بلاگ

راهنمای خرید ذخیره ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال


ذخیره سازها و هارددیسک‌های تولید شده وسترن دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها فایل‌هایتان را در یک شبکه خانگی یا تجاری به اشتراک بگذارید، بلکه با کمک قابلیت‌های کلاود این محصول، در هر زمان و مکان به داده‌های ذخیره شده روی آن دسترسی داشته باشید. محصولات وسترن دیجیتال به دلیل چهار ویژگی دسترسی مستقیم، امنیت، کنترل و مالکیت مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته‌اند. از نظر قیمت استوریج هم قابلیت رقابت با محصولات دیگر شرکت‌ها را دارند. علاوه بر این، در محیط‌هایی مثل مراکز داده، به دلیل داشتن یک اتصال Peer-To-Peer یا مستقیم با دستگاه، سرعت بیشتری در ارسال و دریافت فایل‌ها ارائه می‌کنند. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

محصولات ذخیره ساز وسترن دیجیتال

برخی کاربران برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات از مکانیزم‌های پیشرفته‌ ابرمحوری مثل دراپ‌باکس یا گوگل درایو استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین مزیت این سرویس‌ها دسترسی آسان به اطلاعات و اطمینان از عدم پاک شدن اطلاعات است. این روش نیازمند ارتباط اینترنتی پایدار و پرسرعت است که در بلندمدت هزینه‌های جانبی قابل توجهی به کاربران تحمیل می‌کند.

علاوه بر این، برخی کاربران تمایلی ندارند اطلاعات حساس خود را روی سرویس‌های جانبی ذخیره کنند و به سراغ تجهیزات nas می‌روند. شرکت وسترن دیجیتال ذخیره سازهای تحت شبکه مختلفی به‌نام مای کلاود (My Cloud) را به بازار عرضه کرده تا کاربران خانگی یا شرکت‌ها با اطمینان خاطر از اطلاعات خود محافظت کنند.

پیشنهاد مطالعه

نکته‌ای که لازم است در ارتباط با ذخیره سازهای این شرکت به آن اشاره کنیم واژه My Cloud است. مای کلاود یک سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) است که اجازه می‌دهد از طریق اینترنت و از هر مکانی به فایل‌هایی که روی هارددیسک‌ها قرار دارند دسترسی داشته باشید. تفاوت اصلی مای کلاود با دستگاه‌های NAS سهولت در راه اندازی است، به خصوص برای افرادی که تجربه کار با NAS را ندارند.

کاربران دنیای دیجیتال، وسترن دیجیتال را با هارددیسک‌های قدرتمندی می‌شناسند که برای مصارف خانگی، تجاری و سازمانی تولید می‌کند. این شرکت سنگاپوری در زمینه ساخت تجهیزات ذخیره ساز تحت شبکه نیز فعال است. در این حوزه شرکت وسترن دیجیتال دو خط تولید موازی با هم دارد. اول آن‌که هارددیسک‌های مخصوص تجهیزات nas را تولید می‌کند که قابل استفاده در محصولات دیگر شرکت‌ها مثل qnap است و دوم آن‌که خودِ ذخیره سازهای تحت شبکه را تولید و روانه بازار می‌کند.

ذخیره ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال

ذخیره سازهای تحت شبکه شرکت وسترن دیجیتال منبعی مطمئن برای ذخیره داده‌های مهم سازمانی یا شخصی هستند. این ذخیره سازها با هدف یکپارچه‌سازی محل ذخیره‌ داده‌ها طراحی شده‌اند و همانند هارددیسک‌های این شرکت کیفیت بالایی دارند. به‌طوری که می‌توان برای مصارف کوچک تا بزرگ و یا فعالیت‌های خانگی از آن‌ها استفاده کرد.

ذخیره سازهای تحت شبکه وسترن دیجیتال به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. این شرکت برای مصارف مختلفی اقدام به تولید ذخیره ساز کرده است تا بتواند به نیازهای سازمان‌های مختلف پاسخ دهد. NASهای مختلف این شرکت در ظرفیت‌های مختلفی مثل، ۳، ۵، ۶، ۸، ۱۶ و…. ترابایت به بازار عرضه شده‌اند تا سازمان‌ها مشکلی بابت ذخیره سازی اطلاعات نداشته باشند.

ذخیره سازهای تحت شبکه وسترن از هارددیسک‌های ۳.۵ اینچ یا حافظه‌های حالت جامد پشتیبانی می‌کنند و مجهز به پورت‌های USB 3.0، USB 2.0 و پورت اترنت هستند تا امکان پیاده‌سازی یک شبکه ذخیره سازی و اشتراک‌گذاری ایمن فراهم شود. از نقاط قوت این ذخیره سازها می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف مثل ویندوز، مک و لینوکس اشاره کرد.

انواع ذخیره ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال
انواع ذخیره ساز وسترن دیجیتال

با توجه به این‌که بیشتر کاربران خانگی و تجاری فایل‌های ویدیویی و تصاویر را با گوشی‌های هوشمند تولید می‌کنند یا می‌خواهند با این دستگاه‌های قابل حمل به مای کلاود دسترسی داشته باشند، وسترن دیجیتال برنامه‌های اندروید و iOS را برای دسترسی به NASهای خود ارایه کرده است تا کاربران از طریق آن به فایل‌هایی که روی مای کلاود دارند، دسترسی داشته باشند.

این برنامه‌ها با سرویس‌های دیگر ابرمحور مثل گوگل درایو، دراپ باکس و اسکای درایو هم‌خوانی دارند، به طوری که کاربران می‌توانند به آسانی در کنار استفاده از سیستم ابری شخصی‌شان، به انتقال فایل‌ها بین سرویس‌های مختلف بپردازند. برای دسترسی به این هارددیسک از طریق دستگاه‌های اندرویدی و iOS، می‌توانید نرم‌افزار WD My Cloud را دانلود و نصب کنید. این نرم‌افزار اجازه می‌دهد با گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی یا iOS به اطلاعات هارد دیسک‌ها دسترسی داشته باشید.

ذخیره ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال
محیط نرم‌افزار WD My Cloud

نکات مهم خرید ذخیره ساز وسترن دیجیتال

هنگام خرید ذخیره سازهای وسترن دیجیتال و حتی شرکت‌های دیگر به نکات مهم زیر دقت کنید:

۱- یکی از نکات مهمی که هنگام خرید NAS‌های شرکت وسترن دیجیتال باید به آن دقت کنید تنوع مدل‌ها است. در حالت کلی، تنوع مدل عمدتا به ظرفیت ذخیره ساز NAS اشاره دارد و تفاوت زیادی از نظر مولفه‌های سخت‌افزاری وجود ندارد. به‌طور مثال، مدل EX4100 در ظرفیت‌های ۸ ترابایت، ۱۲ ترابایت یا ۲۴ ترابایت (با هارددیسک‌های سری قرمز وسترن دیجیتال) به بازار عرضه شده‌اند. البته این امکان وجود دارد که مدلی بدون هارددیسک را خریداری کنید و از هارددیسک‌های خودتان همراه با ذخیره ساز استفاده کنید.

همچنین اگر قصد استفاده از ذخیره ساز درون رَک‌سرور را دارید حتما به ابعاد و اندازه NAS دقت کنید. در نهایت به این نکته دقت کنید که برخی مدل‌ها مثل ذخیره‌ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال My Cloud EX2 Ultra 16TB همراه با هارددیسک WD Red به بازار عرضه می‌شوند، اما برخی دیگر بدون هارددیسک فروخته می‌شوند.

۲- به تعداد سینی‌ها یا خشاب‌هایی که برای نصب هارددیسک‌ها در نظر گرفته شده دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که مشکلی مالی ندارید، به دنبال خرید NASهایی باشید که چهار سینی برای میزبانی دیسک‌های سخت دارند.

۳- به فرکانس کاری پردازنده NAS دقت کنید. وسترن دیجیتال از پردازنده‌های سری Pentium شرکت اینتل، پردازنده مارول آرمادا، آرم و…. استفاده می‌کند. اگر پردازنده فرکانس ۱.۶ گیگاهرتزی داشته باشد معمولا سرعت خوبی در زمینه پردازش، طبقه‌بندی و دسترسی به فایل‌های حجیم ارایه می‌کند. همچنین به تعداد هسته پردازنده‌ها نیز دقت کنید.

به طور مثال، مدل Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 24TB از یک پردازنده‌ داخلی دو هسته‌ای ساخت شرکت مارول (Marvel) با کد ARMADA 388 بهره می‌برد که فرکانس آن ۱.۶ گیگاهرتز است. این پردازنده در کنار حافظه اصلی دو گیگابایتی می‌تواند از عهده‌ انجام سخت‌ترین وظایف کاری برآید و محیط امنی را برای نگه‌داری از داده‌های باارزش فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه

۴- حافظه‌ اصلی نصب شده روی ذخیره ساز تاثیر مستقیمی بر سرعت دسترسی به اطلاعات دارد. برای آن‌که عملیات ورودی/خروجی (I/O) به شکلی روان انجام شود ذخیره ساز باید حداقل به دو یا چهار گیگابایت حافظه اصلی مجهز باشد.

۵- NASها با هدف میزبانی و اشتراک‌گذاری اطلاعات به کار گرفته می‌شوند، بنابراین باید به اندازه کافی پورت‌های LAN داشته باشند. ذخیره سازهایی که مجهز به پورت‌های LAN هستند گسترش‌پذیری شبکه را ساده‌تر می‌کنند. بر همین اساس، وجود حداقل دو پورتLAN  گیگابیت اترنت برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در شبکه برای هر ذخیره سازی ضروری است. نکته‌ای که باید در مورد پورت‌ها به آن دقت کنید توان عملیاتی آن‌ها است. برخی از NASهای وسترن پورت‌هایی با سرعت‌های ۱۰/۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دارند، در حالی که برخی دیگر سرعت‌های گیگابیتی را ارایه می‌کنند. مزیت دو پورت LAN زمانی مشهود است که یکی از پورت‌ها به دلایل مختلف خراب شود. در این حالت می‌توانید از پورت جایگزین استفاده کنید و بدون آن‌که وقفه‌ای در ارایه خدمات تجاری به وجود آید به کار خود ادامه دهید.

۶- علاوه بر پورت‌های LAN، پورت‌های USB 3.0 نیز نقش مهمی در تهیه نسخه پشتیبان‌ از اطلاعات یا گسترش‌پذیری عملکرد ذخیره ساز دارند. وجود حداقل سه پورت USB 3.0 خیال‌تان را راحت می‌کند. برخی از مدل‌های وسترن مثل EX4100 مجهز به پورت‌های یو‌اس‌بی در قسمت جلو و عقب هستند.

۷- NASها از مکانیزم Raid به خوبی پشتیبانی می‌کنند. زمان خرید بهتر است به نوع معماری Raid که از آن پشتیبانی می‌کنند دقت کنید و به ویژگی‌های فنی RAIDJBOD و Spanning و  RAID 0/1/5/10+ HotSpare توجه کنید.

۸- تعداد ورودی هارددیسک و سینی‌ها (خشاب‌ها) مورد بعدی است که باید متناسب با نیازهای کاری خود، به آن دقت کنید. اگر روزانه اطلاعات زیادی در شبکه ارتباطی تولید می‌شود و حجم این اطلاعات زیاد است، باید به فکر خرید NASهایی مثل Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 24TB باشید که قابلیت پشتیبانی از هارددیسک‌های مختلف را دارند.

۹- ظرفیت قابل پشتیبانی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. به‌طور مثال، Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 16TB از ۱۶ ترابایت، Western Digital My Cloud – PR4100 WDBNFA0320KBK 4-Bay – 32TB از ۳۲ ترابایت یا Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 24TB از ۲۴ ترابایت پشتیبانی می‌کنند. دقت کنید که ارتباط مستقیمی میان ظرفیت قابل پشتیبانی و قیمت NAS وسترن وجود دارد. بنابراین تنها متناسب با نیاز کاری اقدام به خرید ذخیره ساز وسترن کنید.

۱۰- به نوع درایو پشتیبانی شده توسط NAS دقت کنید. برخی مدل‌های وسترن تنها از هارددیسک‌ها پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر قابلیت پشتیبانی از حافظه حالت جامد SSD را دارند. همچنین نوع رابط نیز اهمیت زیادی دارد. رابط SATA 3.0 سرعت بیشتر در انتقال و دریافت داده‌ها ارایه می‌کند.

مشاوره و خرید استوریج های اچ پی در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین و مشاورین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و بهترین و مناسب‌ترین استوریج را به شما پیشنهاد می‌دهد.

مشاوره و خرید استوریج

۱۱- یکی از مولفه‌های سخت‌افزاری خوبی که برخی از NASها ارایه می‌کنند دکمه بکاپ‌گیری سریع است. دکمه فوق به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان از محتویات حافظه‌ همراه (فلش مموری، هارددیسک اکسترنال و …) روی NAS، نسخه پشتیبان بگیرند.

۱۲- سهولت در نصب دیسک‌های سخت نکته مهم دیگری است که برخی خریداران نسبت به آن کم دقتی می‌کنند. در برخی از مدل‌ها، هارددیسک به سختی در سینی مربوطه قرار می‌گیرد. سهولت در تعویض ساده هارددیسک‌ها و پشتیبانی از قابلیت Hot-Swap اجازه می‌دهد حتی در حالت روشن بودن دستگاه، هارددیسک‌ها را تعویض یا نصب کنید.

۱۳- دسترسی از طریق تلویزیون هوشمند و قابلیت استریم‌کردن فیلم و عکس روی تلویزیون، دسترسی از راه دور به فایل‌ها به واسطه برنامه‌های کاربردی قابل نصب روی تلفن‌های همراه تولید شده توسط وسترن دیجیتال و رابط کاربری ساده از قابلیت‌های جذاب دیگری هستند که مورد توجه برخی خریداران قرار دارد.

۱۴- قابلیت‌های امنیتی یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید. خوشبختانه محصولات شرکت وسترن از مکانیزم رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES پشتیبانی می‌کنند تا سرپرستان شبکه دغدغه خاصی در مورد دسترسی غیرمجاز به اسناد نداشته باشند.

۱۵- در حالت کلی بیشتر ذخیره سازها به یک فن مجهز هستند که انتقال هوای گرم NAS به خارج از دستگاه را سرعت می‌بخشند. تنها نکته‌ای که باید در این بخش به آن دقت کنید مکانیزم تهویه مطبوع دستگاه است. یک خنک‌کننده فعال (Active) همراه با فن به شکل بهتری هوای گرم دستگاه را به بیرون انتقال می‌دهد.

۱۶- اگر به دنبال محصولی بدون دردسر هستید، باید در مورد پروتکل‌های قابل پشتیبانی توسط ذخیره ساز دقت نظر لازم را به خرج دهید. هرچه پروتکل‌های ارتباطی بیشتری توسط دستگاه پشتیبانی شوند، به همان نسبت کار شما برای دسترسی به NAS ساده‌تر می‌شود، به ویژه در شرایطی که نیاز دارید از راه دور به آن دسترسی پیدا کنید. ذخیره سازهای وسترن دیجیتال از پروتکل‌ها و استانداردهای ارتباطی مختلفی پشتیبانی می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

DHCP Client

NTP Client

DDNS

Apple Bonjour & Windows Rally

VLAN

Link Aggregation

UPnP port forwarding

iSCSI

SSH و…

پیشنهاد مطالعه
نکات مهم خرید ذخیره ساز وسترن دیجیتال
ذخیره ساز وسترن دیجیتال مدل EX4100

انواع  ذخیره ساز تحت شبکه وسترن دیجیتال

در حال حاضر نمونه‌های مختلفی در بازار ایران پیدا می‌شوند که بسته به قابلیت‌ها و خدماتی که ارایه می‌کنند قیمت‌های مختلفی دارند. مدل‌های زیر محصولاتی از Western Digital هستند که نسبت به قابلیت‌شان قیمت مناسبی دارند:

  1. Western Digital My Cloud EX2 Personal -12TB
  2. Western Digital My Cloud – PR4100 WDBNFA0320KBK 4-Bay – 32TB
  3. Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 16TB
  4. Western Digital My Cloud EX2100 2-Bay Nas – Diskless
  5. Western Digital My Cloud EX4100 4-Bay Nas – 24TB
  6. Western Digital My Cloud EX2100 2-Bay Nas – Diskless
  7. Western Digital My Cloud EX4100 WDBWZE0320KBK 4-Bay NAS – 32TB
خدمات بازیابی اطلاعات در فالنیک
نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات توسعه شبکه آداکاطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.

درخواست بازیابی اطلاعات

نویسنده : حمیدرضا تائبی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *