بلاگ

رادیو وایرلس چیست، چه انواع و کاربردی دارد؟


فناوری‌های بیسیم یکی از پر‌کاربرد‌ترین تجهیزات شبکه هستند که قابلیت دریافت و ارسال داده‌ها در فواصل دور و نزدیک را فراهم می‌کنند و برای ارسال و اشتراک‌گذاری اطلاعات در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شوند. رادیو وایرلس به دلیل وجود قدرت و توان بیشتر نسبت به نمونه‌های مشابه محدوده وسیع‌تری را پوشش می‌دهد و یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای انتقال تصاویر دوربین یا اطلاعات در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.

رادیو وایرلس چیست؟

رادیو وایرلس فناوری است که برای ارسال داده‌ها به‌شکل امواج رادیویی به مقصد و بالعکس از آن استفاده می‌شود. برای این منظور از مکانیزم ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا یک نقطه به چند نقطه (PTMP) استفاده می‌کند. رادیو وایرلس‌ها بر مبنای معماری و ساختاری که دارند یا به صورت رادیو آنتن یکپارچه مثل SXTsq یا به صورت NetMetal هستند که برای راه‌اندازی نیاز به یک آنتن جداگانه دارند.

یکی از مهم‌ترین مزایای رادیو وایرلس‌ها انعطاف‌پذیری آن‌ها است، به‌طوری که می‌توان از آن‌ها برای انتقال اطلاعات در فواصل مختلف استفاده کرد. گاهی اوقات ضروری است اطلاعات در مسافت‌های طولانی به‌اشتراک گذاشته شوند در نتیجه رادیو وایرلس بهترین گزینه برای دریافت و ارسال داده‌ها است.

پهنای باند برای انتقال و مسافت تحت پوشش دو نکته اصلی در انتخاب رادیو وایرلس هستند. به‌طور مثال، برخی از مدل‌ها برای پوشش‌دهی محدوده‌ای به مسافت زیر ۱۰ کیلومتر با نرخ انتقال ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه طراحی شده‌اند که البته این آمار بیشتر در در محیط‌های آزمایشگاهی به‌دست آمده و در دنیای واقعی با توجه به پارامترهای محیطی مثل آب‌وهوا و نویزهای موجود در محیط دستیابی به این مقدار کمتر می‌شود و برخی دیگر نیز برای پوشش‌دهی محدوده بزرگ‌تری به شعاع ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته شده‌اند که برای این منظور باید از آنتن‌های جداگانه‌ای که قدرت بالایی دارند استفاده شود.

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

مزایای رادیو وایرلس

مهم‌ترین کاربرد رادیو وایرلس انتقال داده‌ها بدون محدودیت مکانی است، زیرا از آنتن‌های بیسیم قدرتمندی استفاده می‌کند. استفاده از آنتن رادیویی دوربین مداربسته در سازمان‌ها و موسسات بزرگ این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را به سرعت انتقال دهیم. از مهم‌ترین مزایای رادیو وایرلس به موارد زیر باید اشاره کرد:

مقرون به صرفه: استفاده از امواج و سیگنال‌ها باعث می‌شود هزینه مربوط به تجهیزات فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

انعطاف‌پذیری: یکی از مزایای مهم استفاده از رادیو وایرلس عدم نیاز به کابل است بنابراین تبادل اطلاعات بدون خرابی‌های تجهیزات فیزیکی انجام می‌شود.

گسترش‌پذیری: با توجه به بیسیم بودن این تجهیزات می‌توان به راحتی شبکه ارتباطی را گسترش داده و بزرگ‌تر کرد.

پیاده‌سازی ساده: رادیو وایرلس به سادگی قابل پیاده‌‌سازی است، زیرا داده‌های دریافتی را به امواج رادیویی تبدیل کرده و ارسال می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

انواع رادیو وایرلس

نکته مهم در مورد رادیو وایرلس انتخاب گزینه‌ای است که پاسخ‌گوی نیازها باشد: ابتدا باید مشخص کنید قرار است رادیو وایرلس در چه مکانی نصب شود. رادیو وایرلس‌ها به‌طور کلی به دو گروه رادیو وایرلس داخلی (Indoor) و رادیو وایرلس خارجی (Outdoor) طبقه‌بندی می‌شوند. هر یک از این دو گروه مزایای خاص خود را دارند، اما از نظر معماری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

هنگامی که صحبت از انواع رادیو وایرلس به میان می‌آید باید ببینیم چه گزینه‌ای در دسترس قرار داشته و خدمات پشتیبانی فنی خوبی از آن به عمل می‌آید. در میان برندهای مختلفی که در بازار وجود دارند، رادیو میکروتیک تنوع بیشتری دارد. تجهیزات میکروتیک از نظر کاربری به گروهای مختلفی تقسیم می‌شوند، مثلا:

  1. اگر قصد استفاده از رادیو وایرلس در محیط‌های باز مثل نمایشگاه‌ها و پارک‌ها را دارید cAP و wAP و cAP lite و Metal 2 و Groove 2 از گزینه‌های خوب در این زمینه هستند.
  2. اگر قصد استفاده از رادیو وایرلس در محیط‌های بزرگ را دارید، به‌طوری که قرار است فرایند انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی ارسال شوند QRT 5 و Metal 5 و NetBox 5 و BaseBox 5 و DynaDish 5 و NetMetal 5 از گزینه‌های مطرح در این زمینه هستند.
  3. اگر قصد استفاده از رادیو وایرلس در مکان‌های کوچک مانند خانه و دفاتر را دارید SXT 5 و LHG 5 و SXTsq 5 و SXT Lite5 و DISC Lite5 و SXTsq Lite5 از گزینه‌های خوب در این زمینه هستند.
انواع رادیو وایرلس
Mikrotik SXT Lite5 یکی از بهترین رادیو وایرلس موجود در بازار

اینترنت وایرلس رادیویی

اینترنت وایرلس رادیویی فناوری است که به تمام نیازهای کاربران برای اتصال به شبکه اینترنت پاسخ می دهد. در این فناوری، کاربر بدون نیاز به خط تلفن می‌تواند با نصب تجهیزات اینترنت رادیوئی در پشت بام یا بالکن ساختمان خود از پهنای باند فرکانسی برای ارسال و دریافت داده‌‌ها استفاده کند.

به‌طور معمول، اینترنت وایرلس رادیویی بر مبنای نیازهای کاربران به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک پهنای باند متفاوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین مهم است هنگامی که قصد استفاده از این نوع اینترنت را دارید به نیازهای کاری دقت کنید، زیرا این مدل اینترنت قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های رایج دارد.

شرکت‌ها کاربران را به سه گروه خانگی، تجاری و حرفه‌ای تقسیم می‌کنند:

  1. کاربران خانگی به ساختمان تک واحدی یا چند واحدی اشاره دارند که سرعتی در بازه ۴ تا ۱۲ مگ دریافت می‌کنند.
  2. کاربران تجاری به شرکت‌های تجاری کوچک تا متوسط و همچنین مجتمع‌ها اشاره دارند که اینترنتی در بازه ۱۰ تا ۲۰ مگ دریافت می‌کنند.
  3. کاربران حرفه‌ای مثل شرکت‌های بزرگ و هتل‌ها که اینترنتی در بازه ۳۰ تا ۵۰ مگ دریافت می‌کنند.

پهنای باند برای انتقال و مسافت تحت پوشش دو نکته اصلی در انتخاب رادیو وایرلس هستند

کاربرد اینترنت وایرلس رادیویی چیست؟

اینترنت وایرلس رادیویی در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. دسترسی به اینترنت پر سرعت بدون محدودیت برای آپلود یا دانلود فایل‌ها (اتصال به شبکه دوربین واحدهای تولیدی یا کارخانه‌ها).
  2. قابل استفاده در مجتمع‌ها، هتل‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که قصد دارند به ساده‌ترین شکل به اینترنت وایرلس دسترسی داشته باشند.
  3. مناسب برای متجمع‌ها و شرکت‌هایی که بیش از ۱۰ کاربر دارند.
  4. ‌ایده‌آل برای افرادی که حوزه کاری آن‌ها مرتبط با بورس و خرید و فروش سهام است.

آنتن رادیویی وایرلس

هنگام خرید آنتن رادیویی وایرلس حتما به مشخصات فنی آن دقت کنید و به جای آن‌که به دنبال یک نام مشخص باشید، بهتر است ویژگی‌های فنی که این آنتن‌ها باید داشته باشند را مدنظر قرار دهید و در ادامه بر مبنای مشخصاتی که در اختیار دارید آنتن رادیویی وایرلس مدنظر را انتخاب کنید. پس بهتر است به جای آن‌که نام چند آنتن را حفظ کنید که ممکن است در بازار پیدا نشوند به ویژگی‌های فنی دقت کنید و بعد خرید را انجام دهید. بنابراین به دنبال رادیو وایرلس ارزان بودن ایده خوبی نیست.

به‌طور معمول آنتن رادیویی وایرلس باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. در شرایط بد جوی و به ویژه هنگامی که باد شدید می‌وزد امواج رادیویی را در جهت درست انتقال دهد.
  2. دامنه وسیعی را پوشش دهد.
  3. عمر عملیاتی مفید خوبی داشته باشد.
  4. نور مستقیم خورشید بر عملکرد آن تاثیر منفی نگذارد.
  5. عرض پرتو (Beamwidth) قابل قبولی داشته باشد.
  6. قابلیت کار در باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز را داشته باشد.
  7. توان عملیاتی (دی‌سی‌بل) بالایی داشته باشد.
  8. طراحی Dual Polarization داشته باشد. به این معنا که قابلیت ارسال امواج را به صورت افقی و عمودی داشته باشد و پهنای باند و زاویه مطلوب به‌طور مثال ۱۲۰ درجه در حالت افقی داشته باشد.
  9. مجهز به ویژگی کاهش تاثیر تابش‌دهنده دستگاه‌های RF مجاور با آنتن باشد.
  10. از تکنیک کنترل فشار باد و نویز محیط استفاده کند تا امواج به شکل پایداری ارسال شوند.
پیشنهاد مطالعه

بهترین مودم وایرلس رادیویی

در ادامه به بررسی چند مودم وایرلس رادیویی خوب در بازار می‌پردازیم:

Mikrotik SXT Lite 5

وقتی رادیو وایرلس را انتخاب می‌کنید و قرار است از این محصول در منازل، دفاتر کوچک یا کارخانه‌ها استفاده کنید، اولین انتخاب رادیو میکروتیک و مدل Mikrotik SXT Lite5 است. رادیو وایرلس Mikrotik SXT Lite5 یکی از رادیوهای فضای خارجی (outdoor) پر سرعت با قیمتی تقریبا مناسب است.

این وایرلس رادیویی هر آن‌چه برای دریافت یا ارسال دیتا به شکل نقطه به نقطه یا اتصال به یک اکسس‌پوینت در شبکه بی سیم نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. Mikrotik SXT Lite5 یک رادیو وایرلس ۵ گیگاهرتز با cpu قدرتمند ۶۰۰ مگاهرتز، حافظه اصلی ۶۴ مگابایت و آنتن دوپلاریزه با توان عملیاتی ۱۶ دی‌سی‌بل است. با توجه به طراحی و جنس گزینه مناسبی برای نصب در فضای بیرونی است و علاوه بر این راه‌اندازی کاملا ساده‌ای دارد.

Mikrotik SXT SA5

دومین رادیو وایرلس محبوب میکروتیک SXT SA5 است که یک اکسس پوینت فضای خارجی پر سرعت است. آنتن ۹۰ درجه پوشش‌دهی آن به نسبت مدل‌های قبل SXT بهتر شده و برای برقراری ارتباط Point To Point یا Point to Multi Point قابل استفاده است. از ویژگی‌های شاخص این محصول باید به به آنتن با توان عملیاتی ۱۴ دی‌سی‌بل، باند ۵ گیگاهرتز و سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه اشاره کرد.

Mikrotik SXT 2

گزینه بعدی خوب در این زمینه رادیو وایرلس Mikrotik SXT 2 است که رادیو وایرلس فضای خارجی است و مجهز به آنتنی با پهنای باند زیاد است و برای برقراری ارتباطات PTP و PoMP و تجهیزات سمت کاربر قابل استفاده کرد. از مشخصات اصلی این محصول باید به روتربرد SXT 2، آنتن با توان ۱۰ دی‌سی‌بل، باند ۲ گیگاهرتز و سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه اشاره کرد.

از طریق لینک دریافت مشاوره طراحی شبکه می‌توانید با متخصصین شبکه توسعه شبکه آداکدر ارتباط بوده و از خدمات ما در زمینه طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی از شبکه استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای رادیو وایرلس‌ها انعطاف‌پذیری آن‌ها است، به‌طوری که می‌توان از آن‌ها برای انتقال اطلاعات در فواصل مختلف استفاده کرد. گاهی اوقات ضروری است اطلاعات در مسافت‌های طولانی به‌اشتراک گذاشته شوند در نتیجه رادیو وایرلس بهترین گزینه برای دریافت و ارسال داده‌ها است.

پهنای باند برای انتقال و مسافت تحت پوشش دو نکته اصلی در انتخاب رادیو وایرلس هستند. به‌طور مثال، برخی از مدل‌ها برای پوشش‌دهی محدوده‌ای به مسافت زیر ۱۰ کیلومتر با نرخ انتقال ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه طراحی شده‌اند که البته این آمار بیشتر در در محیط‌های آزمایشگاهی به‌دست آمده و در دنیای واقعی با توجه به پارامترهای محیطی مثل آب‌وهوا و نویزهای موجود در محیط دستیابی به این مقدار کمتر می‌شود و برخی دیگر نیز برای پوشش‌دهی محدوده بزرگ‌تری به شعاع ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته شده‌اند که برای این منظور باید از آنتن‌های جداگانه‌ای که قدرت بالایی دارند استفاده شود.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “مزایای رادیو وایرلس”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مهم‌ترین کاربرد رادیو وایرلس انتقال داده‌ها بدون محدودیت مکانی است، زیرا از آنتن‌های بیسیم قدرتمندی استفاده می‌کند. استفاده از آنتن رادیویی دوربین مداربسته در سازمان‌ها و موسسات بزرگ این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را به سرعت انتقال دهیم. از مهم‌ترین مزایای رادیو وایرلس به موارد زیر باید اشاره کرد:

مقرون به صرفه: استفاده از امواج و سیگنال‌ها باعث می‌شود هزینه مربوط به تجهیزات فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

انعطاف‌پذیری: یکی از مزایای مهم استفاده از رادیو وایرلس عدم نیاز به کابل است بنابراین تبادل اطلاعات بدون خرابی‌های تجهیزات فیزیکی انجام می‌شود.

گسترش‌پذیری: با توجه به بیسیم بودن این تجهیزات می‌توان به راحتی شبکه ارتباطی را گسترش داده و بزرگ‌تر کرد.

پیاده‌سازی ساده: رادیو وایرلس به سادگی قابل پیاده‌‌سازی است، زیرا داده‌های دریافتی را به امواج رادیویی تبدیل کرده و ارسال می‌کند.”
}
}]
}

نویسنده : حمیدرضا تائبی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *