بلاگ

راهنمای کامل خرید لپ تاپ برای مصارف مختلف


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان ۹۷ نوشته شده بود و در مهر ۹۹ دوباره بررسی و به‌روز شده است.

با بازاری روبرو هستیم که کار انتخاب و خرید لپ تاپ را سخت می‌کند. از بین انواع لپ تاپ، چگونه لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم؟ داشتن کمی دانش در مورد لپ تاپ‌ها باعث می‌شود انتخاب درست و هوشمندانه‌ای برای خرید لپ تاپ متناسب با نیازهای شخصی مان داشته باشیم. در این مقاله با ارائه‌ی نکاتی در قالب راهنمای خرید لپ تاپ، به شما کمک خواهیم کرد که پیش از مراجعه به بازار برای خرید لپ تاپ، معیارهایتان را تعیین و لپ تاپ مناسب را انتخاب کنید. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

هزینه، معیار اول انتخاب لپ تاپ

به نظر می‌رسد نخستین معیاری که باید مد نظر داشته باشید میزان هزینه‌ای است که قرار است برای خرید لپ تاپ صرف کنید. لپ تاپ‌های بسیار گوناگونی در بازار هستند، اما اگر به طور دقیق مشخص کنید که قرار است چه مقدار هزینه کنید بسیاری از آن‌ها از دایره انتخاب شما بیرون می‌روند و کار شما برای انتخاب لپ تاپ ساده‌تر خواهد شد.

انتخاب نوع لپ تاپ

انواع مختلفی از لپ تاپ‌ها مانند نت بوک‌ها، الترابوک‌ها، نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌های هیبریدی برای نیازهای مختلف کاربران فراهم گردیده است.

نت بوک -Net Book: معمولاً کوچک و سبک هستند. این دسته از لپ تاپ‌ها قابل حمل بوده و ابعاد صفحه نمایش آنها بین ۱۰ تا ۱۱ اینچ متغیر است. نت بوک‌ها درایو نوری ندارند و برای دانش آموزان بسیار مناسبند.

الترابوک: الترابوک‌ها باریک، زیبا و سبک هستند. علاوه بر این دارای تنظیمات بالا بوده و برخی از آنها ممکن است حتی لمسی نیز باشند. الترابوک‌ها برای مسافرین و کاربران پیشرفته مناسبند.

نوت بوک – Note Book: این دسته از لپ تاپ‌ها تمامی امکانات کامپیوترهای رومیزی را دارند. دارای تنظیمات متوسط و پیشرفته بوده و ظرفیت هارد دیسک آنها بالا است. این سیستم‌ها برای ایجاد سرگرمی و برآورده کردن نیازهای گرافیکی ساخته شده‌اند.

لپ تاپ هیبریدی: لپ تاپ‌های هیبریدی می‌توانند هم به عنوان تبلت با صفحه نمایش لمسی و هم به عنوان لپ تاپ استفاده شوند. معمولاً ابعاد کوچکی دارند و سبک و قابل حمل‌اند. این لپ تاپ‌ها صفحه نمایشی بین ۱۱ تا ۱۵٫۶ اینچ دارند. امکان قابل حمل بودن این دسته از لپ تاپ‌ها آنها را مناسب برای مسافرینی که به دنبال دستگاه قابل حمل قوی می‌گردند کرده است.

صفحه نمایش لمسی: لپ تاپ‌های با صفحه نمایش لمسی با حس لامسه انسان کار می کنند و استفاده از لب تاب را ساده تر کرده‌اند. همانند گوشی‌های هوشمند، می‌توانید روی صفحه ضربه بزنید، انتخاب کنید، آیتم‌ها را نگه‌داشته و حرکت دهید و یا اسکرول و زوم کنید. این امکانات در حال حاضر برای لپ تاپ‌های ویندوز و کروم‌بوک‌ها موجود است.

معرفی اجزای لپ تاپ

در این قسمت می‌خواهیم به اصطلاحات مشخصات لپ تاپ بپردازیم. آشنایی با مشخصات لازم برای خرید لب تاب نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه

CPU و پردازنده لپ تاپ

پردازنده و یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، سخت افزاری است که به نرم افزارها و برنامه‌ها اجازه اجرا روی سیستم پردازشی را می‌دهد. هر وظیفه‌ای در کامپیوتر نیاز به نیروی پردازش دارد. یک پردازنده قدرتمند می‌تواند چندین وظیفه را به طور همزمان اجرا کند، نرم افزارهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را به اجرا درآورد و همچنین از پس فایل‌های بزرگتر به آسانی بر می‌آید.

CPU یا پردازنده، قلب تپنده هر سیستم پردازشی است. عمده قدرت لپ تاپ به پردازنده بستگی دارد. بررسی کنید که چه مقدار توان پردازشی احتیاج دارید. اگر لپ تاپ را برای کارهای معمولی می‌خواهید، به عوان مثال کتاب خواندن، وب گردی و موسیقی، نیازی به لپ تاپ قدرتمند ندارید، اما اگر استفاده شما از لپ تاپ بیش‌تر از این کارهای معمولی است بهتر است دنبال لپ تاپ قدرتمندتری باشید.

CPU و پردازنده لپ تاپ

 

CPU یا پردازنده، قلب تپنده هر سیستم پردازشی است.

به عنوان مثال، لپ تاپ‌هایی که از پردازنده‌های سری‌های Pentium اینتل و یا سلرون برخوردارند از ضعیف‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار هستند. در راهنمای خرید لپ تاپ پیشنهاد می‌شود حتی اگر قرار است از لپ تاپ برای کارهای معمولی استفاده کنید، سمت خرید این لپ تاپ‌ها نروید. لپ تاپ‌های با پردازنده‌ی Core m5 و Core m7 بهتر از لپ تاپ‌های سری Pentium اینتل هستند و عموماً لپ تاپ هایی نازک و قابل حمل‌اند که گرمای زیادی هم تولید نمی‌کنند. اما به هر حال این لپ تاپ‌ها نیز قدرت زیادی ندارند و نباید روی قدرت آن‌ها حساب کرد.

اما لپ تاپ‌های با پردازنده‌های Core i3 و Core i5 و Core i7 و Core i9 قدرتمندتر از لپ تاپ‌های بالا هستند. i3 ضعیف‌تر از i5 و i7 بوده و i7 قوی‌تر از i5 است و i9 قوی‌تر از i7 است. این سی پی یو ها در لپ تاپ‌هایی که قرار است برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار گیرند به کار می‌رود. در این زمینه مقاله “تفاوت core i3 با core i5 و core i7 در پردازنده های اینتل” و “بررسی کامل و معرفی پردازنده اینتل، نسل ها و انواع آن” را حتما مطالعه کنید.

نوع پردازنده مورد نیازتان بستگی به استفاده و بودجه‌تان دارد.

هسته در پردازنده از جمله نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ است. پردازنده‌ها دارای چندین هسته هستند؛ یک پردازنده ۸ هسته‌ای می‌تواند بسیار بهتر از یک پردازنده یک یا دو هسته‌ای، چندین برنامه را اجرا کند.
پیشنهاد مطالعه

RAM – رم لپ تاپ

حافظه جانبی (RAM) مخفف عبارت حافظه با دسترسی تصادفی است. رم به داده‌ها اجازه می‌دهد به صورت موقت ذخیره شوند پس حافظه جانبیِ بیشتر به شما اجازه انجام چندین فعالیت به صورت همزمان و بهتر و موثرتر را می‌دهد. سرعت بارگذاری صفحات بالاتر می‌رود و فایل‌های بزرگتر سریعتر باز می‌شوند.

رم لپ تاپ

 

رم بیشتر در لپ تاپ یعنی سرعت بیشتر اجرای برنامه ها

به طور ساده، هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است و برنامه‌های بیش‌تری را می‌تواند همزمان اجرا کند. باز هم اگر از لپ تاپ توقع خاصی ندارید و صرفاً کارهای معمولی را با آن انجام می‌دهید، خیلی به رم توجه نکنید اما اگر قرار است با لپ تاپ کارهای سنگین انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که رم بالایی داشته باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت که رم‌های DDR4 و ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی رم‌های بالایی محسوب می‌شوند. رم‌ ۱ و ۲ گیگابایتی رمی ضعیف است و رم ۴ گیگابایتی نیز به عنوان رمی معمولی و قابل قبول شناخته می‌شود.

RAM - رم لپ تاپ

 

مقدار حافظه جانبی مورد نیاز بر اساس نیاز کاربران
پیشنهاد مطالعه

حافظه داخلی و هارد لپ تاپ

ابزار ذخیره سازی در کامپیوتر و لپ تاپ بخشی است که تمامی فایل‌ها در آن ذخیره می‌شوند. هارد دیسک‌ها بر اساس میزان فضای ذخیره‌سازی از ۶۰ گیگابایت تا ۱٫۵ ترابایت (یک ترابایت معادل ۱۰۲۴ گیگابایت می‌باشد) و حتی بیشتر، متغیرند. اگر می‌خواهید فایل‌های زیادی ذخیره کنید به فضای زیادی احتیاج دارید و باید هارد دیسک با ظرفیت بیشتری را در نظر بگیرید.

هارد لپ تاپ

 

بهتر است به دنبال لپ تاپی باشید که حافظه داخلی آن هم از هارد دیسک معمولی باشد و هم از SSD یعنی هارد درایوها به صورت هیبریدی و ترکیبی انتخاب شوند.

فضای قابل استفاده هارد دیسک‌ها بر اساس سیستم عامل نصب شده متغیر است. معمولاً بخشی از فضای هارد دیسک به سیستم عامل و درایورهای سخت افزاری اختصاص می‌یابد. برای مثال، یک هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی معادل ۱ میلیون عکس و یا ۳۸ ساعت فایل ویدئویی یا ۱،۲۵۰،۰۰۰ فایل صوتی است.

بهتر است به دنبال لپ تاپی باشید که حافظه داخلی آن هم از هارد دیسک معمولی باشد و هم از SSD یعنی هارد درایوها به صورت هیبریدی و ترکیبی انتخاب شوند. حافظه‌های SSD نسبت به هارددیسک‌های معمولی سرعت پردازش بسیار بیش‌تری دارند، اما ظرفیت کمتری هم دارند. بنابراین در لپ تاپ‌های با کیفیت از ترکیب این دو (یعنی هارددیسک معمولی و SSD) استفاده می‌شود. البته اگر باز هم خیلی توقعی از لپ تاپ ندارید، لپ تاپ‌هایی که از هارددیسک معمولی برخوردار هستند نیز می‌توانند کارتان را راه بیندازند، به این شرط که به هارددیسک زیر ۵۰۰ گیگابایت راضی نشوید.

حافظه داخلی و هارد لپ تاپ

 

جدول مقایسه HDD و SSD

کارت گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک، نمایش تصویر روی صفحه نمایش را کنترل می‌کند. یک کارت گرافیک قدرتمند می‌تواند ویدئوها و بازی‌های کامپیوتری، با گرافیک بالا را به آسانی رندر کند و آن‌ها را مناسب کاربران پیشرفته مانند گیمرها و یا برنامه نویسان حرفه‌ای و کارهای مهندسی کند.

کارت گرافیک لپ تاپ

 

گرافیک بالا برای گیمرها و برنامه نویسان حرفه‌ای و کاربران مهندسی مهم است.

دو نوع کارت گرافیک وجود دارد: کارت‌های گرافیک اشتراکی یا یکپارچه که روی مادربرد سیستم قرار دارد و کارت‌های گرافیک اختصاصی و مجزا که به عنوان یک واحد جداگانه هستند. کارت‌های گرافیک اختصاصی که حداکثر ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی دارند، دارای کارایی بهتری نسبت به کارت‌های گرافیکی اشتراکی هستند. برای کاربرانی که بازی‌هایی با گرافیک بالا انجام نمی‌دهند و یا به ویرایش عکس و فیلم نمی‌پردازند یک کارت گرافیک اشتراکی ایده‌آل است.

GPU لپ تاپ

 

جدول مقایسه کارت گرافیک های یکپارچه و اختصاصی

پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه قوی نیستند و فقط برای انجام کارهای خیلی معمولی مثلا برای ویرایش ویدئو مناسب هستند، اما اگر قرار است کارهایی بیش‌تر با لپ تاپ انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که از تراشه گرافیکی مجزا برخوردار باشد. برای ارزیابی پردازنده گرافیکی به مدل پردازنده دقت کنید و نه به میزان حافظه آن. مثلا پردازنده NVIDIA 820M ضعیف‌تر از پردازنده NVIDIA 940M است و پردازنده NVIDIA 940M نیز ضعیف‌تر از پردازنده NVIDIA 970M است و به همین ترتیب.

پیشنهاد مطالعه

نوع صفحه نمایش لپ تاپ

صفحه نمایش معیار دیگری است که باید هنگام خرید لپ تاپ به آن دقت داشته باشید. باید بدانید که مثلاً صفحه نمایش مات می‌خواهید یا براق یا مثلاً کیفیت صفحه نمایش برای‌تان اهمیت دارد یا نه. در مورد مات یا براق بودن صفحه نمایش، باید گفت که صفحه نمایش مات از یک روکش برخوردار است که این روکش مانع از انعکاس نور می‌شود. بنابراین اگر قرار است زیاد از لپ تاپ در بیرون از منزل و در زیر نور خورشید استفاده کنید توصیه می‌شود که به دنبال لپ تاپ‌های با صفحه نمایش مات باشید، هر چند که صفحه‌نمایش‌های مات، رنگ‌ها را با کیفیت کمتری نسبت به صفحه نمایش‌های براق نمایش می‌دهند.

راجع به کیفیت صفحه نمایش نیز می‌توان گفت که این مورد عموما به رزولوشن صفحه نمایش و تکنولوژی ساخت آن بستگی دارد. هرچه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت بهتر خواهد بود و همچنین صفحه نمایش‌هایی که با تکنولوژی TN ساخته شده‌اند نسبت به صفحه‌نمایش‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی IPS استفاده شده زاویه دید کمتری دارند و البته کیفیت تصویرشان هم پایین‌تر است.

ابعاد صفحه نمایش لپ تاپ

مشخص کنید که کدام سایز لپ تاپ می‌تواند برای شما مناسب باشد. در حال حاضر لپ تاپ‌های سایز ۱۳ اینچ تا ۱۷ اینچ در بازار وجود دارند. به عنوان مثال اگر به دنبال یک جایگزین برای کامپیوتر رومیزی هستید و قصد ندارید که لپ تاپ را در برخی مکان‌ها به همراه داشته باشید و فقط قرار است لپ تاپ در منزل مورد استفاده قرار گیرد، لپ تاپ‌های ۱۷ اینچی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند اما اگر قرار است لپ تاپ را در بیرون از منزل به همراه داشته باشید بهتر است به فکر لپ تاپ‌های ۱۵ اینچ به پایین باشید.

در کل، این که کدام سایز لپ تاپ مناسب است، تا حدودی به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. نکته‌ای دیگر که باید در راهنمای خرید لپ تاپ به آن اشاره کنیم این است که حتماً وزن لپ تاپ را نیز مد نظر داشته باشید. برخی لپ تاپ‌ها با وجود آن که سایز کوچکی دارند اما وزن زیادی دارند و گزینه‌هایی مناسب برای استفاده در بیرون از منزل نیستند.

ابعاد صفحه نمایش لپ تاپ

 

لپ تاپ‌های بزرگتر با صفحه نمایش بزرگتر، باتری پشتیبان کمتری دارند، سنگین‌ترند.

اگر می‌خواهید فیلم یا ویدئو ببینید یا بازی کنید، صفحه نمایش بزرگتری را انتخاب کنید. لپ تاپ‌های بزرگتر با صفحه نمایش بزرگتر، باتری پشتیبان کمتری دارند، سنگین‌ترند و این موارد قابلیت حمل این دسته از لپ‌تاپ‌ها را کمتر می‌کند ولی از نظر کارایی بسیار بهتر هستند.

ابعاد صفحه نمایش ایده‌آل به شرح زیر است:

• لب تاپ فوق‌العاده قابل حمل: باریک، سبک با عمر طولانی باتری

•  لپ تاپ متوسط: مناسب برای استفاده خانگی و دارای صفحه نمایش بزرگتر برای مشاهده فیلم

•  لپ تاپ بزرگ: مناسب برای مشاهده فیلم‌های HD، طراحان گرافیک و گیمرهای حرفه‌ای

نسبت ابعاد، به عرض و ارتفاع صفحه نمایش برمی‌گردد. ۱۶:۹ به معنای ۱۶ واحد عرض و ۹ واحد ارتفاع و بیانگر صفحات نمایش عریض است. این ابعاد برای مولتی مدیا، گیمرها و طراحان گرافیک مناسب است. ابعاد ۴:۳ یا ۵:۴ به صفحه نمایش‌های مربعی نزدیکتر می‌شود. ابعاد ۴:۳ برای مسافران مناسب است.

پیشنهاد مطالعه

رنگ لپ تاپ

لپ تاپ سفید بهتر است یا مشکی؟ پاسخ این سوال کاملا بستگی به روحیات و سلیقه شخصی شما دارد و البته که پس ار تعیین و انتخاب مدل لپ تاپ گزینه های زیادی در زمینه رنگ نخواهید داشت.

درگاه‌های لپ تاپ

در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ باید تکرار کنیم که باز هم اگر قرار است از لپ تاپ استفاده‌ای معمولی جهت کتاب خواندن و موسیقی گوش دادن داشته باشید، نیازی نیست که خیلی به درگاه‌ها توجه کنید، اما در غیر این صورت بهتر است که درگاه‌های لپ تاپ را نیز مد نظر داشته باشید. بهتر است که لپ تاپ سه یا چهار درگاه USB داشته باشد و لااقل یکی از آن‌ها USB Type-C باشد.

همچنین اگر فکر می‌کنید که زیاد از CD و DVD استفاده خواهید کرد، بهتر است به دنبال لپ تاپی باشید که از درایو نوری برخوردار است، وگرنه مجبور خواهید بود از سی دی یا دی وی دی رام خارجی استفاده کنید.

سیستم عامل لپ تاپ

وظیفه سیستم عامل، مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر است. برنامه‌ها برای تامین منابع خود به سیستم عامل وابسته هستند.

برای لپ تاپ‌ها، سیستم عامل‌های فراوانی برای انتخاب کاربران وجود دارد که در ادامه به بررسی اجمالی آنها می‌پردازیم.

Apple Mac OS X: منحصر به کامپیوترهای Apple، انتخاب محدود نرم افزار، رابط کاربری بسیار زیبا، اجرای راحت برنامه‌ها، امنیت بالا (کدهای آن بر مبنای یونیکس است)

ویندوز: استفاده گسترده از این سیستم عامل، سازگار با بیشتر سخت افزارها و نرم افزارها، رابط کاربری قابل شخصی سازی، پشتیبانی صفحه نمایش‌های لمسی از نسخه ۸ به بعد، افزایش سرعت بوت از نسخه ۸ به بعد

Ubuntu بر مبنای لینوکس: پایدار، سازگار با بیشتر نرم افزارها و سخت افزارها، مناسب برای سرورها، رایگان

گوگل کروم – Chrome OS: فقط بر روی دستگاه‌های کروم بوک موجود است، توانایی محدود آفلاین، داشتن نرم افزارهای تحت وب

DOS کلاسیک: هر یک از دیگر سیستم عامل‌ها می‌تواند به راحتی بر روی این سیستم عامل نصب شود، بخاطر عدم داشتن رابط کاربری گرافیکی، فهمیدن این سیستم عامل کمی زمانبر است، رایگان

در حالی که ویندوز و مک جزو محبوب‌ترین انتخاب‌ها به حساب می‌آید، سیستم‌عامل گوگل کروم برای کاربرانی که نیازی به امکانات آفلاین ندارند نیز مناسب است. سیستم‌عامل اوبونتو هم طی سال‌های اخیر محبوبیت قابل قبولی کسب کرده است. علاوه بر این، این سیستم‌عامل، رایگان است و از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است به طوری که می‌توانید برنامه‌های تحت ویندوز را بر روی آن اجرا کنید.

شارژدهی لپ تاپ

بهتر است برای خرید لپ تاپ، شارژدهی را نیز مد نظر داشته باشید. اگر قرار است زیاد از لپ تاپ در بیرون از منزل استفاده کنید، باید حتما به دنبال لپ تاپی باشید که باتری قدرتمندی دارد.

نکته آخر در راهنمای خرید لپ تاپ

سعی کردیم در این مقاله به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ به مهم‌ترین مواردی که برای خرید لپ تاپ باید در نظر داشته باشید بپردازیم. اما نکته‌ای که بد نیست در آخر به آن اشاره داشته باشیم این است که بهتر است به ظاهر لپ تاپ و هم‌چنین برند لپ تاپ نیز دقت کنید. برندهای اچ پی، MSI، ایسوس، دل، اپل، لنوو و ایسر از جمله بهترین برندهای تولیدکننده‌ی لپ تاپ هستند و بهتر است لپ تاپی که خریداری می‌کنید محصول یکی از این برندها باشد. و البته مشابه لپ تاپ های برند HP از ضمانت و گارانتی قابل قبولی برخوردار باشد.

مشاوره و خرید لپ تاپ در فالنیک
اگر بدنبال لپ‌تاپی با قیمت مناسب برای انجام کارهای روزمره در محیط کار و منزل هستید؛ این سری از لپ‌تاپ های اچ پی بهترین گزینه برای شما هستند. برای آشنایی با انواع لپ‌تاپ‌های اچ پی و یا دریافت مشاوره و خرید روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و خرید لپ تاپ

تست لپ تاپ هنگام خرید

حالا که مدل لپ تاپ خود را انتخاب کردید و به مرحله خرید رسیدید باید لپ تاپ را کاملا امتحان کنید:

  • ببرسی کنید که مشخصات فنی دقیقا همانهایی است که باید باشد، لپ تاپ را روشن کنید و با آن کار کنید و ببینید سیستم درست کار می‌کند یا نه.
  • شارژر و و باتری و اکسسوری ها را تست کنید.
  • درایورهای مناسب لپ تاپ را تهیه کنید.
  • اگر DVD ریکاوری دارد آن را تهیه کنید.
  • گارانتی را چک کنید و مهر فروشنده را روی آن بررسی کنید.
پیشنهاد مطالعه
راهنمای کامل خرید لپ تاپ برای مصارف مختلف

 

وقتی مدل لپ تاپ خود را انتخاب کردید و به مرحله خرید رسیدید باید لپ تاپ را کاملا امتحان کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ ۹۹

در ادامه لیست کم قیمت ترین لپ تاپ های نیمه دوم سال ۹۹ را معرفی می‌کنیم. در این لیست در کنار قیمت مناسب، سعی شده رده بندی لپ تاپ ها از نظر کیفیت را برایتان تهیه کنیم. در ادامه لیست لپ تاپ هایی که کاربرد عمومی دارند را می‌بینیم:

۱. لپ تاپ Acer Aspire A315-34 C3VD

  • ارزان ترین لپ تاپ موجود است
  • پردازنده Celeron N4000
  • ۴ گیگا بایت رم با سرعت ۲۱۳۳
  • ۱ ترابایت هارد
  • گرافیک یکپارچه
  • لپ تاپ مناسب برای وبگردی، حسابداری، آموزش آنلاین، مولتی مدیا و کارهای روزانه و عادی
  • صفحه کلید ارگونومیک برای تایپ سریع و طولانی
  • بدنه قوی
  • ۶ ساعت شارژ باتری
  • ۲.۱ کیلو گرم وزن

۲. لپ تاپ ASUS X540MB-DM143

  • لپ تاپ مناسب دانش آموزان و معلمان (به دلیل استفاده‌های آنلاین) و طراحی
  • ارزان قیمت
  • پردازنده Celeron N4000
  • ۴ گیگا بایت رم با سرعت ۲۱۳۳
  • ۱ ترابایت هارد
  • دارای نمایشگر FHD
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای درایو DVD/RW
  • نرخ بروزرسانی نمایشگر برابر با ۶۰ هرتز است.
  • ۲ کیلو گرم وزن

۳. لپ تاپ Lenovo Ideapad 3

  • مناسب برای کارهای روزانه، دانش آموزی و تدریس، ارتباط آنلاین، برنامه‌های گرافیکی (بدون رندر سنگین)، کارهای مهندسی و برنامه نویسی، برخی از بازی‌های e-Sport 
  • پردازنده Pentium Gold 6405U با دو هسته و ۴ ترد
  • با وزن ۱.۷۵ کیلوگرم از سبک ترین لپ تاپ ها به شمار می‌رود.
  • ۴ گیگا بایت رم قابل ارتقا به ۸ گیگ با سرعت ۲۱۳۳
  • ۱ ترابایت هارد
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • ۴ ساعت شارژ باتری

۴. لپ تاپ Asus X540MB DM098

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای روزانه، حسابداری، کارهای مهندسی و برنامه نویسی
  • پردازنده Pentium N5000
  • با وزن ۱.۷۵ کیلوگرم از سبک ترین لپ تاپ ها به شمار می‌رود.
  • ۴ گیگا بایت رم با سرعت ۲۴۰۰
  • ۱ ترابایت هارد
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • بدنه قوی با ضخامت کم
  • دارای نمایشگر FHD
  • صفحه کلید جزیره‌ای مناسب برای تایپ طولانی و برنامه نویسی

۵. لپ تاپ ASUS VivoBook 15 R521JA

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای مهندسی و برنامه نویسی
  • پردازنده Intel Core-i3-1005G1 (گرافیک مجتمع)
  • با وزن ۱.۸ کیلوگرم
  • ۴ گیگا بایت رم قابل ارتقا به ۸ گیگ با سرعت ۲۴۰۰
  • ۱ ترابایت هارد
  • امکان نصب کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر FHD

۶. لپ تاپ Lenovo Ideapad L340

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای مهندسی و مبتنی بر CPU، طراحی اما نه بازی های سنگین و رندرینگ
  • پردازنده Ryzen 7 3700U
  • با وزن ۲.۲ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۴۰۰
  • ۱ ترابایت هارد
  • کارت گرافیک یکپارچه Radeon RX Vega 10 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی 
پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

مهمترین مواردی که در مورد لپ تاپ گیمینگ و بازی باید توجه کنید عبارتند از:

  • CPU قوی دارند.
  • کارت گرافیک قوی دارند.
  • از HDD و SSD در کنار هم استفاده می‌کنند.
  • نمایشگری که رزولوشن آن بالا است اما نیازی نیست در نمایش رنگ ها دقیق باشد.
  • طراحی ظریفی ندارند چون باید کولینگ قوی داشته باشند.
  • عمر باتری در آنها زیاد نیست.
  • وزن زیادی دارند در نتیجه حمل آنها سخت است.
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

 

معرفی اقتصادی ترین لپ تاپ های گیمینگ و بازی

حالا بینیم چه لپ تاپ هایی را در زمینه گیمینگ می‌توانیم بخریم:

۱. لپ تاپ گیمینگ MSI Bravo 17

  • جزو لپ تاپ های پایین رده
  • پردازنده AMD Ryzen 7 4800H 
  • با وزن ۲.۳ کیلوگرم
  • ۱۶ گیگا بایت رم
  • ۱ ترابایت SSD
  • کارت گرافیک Radeon RX 5500M
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد ۱۷.۳ اینچ با بروزرسانی ۱۲۰ هرتز

۲. لپ تاپ گیمینگ Acer NITRO AN715-51-73V6

  • جزو لپ تاپ های پایین رده
  • پردازنده AMD Ryzen 7 4800H 
  • با وزن ۲.۵ کیلوگرم
  • ۲۴ گیگا بایت رم با سرعت ۲۶۶۶
  • ۱ ترابایت SSD NVMe
  • کارت گرافیک GTX 1650 با ۴ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با بروزرسانی ۶۰ هرتز
  • دارای خنک کننده قدرتمند
  • مناسب برای بازی، برنامه‌های سنگین رندرینگ، طراحی

۳. لپ تاپ گیمینگ ASUS TUF GAMING FX706II

  • پردازنده Intel Core-i7-9750H 
  • با وزن ۲.۶ کیلوگرم
  • ۲۴ گیگا بایت رم با سرعت ۲۶۶۶
  • ۱ ترابایت HDD و ۲۵۶ گیگابایت SSD NVMe
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1650Ti با ۴ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با از وضوح FHD و بروزرسانی ۱۲۰ هرتز
  • دارای خنک کننده قدرتمند

۴. لپ تاپ گیمینگ MSI GP65 Leopard 9SD

  • پردازنده Intel Core-i7-9750H 
  • با وزن ۲.۳۳ کیلوگرم
  • ۱۶ گیگا بایت رم با سرعت ۲۶۶۶ قابل ارتقا به ۶۴ گیگ
  • ۱ ترابایت HDD و یک هارد ۲.۵ اینچی، دو ماژول SSD M.2 (به صورت پیش فرض ۱ ترابایت هارددیسک و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD M.2 دارد.)
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با ۶ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS و بروزرسانی ۱۲۰ هرتز

۵. لپ تاپ گیمینگ Lenovo legion 5

  • پردازنده Intel Core-i7-10750H 
  • با وزن ۲.۳۹ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۹۳۳ قابل ارتقا به ۱۶ گیگ
  • دارای SSD 512GB
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با ۶ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد ۱۵.۶ و بروزرسانی ۱۴۴ هرتز

۶. لپ تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G512LU

  • پردازنده Intel Core-i7-10750H 
  • با وزن ۲.۴ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۳۲۰۰
  • دارای ۱ ترابایت SSD NVMe
  • امکان دو ماژول SSD M.2
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با ۶ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد ۱۵.۶ و بروزرسانی ۱۲۰ هرتز

راهنمای خرید لپ تاپ مهندسی و رندرینگ

۱. لپ تاپ Acer Aspire 3 A315-55G 51YA

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن ۲.۱ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۴۰۰ قابل ارتقا به ۱۶ گیگ
  • دارای ۱ ترابایت HDD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 230 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر با وضوح FHD و ابعاد ۱۵.۶
  • مناسب برای برنامه نویسی و ایجاد موتورهای مجازی نظیر اندروید استودیو و ویژوال بیسیک

۲. لپ تاپHP 15 DA2185-C

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن ۲.۰ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۴۰۰ 
  • دارای ۱ ترابایت HDD و ۲۵۶ گیگ SSD M.2>
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر با  ابعاد ۱۵.۶
  • مناسب برای طراحی و کار مهندسی
  • دارای درایو ODD و دو درگاه USB 3.1و فاقد درگاه USB-C
  • بدنه مقاوم 

۳. لپ تاپ ASUS VivoBook R521JB-EJ027

  • پردازنده Intel Core-i5-1035G1 
  • با وزن ۱.۹ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۴۰۰ 
  • دارای ۱ ترابایت HDD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 110 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگربا  ابعاد ۱۵.۶
  • مناسب برای مولتی مدیا، کارهای مهندسی، طراحی و گرافیکی، و برنامه نویسی حرفه‌ای
  • فاقد درایور نوری
  • بدنه مقاوم 

۴. لپ تاپ HUAWEI MateBook D13

  • اولترابوک باریک، جمع و جور و دارای سخت افزارهای سطح بالا 
  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن ۱.۳ کیلوگرم
  • ۸ گیگا بایت رم با سرعت ۲۱۳۳ 
  • دارای ۵۱۲G NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 250 با ۲ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد ۱۳.۹ و بروزرسانی ۶۰ هرتز
  • مناسب برای تولید کنندگان محتوا، کارهای مهندسی، طراحی و گرافیکی، و برنامه نویسی
  • بدنه مقاوم و فلزی

۵. لپ تاپ ASUS VivoBook K571LH

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن ۲.۱۴ کیلوگرم
  • ۱۲ گیگا بایت رم با سرعت ۲۶۶۶ 
  • ۱ ترابایت HDD و ۲۵۶G NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA GTX 1650 با ۴ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد ۱۵.۶ و بروزرسانی ۶۰ هرتز
  • مناسب برای رندر و پردازش‌های سنگین مهندسی و طراحی

۶. لپ تاپ MSI Prestige 14 A10SC

  • پردازنده Intel Core-i7-10710U 
  • با وزن ۱.۲۹ کیلوگرم
  • ۱۶ گیگا بایت رم با سرعت ۲۶۶۶ 
  • ۱ ترابایت NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA GTX 1650 با ۴ گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد ۱۵.۶
  • مناسب برای طراحان و مهندسان، عکاسان و گرافیست‌ها (برنامه‌های 3DMax، رندرینگ، فتوشاپ و برنامه‌های ادوبی، طراحی و تولید محتوا، برنامه‌های عکاسی و ادیت و …)

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

در مورد دانشجویان کمی مساله گسترده تر است و نمی‌توان نسخه واحدی پیچید. بسته به رشته دانشجویی، انتخاب لپ تاپ مناسب، متفاوت خواهد بود. دانشجوی رشته انسانی که فقط با نرم افزارهای عمومی مثل آفیس کار دارد با دانشجوی مهندسی یا طراحی که سیستم پیچیده تری لازم دارد متفاوت خواهد بود و قطعا هزینه کمتری خواهد پرداخت. حتی لپ تاپ مناسب دانشجویان پزشکی بسته به اینکه در چه رشته و چه سالی تحصیل می‌کنند هم متفاوت است. پس بسته به نیازتان و آنچه در بالا گفته شد لپ تاپ مناسب خود را انتخاب کنید. 

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

در خرید محصولات پردازشی همواره خرید محصولات نو توصیه می‌شود اما اکنون که بازار تقاضا و قیمت ها افزایش داشته، برخی به خرید لپ تاپ ارزان دست دوم روی می‌آورند که البته اگر به شکل اصولی انجام شود خیلی هم عالی است چرا که با پرداخت هزینه لپ تاپ پایین رده نو برای لپ تاپ دست دوم، لپ تاپ رده بالا قدرتمندی خواهید داشت که حتی کیفیت ساختش هم بهتر است و در نتیجه برایتان بیشتر عمر می‌کند. البته گاهی لازم است ارتقای کوچکی روی رم و هارد انجام دهید تا کارایی و سرعت بیشتری داشته باشید.

مهمترین نکته از بین نکات خرید لپ تاپ دست دوم این است که صحت و سلامت تمام قطعات لپ تاپ را بررسی کنید و تنها به ظاهر تر و تمیز محصول توجه نکنید. همانند خرید لپ تاپ نو در خرید لپ تاپ دست دوم هم باید کاربری خود را مشخص کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ اپل

در مک بوک ها هم همانند لپ تاپ ها امکانات و قدرت سخت افزارها و کاربری و وزن و قیمت و باتری، مواردی هستند که مدل مک بوک مناسب شما را مشخص می‌کنند. به طور کلی عمر لپ تاپ اپل به دلیل استفاده از سخت افزارهای عالی بالا است و حدود یک دهه خواهید توانست با آن روزگار بگذرانید. 

لپ تاپ اپل در اندازه های ۱۲ اینچی، ۱۳ اینچی، ۱۵ اینچی و ۱۷ اینچی عرضه شده‌اند. مک بوک های ۱۲ اینچی کمتر از یک کیلو گرم وزن دارد و شارژ را حدود ده ساعت نگه می‌دارد پس برای استفاده های بیرون از منزل خوب است اما به قدرت پردازشی آن هم توجه کنید که آیا مناسب کار شما هست یا نه.

راهنمای خرید لپ تاپ اپل

 

اگر لپ تاپ اپل دارید، از سخت افزارهای عالی و ظاهر شیک آن لذت ببرید.

مک بوک ایر ۱۳ اینچی تا حدودی ساختار مک بوک های قدیمی را دارد مثلا پردازنده و صفحه کلید. ارزان ترین لپ تاپ اپل است و بیشترین عمر باتری یعنی ۱۴ ساعت را دارد.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی، از مک بوک ایر ۱۳ اینچی، قیمت و سرعت و گرافیک بیشتری دارد. مک بوک پرو ۱۳ اینچی MacBook Pro MLH12 تاچ بار و تاچ آی دی دارد و شکاف SD ندارد.

مک بوک پرو ۱۵ اینچی، مک بوک حرفه‌ای ها است که پردازنده گرافیکی و SSD و قدرت بالای صفحه نمایش آن چشم نوازی می‌کند.

اینفوگرافیک: راهنمای خرید یک لپ تاپ خوب

در این راهنما سعی داریم به چهار مشخصه مهمی که در طراحی و موارد استفاده یک لپ تاپ مهم است، اشاره کنیم.

اینفوگرافیک: راهنمای خرید یک لپ تاپ خوب
چهار مشخصه مهم که هنگام خرید لپ تاپ باید دقت کنیم.
واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
هزینه تعویض قطعات، حدودا ۳ برابر تعمیر آن‌ها است. ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدماتمان؛ سعی می‌کنیم قطعه معیوب شما را تعمیر کنیم. تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One به صورت تخصصی در فالنیک. برای ثبت تیکت تعمیر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *