. با وجود این پرینترها، قطعاتی از قبیل مجسمه، ماکت، قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه‌های بزرگ ساخته می‌شوند. حتی در دندانپزشکی هم از این نوع پرینتر استفاده می‌شود. ارتودنسی‌های شفاف، نتیجه چاپ پرینترهای سه بعدی هستند.

اگر علاقمند به عملکرد این دستگاه‌های جدید هستید، بهتر است ابتدا انواع پرینترهای سه بعدی را بشناسید.

فروش انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
پرینترها یکی از دستگاه های جانبی کامپیوتر هستند که امروزه کاربرد بسیاری در انجام کارهای روزمره دارند. هریک از مردم استفاده های خاصی از پرینترها دارند، با انتخابی هوشمندانه می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید، پس همین حالا شروع کنید:

مشاوره و خرید پرینتر

 سازه ساپورت در پرینتر سه بعدی چیست؟

در زمان ساخت مدل با پرینتر سه بعدی، هر لایه برای اینکه ساخته شود، نیازمند یک لایه زیرین و یا سطحی است که روی آن قرار گیرد. از طرفی هم برخی از قطعات به دلیل زوایا و بیرون زدگی‌هایی که دارند، نیازمند یک صفحه زیرین هستند که این صفحه زیرین با استفاده از مواد اولیه‌ای که برای ساخت مدل استفاده می‌شود ساخته خواهد شد.

البته که با وجود ساپورت، قطعه شما همان شکلی که مدنظر داشتید را خواهد گرفت، اما بعد از جدا کردن سازه ساپورت، باید سطح قطعه را صاف کنید تا برجستگی و پستی بلندی‌های آن از بین بروند.

سازه ساپورت پرینتر سه بعدی
وجود سازه ساپورت موجب زیبایی و دقت بیشتر در قطعه می‌شود.

سازه ساپورت در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که قابل توجه هستند. درست است که با وجود سازه ساپورت، قطعات ساخته شده از دقت و ظرافت بالایی برخوردار هستند، اما ساخت ساپورت موجب مصرف مواد اولیه بیشتر و صرف زمان زیادی برای ساخت قطعه می‌شود. از طرفی هم تمیز کردن و جدا کردن تکه‌های زائد و اضافی از قطعه اصلی، زمان‌بر است.

سازه ساپورت در پرینترهای سه بعدی FDM، SLA، DLP، SLS، PolyJet، Binder jetting و SLM ایجاد می‌شود.

تعمیرات تخصصی پرینتر
در تصویر دو مدل را می‌بینید که یکی با استفاده از سازه ساپورت و دیگری با بدون سازه ساخته شده‌است.

انواع سازه ساپورت در پرینترهای سه بعدی

سازه ساپورت در پرینترهای FDM

در پرینترهای سه بعدی FDM، برای زوایای بالاتر از ۴۵ درجه، نیاز به وجود سازه ساپورت هست. بسته به مدل و زوایای قطعه، اپراتور دستگاه تشخیص می‌دهد که این طرح به سازه ساپورت نیاز دارد یا خیر.

انواع سازه‌های ساپورت در پرینتر سه بعدی، شامل سازه ساپورت درختی و سازه آکاردئونی می‌شوند.

سازه ساپورت درختی، نسبت به نوع آکاردئونی، تماس کمتری با سطح مدل دارد. شاید ظاهر سازه درختی، چندان تمیز و مرتب نباشد، اما به دلیل همین سطح تماس محدود، خیلی آسان‌تر و بدون دردسرتر از قطعه جدا خواهد شد.

فروشگاه آنلاین کارتریج
در تصویر بالا، دو نوع سازه آکاردئونی و درختی را مشاهده می‌کنید.

نوع دیگری از ساپورت هم وجود دارد که در آب حل می‌شود. ساپورت محلول در آب در برخی از پرینترهای سه بعدی FDM، ساخته می‌شود. عملکرد این دستگاه‌های سه بعدی به این صورت است که به واسطه دارا بودن دو نازل، ساپورتی که ساخته شده از یک ماده حلال در آب است، ایجاد می‌شود. این ساپورت به راحتی در آب حل شده و دیگر نیازی به جداسازی تکه‎های آن از مدل نیست.

موارد مصرف این جنس ساپورت در قطعاتی است که زوایای زیادی دارند و جدا کردن ساپورت به راحتی ممکن است. فقط کافیست قطعه را داخل آب قرار دهید تا تکه‌های ساپورت از آن جدا شوند.

پیشنهاد مطالعه

سازه ساپورت در پرینترهای SLS

در پرینترهای SLS، نیازی به سازه ساپورت نیست. در واقع پودری که در اطراف سازه وجود دارد و ذوب نمی‌شود و مدل داخل آن ساخته می‌شود، نقش سازه ساپورت را داشته و به راحتی هم از قطعه جدا می‌شود.

فروش پرینتر و ماشین های اداری
تمیز کردن سازه ساپورت از مدل ساخته شده با پرینترهای SLS بسیار آسان است.

سازه ساپورت در پرینترهای SLA و DLP

سازه ساپورت در پرینترهای SLA و DLP، ظاهری شبیه شاخه‌های نوک تیز دارد که این امر باعث شده مصرف مواد اولیه به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و با توجه به شکل مدل طراحی شده، مشخص می‌شود که چه تعداد ساپورت باید در زیر آن قرار گیرد. با توجه تکنولوژی ساخت این پرینترها، شما می‌توانید قطعاتی با جزئیات بالا بسازید.

برای جدا کردن تکه‌های سازه ساپورت از قطعه، ابتدا آن را داخل الکل ایزوپروپیل قرار داده و سپس با استفاده از ابزار تیز، تکه‌ها را از آن جدا می‌کنند و در نهایت با استفاده از سمباده، سطح آن را صاف می‌کنند.

تعمیر پرینتر در محل
اگر ظرافت قطعه‌ای که می‌سازید در بخشی از قسمت‌ها زیاد است، بهتر است قطعه را طوری قرار دهید که کمترین میزان ساپورت با آن در ارتباط باشد.

سازه ساپورت در پرینترهای Binder jetting

در پرینترهای Binder jetting، برای ساخت مدل از پودر استفاده می‌شود. تنها تفاوت این پرینتر با دستگاه‌های SLS در این است که برای ساخت مدل، به جای ذوب کردن پودر، از مواد چسبنده استفاده می‌شود و لایه‌ها به یکدیگر می‌چسبند. در این پرینتر هم نیازی به سازه ساپورت نیست و همین پودر موجود در مخزن، به عنوان سازه ساپورت عمل می‌کند.

فروشگاه آنلاین پرینتر
تمیز کردن پودر ساپورت در این تکنولوژی چاپ، در چند مرحله انجام می‌شود.

سازه ساپورت در پرینترهای PolyJet

در پرینترهای سه بعدی PolyJet هم مانند سایر دستگاه‌های مشابه به سازه ساپورت برای ساخت مدل نیاز است. اما مانند پرینترهای FDM، این نوع پرینتر هم دارای دو نوع نازل است که نازل دومی برای خروج ماده ساپورت طراحی شده‌است. ماده مورد استفاده برای ساخت سازه ساپورت، از نوع محلول در آب است که بعد از تمیز کردن از روی مدل، هیچ اثری روی آن باقی نخواهد گذاشت.

تعمیرات تخصصی پرینتر
در این مدل، با استفاده از آب، سازه ساپورت را جدا می‌کنید.

تمیز کردن سازه ساپورت در مدل‌های فلزی ساخته شده با پرینترهای سه بعدی، بسیار آسان است و به راحتی با سمباده تمیز خواهد شد و اثری از تکه‌های ساپورت روی آنها باقی نخواهد ماند.

با توجه به قیمت بالای پرینترهای سه بعدی، نگهداری از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. اما هر زمانی که کوچک‌ترین خللی در عملکرد پرینترهای سه بعدی مشاهده کردید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن، برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

منبع: ۳dhubs.com

تعمیرات انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکل روشن نشدن پرینتر اچ پی برخورد کردید، با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش دستگاه‌های شما هستند.

خدمات تعمیر پرینتر

نویسنده : زهرا چگینی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *