بلاگ

نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول چیست و چه کاربردی دارد؟


مفهوم چرخه عمر محصول (Product Life Cycle) یا PLC و مزایا مدیریت این چرخه در سال ۱۹۵۷ مطرح شد. شناخت دقیق این چرخه، کسب  وکارها را راهنمایی می‌کند تا بر روی محصولات با سود تجاری بیشتر، تمرکز و حتی نیازهای آینده مشتری را پیش‌بینی کنند. در این زمینه هم هوش مصنوعی به میدان آمده و نرم افزار مدیریت چرخه محصول را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

نرم افزار مدیریت چرخه محصول کمک می‌کند تا برنامه‌های فروش و بازاریابی، براساس داده‌های واقعی و رفتار مشتری تنظیم شوند. توجه به چرخه عمر محصول و استفاده از نرم افزار مدیریت چرخه محصول بدون تاثیر منفی بر فروش و سود خالص، به صورت چشمگیری هزینه‌های بازاریابی را کم می‌کنند.

نرم افزارهای مدیریت چرخه محصول، همه چیز را از لحظه شکل‌گیری ایده بررسی می‌کنند؛ ولی برای بررسی نیاز مشتری و یافتن خریداران جدید به اطلاعات دیگری هم نیاز است. مدیران موفق از CRM برای بدست آوردن این اطلاعاتاستفاده می‌کنند. در این مقاله از فالنیک، با شما در مورد این نرم افزارها بیشتر صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شرکت فالنیک، یکی از بهترین نرم افزارهای CRM یعنی Microsoft Dynamics CRM را برای استفاده شرکت‌های ایرانی سفارشی‌سازی و فارسی کرده است. اگر می‌خواهید از رقبای خود پیش‌تر باشید، به هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای مدیریتی به عنوان یک دستیار نگاه کنید. برای خرید crm مایکروسافت و مشاوره با واحد پشتیبانی ما، با شماره ۵۴۵۹۱۹۸۳ تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول چیست؟

نرم افزار مدیریت محصول (Product Life Cycle Management) یا PLM یکی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که به شما در مدیریت و برنامه‌ریزی هزینه‌های تولید و بازاریابی محصول از زمان شکل گرفتن ایده آن، کمک زیادی می‌کند.

ابزارهای مناسب برای مدیریت چرخه محصول
استفاده از نرم افزارهای PLM به سازمان‌ها کمک می‌کنند که منابع مالی خود را بهتر مدیریت کنند.

به صورت کلی نرم افزاری که برای مدیریت مراحل مختلف چرخه عمر محصول (فرایند PLM) استفاده می شود، نرم افزار PLM است که انواع مختلفی دارد. این نرم‌افزارها به مدیر محصول یا کارشناس بازاریابی کمک می‌کند که در هر دوره زمانی چه برنامه‌های بازاریابی و فروش را طراحی کنند.

خرید crm مایکروسافت
با خرید crm مایکروسافت کمتر کار کنید، بیشتر درآمد کسب کنید. با استفاده از نرم افزار سی آر ام فروش‌تان را افزایش دهید و کسب و کارتان را بهتر مدیریت و کنترل کنید. جهت مشاوره و خرید crm مایکروسافت، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

خرید crm مایکروسافت

با کمک نرم افزار مدیریت چرخه محصول ، شرکت‌ها می‌توانند ارتباط نیروهای انسانی خود را منسجم نگه‌دارند. این ارتباط منسجم کارمندان و بخش‌های مختلف، هزینه‌هایی مانند استخدام نیروی جدید و تکرار اشتباهات را کم‌تر می‌کند.

مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) چیست؟

مدیران و صاحبان کسب و کارها، اهمیت طراحی برنامه‌های فروش و بازاریابی، براساس داده‌های واقعی را می‌دانند. با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) به صورت دقیق و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود.

نرم افزار مدیریت چرخه محصول (PLM) یک سیستم مدیریت اطلاعات است که به شما این امکان را می‌دهد که تمام داده‌ها، فرایندها و گردش کار افراد را یک جا ببینید. برای درک اهمیت طراحی تبلیغات و بازاریابی براساس داده‌های درست، بهتر است با مفاهیم زیر آشنا شوید.

مفهوم محصول یا product

منظور از محصول هر کالا یا خدمتی است که یک سازمان آن را طراحی و به مشتریان عرضه می‌کند. در مرحل اول هر سازمان محصول خود را با توجه به جمعیت هدفش طراحی می‌کند. بعد از طراحی اولیه، مدل‌ها و نمونه‌های اولیه می‌سازد و بازارپسندی آن‌ها را امتحان می‌کند.

اگر نمونه‌های اولیه، در کسب رضایت مشتری موفق عمل کنند، محصول وارد فاز تولید یا ارائه به صورت انبوه می‌شود. برای محصول وارد شده به مرحله تولید و ارائه انبوه، باید مطمئن باشید که محصول شما به اندازه کافی تولید شده است. در مورد خدمات هم باید تعداد نیروهای ارائه دهنده خدمات، آموزش دیده و آماده باشند.

در همه این مراحل نرم افزار PLM می‌تواند همراه سازمان باشد. PLM با آنالیز داده‌های حاصل از هر مرحله، قدم بعدی برای مدیریت چرخه عمر محصول را پیش‌بینی می‌کند.

مفهوم چرخه عمر یا lifecycle

در علم مدیریت، هر محصول هم مانند موجود زنده، طول عمری دارد. چرخه عمر محصول به ۴ قسمت مختلف تقسیم می‌شود. برای مقیاس‌پذیر بودن و پیروزی بر رقبا، باید بتوانید مرحله چرخه عمر محصول خود را شناسایی و با توجه به آن برنامه‌های بازاریابی خود را طراحی کنید.

مفهوم مدیریت یا managemaent

همان‌طور که گفتیم، شما باید مرحله‌ای از چرخه عمر محصول که در آن قرار گرفته‌اید را شناسایی کنید؛ چون برنامه‌های بازاریابی برای هر مرحله متفاوت است. اشتباه در تعیین مرحله چرخه محصول و برنامه بازاریابی غلط، هزینه‌های زیادی بر سازمان تحمیل می‌کند که بازگشتی ندارند.

پیشنهاد مطالعه

مراحل چرخه عمر محصول چیست؟

تا این جا از چرخه عمر محصول زیاد صحبت کردیم؛ در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

مرحله معرفی و ارائه محصول

در مرحله اول، سازمان با توجه به نیاز مشتریان هدف، یک محصول را طراحی و معرفی می‌کند. سازمان، از محصول معرفی شده، یک یا چند نمونه آزمایشی تولید می‌کند و در صورت موفقیت در این فاز، تولید انبوه محصول شروع می‌شود.

مراحل چرخه عمر محصول
توجه به چرخه عمر محصول باعث می‌شود که مدیریت منابع انسانی و مواد اولیه بهتر انجام شود.

در. مرحله ارائه محصول، هیچ کسب درآمدی وجود ندارد؛ پس نیازی به انجام تبلیغات نیست. در این مرحله، سازمان تنها می‌تواند با مدیریت هزینه‌های تولید و طراحی، سرمایه خود را حفظ کند

مرحله رشد و توسعه

در این مرحله، تولید انبوه محصول انجام و به بازار ارائه می‌شود. توزیع محصول هم به بازارهای بیشتری انجام می‌شود. در همین مرحله با شناخت بیشتر محصول توسط مشتریان، تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. با وجود همه این موارد، در همین مرحله رقبا هم وارد بازار می‌شوند و رقابت با محصولات مشابه ایجاد می‌شود.

در این مرحله می‌توان با طراحی درست تبلیغات، مشتریان بیشتری برای محصول بدست آورد. تبلیغات بهتر و مدیریت آن‌ها، می‌تواند شانس شما برای پیروزی بر رقبا باشد.

مرحله بلوغ

در این مرحله محصول به طور گسترده در بازار‌های مختلف وجود دارد و مشتریان هدف خود را پیدا کرده است. تبلیغات بیشتر در این مرحله تاثیری بر افزایش تعداد مشتریان‌تان ندارد و شما باید به سراغ برنامه‌های وفادارسازی مشتریان بروید. رقبا در این مرحله هم با قدرت بیشتر در بازار حضور دارند.

مرحله کاهش و افول محصول

در این شرایط، محصول شما مشتریان خود را از دست می‌دهد. این اتفاق برای هر محصولی ممکن است اتفاق افتد. منسوخ شدن رادیو، بازی میکرو یا موارد مشابه، نمونه‌هایی از افول محصول هستند. در این شرایط به مرور زمان، تقاضا برای محصول کم‌تر می‌شود تا جایی که دیگر تولید یا ارائه آن صرفه اقتصادی ندارد.

برخی از شرکت‌های بزرگ وجود دارند که بعد از گذشت مدت‌ها از افول یک محصول، دوباره به سراغ عرضه آن می‌روند. این موضوع، معمولا با تغییر شرایط اقتصادی جامعه اتفاق می‌افتد. به این ترفند مدیریت محصول، لوپ می‌گویند. با لوپ زدن، محصول از مرحله افول به یکی از مراحل قبل (مرحله رشد توسعه یا مرحله بلوغ) جهش می‌کند و تولید آن توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

نمونه خوب از این موضوع، تولید دوباره گوشی نوستالژیک نوکیا ۶۳۱۰ است. نوکیا با ایجاد تغییرات و اضافه کردن امکاناتی به این گوشی، دوباره آن را به بازار عرضه کرد و امیدوار است که سود خوبی از فروش آن بدست آورد.

نمونه لوپ زدن شرکت نوکیا در چرخه تولید محصول با تولید گوشی 6310
شرکت نوکیا با تولید مجدد گوشی نوکیا ۶۳۱۰، دوباره آن را به چرخه محصولات خود وارد کرد.

ویژگی های نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول

در حال حاضر نرم افزارهای PLM به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت محصول در سازمان‌های موفق استفاده می‌شوند. برای انتخاب یک نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول، بهتر است این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در آن وجود داشته باشد:

  • مدیریت و پیش‌بینی مواد اولیه مورد نیاز در هر مرحله
  • ثبت نتایج کنترل کیفیت نمونه‌های اولیه محصول و تجزیه و تحلیل داده‌های آن
  • ثبت تغییرات مورد نیاز در هر مرحله از آزمایش نمونه‌ها اولیه
  • تعیین و پیش‌بینی قیمت تمام شده محصول در مرحله توسعه
  • بازرسی محصول به صورت فنی
  • ایجاد گزارش‌های دقیق برای ارائه در جلسات
  • برنامه‌ریزی و تعیین نیروی انسانی و ماشین آلات مورد نیاز

مزایای استفاده از نرم افزار مدیرت چرخه محصول برای کسب و کارها

استفاده از این نرم‌افزار برای کسب و کار شما، مزایای زیادی دارد. این مزیت‌ها شما را ترغیب می‌کند که ازحتما از یک نرم افزار مدیریت چرخه محصول استفاده کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم.

مدیریت زمان در فرایندهای مربوط به محصول

استفاده از نرم افزار مدیریت محصول سرعت شما را برای ورود به بازار و مدیریت مراحل مختلف چرخه، افزایش می‌دهد. این افزایش سرعت با استفاده از امکانات زیر انجام می‌شود:

  • ثبت تغییرات محصول در طول زمان عرضه آن (تغییر محصول یا خدمت شما با توجه به نیاز مشتری)
  • ایجاد یک مرکز اطلاعات از زمان شکل‌گیری ایده محصول تا ارائه آن به بازار و مراحل بعدی
  • ثبت مواد و قطعات اولیه مورد نیاز
  • پیگیری مراحل تولید
  • مدیریت هدف تولید محصول و انتظارات مشتری
  • فهرست بندی مزیت‌های محصول
  • حفظ تاریخچه نسخه مختلف محصول و خصوصیات آن‌ها
  • ثبت مفاهیم و محصولات گذشته و برنامه‌های آینده
  • ثبت تغییرات خواسته‌های مشتری

بهینه سازی عملکرد مالی و کاهش هزینه ها

با کمک نرم افزار مدیریت چرخه محصول ، شرکت‌ها می‌توانند ارتباط نیروهای انسانی خود را منسجم نگه‌دارند. این ارتباط منسجم کارمندان و بخش‌های مختلف، هزینه‌هایی مانند استخدام نیروی جدید و تکرار اشتباهات را کم‌تر می‌کند.

از طرفی ثبت اطلاعات مربوط به هزینه‌های تولید و طراحی محصول، در مرحله تولید انبوه به مدیران در پیش‌بینی هزینه‌ها کمک زیادی می‌کند.

افزایش فروش

همان‌طور که گفتیم، ثبت اطلاعات محصول از زمان شکل‌گیری ایده تا مرحله افول آن، به مدیران بازاریابی و تبلیغات کمک می‌کند تا در هر مرحله، برنامه‌های بازاریابی مناسب با آن مرحله را اجرا کنند. انجام تبلیغات درست، باعث افزایش تعداد مشتریان و فروش بیشتر می‌شود.

کاهش ریسک

شکست و نابودی سرمایه، همیشه یک روی دیگر از کسب و کارهاست. ریسک شکست و نابودی سرمایه زمانی بیشتر می‌شود که مدیران، بدون در نظر گرفتن نیازهای مخاطب و بازار، عرضه یک محصول را شروع کنند. در این شرایط نه تنها سودی به دست نمی‌آید؛ بلکه سرمایه‌ها هم نابود می‌شوند.

نرم افزار مدیریت چرخه محصول
استفاده از نرم افزارهای مدیریت چرخه محصول و CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مقیاس‌پذیر بمانند.

با کمک گرفتن از نرم افزارمدیریت چرخه محصول و اطلاعات حاصل از آن، قبل از تولید انبود، متوجه اقتصادی نبودن و بازار نداشتن آن می‌شود.

همه این مزیت‌ها، استفاده از نرم افزار مدیریت چرخه محصول را ضروری می‌کند. استفاده از داده‌های این نرم افزار و همچنین نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را رشد دهید و آن را مقیاس‌پذیر نگه‌دارید. شما می‌توانید برای خرید crm مایکروسافت توسعه شبکه آداکبا شماره‌های ۵۴۵۹۱۹۸۳ تماس بگیرید و سوالات خود را از واحد پشتیبانی ما بپرسید.

خرید crm مایکروسافت
با خرید crm مایکروسافت کمتر کار کنید، بیشتر درآمد کسب کنید. با استفاده از نرم افزار سی آر ام فروش‌تان را افزایش دهید و کسب و کارتان را بهتر مدیریت و کنترل کنید. جهت مشاوره و خرید crm مایکروسافت، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

خرید crm مایکروسافت

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *