بلاگ

بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در دی ۹۶ نوشته شده بود و در آذر ۹۹ دوباره بررسی و به‌روز شده است.

با داغ شدن بازار رمزارزها بر آن شدیم تا شما را با رمز ارزها یا ارزهای دیجیتالی بیشتر آشنا کنیم. با توسعه شبکه آداکهمراهتان هستیم و به موارد زیر می‌پردازیم:

Cryptocurrency چیست؟

cryptocurrency یا رمز ارز یا رمزپایه، ارز دیجیتالی یا مجازی است که با تکنیک cryptocurrency، امن شده در نتیجه تقریبا غیرممکن است که بتوان روی آن تقلب کرد یا دو بار آن را خرج کرد. بسیاری از رمزارز ها، شبکه‌های متمرکزی مبتنی بر بلاک چین هستند. بلاک چین زنجیره‌ای از بلاک های حاوی اطلاعات است. دقیقا مانند دفتر اسناد رسمی (distributed ledger) است و تغییر دادن اطلاعات آن کار آسانی نیست.

مهمترین ویژگی رمزارز این است که توسط کسی کنترل نمی‌شود.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین رمزارز مبتنی بر بلاک چین است که همچنان محبوب‌ترین و ارزشمندترین رمزارز است. امروزه رمزارزهای بسیاری با تکنیک‌ها و ویژگی‌های مختلفی وجود دارد. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا افرادی با نام مستعار سوتاشی داکاموتو ابداع شد.

بیت کوین متن باز است و برای عموم طراحی شده که هیچ کس صاحب آن نیست و یا آن را کنترل نمی‌کند. هر کس می‌‌تواند از آن استفاده کند و از آنجاییکه ویژگی‌های خاصی دارد، تحت پوشش هیچ سیستم پرداختی نیست.

بیت کوین، روش پرداخت جدید و یک نوع پول دیجیتالی رمزپایه است که از تکنولوژی Peer-to-Peer استفاده می‌کند یعنی با هیچ مرجع یا بانکی کار نمی‌کند و مدیریت تراکنش‌های مالی آن، تحت شبکه است و کاربران می‌توانند مستقیما خرید و فروش خود را با آن انجام دهند. پس بیت کویــن یــک سیســتم پــول الکترونیکــی همتــا بــه همتـا است که بـه کاربـران امـکان می‌دهـد بـدون هیـچ واسـطه‌ای و بـدون حضـور سیسـتم (مرکـزی بانـک) یا ارگانی خاص، به استفاده و تبادل آن بپردازند.

بیت کوین انتخاب خوبی برای تجارت آنلاین و غیرقانونی نیست چون آنالیزهای بلاک چین بیت کوین به مقامات قضایی امکان تعقیب و بازداشت مجرمان را فراهم می‌کند اما کوین‌های privacy-oriented مانند Dash و Monero و ZCash وجود دارند که ردگیری آنها بسیار سخت‌تر است. پس بیت کوین قانونی است اگر با آن کار خلافی مانند پول‌شویی یا قاچاق انجام نشود.

پیشنهاد مطالعه
بیت کوین / Bitcoin چیست؟
بیت کوین، روش پرداخت جدید و یک نوع پول دیجیتالی رمزپایه است.

هدف بیت کوین چیست؟

از مهمترین مزایای این ارز رمزپایه این است که امــکان پرداخت‌هــای سریع و بســیار کم‌هزینــه را فراهــم می‌کنــد و علاوه بر آن مجبور نیستید برای تراکنش‌های مبلغ بالای خود هزینه‌ای به واسطه‌هایی مثل بانک پرداخت کنید. تراکنش‌های این ارز دیجیتالی، تحت شبکه انجام می‌شود و در جایی با نام بلاک چین یا Blockchain ذخیره می‌شود. علاوه بر این نکات، مزایای زیر قابل بیان هستند:

  1. پرداخت آسان با موبایل که طی دو مرحله پرداخت یعنی اسکن و پرداخت انجام می‌شود. پس به ورود با حساب کاربری، تایپ PIN و یا هر نوع اتصال به جایی نیاز ندارید. تمام آنچه برای این کار مورد نیاز است ارائه QR Code و اسکن آن است.
  2. روی پول خود کنترل دارید و امنیت آن تامین است چرا که از رمزنگاری استفاده می‌شود و کسی نمی‌تواند پولی برای شما شارژ کند و یا به جای شما پرداختی انجام دهد. در برابر بسیاری از خطرات و هک‌ها در امان هستید چرا که حفاظت سطح بالایی برایتان فراهم است.
  3. استفاده از بیت کوین محدودیت زمانی و مکانی ندارد حتی در تعطیلات.
  4. ارسال و تبادل بیت کوین فراتر از مرزها همانند تبادل آن با همسایه تان است چرا که هیچ بانکی وجود ندارد تا وقفه‌ای چند روزه را در آن به وجود آورد و یا هزینه‌ای بابت تبادلات بین‌المللی دریافت کند. همچنین مبلغ حداقل یا حداکثری برای میزان تبادل وجود ندارد. پس سرعت تبادلات بین‌المللی بسیار بالاست.
  5. شماره کارت‌های بانکی، عاملی است برای اینکه مجرمین از آن سوء استفاده کنند ولی از آنجاییکه بیت کوین چنین شماره‌ای ندارد حتی بدون اینکه هویت شما آشکار شود قابل استفاده است درست مانند پول نقد که با هویت شما کاری ندارد.
پیشنهاد مطالعه
هدف بیت کوین چیست؟
بیت کوین امــکان پرداخت‌هــای سریع و بســیار کم‌هزینــه را فراهــم می‌کنــد.

دستگاه بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

ماینر بیت کوین چیست؟ و Bitcoin چگونه بدست می‌آید؟ در فرآیندی که به آن Mining یا کاوش می‌گویند، می‌توان بیت کوین به دست آورد و آن را با پول‌های رایج Change کرد. در واقـع ماینینگ، شـامل یـک سلسـله محاسـبات بسـیار سـخت و دشـوار بـرای حـل یـک سـری مسـائل پیچیـده ریاضـی اسـت کـه بـر پایـه الگوریتـم رمزنـگاری SHA256 بنـا شـده اسـت.  این محاسبات در دستگاه بیت کوین انجام می‌شود. همچنین می‌توان در برخی سایت‌ها نیز به صورت آنلاین این ارز دیجیتالی را خریداری کرد.

دستگاه بیت کوین یا ماینر به سخت افزارهایی گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند و دارای توان پردازشی بسیار بالایی هستند که با فعالیت در شبکه بیت کوین، پاداش عاید شما می‌کنند. اگر می‌خواهید اقدام به استخراج بیت کوین کنید، بهترین راه و البته پرهزینه‌ترین راه همین ماینرها هستند. ماینرها از ۴ قسمت CPU، کارت گرافیک، ASIC و FPGA تشکیل شده‌اند.

دستگاه بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه بیت کوین یا ماینر سخت افزاری است که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شد.

از مهترین مضرات دستگاه بیت کوین برای انسان آلودگی‌های زیست محیطی و گرما است که دستگاه های بیت کوین تولید می‌کنند. مصرف بالای انرژی و خنک کننده لازم برای آنها میزان زیادی دی اکسید کربن تولید می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

درآمد بیت کوین چیست؟

یک راه درآمد بیت کوین این است که دستگاه مایینر بخرید و اقدام به استخراج و برداشت بیت کوین کنید. اگر مایل به فروش بیت کوین و نقد کردن آن هستید، حدود ۱ تا ۵ روز باید صبر کنید تا پول به حسابتان واریز شود.

راه دیگر کسب درآمد بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین است و به این کار اصطلاحا Trade ترید گفته می‌شود. چگونه بیت کوین بخریم؟ در صرافی‌هــای مخصــوص می‌توانید بیت کوین بخرید و بفروشید. در واقــع کاری مشــابه بـازار بورس‌هـای بیـن المللـی انجام می‌شود و می‌تـوان از آن کسـب سـود و درآمد کرد. کسب درآمد با بیت کوین حقیقت دارد اما همانند هر سرما‌یه گذاری دیگری با ریسک‌های فراوانی همراه است.

مدت زمان استخراج یک بیت کوین

برای بیان مدت زمان استخراج بیت کوین باید با سختی شبکه آشنا شوید. هر چقدر سختی شبکه بیشتر باشد بیت کوین کمتری به دست می‌آورید و باید تجهیزات بیشتری برای ماینینگ استفاده کنید تا در زمان کمتر بتوانید بیت کوین بیشتری استخراج کنید. عامل بالارفتن سختی شبکه، افزایش تعداد افراد در استخراج است. هر چه افراد بیشتری اقدام به استخراج کنند، قدرت محاسبات بالاتری لازم است و در نتیجه سختی شبکه بالاتر خواهد رفت.

سختی شبکه برای ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه استفاده می‌شود. واحد محاسبات استخراج برای بیت کوین تراهش بر ثانیه است که با TH/S نمایش داده می‌شود. هش – Hash فرمول ریاضی تصادفی و پیچیده‌ای است که در پروسه تایید بلاک های داده تراکنش به کار می‌رود.

به غیر از سختی شبکه، سه عامل هزینه راه اندازی، هزینه برق و قیمت بیت کوین، عوامل مهم و تاثیرگذار در مدت زمان استخراج یک بیت کوین است. ممکن است حتی حدود یک سال برای استخراج یک بیت کوین کامل زمان لازم باشد. در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین ۱۸,۱۷۷.۴۵ دلار معادل ۴۷۳,۱۴۰,۶۱۵ تومان است. 

با بالا رفتن قدرت محاسبات و در پی آن سختی شبکه، مصرف برق بیشتر می‌شود و هزینه برق مصرفی خنثی کننده سود شما از ماینینگ است. همان طور که قبلتر گفتیم، افزایش سختی شبکه باعث پایین آمدن دستمزدها می‌شود و البته باید کارمزد بیت کوین را هم بپردازید.

بیشترین بیت کوین استخراج شده

تا به حال ۱۸,۵۶۶,۲۲۵ بیت کوین استخراج شده است. این عدد هر ده دقیقه یک بار تغییر می‌کند چون بلاک‌های جدیدی ماین می‌شوند. در زمان نگارش این مقاله، هر بلاک جدید، ۶.۲۵ بیت کوین اضافه می‌کند. کل تعداد و بیشترین بیت کوین استخراج شده برابر با ۲۱ میلیون بیت کوین است و ۲,۴۳۳,۷۷۵.۰ بیت کوین برای استخراج باقی مانده است. میلیاردر های بیت کوین، دوقلوهای Winklevoss هستند که بیش از صدهزار بیت کوین دارند.

حدود ۳ تا ۴ میلیون بیت کوین مفقود شده چون صاحب کیف پول، private key را گم کرده و یا فوت شده است. البته که در واقع هیچ بیت کوینی گم نمی‌شود فقط با نبود کلید خصوصی، بلاک می‌شود و دسترسی به آن وجود ندارد. انگار پولتان در صندوقی است اما کلید صندوق را ندارید.

هکرها تا به حال توانسته‌اند ۹۷۰,۰۰۰ BTC را بدزدند دقت کنید دزدیدن با گم شدن فرق دارد. بیت کوین های هک شده در چرخه محاسبات هستند. در سال ۲۰۱۴ هکرها ۸۵۰۰۰۰ بیت کوین از شرکت Mt. Gox و مشتریانش و در سال ۲۰۱۶ میزان ۱۲۰۰۰۰ بیت کوین از Bitfinex دزدیدند. در سال ۲۰۱۹ مشخص شد دو هکر اسراییلی مسئول این هک سال ۲۰۱۶ بودند.

بیشترین بیت کوین استخراج شده
هکرها تا به حال توانسته‌اند ۹۷۰,۰۰۰ BTC را بدزدند.

بـا توجـه بـه فراگیـر شـدن ارزهـای رمزپایـه هـر روز افراد بیشتری بـه سـمت سـرمایه‌گذاری روی بیت کویـن و ارزهـای مشـابه دیگــر گرایـش پیــدا می‌کننــد.  در سال ۲۰۱۵ بیش از صد هزار تاجر و فروشنده، بیت کوین را به عنوان روش پرداخت خود انتخاب کردند. تا سال ۲۰۱۷ نیز ۲.۹ تا ۵.۸ میلیون کاربر از کیف پول رمزگذاری شده استفاده کردند که بیشتر آنها از Bitcoin استفاده می‌کنند. امروز هم که سال ۲۰۲۰ است، به طور میانگین، روزانه ۱۴۴ بلاک ماین می‌شود. در هر بلاک ۶.۲۵ میلیون بیت کوین دارد. پس تعداد بیت کوین‌هایی که روزانه استخراج می‌شود ۱۴۴×۶.۲۵ برابر با ۹۰۰ است.

آینده بیت کوین چیست؟

پیش بینی شده آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. پس از استخراج آخرین بیت کوین، در واقع متریال لازم برای استخراج آن تمام می‌شود مگر اینکه پروتکل های آن تغییر کند و بلاک بیشتر فراهم شود.

پس از استخراج آخرین بیت کوین، منبع درآمدی ماینر ها مبلغ کارمزد تراکنش – transaction fee است که به ازای هر بلاک وجود دارد و دیگر پاداش آنها که بلاک بود از بین می‌رود.

ممکن است چیپ‌های کوچکتر و ارزانتر ماینینگ عرضه شود که روی تمام دستگاه ها قابل نصب باشد و با کاهش مصرف برق مبلغ کارمزد تراکنش کاهش یابد درنتیجه کسانی که ماین می‌کنند انگیزه‌ای برای ادامه کار داشته باشند.

مدت زمان انتقال بیت کوین به کیف پول

از یک دقیقه تا ۶۰ دقیقه و حتی یک یا دو روز طول می‌کشد تراکنش بیت کوین تایید شود. دو عامل اصلی در این زمان، عبارتند از:

  1. میزان بار شبکه بیت کوین: بار شبکه یعنی تعداد تراکنش‌هایی که روزانه توسط بلاک چین پردازش می‌شود. هر چه تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد زمان بیشتری برای پردازش آنها لازم است. چون تعداد ماینرها محدود است و تعداد تراکنش محدودی به ازای هر یک مگابایت بلاک بیت کوین قابل پردازش است.
  2. کارمزد تراکنش موجود در تراکنش بیت کوین: مبلغ کارمزد است که مشخص می‌کند چه ترانکشی در بلاک یک مگابایتی دارای اولویت است. پس هرچه کارمزد کمتر باشد، تراکنش، اولویت پایین تری دارد و ممکن است آنقدر مبلغ کارمزد پایین باشد که هیچ گاه اولویت پیدا نکند و تایید نشود.

ماینرهای بیت کوین تراکنش را دریافت و در لیست تراکنش‌های تایید نشده قرار می‌دهند. این لیست Mempool نام دارد.

ماینرها برای اینکه بلاک بیت کوین معتبر را ماین کنند زمان ثابت ۱۰ دقیقه‌ای لازم دارند. اگر تراکنش شما در بلاک باشد و اولویت بالا داشته باشد پس از ده دقیقه اولین پیام تایید را دریافت می‌کنید و پس از آن در ۵۰ دقیقه آینده ۵ تایید دیگر هم دریافت می‌کنید پس اگر کمتر از ۶ تایید گرفتید بدانید به صورت تایید نشده در Mempool باقی مانده است. پس مرتب Mempool را چک کنید. مدت زمان انتقال بیت کوین به کیف پول ممکن است حتی ۷ یا ۸ روز هم طول بکشد.

جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارز یا Currency Pair شامل ارز پایه – base currency و ارز قیمت گذاری شده – quote currency است. هنگام معامله جفت ارز، باید در نظر بگیرید چقدر ارز Quote برای خرید ارز پایه لازم است. همزمان با خرید ارز اول، ارز دوم فروخته می‌شود. معروف‌ترین جفت ارزها دنیای واقعی دلار و یورو هستند. مثلا قیمت‌گذاری EUR/USD = 1.4500 یعنی برای خرید یک یورو، ۱.۴۵ دلار لازم است پس برای خرید ۱۰۰ یورو باید ۱۴۵ دلار بپردازید.

حالا برویم سراغ جفت ارز دیجیتال. در رمزارزها هم اصطلاح Trading Pairs مطرح است: معامله یک نوع رمز ارز را با رمزارز دیگر مثلا ETH/BTC. یعنی با بیت کوین می‌توانید Ethereum بخرید یا Ethereum را بفروشید و بیت کوین بخرید. با این توضیح نه تنها می‌توانید رمزارزها را نقد کنید بلکه می‌توانید یک رمزارز را در قبال رمزارز دیگر بفروشید یا بخرید.

اگر در زمینه معاملات رمزارز، دانش کافی داشته باشید می‌توانید سود زیادی از آن کسب کنید.

مشاوره و خرید سرور در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، آماده خدمت‌رسانی جهت مشاوره، فروش و پشتیبانی به مشتریان است. شما می‌توانید قبل از خرید، از کارشناسان فالنیک، مشاوره بگیرید.

مشاوره و خرید سرور

مهمترین ویژگی رمزارز این است که توسط کسی کنترل نمی‌شود.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “بیت کوین چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “بیت کوین اولین رمزارز مبتنی بر بلاک چین است که همچنان محبوب‌ترین و ارزشمندترین رمزارز است. امروزه رمزارزهای بسیاری با تکنیک‌ها و ویژگی‌های مختلفی وجود دارد. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا افرادی با نام مستعار سوتاشی داکاموتو ابداع شد.

بیت کوین متن باز است و برای عموم طراحی شده که هیچ کس صاحب آن نیست و یا آن را کنترل نمی‌کند. هر کس می‌‌تواند از آن استفاده کند و از آنجاییکه ویژگی‌های خاصی دارد، تحت پوشش هیچ سیستم پرداختی نیست.

بیت کوین، روش پرداخت جدید و یک نوع پول دیجیتالی رمزپایه است که از تکنولوژی Peer-to-Peer استفاده می‌کند یعنی با هیچ مرجع یا بانکی کار نمی‌کند و مدیریت تراکنش‌های مالی آن، تحت شبکه است و کاربران می‌توانند مستقیما خرید و فروش خود را با آن انجام دهند. پس بیت کویــن یــک سیســتم پــول الکترونیکــی همتــا بــه همتـا است که بـه کاربـران امـکان می‌دهـد بـدون هیـچ واسـطه‌ای و بـدون حضـور سیسـتم (مرکـزی بانـک) یا ارگانی خاص، به استفاده و تبادل آن بپردازند.

بیت کوین انتخاب خوبی برای تجارت آنلاین و غیرقانونی نیست چون آنالیزهای بلاک چین بیت کوین به مقامات قضایی امکان تعقیب و بازداشت مجرمان را فراهم می‌کند اما کوین‌های privacy-oriented مانند Dash و Monero و ZCash وجود دارند که ردگیری آنها بسیار سخت‌تر است. پس بیت کوین قانونی است اگر با آن کار خلافی مانند پول‌شویی یا قاچاق انجام نشود.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “هدف بیت کوین چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “از مهمترین مزایای این ارز رمزپایه این است که امــکان پرداخت‌هــای سریع و بســیار کم‌هزینــه را فراهــم می‌کنــد و علاوه بر آن مجبور نیستید برای تراکنش‌های مبلغ بالای خود هزینه‌ای به واسطه‌هایی مثل بانک پرداخت کنید. تراکنش‌های این ارز دیجیتالی، تحت شبکه انجام می‌شود و در جایی با نام بلاک چین یا Blockchain ذخیره می‌شود. علاوه بر این نکات، مزایای زیر قابل بیان هستند:

پرداخت آسان با موبایل که طی دو مرحله پرداخت یعنی اسکن و پرداخت انجام می‌شود. پس به ورود با حساب کاربری، تایپ PIN و یا هر نوع اتصال به جایی نیاز ندارید. تمام آنچه برای این کار مورد نیاز است ارائه QR Code و اسکن آن است.
روی پول خود کنترل دارید و امنیت آن تامین است چرا که از رمزنگاری استفاده می‌شود و کسی نمی‌تواند پولی برای شما شارژ کند و یا به جای شما پرداختی انجام دهد. در برابر بسیاری از خطرات و هک‌ها در امان هستید چرا که حفاظت سطح بالایی برایتان فراهم است.
استفاده از بیت کوین محدودیت زمانی و مکانی ندارد حتی در تعطیلات.
ارسال و تبادل بیت کوین فراتر از مرزها همانند تبادل آن با همسایه تان است چرا که هیچ بانکی وجود ندارد تا وقفه‌ای چند روزه را در آن به وجود آورد و یا هزینه‌ای بابت تبادلات بین‌المللی دریافت کند. همچنین مبلغ حداقل یا حداکثری برای میزان تبادل وجود ندارد. پس سرعت تبادلات بین‌المللی بسیار بالاست.
شماره کارت‌های بانکی، عاملی است برای اینکه مجرمین از آن سوء استفاده کنند ولی از آنجاییکه بیت کوین چنین شماره‌ای ندارد حتی بدون اینکه هویت شما آشکار شود قابل استفاده است درست مانند پول نقد که با هویت شما کاری ندارد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “دستگاه بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “ماینر بیت کوین چیست؟ و Bitcoin چگونه بدست می‌آید؟ در فرآیندی که به آن Mining یا کاوش می‌گویند، می‌توان بیت کوین به دست آورد و آن را با پول‌های رایج Change کرد. در واقـع ماینینگ، شـامل یـک سلسـله محاسـبات بسـیار سـخت و دشـوار بـرای حـل یـک سـری مسـائل پیچیـده ریاضـی اسـت کـه بـر پایـه الگوریتـم رمزنـگاری SHA256 بنـا شـده اسـت. این محاسبات در دستگاه بیت کوین انجام می‌شود. همچنین می‌توان در برخی سایت‌ها نیز به صورت آنلاین این ارز دیجیتالی را خریداری کرد.

دستگاه بیت کوین یا ماینر به سخت افزارهایی گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند و دارای توان پردازشی بسیار بالایی هستند که با فعالیت در شبکه بیت کوین، پاداش عاید شما می‌کنند. اگر می‌خواهید اقدام به استخراج بیت کوین کنید، بهترین راه و البته پرهزینه‌ترین راه همین ماینرها هستند. ماینرها از ۴ قسمت CPU، کارت گرافیک، ASIC و FPGA تشکیل شده‌اند.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “درآمد بیت کوین چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “یک راه درآمد بیت کوین این است که دستگاه مایینر بخرید و اقدام به استخراج و برداشت بیت کوین کنید. اگر مایل به فروش بیت کوین و نقد کردن آن هستید، حدود ۱ تا ۵ روز باید صبر کنید تا پول به حسابتان واریز شود.

راه دیگر کسب درآمد بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین است و به این کار اصطلاحا Trade ترید گفته می‌شود. چگونه بیت کوین بخریم؟ در صرافی‌هــای مخصــوص می‌توانید بیت کوین بخرید و بفروشید. در واقــع کاری مشــابه بـازار بورس‌هـای بیـن المللـی انجام می‌شود و می‌تـوان از آن کسـب سـود و درآمد کرد. کسب درآمد با بیت کوین حقیقت دارد اما همانند هر سرما‌یه گذاری دیگری با ریسک‌های فراوانی همراه است.”
}
}]
}

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *