بلاگ

کارتریج اصل و طرح چه تفاوتی دارند؟


همان طور که می‌دانید کارتریج وظیفه تامین رنگ موردنیاز برای چاپ سندها را در اختیار پرینتر می‌گذارد. کارتریج‌ها در رنگ‌های مختلف وجود دارند و با توجه به مدل پرینتر ممکن است از یک یا چند کاتریج در رنگ‌های مختلف استفاده کنند. اما کارتریج‌ها جزء مواد مصرفی هستند و بعد از مدتی باید شارژ یا تعویض شوند که با توجه به بالا رفتن قیمت تجهیزات شارژ یا خرید کارتریج‌های اصل برای همه میسر نیست. در نتیجه کارتریج‌های طرح وارد بازار شدند تا با توجه به قیمت پایین استفاده از پرینتر را برای همه آسان کنند. در این مطلب تفاوت کارتریج‌های اصل و طرح پرینتر را بررسی می‌کنیم تا در صورتیکه قصد خرید کارتریج یا شارژ کارتریج را دارید، انتخاب درستی داشته باشید.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:

کارتریج اصل چیست؟

کارتریج اصل که با نام کارتریج اورجینال هم شناخته می‌شود، ساخت شرکت سازنده پرینتر است. به عنوان مثال از کارتریج‌های تولید شده کمپانی HP در بازار با نام کارتریج اورجینال اچ پی یا کارتریج اصل HP  نام برده می‌شود. کارتریج‌های اصل مزایای بسیاری دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت کارتریج
  • استفاده از تونر (پودر) با کیفیت
  • بالا بودن کیفیت چاپ
  • بالا بودن ظرفیت کارتریج
  • پایین بودن نرخ خرابی
  • آسیب نرساندن به سایر قطعات پرینتر

علاوه بر مزایای اعلام شده کارتریج‌های اصل معایبی نیز دارند. مهم‌ترین مشکل کارتریج‌های اصل که از سمت منتقدان کارتریج اعلام شده، قیمت بالای این کارتریج‌هاست. ممکن است قیمت این کارتریج‌ها تا نصف قیمت خود پرینتر تمام شود.

خرید کارتریج پرینتر

قیمت کارتریج اصل چندبرابر کارتریج طرح است.

پیشنهاد مطالعه

کارتریج طرح چیست؟

در مقابل کارتریج اصل، کارتریج‌های طرح یا غیر اورجینال وجود دارد. کارتریج‌های طرح توسط کمپانی سازنده پرینتر ساخته نشده و در مدل‌های مختلف در بازار وجود دارد. ممکن است این کارتریج‌ها تولید کشور دیگری مانند چین باشند یا در کشور ایران ساخته شوند. طبق آمار اعلام شده از سمت شرکت اچ پی، کیفیت چاپ کارتریج طرح حدود ۲۷ درصد کمتر از کارتریج اورجینال است. کاتریج‌های غیر اورجینال انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

کاتریج طرح درجه یک؛ کارتریج طرح گرید A

این کارتریج‌ها ممکن است در خارج یا ایران تولید شوند ولی در ساخت آنها استاندارد‌های تولید کاتریج رعایت می‌شوند. کارتریج‌های طرح درجه یک قابلیت‌های کارتریج اورجینال را دارند و اغلب با گارانتی فروخته می‌شوند. حتی ممکن است خدماتی مثل تعویض کارتریج نیز داشته باشند. به دلیل ظرافت در ساخت کارتریج‌های طرح گرید A ، استفاده از آنها آسیبی به چاپگر نمی‌رساند.

کارتریج طرح درجه دو؛ کارتریج طرح گرید B

کارتریج‌های درجه دو یا کارتریج گرید B نیز توسط کمپانی اصلی شرکت ساخته نشده است. اغلب برای پایین آوردن هزینه تولید این کارتریج‌ها شرکت سازنده از قطعات بی کیفیت‌ استفاده می‌کند. در نتیجه قیمت و کیفیت این کارتریج‌ها پایین‌تر از مدل‌های درجه یک و اصل است. همچنین بدلیل نقص در ساختار، استفاده از کارتریج درجه دو باعث آسیب زدن به قطعات دیگر پرینتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

کارتریج طرح درجه سه؛ کارتریج طرح گرید C

اغلب شرکت‌های سازنده کارتریج درجه سه یا گرید C برای پایین آوردن هزینه تولید کارتریج، کارتریج‌های فرسوده را جمع آوری کرده و بعضی از قطعات آن را تعویض می‌کنند (Remanufactured) یا آنها را دوباره پر Refilled می‌کنند و با نام کارتریج طرح به فروش می‌رسانند. این کارتریج‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه کارتریج‌ها دارند ولی بسیار بی‌کیفیت هستند و آسیب‌های بسیاری را به پرینتر وارد کنند.

کارتریج‌ها جزء مواد مصرفی هستند و بعد از مدتی باید شارژ یا تعویض شوند.

فروش کارتریج طرح

بعضی از فروشندگان کارتریج طرح بی‌کیفیت را چند برابر مبلغ واقعی می‌فروشند.

چگونه کارتریج اصل را از طرح تشخیص دهیم؟

تا به اینجا در خصوص تفاوت کارتریج‌های اصل و طرح صحبت کردیم اما در اینجا به شما راه‌های تشخیص کارتریج‌ اصل از طرح را آموزش می‌دهیم:

  1. اغلب شکل ظاهری کارتریج‌های اورجینال و غیر اورجینال متفاوت است. علی الخصوص اگر کارتریج طرح درجه دو یا سه باشد. زیرا از مواد بی‌کیفیت ساخته شده‌اند.
فرق ظاهری کارتریج اصل و طرح

کارتریج‌های بی کیفیت از نظر ظاهری با کارتریج اصل متفاوت هستند.

  1. روی کارتریج‌های اصل مشخصات کارتریج و شرکت سازنده حک شده است ولی در کارتریج‌های طرح مشخصات کارتریج و شرکت با برچسب روی کارتریج نصب می‌شود.
پیشنهاد مطالعه
 
مشخصات کارتریج اصل

روی بدنه و جعبه کارتریج اورجینال مشخصات حک شده است.

  1. کیفیت چاپ کارتریج‌ اصل بسیار بالاتر از کارتریج‌های غیر اورجینال است.
  2. قیمت کارتریج‌های طرح نسبت به کارتریج‌های اصل بسیار پایین‌تر است.
  3. ظرفیت چاپ کاغذ کارتریج اصل بسیار بیشتر از کارتریج طرح است.

کارتریج اصل یا طرح، کدام را بخریم؟

در این مقاله سعی کردیم کلیه نکات مربوط به کارتریج اصل و طرح را به شما آموزش دهیم تا در زمان خرید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به یاد داشته باشید در زمان خرید از فروشنده در خصوص اصل یا طرح بودن کارتریج و کیفیت کارتریج سوال بپرسید. زیرا کارتریج‌های طرح بی‌کیفیت ۱۶ درصد احتمال خرابی پرینتر را افزایش می‌دهند.

چنانچه امکان خرید کارتریج اصل و اورجینال پرینتر خود را ندارید، می‌توانید از کارتریج‌های طرح با کیفیت خریداری کنید. مهم ‌این است که کارتریج را از یک شرکت معتبر بخرید تا در صورت مشکلات بعدی بتوانید از خدمات گارانتی، استفاده کنید.

همچنین در صورتیکه کارتریج طرح را خریداری کردید برای تعمیر یا شارژ کارتریج آن را به افراد ماهر بسپارید تا با خیال راحت بتوانید برای مدت زیادی از آن استفاده کنید. شرکت توسعه شبکه آداکیکی از شرکت‌های فعال در زمینه فروش و تعمیر کارتریج است. می‌توانید درخواست خود را از طریق لینک زیر ارسال کنید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را برای خرید یا تعمیر کارتریج خدمتتان ارائه دهند.  

خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، ۲۵ بار شارژ کارتریج در توسعه شبکه آداکمعادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.

خدمات شارژ کارتریج

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *