بلاگ

ریکاوری هارد اکسترنال را چگونه انجام دهیم؟


روش‌های مختلفی برای ریکاوری هارد اکسترنال وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها به نحوه‌ی از دست رفتن اطلاعات بستگی دارد. بنابراین بهتر است تشخیص اینکه چه روشی را برای ریکاوری هارد اکسترنال مورد استفاده قرار دهید، به عهده متخصصان بازیابی اطلاعات بگذارید. برای ثبت سفارش دیتاریکاوری، از لینک درخواست بازیابی اطلاعات توسعه شبکه آداکاستفاده کنید. در این مطلب نکات مهم در زمینه ریکاوری هارد اکسترنال و نحوه انجام بازیابی هارد اکسترنال را آموزش می‌دهیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

چرا اطلاعات هارد اکسترنال از بین می‌رود؟

از دست دادن اطلاعات می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. ممکن است به اشتباه اطلاعات را پاک کرده باشید یا به هارد آسیب فیزیکی وارد شده باشد. مخصوصا هارد اکسترنال به دلیل قابلیت جابجایی، همواره در معرض افتادن و یا هر نوع آسیب فیزیکی دیگر است.

در جدول زیر دلایل احتمالی از دست دادن اطلاعات و روش‌های مرسوم برای بازگردانی آن را مرور می‌کنیم.

دلیل از دست رفتن اطلاعات هارد اکسترنالراه حل احتمالی برای ریکاوری هارد اکسترنال
حذف اتفاقی تصاویر، ویدئوها و…بازیابی از Recycle Bin ویندوز یا توسط نرم افزارهای بازیابی هارد اکسترنال
پارتیشن یا درایوِ آسیب دیده را فرمت کرده‌اید.استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌‌ای ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال
پاک شدن فایل به وسیله ویروس یا malwareریکاوری هارد اکسترنال  به وسیله CMD
خرابی فایلبازیابی هارد اکسترنال  به وسیله windows file checker
ذخیره نشدن داده‌ها به خاطر قطعی برق یا…ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال  به وسیله بک‌آپ
آسیب دیدن فیزیکی هارد اکسترنالمراجعه به متخصصین دیتاریکاوری

برای آشنایی با انواع آسیب هارد و هزینه ریکاوری هارد می‌توانید مطلب تعمیر هارد و انواع بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد را در وبلاگ توسعه شبکه آداکمطالعه کنید.

چند نکته برای بالا رفتن شانس ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال

  • به محض از دست رفتن اطلاعات، استفاده از هارد را متوقف کنید.

هرچه بیشتر از هارد اکسترنال استفاده کنید، احتمال over write شدن اطلاعات بالاتر می‌رود و به همان نسبت شانس ریکاوری هارد اکسترنال کاهش می‌یابد. Over write یعنی شما یا حتی سیستم عامل، اطلاعات جدیدی را روی اطلاعات قدیمیِ پاک شده، کپی (write) کرده باشید. البته اگر هارد شما آسیب فیزیکی دیده، کارتان سخت‌تر است و احتمالا باید هزینه بیشتری برای برگرداندن اطلاعات بپردازید.

  •  هارد اکسترنال را فرمت نکنید.

اگرچه با فرمت کردن هارد اکسترنال بسیاری از مشکلات این هاردها رفع می‌شود اما این کار ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال فرمت شده را بسیار دشوار می‌کند چرا که با فرمت کردن هارد، شما تمام فضای ذخیره سازی هارد را Empty نشانه‌گذاری کرده و یک پارتیشن‌بندی تازه را آغاز می‌کنید. در این صورت بازیابی اطلاعات هارد دیسک اکسترنال طولانی، هزینه‌بر و گاهی غیرممکن می‌شود. به طور مثال اگر هنگام فرمت کردن هارد، تیک Quick Fromat را فعال نکرده باشید، احتمال ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده بسیار کم خواهد بود و شانس زیادی برای بازیابی هارد نخواهید داشت.

  • خودتان هارد را تعمیر نکنید.

تعمیر هارد یک امر کاملا تخصصی است و گاهی مطابق انتظار پیش نمی‌رود. ممکن است در طول این پروسه با مشکل پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شوید و همین امر کار بازیابی و ریکاوری را با مشکل مواجه کند. به همین خاطر است که اکثر اوقات یک نرم افزار بازیابی هارد اکسترنال به شما هشدار می‌دهد قبل از اعمال هرگونه تغییری روی هارد، از اطلاعات آن بکاپ بگیرید.

با مطالعه مطلب ریکاوری اطلاعات چیست؛ تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد می‌توانید اطلاعات کاملی در زمینه بایدها و نبایدهای بازیابی اطلاعات هارد دیسک اکسترنال به دست بیاورید.

نحوه ریکاوری هارد اکسترنال
نحوه ریکاوری هارد اکسترنال
  • از بک آپ قبلی استفاده کنید.

پشتیبان گرفتن از اطلاعات، اقدامی نجات بخش است خصوصا اگر بتوانید اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره کنید زیرا امکان سالم ماندن اطلاعات ذخیره شده روی فضای ابری، بسیار بالاتر از بک‌آپ‌های ذخیره شده روی دستگاه‌های ذخیره سازی فیزیکی است. فقط مطمئن شوید که اطلاعات لازم مانند کلمه عبور و … را برای بازگرداندن اطلاعات در اختیار داشته باشید.

  • از متخصصین کمک بگیرید.

به طور کلی ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال نیاز به تجربه زیادی دارد. معمولا افراد کم‌تجربه بعد از فرمت یا آسیب فیزیکی هارد، دچار اضطراب می‌شوند و اقداماتی انجام می‌دهند که بازگردان اطلاعات را دشوارتر می‌کند. بهترین راه حل برای بازیابی هارد اکسترنال مراجعه به متخصصین این حوزه است اما می‌توانید با کمی دقت از راهکارهایی که در ادامه می‌خوانید استفاده کنید.

خدمات بازیابی اطلاعات در فالنیک
نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات توسعه شبکه آداکاطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.

درخواست بازیابی اطلاعات

ویژگی data remanence چیست؟

قبل از پرداختن به روش‌های ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال خوب است درباره ویژگی data remanence بدانیم. در دستگاه‌های ذخیره سازی ویژگی‌ای به نام data remanence وجود دارد که به وسیله آن می‌توان پس از پاک شدن اطلاعات، به اطلاعات دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را بازگرداند.

بسیاری از سیستم‌عامل‌ها، مدیریت فایل‌ها و نرم‌افزارهای دیگر قابلیتی را فراهم می‌کنند که در آن فایلی که کاربر دستور حذف آن را داده، بلافاصله حذف نمی‌شود بلکه به یک قسمت نگهداری منتقل می‌شود، چیزی شبیه  به ctrl+z در نرم افزارهای مختلف. در واقع سیستم عامل به جای اجرای کامل دستور حذف، فقط ورودی فایل را از دایرکتوری سیستم‌فایل حذف می‌کند؛ چون این امر به کار کمتری نیاز دارد پس سریعتر است و محتویات فایل -داده‌های واقعی- در دستگاه ذخیره سازی باقی می‌مانند.

به بیان ساده‌تر تا زمانی که سیستم عامل از آن فضا برای ذخیره داده‌های جدید استفاده نکند، داده‌های به ظاهر حذف شده، در آنجا باقی می‌مانند و نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات می‌توانند این اطلاعات را ریکاوری کنند. حتی ممکن است بعد از over write یا بازنویسی اطلاعات جدید به جای اطلاعات قدیمی هم، دیتای حذف شده به صورت فیزیکی روی دیسک باقی مانده باشد و ویژگی‌های فیزیکی دستگاه ذخیره سازی، امکان بازیابی محتویات قبلی را فراهم کند. اما در بیشتر موارد، این بازیابی فقط با خواندن از دستگاه ذخیره‌سازی به روش معمول، امکان پذیر نیست، بلکه نیاز به استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی مانند disassembling دستگاه و دسترسی مستقیم دارد. اینجاست که باید کار را به متخصصین بازیابی اطلاعات بسپارید.

نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال
نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال

نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال

در زمینه نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال، می‌توانید نرم‌افزارهای زیادی را بکار بگیرید که عمل ریکاوری هارد اکسترنال را به خوبی انجام می‌دهند. اما استفاده از این نرم‌افزارها همیشه سودمند نیست. اگر با کامپیوتر و عبارات تخصصی آن آشنایی کاملی ندارید، استفاده از این نرم‌افزارها ممکن است باعث دردسر شود. حتی گاهی استفاده نادرست از یک نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال موجب آسیب دائمی به داده‌های شما و از دست رفتن همیشگی آن می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مجموعه نرم افزار بازیابی هارد اکسترنال می‌توانید مقاله معرفی بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات را در توسعه شبکه آداکمطالعه کنید.

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال wd

هاردهای وسترن دیجیتال یکی از بهترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار هستند. چگونگی بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال وسترن دیجیتال، به نحوه از دست رفتن اطلاعات شما بستگی دارد. به طور مثال اگر فایل‌های روی هارد را به اشتباه پاک کرده‌اید کار راحت‌تری برای ریکاوری هارد اکسترنال wd my passportدر پیش دارید اما اگر از دست دادن اطلاعات به دلیل مشکل در هد هارد و یا میکروکدهای آن باشد، باید بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال wdرا به یک متخصص بازیابی اطلاعات کاربلد بسپارید. بنابراین قبل از ریکاوری هارد اکسترنال ، حتما با یک متخصص در مورد مشکل پیش آمده صحبت کنید.

پیشنهاد مطالعه

بازیابی پسورد هارد اکسترنال wd

به طور کلی گذاشتن پسورد روی هارد اکسترنال wd پیشنهاد نمی‌شود چرا که بازیابی آن معمولا با مشکلاتی همراه است. ممکن است شما حتی رمز عبور را فراموش نکرده باشید اما ساختمان هارد شما از نظر فیزیکی آسیب دیده باشد و هارد نتواند رمز را تشخیص بدهد. در این مواقع، بعد از سه یا پنج بار تلاش و عدم موفقیت در شناسایی پسورد، ممکن است هارد تمامی اطلاعات موجود را حذف کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید از گذاشتن پسورد روی هارد اکسترنال خودداری کنید.

اما اگر روی هارد اکسترنال وسترن دیجیتال پسورد گذاشتید، می‌توانید با استفاده از نرم افزار رسمی این شرکت هارد را فرمت کرده و پسورد را حذف کنید یا تغییر دهید. اما دقت کنید که در این روش همه اطلاعات از روی هارد پاک می‌شوند.

برای برداشتن پسورد از روی هارد اکسترنال wd، ابتدا نرم افزار هارد اکسترنال وسترن دیجیتال را نصب کرده، سپس در پنجره مشخص شده هارد دیسک خودتان را انتخاب کنید. بعد از آن و با اشتباه وارد کردن پسورد برای چند مرتبه، پنجره فرمت کردن هارد نمایش داده می‌شود. بعد از فرمت هارد خواهید دید که پسورد از روی هارد برداشته شده است.

نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال wd
نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال wd

احتمال ریکاوری هارد اکسترنال wd my passportدر حالتی که پسوردش را فراموش کرده‌اید کم است و پیشنهاد می‌شود بازیابی اطلاعات را به یک متخصص واگذار کنید چرا که با تلاش اشتباه ممکن است شانس ریکاوری هارد اکسترنال شما کمتر شود.

نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال wd

با استفاده از نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال وسترن دیجیتال با نام wd backup می‌توانید از هارد اکسترنال وسترن دیجیتال، نسخه پشتیبان گرفته و در صورت لزوم آن را بازیابی کنید. این نرم افزار با حجم تقریبی هفت مگابایت و به صورت رایگان، در وبسایت شرکت وسترن دیجیتال موجود است و می‌توانید آن را در نسخه‌های ۶۴ یا ۳۲ بیتی دانلود کنید. از قابلیت‌های این نرم افزار امکان ارسال نسخه پشتیبان به فضای ابری (cloud) است که حفاظت از اطلاعات شما را تضمین می‌کند. دقت کنید که نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال wdصرفا اطلاعاتی که در نسخه پشتیبان وجود داشته باشد را بازگردانی می‌کند و قابلیت ریکاوری هارد اکسترنال را ندارد.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ


}
}]
}

نویسنده : احسان رعیت



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *