بلاگ

روش‌های نگهداری از کارتریج


همانطور که می‌دانید کارتریج یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر در چاپ سند است که در صورت خرابی آن، پرینتر عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی کارتریج اورجینال بسیار گران است و شارژ یا خرید کارتریج برای همه امکان پذیر نیست. در نتیجه تصمیم گرفتیم مقاله‌ای با موضوع روش‌های مراقبت و نگهداری از کارتریج را برای شما تولید کنیم تا بتوانید از خرابی کارتریج جلوگیری کنید.

آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید:

کارتریج مخزنی است که داخل آن با تونر یا جوهر پر می‌شود. این قطعه در انواع ماشین‌های اداری مثل پرینتر، دستگاه کپی، پلاتر و … استفاده می‌شود و بسته به اینکه داخل آن از پودر پر شده یا جوهر، اسم لیزری یا جوهر افشان به خود می‌گیرد.

عملکرد کارتریج جوهری و لیزری بسیار متفاوت است. در نتیجه برای نگهداری از آنها باید اقدامات متفاوتی انجام دهید که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

 

خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، ۲۵ بار شارژ کارتریج در توسعه شبکه آداکمعادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.

خدمات شارژ کارتریج

 

چگونه از کارتریج جوهر افشان نگهداری کنیم؟

در صورتیکه پرینتر شما جوهر افشان است، باید از کارتریج‌های جوهری استفاده ‌کنید و حتما روش‌های مراقبت و نگهداری از کارتریج را بدانید. کارتریج‌های جوهر افشان ساختار ویژه‌ای دارند و حساس‌تر از کارتریج‌های لیزری هستند. برای مراقبت از این کارتریج‌ها می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر جوهر کارتریج رو به اتمام است و کارتریج قابلیت شارژ را دارد، هرچه سریع‌تر برای شارژ آن اقدام کنید. زیرا اگر کارتریج خشک شود، ممکن است دیگر امکان شارژ شدن نداشته باشد و مجبور به خرید کارتریج جدید شوید.
نحوه شارژ کارتریج جوهرافشان

شارژ کارتریج جوهر افشان به وسیله سوراخ شدن بدنه کارتریج با سرنگ و تزریق جوهر به آن انجام می‌شود.

  • در پرینترهای جوهر افشان عمل چاپ به وسیله کارتریج و هد انجام می‌شود؛ در نتیجه همیشه روی هد کارتریج مقداری جوهر باقی می‌ماند. در صورتیکه این جوهر روی کارتریج خشک شود، منافذ هد بسته شده و پرینتر پرینت نمی‌گیرد.
خشک شدن هد پرینتر

برای جلوگیری از خشک شدن پرینتر باید هر ماه حداقل چند صفحه پرینت بگیرید و سپس هد را با دستمال تمیز کنید.

  • اگر پرینتر شما مخزن‌دار نیست و می‌خواهید برای مدتی از آن استفاده نکنید. بهتر است کارتریج را از پرینتر بیرون آورده و آن را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی زیپ دار نگهداری کنید تا جوهر آن خشک نشود. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن کارتریج می‌توانید یک دستمال نم دار داخل کیسه بگذارید تا رطوبت تولید کرده و مانع از خشک شدن کارتریج شود.

پیشنهاد مطالعه

  • کارتریج و پرینتر را در معرض آفتاب یا جای گرم نگهداری نکنید. زیرا بالا رفتن دما باعث انبساط کارتریج می‌شود در نتیجه ممکن است جوهر داخل کارتریج به بیرون نشت کند و به دستگاه آسیب برساند.
  • بعد از خرید یا شارژ کارتریج برای نصب کارتریج داخل دستگاه مراقب چیپست کارتریج و سوزن‌های داخل پرینتر باشید. زیرا این قطعات بسیار حساس هستند و ممکن است به سرعت دچار خرابی شوند.
  • در صورتیکه کارتریج جوهری را از دستگاه خارج می‌کنید آن را در حالت ایستاده قرار دهید. زیرا در غیر اینصورت جوهر به یک سمت جمع شده یا ممکن است در حالت افقی و وارونه به بیرون نشت کند.

چگونه از خشک شدن کارتریج جوهر افشان جلوگیری کنیم؟

یکی از اساسی‌ترین سوالات کاربران در خصوص کارتریج‌های جوهری این است که چگونه از خشک شدن کارتریج جوهری جلوگیری کنیم؟ در اینجا قصد داریم اقدامات موثری که می‌توانید انجام دهید را معرفی کنیم:

  • اگر از پرینتر جوهری مدت زمان زیادی استفاده نمی‌کنید، کارتریج را از آن خارج کنید.
  • اگر کارتریج شما درپوش اضافه دارد، در زمان خارج کردن کارتریج از دستگاه دوباره آن درپوش را روی آن نصب کنید.
  • کارتریج را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.
  • کارتریج را در محیط خنگ و به دور از آفتاب نگهداری کنید.
  • کنار کارتریج یک دستمال نمدار قرار دهید تا رطوبت حفظ شود.
  • کیسه پلاستیکی یا ظرف را محکم ببندید تا هوای بیرون به آن نفوذ نکند.
  • هر هفته وضعیت کارتریج را بررسی و در صورت خشک شدن دستمال دوباره آن را خیس کنید.
جلوگیری از خشک شدن کارتریج

دستمال مرطوب نباید خیلی خیس باشد، همچنین نباید با هد و جوهر کارتریج تماس داشته باشد.

چگونه از کارتریج تونری نگهداری کنیم؟

کارتریج لیزری یا تونری نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری نسبت به کارتریج جوهر افشان دارد و در صورت بی‌توجهی عمر آن کم شده و فرسوده می‌شود و مشکلات متعددی برای پرینتر و چاپ به وجود می‌آید که یکی از آنها سیاه پرینت گرفتن کاغذ است. در ادامه به نکات مهم برای نگهداری و مراقبت از این کارتریج‌ها می‌پردازیم:

خالی کردن مخزن کارتریج

مخرن کارتریج یا سطل آشغال کارتریج یکی از قسمت‌های مهم کارتریج‌های لیزری است که باید به موقع خالی شود. زیرا پر شدن این مخزن باعث افتادن خطوط افقی روی کاغذ می‌شود.

کارتریج‌های جوهر افشان ساختار ویژه‌ای دارند و حساس‌تر از کارتریج‌های لیزری هستند.

مخزن ضایعات کارتریج

ضایعات تونر به وسیله بلید در مخزن ضایعات یا سطل آشغال کارتریج جمع می‌شود.

درست انتخاب کردن کاغذ

درست انتخاب کردن کاغذ یکی از مسائلیست که در کیفیت چاپ و سلامت کارتریج در بلند مدت مدت تاثیرگذار است. علی رغم این موضوع بعضی از افراد تصور می‌کنند نوع کاغذ تاثیری در عمر کارتریج ندارد. ولی از نظر تعمیرکاران پرینتر نوع کاغذ در سلامت کارتریج موثر است و باید در زمان خرید، کاغذ مناسب و سازگار با پرینتر را خریداری کنید. برای اطلاع و انتخاب کاغذ مناسب می‌توانید مقاله «انتخاب صحیح نوع کاغذ متناسب با پرینتر» را مطالعه کنید.

درست نصب کردن کارتریج لیزری

اقدام دیگری که برای نگهداری از کارتریج لیزری خود می‌توانید انجام دهید، نصب صحیح کارتریج روی پرینتر است. برای اینکار باید در زمان نصب به نکات ایمنی و دستورالعمل‌هایی که در دفترچه پرینتر آمده است، توجه کنید. همچنین اگر در این زمینه مهارت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار پرینتر کمک بگیرید تا آسیبی به پرینتر وارد نکنید.

پیشنهاد مطالعه

از نصب پرینتر در محل مرطوب خودداری کنید

نصب پرینتر در محل خشک و دور از رطوبت نیز یکی از نکات مهم در نگهداری از کارتریج لیزری است. زیرا در صورتیکه پرینتر در محیط مرطوب نصب شود، پودر داخل کارتریج گوله می‌شود و بعد از مدتی مثل سنگ سفت و خشک می‌شود. چنانچه به این مسئله بی‌توجهی شود قطعاتی مانند چرخ دهنده‌ها، فوم رول، مگنت و درام به درستی کار نمی‌کنندو پرینتر از کار می‌افتد.

کارت تعمیر

استفاده زیاد از کارتریج لیزری

عامل دیگری که می‌تواند در نگهداری از کارتریج لیزری موثر باشد، استفاده به اندازه و استاندارد از کارتریج است. زیرا کارتریج و بعضی قطعات دیگر مثل بلید، ظرفیت محدودی دارند و در صورتیکه از آنها بیشتر از حد مجاز استفاده شود به قطعات دیگر مثل پیکاپ، کاغذکش، درام و … آسیب می‌رسانند.

خارج کردن کارتریج تونری

اگر کارتریج لیزری اضافه دارید که بیرون از پرینتر نگهداری می‌کنید حتما آن را به صورت افقی و در محل خشک نگه دارید.

در این ملاقه سعی کردیم همه نکات مربوط به نگهداری کارتریج‌های لیزری و جوهر افشان را به شما آموزش دهیم. در صورتیکه شما جزء افرادی هستید که به تازگی خرید یا شارژ کارتریج داشته‌اید، بتوانید از آن بیشتر استفاده کنید.

اگر جوهر کارتریج رو به اتمام است و کارتریج قابلیت شارژ را دارد، هرچه سریع‌تر برای شارژ آن اقدام کنید. زیرا اگر کارتریج خشک شود، ممکن است دیگر امکان شارژ شدن نداشته باشد و مجبور به خرید کارتریج جدید شوید.
در پرینترهای جوهر افشان عمل چاپ به وسیله کارتریج و هد انجام می‌شود؛ در نتیجه همیشه روی هد کارتریج مقداری جوهر باقی می‌ماند. در صورتیکه این جوهر روی کارتریج خشک شود، منافذ هد بسته شده و پرینتر پرینت نمی‌گیرد.
اگر پرینتر شما مخزن‌دار نیست و می‌خواهید برای مدتی از آن استفاده نکنید. بهتر است کارتریج را از پرینتر بیرون آورده و آن را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی زیپ دار نگهداری کنید تا جوهر آن خشک نشود. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن کارتریج می‌توانید یک دستمال نم دار داخل کیسه بگذارید تا رطوبت تولید کرده و مانع از خشک شدن کارتریج شود.
کارتریج و پرینتر را در معرض آفتاب یا جای گرم نگهداری نکنید. زیرا بالا رفتن دما باعث انبساط کارتریج می‌شود در نتیجه ممکن است جوهر داخل کارتریج به بیرون نشت کند و به دستگاه آسیب برساند.
بعد از خرید یا شارژ کارتریج برای نصب کارتریج داخل دستگاه مراقب چیپست کارتریج و سوزن‌های داخل پرینتر باشید. زیرا این قطعات بسیار حساس هستند و ممکن است به سرعت دچار خرابی شوند.
در صورتیکه کارتریج جوهری را از دستگاه خارج می‌کنید آن را در حالت ایستاده قرار دهید. زیرا در غیر اینصورت جوهر به یک سمت جمع شده یا ممکن است در حالت افقی و وارونه به بیرون نشت کند.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چگونه از خشک شدن کارتریج جوهر افشان جلوگیری کنیم؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “یکی از اساسی‌ترین سوالات کاربران در خصوص کارتریج‌های جوهری این است که چگونه از خشک شدن کارتریج جوهری جلوگیری کنیم؟ در اینجا قصد داریم اقدامات موثری که می‌توانید انجام دهید را معرفی کنیم:

اگر از پرینتر جوهری مدت زمان زیادی استفاده نمی‌کنید، کارتریج را از آن خارج کنید.
اگر کارتریج شما درپوش اضافه دارد، در زمان خارج کردن کارتریج از دستگاه دوباره آن درپوش را روی آن نصب کنید.
کارتریج را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.
کارتریج را در محیط خنگ و به دور از آفتاب نگهداری کنید.
کنار کارتریج یک دستمال نمدار قرار دهید تا رطوبت حفظ شود.
کیسه پلاستیکی یا ظرف را محکم ببندید تا هوای بیرون به آن نفوذ نکند.
هر هفته وضعیت کارتریج را بررسی و در صورت خشک شدن دستمال دوباره آن را خیس کنید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “خالی کردن مخزن کارتریج”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مخرن کارتریج یا سطل آشغال کارتریج یکی از قسمت‌های مهم کارتریج‌های لیزری است که باید به موقع خالی شود. زیرا پر شدن این مخزن باعث افتادن خطوط افقی روی کاغذ می‌شود.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “درست انتخاب کردن کاغذ”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “درست انتخاب کردن کاغذ یکی از مسائلیست که در کیفیت چاپ و سلامت کارتریج در بلند مدت مدت تاثیرگذار است. علی رغم این موضوع بعضی از افراد تصور می‌کنند نوع کاغذ تاثیری در عمر کارتریج ندارد. ولی از نظر تعمیرکاران پرینتر نوع کاغذ در سلامت کارتریج موثر است و باید در زمان خرید، کاغذ مناسب و سازگار با پرینتر را خریداری کنید. برای اطلاع و انتخاب کاغذ مناسب می‌توانید مقاله «انتخاب صحیح نوع کاغذ متناسب با پرینتر» را مطالعه کنید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “درست نصب کردن کارتریج لیزری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “اقدام دیگری که برای نگهداری از کارتریج لیزری خود می‌توانید انجام دهید، نصب صحیح کارتریج روی پرینتر است. برای اینکار باید در زمان نصب به نکات ایمنی و دستورالعمل‌هایی که در دفترچه پرینتر آمده است، توجه کنید. همچنین اگر در این زمینه مهارت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار پرینتر کمک بگیرید تا آسیبی به پرینتر وارد نکنید.”
}
}]
}

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *