بلاگ

تبلیغات غیر حرفه ای یا سیاه نمایی؟


با بررسی کارنامه شرکت های موفق دنیا، می بینیم که همواره اخلاق حرفه ای در تبلیغات و بازاریابی آنها رعایت شده است. در این میان رقابت های جنجالی نیز صورت می گیرد و هر برند سعی می کند تا واقعیت های موجود و مزایای خود را به مخاطبانش نشان دهد اما…

رقابت به طرز فزاینده ای در بازارهای جهانی در حال رشد است. به شکلی که اگر شرکت ها، علاوه بر ارائه خدمات متمایز و مطلوب به مشتریان خود، برنامه ریزی برای تبلیغات و بازاریابی نداشته باشند، بقای آنها در خطر خواهد افتاد. بنابراین تبلیغات جزء لاینفک بازاریابی و عاملی برای بقای شرکت ها در بازار روز دنیا خواهد بود.

اما سوالی مطرح می شود که آیا برای موفقیت در عرصه رقابت و تبلیغات می بایست از هر روشی استفاده کرد و به روش هایی که منافی اخلاق حرفه ایست دست زد؟

پاسخ “خیر” است. چرا که با بررسی کارنامه شرکت های موفق دنیا، می بینیم که همواره اخلاق حرفه ای در تبلیغات و بازاریابی آنها رعایت شده است. در این میان رقابت های جنجالی نیز صورت می گیرد اما هر برند سعی می کند تا واقعیت های موجود و مزایای خود را به مخاطبانش نشان دهد.
در همین خصوص چندی پیش خبری تبلیغاتی در مورد شرکتی با سابقه اما نوپا در عرصه برند اچ پی در چند سایت خبری درج شد که محتوایی خلاف اصول نامبرده داشت که ذکر موارد زیر لازم به نظر می رسد.

– قید کردن “HP هم در ایران صاحب گارانتی معتبر شد” برای شرکتی که چندی است پا به عرصه رقابت در زمینه محصولات و برند اچ پی گذاشته است، خود نشانه عدم رعایت اخلاق حرفه ای در تبلیغات است. چرا که توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) بیش از ۸ سال است که پس از تعطیلی دفاتر خدماتی کمپانی اچ پی در کشور و خلاء خدمات معتبر پس از فروش محصولات این کمپانی، گارانتی معتبر و شهره ایران اچ پی را برای محصولات اچ پی خود عرضه کرد. همچنین لازم به ذکر است که واحد خدمات پس از فروش توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) پس از ممیزی انجام شده توسط سازمان صنایع انفورماتیک، رتبه ممتاز را در این عرصه بدست آورده که در نوع خود در بازار IT کم نظیر است. بنابراین تیتر خبری کار شده کاملا با آن چه که در واقع وجود دارد همخوانی نداشته و اگر آن را سیاه نمایی ننامیم، بی اخلاقی حرفه ای است.

– شرکت توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) بیش از ۱۳ سال است که اقدام به فروش محصولات اچ پی به صورت تخصصی کرده و سبدی کامل از محصولات این برند را در کشور ارائه می کند. اعم از سرور، پرینتر، لپ تاپ، تبلت، پلاتر، اسکنر و دیگر محصولات این برند معتبر. بنابراین باز هم در متن خبر، “پوشش گسترده محصولات این برند” بیشتر به یک مغالطه می نماید تا ذکر حقیقت، چرا که سبد کالایی شرکت مذکور با سبد کامل محصولات اچ پی (آن چه در بالا ذکر شد) فاصله ای قابل توجه دارد.

توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) همواره در پی ارتقای خدمات خود به مشتریان است و در این راه از رقابت با شرکت های متنوع استقبال کرده و می کند.
اما چه بهتر است که در عرصه رقابت، اخلاق حرفه ای را در نظر بگیریم و از نشر اخبار کذب یا اغراق آمیز اجتناب کنیم.

نویسنده : رضا کاظمی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *