بلاگ

دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ و روش های رفع آن


اگر با کامپیوتر و لپ تاپ کار می‌کنید، حتما با مشکل هنگ کردن یا فریز شدن آن روبرو شده‌اید. در این محتوا می‌خواهیم درباره دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

چطور بفهمیم لپ تاپ و کامپیوتر قفل کرده؟

شاید سیستم شما هنگ نکرده و فقط به صورت موقتی کند شده است. در این حالت کمی صبر کنید و به سیستم فرصت دهید تا به روال عادی کار برگردد.

برای تست قفل شدن کامپیوتر، کلید Caps Lock را بزنید اگر چراغ آن روشن یا خاموش نمی‌شود، یعنی سیستم قفل کرده اما نگران نباشید در این محتوا تمام راهکارهای ممکن را برای رفع مشکل هنگ کردن کامپیوتر، چه ویندوز ۱۰ چه ویندوز ۸ و چه ویندوز۷ پوشش می‌دهیم.

چگونه لپ تاپ هنگ کرده را خاموش کنیم؟

اگر با Task Manager مشکل سیستم رفع نشد مجبورید لپ تاپ و کامپیوتر را اصطلاحا به صورت سخت افزاری(Hard Reboot) ری استارت کنید. برای این کار دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود. کمی صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید.

پیشنهاد مطالعه

دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ

حالا ببینیم علت هنگ کردن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و ویندوزهای دیگر چیست. دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود. در ادامه این دلایل را نام برده و راهکارهای رفع آن را بررسی می‌کنیم.

  1. اجرای همزمان چند برنامه
  2. اجرای برنامه های پس زمینه
  3. کم بودن Ram
  4. پر شدن هارد دیسک
  5. خرابی هارد دیسک
  6. عدم سازگاری برنامه ها با سخت افزار
  7. تداخل سخت افزاری
  8. خرابی و ایراد در قطعات سیستم
  9. خوب کار نکردن فن ها که منجر به گرم شدن سیستم می‌شود.
  10. ایراد در تنظیمات رجیستری ویندوز
  11. مشکلات ویندوزی و نرم افزاری
  12. ویروسی بودن سیستم
  13. استفاده همزمان از چند آنتی ویروس
  14. آپدیت نبودن درایورهای ویندوز
  15. آپدیت نبودن بایوس
  16. نامناسب بودن تنظیمات بایوس
  17. وجود فایل های موقتی
  18. دانلود و نصب برنامه های مخرب و تقلبی

برای استفاده از خدمات و تعمیر لپ تاپ خود در توسعه شبکه آداکروی لینک بزنید.

در ادامه این نکات را بیشتر توضیح می‌دهیم:

۱- اجرای برنامه های پس زمینه، منابع سیستم را درگیر می‌کند و باعث کندی و یا هنگ کردن کامپیوتر می‌شود. برای بستن این برنامه ها که اصطلاحا برنامه های مزاحم نامیده می‌شوند، باید ریستارت لپ تاپ با کیبورد را انجام دهید به این صورت که سه دکمه Crtl و Alt و Del را همزمان فشار دهید. این کار برای با انتخاب گزینه Task Manager، پنجره مربوط به آن باز می‌شود. از لیست برنامه ای درحال اجرا که نمایش داده می‌شود، برنامه مورد نظر که باعث هنگ شده را انتخاب کرده و دکمه End Task را بزنید. ممکن است ۲۰ ثانیه انجام این کار زمان ببرد.

۲- وجود خرابی در قطعات کامپیوتر باعث هنگ کردن سیستم می‌شود مثلا مانند ایراد در بورد و حافظه که به خطای صفحه آبی معروف است، باعث هنگ سیستم می‌شود مثلا قفل شدن ناگهانی یا ری استارت ویندوز می‌شود. بنابراین با تعویض و یا ارتقای رم می‌توانید کند شدن کامپیوتر و مشکل هنگ را برطرف کنید. ایراد و خرابی و پایین بودن مدل کارت گرافیک یکی از مشکلات متداول در هنگ کردن لپ تاپ لنوو و دیگر لپ تاپ ها است. نیم سوز شدن یا کاهش توان برق رسانی منبع تغذیه هم در هنگ کردن کامپیوتر تاثیر دارد.

۳- ایراد در تنظیمات بایوس، گاهی با ریست کردن بایوس می‌توان مشکلات کامپیوتر را رفع کرد اما اگر تنظیمات کارخانه و دیفالت بایوس با سیستم عامل هماهنگ نباشد، باید تنظیمات درست بایوس را انجام دهیم. مطالعه مقاله “چگونه بایوس را ریست کنیم” در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

۴- گرم شدن لپ تاپ به قطعات سخت افزاری آسیب می‌زند به همین دلیل اگر دمای سیستم از حد نرمال بالاتر برود سیستم هنگ می‌کند. ممکن است با کمی صبر، دما پایین بیاد ولی اگر این اتفاق مدام تکرار می‌شود، ممکن است کار بیش از اندازه از لپ تاپ کشیده‌اید. شاید فن ها درست کار نمی‌کنند و یا دریچه‌های تهویه هوا با گرد و غبار مسدود شده است. حتما از عملکرد درست فن ها مطمئن شوید. شاید جایی که کامپیوتر و لپ تاپ روشن است، گرم است و باید تهویه مناسب برای آن تامین شود. مثلا لپ تاپ را از سمتی که فن آن کار می‌کند، به میز نچسبانید.

۵- تداخل سخت افزاری یکی از دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ است اما آن را چگونه تشخیص می‌دهیم؟ به Device Manager بروید و سخت افزارهایی که با رنگ زرد می‌بینید، سخت افزارهایی هستند که با سیستم سازگاری ندارند. ممکن است سخت افزارها به درستی نصب نشده باشند یا درایور آنها مشکل دارد. این امکان برای شما وجود دارد که هر سخت افزاری که درست کار نمی‌کند را در قسمت بایوس سیستم غیرفعال کنیم تا از هنگ کامپیوتر جلوگیری شود سپس اقدام لازم برای تعمیر یا تعویض آن را انجام دهیم. تداخل سخت افزاری باعث قفل شدن ویندوز در هنگام بالا امدن سیستم هم می‌شود.

چرا کامپیوتر و لپ تاپ هنگ می کند؟
بررسی  دلایل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ

۶- آپدیت منظم ویندوز و درایورها از جمله راهکارهای رفع مشکل هنگ در سیستم های کامپیوتری است. اگر درایورهای قطعات سخت افزاری ایراد داشته باشند یا آپدیت نشده باشند، سخت افزار نمی‌تواند عملکرد نرمال و منطقی داشته باشد و کل سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر درایور جدید را نصب نکرده‌اید و کامپیوتر هنگ کرده می‌توانید کامپیوتر را در حالت Safe Mode بوت کنید و در قسمت Device Manager درایوری که به درستی کار نمی‌کند را حذف کنید، سیستم را ری استارت کنید و اجازه دهید به صورت نرمال بالا بیاید. اکنون ویندوز می‌تواند سخت افزار را بشناسد و شما می‌توانید درایور مناسب و به روز را نصب کنید.

۷- خرابی هارد دیسک و هارد بدسکتور، از دلایل رایج هنگ کامپیوتر و لپ تاپ است. در اسرع وقت کار تعویض هارد را انجام دهید و اگر اطلاعات مهمی روی هارد بدسکتور دارید کار بازیابی آن را به متخصصین بسپارید. برای استفاده از خدمات بازیابی اطلاعات در توسعه شبکه آداکروی لینک بزنید.

۸- پراکندگی اطلاعات هارد باعث می‌شود زمان بیشتری برای دسترسی به دیتا مصرف شود و سیستم کند عمل کند. اگر زمان اجرای برنامه طولانی است یا سرعت انتقال دیتا کم است، از راهکار یکپارچه سازی یا Defragement ویندوز استفاده کنید. زمان لازم برای انجام این کار بسته به ظرفیت و وضعیت اطلاعات، متفاوت است.

۹- پر بودن فضای هارد دیسک باعث کندی و هنگ لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. ماهی یک بار فایل‌ها و اطلاعات ذخیره شده روی سیستم‌تان را بررسی کنید: اطلاعاتی که لازم ندارید، پاک کنید و از اطلاعاتی که لازم دارید حتما بکاپ بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

۱۰- ایراد در تنظیمات رجیستری ویندوز باعث کندی در سیستم می‌شود اما انجام این کار و رفع مشکلات ناشی از رجیستری را به متخصصین بسپارید.

۱۱- ویروسی بودن سیستم باعث اجرای کدهایی روی سیستم می‌شود و منابع سیستم را اشغال می‌کند در نتیجه باعث کندی و هنگ لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. ممکن است درصد آسیبی که ویروس به سیستم شما وارد می‌کند آنقدر زیاد باشد که مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید. پس از پاک شدن کامل سیستم از ویروس و یا نصب مجدد ویندوز، حتما از آنتی ویروس با کیفیت استفاده کنید. آنتی ویروس سطح پایین خودش از عوامل هنگی خواهد بود. استفاده همزمان از چند آنتی ویروس روی سیستم کاملا اشتباه است. تداخل در عملکرد آنها با هم، باعث می‌شود نتوانند کار حفاظت از کامپیوترتان را به درستی انجام دهند. از طرفی با اشغال منابع سیستم کندی و هنگ را نتیجه می‌دهد.

۱۲- مشکلات ویندوزی و نرم افزاری مثلا ویندوز قدیمی است، آپدیت نیست، ناسازگار با سخت افزار است، اکتیو نشده است. نرم افزارهایی که اجرای آنها باعث فریز شدن کامپیوتر می‌شوند یعنی سیستم هنگ می‌کند را از کامپیوترتان پاک کنید.

حجم زیاد فایل های موقتی ذخیره شده روی هارد دیسک، روی کارایی کامپیوتر و لپ تاپ تاثیرگذار است. بهتر است این فایل‌ها را هر چند وقت یک بار با یکی از سه روش زیر پاک کنید:

  1. استفاده از ابزار Windows Clean Disk Cleanup
  2. پاک کردن به صورت دستی: به آدرس C:UsersPcAppDataLocalTemp بروید و فولدرهای موجود در آن را پاک کنید.
  3. استفاده از نرم افزار. حواستان باشد فقط فایل هایی که لازم ندارید پاک کنید.
پیشنهاد مطالعه

چرا کامپیوتر وسط بازی هنگ می کند؟

پایین بودن سرعت شبکه، آپدیت نبودن کارت گرافیک، ناسازگاری بازی با CPU و کارت گرافیک، خرابی هارد، کافی نبودن سرعت هارد، دمای بالای سیستم، رزولوشن بسیار بالا، از مواردی هستند که باعث هنگ کردن کامپیوتر وسط بازی می‌شوند.

یکی از راهکارهای رفع هنگ بازی در کامپیوتر که به دلیل سرعت پایین سیستم اتفاق می‌افتد می‌توانید از نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید. اما بهترین کار انجام ارتقای سخت افزاری است مثلا استفاده از هاردهای سرعت بالا و SSD، ارتقای CPU، ارتقای رم، ارتقای کارت گرافیک.

مشکل هنگ سیستم هنگام نصب ویندوز

اگر با ارتقای ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ با مشکل هنگ سیستم هنگام نصب ویندوز مواجه می‌شوید. دلیلش عدم سازگاری درایورهای ویندوز ۷ با ویندوز ۱۰ است. بهترین راهکار برای رفع آن استفاده از نصب ویندوز ۱۰ به صورت Clean Install است. مقاله “آموزش کامل نصب ویندوز ۱۰” را در این زمینه حتما بخوانید. اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد:

  • انجام Automatic Repair یا Startup Repair 
  • غیرفعال کردن Fast Startup
  • انجام  Clean Boot

 

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

اجرای همزمان چند برنامه
اجرای برنامه های پس زمینه
کم بودن Ram
پر شدن هارد دیسک
خرابی هارد دیسک
عدم سازگاری برنامه ها با سخت افزار”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چرا کامپیوتر وسط بازی هنگ می کند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پایین بودن سرعت شبکه، آپدیت نبودن کارت گرافیک، ناسازگاری بازی با CPU و کارت گرافیک، خرابی هارد، کافی نبودن سرعت هارد، دمای بالای سیستم، رزولوشن بسیار بالا، از مواردی هستند که باعث هنگ کردن کامپیوتر وسط بازی می‌شوند.”
}
}]
}

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *