بلاگ

تست باتری رید کنترلر سرور و آموزش نحوه تعویض آن


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در تیر ۹۷ نوشته شده بود و در مهر ۹۹ دوباره بررسی و به‌روز شد. همچنین در دی ۹۹ توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است..

در این مقاله ابتدا به بررسی باتری رید کنترلر سرور و انواع آن می‌پردازیم و سپس نشانه‌های خراب بودن باتری سرور را مرور می‌کنیم. در نهایت با آموزش تصویری و  ویدئویی چگونگی تعویض باتری رید کنترلر در سرور HPE DL380 G10 ادامه می‌دهیم. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

باتری رید کنترلر اچ پی – HPE Smart Storage Battery چیست؟

باتری HPE Smart Storage Battery از سرورهای نسل ۹ به بعد در سبد محصولات اچ پی قرار گرفته است. این قطعه، کار برق‌رسانی به تمام کنترلرهای RAID که از کش FBWC) Flash Back Write Cache) استفاده می‌کنند، به عهده دارد. باتری رید کنترلر hp علاوه بر کنترلرها، می‌تواند منبع برق بکاپ برای HPE NVDIMM ها نیز باشد. برای پشتیبانی از چندین دیوایس، تنها یک باتری برای هر سرور لازم است. در NVDIMM ها با قطع برق، محتوای DRAM به Non-Volatile NAND flash منتقل می‌شود.

در کنترلرها، با وجود باتری RAID اگر برق قطع شود، برق کش تامین شده و دیتای آن روی فلش ذخیره می‌شود تا اطلاعات و دیتا با قطع برق از بین نرود. می‌دانیم که وقتی برای Smart Array ها کش وجود دارد، از Write Back Cache استفاده می‌شود.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی در واقع یک باتری Lithium-ion و Low-Halogen است و قطعه سرور تا ۵۰ درجه سانتی گراد می‌تواند کار کند اما هر چه در دمای بالاتری نگه داشته شود، طول عمر کمتری خواهد داشت.

باطری اسمارت استوریج اچ پی در پرولیانت سرورهای ML و DL و SL می‌تواند چند دیوایس مجزا را در سیستم پشتیبانی کند. در سرورهای قبل‌تر از نسل ۹، برای هر کنترلر از باتری‌های خازنی Supercap جداگانه استفاده می‌شد ولی اکنون باطری ریدکنترلر سرور اچ پی جایگزین آنها شده است که در کنترلرهای Performance RAID استفاده می‌شوند.

باتری رید کنترلر اچ پی - HPE Smart Storage Battery چیست؟
باتری رید کنترلر سرور چیست؟

مقایسه باتری رید کنترلر اچ پی و  خازن ها

راهکار باتری رید کنترلر سرور اچ پی که از FBWC پشتیبانی می‌کند، در مقایسه با Supercap های مجزا، مزایای بسیاری دارد مثلا برق بیشتری برای بکاپ فراهم می‌کند. یعنی هر باتری ۹۶ واتی HPE Storage Battery می‌تواند برق کافی برای بکاپ گیری را حتی برای کش‌های بزرگ ۴ گیگی در کنترلرها تامین کند. بکاپ گیری از کش ۴ گیگی در ماژول فلش، یک دقیقه زمان می‌برد. این زمان نزدیک به حداکثر زمانی است که Supercap های هر کنترلر در سیستم‌های نسل ۸ داشتند.

پس ظرفیت باتری ریدکنترلر از باتری‌های قدیمی‌تر بیشتر است زیرا کش‌های قدیمی حدکثر ۲ گیگابایت بودند اما حالا ظرفیت کش‌ها به ۴ گیگابایت رسیده است پس باتری باید ظرفیت لازم برای کپی کردن اطلاعات روی فلش را داشته باشد.

برای پشتیبانی از چندین دیوایس، تنها یک باتری رید کنترل برای هر سرور لازم است.

وضعیت باتری RAID را می‌توان در iLO مانیتور کرد: سریال نامبر، Status، Spare Part، وات و Firmware باتری.

پیشنهاد مطالعه

انواع باتری RIAD Controller سرور hp

باتری RAID را در دو نوع قابل تهیه است:

باتری ریدکنترلر ۱۲ واتی: باتری ۱۲ واتی می‌تواند تا ۳ دیوایس مجزا را در سیستم پشتیبانی کند و مخصوص پرولیانت سرورهای BladeSystem و پرولیانت سرور Apollo XL230k Gen10 است.

باتری ریدکنترلر ۹۶ واتی: باتری ۹۶ واتی می‌تواند تا ۲۴ دیوایس مجزا را در سیستم پشتیبانی کند و مخصوص پرولیانت سرورهای ML و DL و SL است.

انواع باتری RIAD Controller سرور اچ پی
انواع باتری RIAD Controller سرور اچ پی، پارت نامبرهای آن و سرورهایی که از این باتری پشتیبانی می‌کنند را در این تصویر می‌بینید.
خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور توسعه شبکه آداکدر اختیار مهندسین توسعه شبکه آداکقرار دارد.

درخواست تعمیر سرور

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

برای تشخیص خرابی باتری باتری RIAD Controller سرور اچ پی مراحل زیر را انجام دهید:

۱. با توجه به تصویر زیر، ابتدا چراغ سلامت سرور (Health) را چک کنید و در صورتی که به رنگ کهربایی چشمک زن بود، سرور را ریست کنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

خرابی باتری سرور

۲. با زدن کلید F10 وارد Intelligent Provisioning شوید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید
پیشنهاد مطالعه

۳. گزینه Perform Maintenance را بزنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

۴. گزینه Insight Diagnostics را بزنید.

نحوه تشخیص خرابی باتری رید

۵. در سربرگ Log و سپس Integrated Management Log یا IML می‌توان آخرین لاگ‌های موجود روی سرور را مشاهده کرده و در صورتی که لاگ زیر را مشاهده کردید به این نتیجه می‌رسیم که باتری سرور مشکل داشته و باید تعویض شود.

خرابی باتری سرور
نحوه تشخیص خرابی باتری رید

۶. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، وضعیت باتری را در iLO از طریق تب Power در قسمت System Information نیز می‌توان مشاهده کرد.

خرابی باتری سرور

نکات مهم در تعویض باتری رید

در نهایت اگر باتری در تست، به عنوان یک باتری Fail شده مشخص شود، باید با یک باتری مناسب‌تر جایگزین گردد. در این مورد باید به دو نکته زیر توجه کنید:

  • یک باتری جدید و یا باتری جایگزین به منظور شارژ سلول‌های خود نیاز است تا حداکثر دو ساعت در شارژ قرار بگیرد.
  • در زمان شارژ باتری، Smart Array Cache ممکن است به صورت غیرفعال و عملکرد سرور در طول فرآیند شارژ تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • قبل از انجام هر کاری از تمام دیتا موجود روی سرور خود بکاپ تهیه کرده و سپس اقدام به خاموش کردن سرور و تعویض باتری کنید.

برای خرید سرور HPE DL380 G10 روی دکمه زیر بزنید:

خرید سرور hp dl380 g10

آموزش نحوه تعویض باتری رید در سرور HPE DL380 G10

چنانچه تست گرفته‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که  باتری سرور شما با مشکل مواجه شده است و نیاز به تعویض دارد، با توسعه شبکه آداکهمراه باشید تا هم آموزش ویدئویی و هم آموزش تصویری باتری رید کنترلر سرور را ببینید.

مراحل تعویض باتری سرور به شرح زیر است:

۱. ابتدا سرور را خاموش کنید.

۲. سپس کابل‌های پاور را از سرور جدا کنید.

۳. Access Panel را از روی سرور خارج کنید.

آموزش نحوه تعویض باتری رید در سرور HPE DL380 G10

۴. در مرحله بعد Air Baffle را از روی سرور خارج کنید.

Air Baffle در سرور اچ پی

۵. سپس Fan Cage را از روی سرور خارج کنید.

Fan Cage سرورhp

۶. حال کابل باتری را جدا کرده و باتری را خارج کنید.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی

۷. باتری جدید را جایگزین کنید.

باتری رید کنترلر سرور اچ پی

آموزش ویدئویی تعویض باتری ریدکنترلر سرور

در این ویدئو آموزش تعویض باتری رید را در سرور HPE DL380 g10 را می‌بینیم.

مشاوره و خرید سرور در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، آماده خدمت‌رسانی جهت مشاوره، فروش و پشتیبانی به مشتریان است. شما می‌توانید قبل از خرید، از کارشناسان فالنیک، مشاوره بگیرید.

مشاوره و خرید سرور

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *