بلاگ

بررسی SAN استوریج های ۳PAR اچ پی


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان ۹۷ نوشته شده بود و در آبان ۹۹ دوباره بررسی و توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

قیمت استوریج می‌تواند به هزینه‌های راه انداختن یک شبکه اضافه کند اما استفاده از آن‌ها مزایای زیادی دارد. امروزه سازمان‌ها نیاز به دستگاه‌های ذخیره سازی دارند که بتواند قابلیت‌های جدید را ارائه دهد و در استفاده از منابع سخت افزاری و هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. همچنین از لحاظ مالی قیمت مناسبی داشته باشند. به همین منظور شرکت HP دستگاه‌های ذخیره سازی ۳PAR را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد. این دستگاه تمامی نیازهای یک سازمان را در حوزه ذخیره سازی اطلاعات برطرف می‌کند و اساس طراحی آن نیز بر مبنای مجازی سازی است.

تاریخچه ۳PAR

شرکت ۳PAR در سال ۱۹۹۹ در کالیفرنیا توسط ۳ کارشناس سخت افزار با نام های Jeffery Price, Ashok Singhal و Robert Rogers تاسیس شد و نام PAR برگرفته از نام این افراد است.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۰ این شرکت به انتخاب مجله فوربس به عنوان چهارمین شرکت IT در زمینه گسترش و توسعه انتخاب شد. در آگوست سال ۲۰۱۰ شرکت Dell پیشنهادی برای خرید این کمپانی ارائه کرد که ۷ روز بعد از آن HP نیز پیشنهاد دیگری ارائه کرد که نتیجه آن خرید این شرکت توسط HP با قیمت ۲.۳۵ بیلیون دلار گردید و در حال حاضر محصولات ۳PAR با نام HPE 3PAR به بازار ارائه می‌شود.

بر اساس گزارشات سال ۲۰۱۵ گارتنر، استوریج HPE 3PAR در هر دو حوزه Solid state Arrays و General purpose Storage به عنوان رهبر بازار استوریج‌ها در دنیا شناخته شده است. سایر برندها نیز در دو نمودار منتشر شده از گارتنر با محصولات متفاوت حضور دارند و در این بین تنها HPE 3PAR است که در هردو نمودار در بخش رهبران بازار قرار می‌گیرد و در این مقاله به دلایلی که استوریج HPE 3PAR را به رهبر بازار استوریج ها در دنیا تبدیل کرده اشاره شده.

استوریج HPE 3PAR
شرکت تحقیقاتی گارتنر، نمودارهای خود در حوزه Solid state Arrays و General purpose Storage را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد.

طبق این گزارشات، استوریج های اچ پی در هر دو حوزه در بخش رهبران بازار قرار گرفته است اما بر اساس معیارهای مورد استفاده از نظر درآمدی در مجموع هر دو بخش در جایگاه دوم قرار دارد.
کلوین زیتو، فردی با سابقه ۳۳ ساله در صنعت IT و تجربه ۲۵ ساله در بخش استوریج، تحلیلی روی این گزارش داشته است : طبق بررسی او HPE 3PAR تنها محصولی است که در هر دو بخش General Purpose Storages و Solid State Arrays در صدر استوریج های دنیا قرار می گیرد، چرا که سایر عرضه کنندگانی که در این بخش نمودار گارتنر قرار می گیرند با یک محصول مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند. با این اوصاف، استوریج HPE 3PAR تنها عرضه کننده ای است که در هر دو حوزه در بخش رهبران بازار قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه

معرفی SAN استوریج HPE 3PAR

راهکار شما برای حرکت به سمت Cloud Storage چیست؟ آیا برای نیازهای پیش‌بینی نشده خود باید استوریج خود را تغییر دهید؟ آیا از ماشین‌های مجازی و Cloud Computing در زیرساخت IT خود استفاده می‌کنید؟ برای برآورده کردن نیازهای ذخیره سازی خود نیاز به راهکارهای مدرن دارید؛ آیا این راهکارها را می‌شناسید؟ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با راهکارهای اچ پی و استوریج HPE 3PAR Utility Storage این ویدئو را با زیرنویس فارسی ببینید.

گفتگوی Tecktalk: بررسی SAN استوریج های ۳PAR اچ پی

در این قسمت، کارشناس ما مهندس مسعود سوری، مهمان مریم فقیهی است تا به موضوع  “بررسی SAN استوریج های ۳PAR اچ پی” که مربوط به حوزه انترپرایزی است بپردازند.

عناوین مهمی که در این ویدئوی ۲۰ دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

عناوین مورد بررسی:

  1. معرفی استوریج ها HPE 3PAR
  2. بررسی پردازنده ASIC
  3. بررسی ویژگی‌های HPE 3PAR Storage
  4. بررسی مدیریت SAN استوریج ۳PAR اچ پی

مزایای دستگاه‌های ذخیره سازی HP 3PAR

دستگاه های ذخیره سازی HPE 3PAR دارای قابلیت‌های بسیاری است که در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم و برخی دیگر را توضیح می‌دهیم. خصوصا اینکه با استوریج های نسل قبلی یعنی EVA ها مقایسه خواهند شد. مزایای مهم استوریج های ۳PAR عبارتند از:

  • استفاده از پردازنده های ASIC در کنار پردازنده اصلی
  • استفاده همزمان از کنترلرها
  • Thin Provisioning
  • قابلیت Cage Availability
  • Persistent Port
  • Cache Persistent
  • System Wide striping
  • Mix workload support
  • Virtual domain
  • Self encrypting drive
  • Adaptive flash cache
  • Deduplication
  • File services personal

وجه تمایز ۳PAR در معماری آرایه‌ها

ممکن است همه چیز با خرید و پیاده‌سازی دو آرایه سری ۳PAR StoreServ 7000 تغییر کند. به عنوان یکی از مشتریان HP EVA می‌توان گفت که ۳PAR همیشه یک جایگزین الزامی بوده است (حتی قبل از اینکه ۳PAR به مالکیت HP درآید). این فناوری‌ها همانند پسرعموهای نزدیک به هم هستند. با معرفی سری ۷۰۰۰ محصولات HP در انتهای سال ۲۰۱۲، بیشتر از پیش روشن شد که این محصولات می‌توانند پلتفرم ذخیره‌سازی آینده ما باشند.

مقایسه 3PAR و EVA
مقایسه HPE 3PAR با EVA
پیشنهاد مطالعه

مقایسه ۳PAR و EVA

۳PAR و EVA، پسرعموهای نزدیک اما با اختلاف‌های مهم هستند. Bottleneckها و خطاهایی که در سیستم رخ می‌دهد و باعث وقفه می‌شوند (SPOF) مسایلی هستند که مدیران سیستم بیشترین درگیری را با آنها دارند. به عنوان مدیر سیستم باید این موارد را شناسایی کرده و افزونگی و ظرفیت آنها در نظر گرفت. زمانی که این مفهوم را در ذخیره سازی بکار می‌بریم، بدین معنی است که باید آرایه‌ای برای زمان‌های اوج نیاز به کارایی تهیه کنیم و اغلب باید آرایه‌های بیشتری را به منظور مقابله با مشکل داشته باشیم. این مشکل داشتن حداکثر تنها دو کنترلر در یک آرایه ماژولار است.

اما آرایه‌های جدیدتری با معماری‌های بسیار متفاوت به بازار آمده است و به طور مستقیم با مشکلات Bottleneck که به طور سنتی آنها را در آرایه‌های ماژولار مشاهده می‌کنیم مبارزه می‌کنند. شاهد این بوده‌ایم که در کنترلر‌های ذخیره‌سازی در سیستم‌های کلاستر، سرورهای استانداردی به منظور ایجاد آرایه‌ها به کار گرفته شده‌اند (مانند راهکارهای HP Lefthand و VMware VSA)، و همچنین شاهد ارتقاء معماری‌هایی مانند آرایه‌های ۳PAR StoreServ بوده‌ایم که دارای یک Active-Active Mesh با حداکثر ۸ کنترلر برای بهبود کارایی هستند.

3PAR و EVA، پسرعموهای نزدیک اما با اختلاف‌های مهم
HPE 3PAR Storeserv 10800 با ۸ نود

معماری Active Mesh اولین تفاوت بزرگ بین EVA و ۳PAR StoreServ است. در EVA در هر زمان تنها یک کنترلر می‌تواند به LUN دسترسی و کنترل داشته باشد. هر درخواستی که از طریق سایر کنترلر‌ها دریافت می‌شوند، به سادگی پروکسی شده و توسط کنترلر کنترل‌کننده مدیریت می‌شود. در ۳PAR تمامی Node‌های کنترلر به LUN دسترسی و مالکیت دارند و می‌توانند به درخواست‌ها سرویس دهند. تمامی این فعالیت در یک Passive Full Mesh Backplane ارسال می‌شود که Node‌های کنترلر را به یکدیگر و به ذخیره‌سازها متصل می‌سازد. Node‌ها با لینکهای پرسرعت (۸۰۰ Mbps در هر جهت) متصل شده‌اند و همچنین لینک سریال کم‌سرعت RS-232 برای افزونگی در نظر گرفته شده است که در مواقع قطع شدن لینک‌های اصلی، اطلاعات کنترلی بین Node‌ها منتقل شود.

تفاوت دوم در این معماری‌ها مربوط به مقیاس و ماژولاریتی است. زمانی که یک EVA تهیه می‌کنید، دو کنترلر دارید این تمام چیزی است که همیشه خواهید داشت. اما با آرایه ۳PAR با دو کنترلر شروع می‌کنید و می‌توانید با افزایش نیاز و بسته به خط تا ۸ Node کنترلر داشته باشید. ۳PAR StoreServ 7200 به دو کنترلر محدود است و سری ۷۴۰۰ می‌تواند از ۲ تا ۴ کنترلر و سری ۱۰۰۰۰ تا ۸ Node کنترلر می‌توانند داشته باشند. در معماری فضای ابری یا کلود، این یک مزیت ویژه است که استفاده کلی از کنترلرها را افزایش داده است و تاثیر به سزایی روی Bottleneck دارد.

بررسی HPE 3PAR
HPE 3PAR Storeserv 8450

HP روش P10000 3PAR در کنترلرهای ماژولار را به عنوان پاسخ به مشکلات رشد فضای ابری ارائه کرده است. در حالی که مدیران هنوز هم باید سایز آرایه‌ها برای حداکثر استفاده را تنظیم کنند، اما در عین حال امکان خرید آنچه در آینده مورد نیاز است، وجود دارد. این امر در EVA ممکن نیست.

۳PAR StoreServ در صورت نیاز می‌تواند Storage Tierهای متفاوتی را با انواع مختلف استوریج ها انجام دهد و همچنین، Volumeها را در انواع مختلف ذخیره‌سازها در هنگام نیاز ترکیب کند. در ضمن امکان ایجاد گروه‌های دیسک چندگانه در EVA وجود دارد ــ به عنوان مثال یکی با درایوهای فیبرنوری سنتی و یکی با درایوهای SSD ــ اما EVA اجازه ترکیب داده در میان گروه‌های دیسک چندگانه را نمی‌دهد. Autonomic Storage Tiering در ۳PAR یک ویژگی نرم‌افزاری آرایه است و این امکان را فراهم می‌سازد که داده بین انواع مختلف دیسک‌ها پخش شود. آرایه می‌تواند به صورت خودکار و معجزه‌آسایی تعیین کند که داده‌ها به شکل بهینه باید در کجا ذخیره شوند که این تصمیم‌گیری بر اساس اینکه به چه میزان و با چه سرعت نیاز به دسترسی به آنها و جابجایی آنها بین SATA و SAS و SSD وجود دارد، انجام می‌شود. تمامی اینها بدون نیاز به حضور فعال مدیر انجام می‌گیرد.

Thin provisioning بزرگتری تفاوت بین آرایه‌ها است ــ نه فقط از نظر مقایسه ظرفیت‌ها بلکه از نظر چگونگی به کار گیری آن در آرایه ــ. از زمانی که اچ پی مالک ۳PAR شد، thin را به خط EVA آورد، پس از منظر کلی هر دو دارای آن هستند.

بررسی پردازنده ASIC در HPE 3PAR
ویژگی های HPE 3PAR ASIC

اما ۳PAR از این فناوری در کل معماری خود استفاده می‌کند. Thin کاملا در ۳PAR ASIC – Application Specific Integrated Circuit یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص وجود دارد پس در پایین‌ترین سطوح آرایه در دسترس خواهد بود. آرایه، امکان تبادلات داده‌ای را از Fat به Thin و از طریق الگوریتم اختصاصی فراهم می‌کند. Replication نیز با استفاده از فناوری Thin-Built-In و از طریق Zero Detect کنترل شده است. Zero Detect، که HP آن را ابداع کرده، یک فناوری است که صفرها را در داده تشخیص می‌‌دهد که این امکان را فراهم می‌سازد نه فقط داده‌های رمزگذاری در مد Thin رایت شوند، بلکه داده‌های راکد را گرفته و آنها را به شکل دوره‌ای به داده‌های Thin Provisioned تبدیل می‌کند.

اچ پی از زمانکه مالک ۳PAR شد، تلاش کرده است که قابلیت حمل داده‌ها بین پلتفرم‌های مختلف ذخیره سازی را افزایش دهد. Peer Motion در VMworld 2011 معرفی شد و یک فناوری است که امکان جابجایی Zero-Downtime Relocation را از یک آرایه به آرایه دیگر ممکن می‌سازد. Peer Motion بیشتر با VMotion Storage در vSphere همتراز است تا با فناوری Replication. اغلب کارهایی که در سیستم مقصد انجام می‌شود که Volumeهای ذخیره سازی را دریافت می‌کنند. اچ پی Online Migration را معرفی کرده است، که در واقع راهی برای مهاجرت از EVA به ۳PAR StoreServ است. برای فروش EVA این یک فناوری مهم است ــ چرا که امکان جابجایی بدون خرابی داده‌ها از EVA به آرایه ۳PAR را فراهم می‌سازد.

این مهاجرت از طریق CommandView پیکربندی می‌شود که شامل انتقال EVA LUNها به هاست است و سپس تمامی داده‌ها در پشت صحنه منتقل می‌شود و تا زمان انتقال کامل به ۳PAR ادامه دارد. در نهایت لینک موجود با EVA حذف می‌شود. Peer Motion فناوری مهمی است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد مهاجرت داده‌ها را به شکلی خودکار انجام دهند.

محصولات HPE 3PAR

جدیدترین انواع مدل های ۳PAR در شکل زیر نشان داده شده است.

محصولات HPE 3PAR
انواع مدل های ۳PAR

مشاوره و خرید انواع استوریج های اچ پی در فالنیک
توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)، دارنده سبد کامل استوریج اچ پی و تنها گارانتی رسمی و معتبر hp و تجهیزات شبکه در ایران. همراه با ثبت پیش فاکتور و مشاوره. جهت کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید:

مشاوره و خرید استوریج hp

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *