بلاگ

مشکلات و خطاهای ups ها؛ با آلارم های یو پی اس آشنا شوید


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در تیر ۹۸ نوشته شده بود و در آبان ۹۹ دوباره بررسی و به‌روز و توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، تایید شده است.

اگر با آلارم های ups آشنا باشید به راحتی می‌توانید مشکلات یو پی اس خود را شناسایی کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با خطاهای یو پی اس و مولفه‌های اصلی در سیستم آلارم یو پی اس آشنا کنیم. اما ابتدا ۷ تا از متداولترین مشکلات و دلایل خرابی یو پی اس را بررسی می‌کنیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید:

ویدئوی آموزشی: علل خرابی ups ها

قبل از مطالعه علل خرابی ups می‌توانید با مشاهده ویدئوی زیر از توضیحات کارشناس توسعه شبکه آداکدر زمینه روش‌ها و نکات نگهداری ups استفاده کنید:

۷ علت خرابی یو پی اس

بهترین راه برای پیشگیری از خراب شدن UPS این است که دو بار در سال پروسه نگهداری از آن را انجام دهید. توجه کنید که تشخیص و رفع مشکلات بالقوه یو پی اس قبل از وقوع خرابی بسیار کم هزینه تر و بهتر خواهد بود. در ادامه ۷ دلیل رایج در خرابی یو پی اس را که می‌تواند به عنوان چک لیست نگهداری UPS در نظر گرفته شود، بررسی می‌کنیم:

۱. باتری UPS

باتری، قلب UPS است و به بررسی ها و چکاپ‌های منظم نیاز دارد. به غیر از توجه به عمر باتری، باید سالی دوبار باتری را تست کنید تا قدرت و رسانایی و کارایی آن بررسی شود و ضعف‌هایی که ممکن است داشته باشد تشخیص دهید.

۲. خازن UPS

قطعه ساده‌ای که انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می‌کند، خازن است که سایزها و انواع مختلفی دارند. هر ۵ تا ۷ سال لازم است خازن ها را عوض کنید چون به مرور زمان قدرتشان کم می‌شود. همه UPS ها تعدادی خازن دارند که مسئول یکنواحت کردن جریان و نوسانات ولتاژ هستند.  

۳. فن UPS

برخی فن ها در UPS حتی تا ۱۰ سال هم در صورت استفاده مداوم کار می‌کنند اما برخی هم عمر کمتری دارند. محدودیت‌های مکانیکی و برقی و خشک شدن بلبرینگ‌ها از جمله دلایل خرابی فن یو پی اس و در پی آن، خرابی یو پی اس است.

۴. فیلتر UPS

اگر فیلترهای هوا در UPS کثیف باشند، باعث داغ کردن یو پی اس و خاموش شدن آن می‌شوند. تعویض فیلتر یو پی اس هزینه کمی دارد و جزو چک لیست نگهداری یو پی اس قرار دارد و ممکن حتی هر ماه لازم باشد فیلتر را عوض کنید.

۵. اتصالات UPS

بررسی اتصالات یو پی اس، می‌تواند مشکل خرابی یو پی اس را حل کند.

۶. پاور و منبع تغذیه UPS

حتی ممکن است پاور افزونه هم با جریان ولتاژ ورودی نامناسب کار نکند که باعث وارد شدن شوک به سیستم و افزایش دما می‌شود. بررسی منظم باعث پیشگیری از بروز مشکل در این زمینه می‌شود.

۷. Contactors یا کلید خودکار قطع و وصل

این قطعه به گردوغبار حساس است و باید به طور منظم بررسی و تمیز شود.

پیشنهاد مطالعه

آشنایی با چراغ های وضعیت UPS

تقریبا همه سیستم های آلارم UPS دارای سه رنگ LED هستند تا وضعیت سلامت UPS شما را به شما اعلام کنند: سبز و نارنجی و قرمز. همیشه باید یکی از این سه چراغ روشن باشد در غیر این صورت حل مشکل یو پی اس سخت خواهد بود.

سبز: وقتی چراغ سبز روشن باشد، نشانه سلامت یو پی اس است و همه چیز طبق روال در حال کار است. برای اینکه با رنگ زیبای سبز همیشه همراه باشید در نگهداری درست از UPS و باتری آن دقت کنید. در این زمینه می‌توانید مقاله “یو پی اس چیست؛ با انواع ups و کارایی آنها آشنا شوید” را بخوانید.

نارنجی: ممکن است اتفاقی بیفتد پس دقت کنید. چراغ نارنجی یعنی سیستم UPS یا در حالت باتری است یا حالت در بای پس است یا مشغول کار دیگری است. ممکن است UPS خراب شده یا در حال خراب شدن است: مثلا فن خراب شده. اگر در حل این مشکلات تعلل کنید به زودی با مشکل بزرگتری مواجه خواهید شد.

قرمز: سیستم UPS با مشکل و ارور حادی روبرو است که باید همین الان به آن رسیدگی کنید وگرنه خاموش می‌شود.

چراغ خاموش: اگر هیچ چراغی روشن نباشد یعنی لود سیستم ایراد دارد و باید برای حل مشکل از تکنسین ها برای تعمیر UPS استفاده کنید که معمولا پشتیبانی فروش UPS این کار را انجام خواهند داد.

 

خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور توسعه شبکه آداکدر اختیار مهندسین توسعه شبکه آداکقرار دارد.

درخواست تعمیر سرور

 

اغلب سیستم های یو پی اس دارای صفحه نمایشی در کنار چراغ ها هستند که وقتی خطایی رخ دهد روی این پنل نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب تشخیص علت خرابی یو پی اس و رفع خطای UPS راحت تر است.

شنیدن صدای بلند یا بیب در UPS

UPS ها علاوه بر داشتن چراغ‌ها دارای آلارم صوتی هم هستند که به شما امکان تشخیص علت خرابی یو پی اس بدون نگاه کردن به UPS می‌دهد. مزیت سیستم صوتی هشدار UPS این است که با شنیدن صدا، یو پی اس را بررسی می‌کنید.

صداهای هشدار یو پی اس چه موقع شنیده می‌شود؟

  1. برق شهری قطع شود و باتری UPS فعال شود.
  2. وقتی برق شهر وصل شود.
  3. خطا در UPS رخ دهد.
  4. بارهای اتصال به UPS افزایش یابد.
  5. شارژ باتری تمام شود.
شنیدن صدای بلند یا غیرمعمول در UPS
صداهای هشدار یو پی اس چه موقع شنیده می‌شود؟

انواع صدای بوق در UPS

انواع صدای بوق در UPS عبارتند از:

  1. بوق ممتد یو پی اس: نشان دهنده رخ دادن خطا در UPS است.
  2. صدای بوق هر ثانیه: شارژ باتری کم است.
  3. صدای دو بوق هر ثانیه: اضافه بار
  4. صدای بوق هر ۴ ثانیه: حالت باتری
  5. صدای بوق هر ۱۰ ثانیه: حالت بای پس

برای خاموش کردن صدای هشدار یو پی اس باید دکمه Mute را یک ثانیه نگه دارید.

علت خاموش شدن یو پی اس

علت خاموش شدن ناگهانی یو پی اس عبارتند از:

  1. خرابی یا فرسوده شدن باتری
  2. بار اضافه روی یو پی اس

علت شارژ نشدن باتری یو پی اس

از جمله دلایل شارژ نشدن باتری یو پی اس عبارتند از:

  • خرابی شارژر باتری
  • خرابی باتری به دلیل عدم استفاده به مدت طولانی: توصیه می‌شود اگر از UPS به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، هر سه ماه یکبار آن را به مدت ۵ ساعت شارژ کنید تا باتری خراب نشود.
  • تمام شدن عمر باتری
  • وجود بار اضافه روی باتری
  • عدم نگهداری مناسب از باتری
  • تخلیه شارژ باتری به صورت مداوم صورت گرفته است: همواره قبل از تخلیه کامل باتری و حدود ۳۰ درصد، باتری را شارژ کنید.

 

مشاور و خرید یو پی اس مناسب در فالنیک
کسب و کار و اطلاعات تان را به دست نوسانات برق نسپارید. با خرید UPS مناسب از ضررهای ناشی از قطع برق، جلوگیری کنید. برای مشاوره و دریافت خدمات از شرکت ایران اچ پی (فالنیک)، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاوره و خرید یو پی اس

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *