بلاگ

تبدیل مودم به روتر


یادداشت ویراستار: این مطلب، در آبان ۱۳۹۹ توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

مودم چیست؟

وقتی از ISP یا تامین کننده سرویس اینترنت خود، اینترنت می‌گیرید، مودم، سیگنال را دریافت می‌کند و شما به اینترنت وصل می‌شوید. مودم سیگنال‌های الکترونیکی را روی خطوط تلفن، کابل‌های کواکسیال و دیگر انواع کابل، modulate و demodulate می‌کند یعنی اطلاعات دیجیتالی را از کامپیوتر به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند تا روی سیم ها منتقل شوند. همچنین سیگنال‌های آنالوگ را برای کامپیوتر به صورت دیجیتال در می‌آورد. مودم ها معمولا دو پورت دارند: یکی برای اتصال به دنیای بیرون و یکی برای اتصال به کامپیوتر یا روتر (جک اترنت).

پیشنهاد مطالعه

روتر چیست؟

روتر برای دستگاه های شما مثل پرینتر، شبکه ایجاد می‌کند تا با هم ارتباط داشته باشند. هر دستگاه باید به روتر متصل شود حالا چه از طریق کابل اترنت چه با وای فای. پس از اتصال دستگاه ها به روتر، روتر برای کنترل ترافیک به آنها IP آدرس یونیک می‌دهد.

روترهای قدیمی از رنج آی پی ۱۰.۰.۰.۱ تا ۱۰.۰.۰.۹۹ و روترهای جدید از رنج آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ تا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۹۹ استفاده می‌کنند.

دستگاه ها برای اینکه بتوانند به هم وصل شوند باید آی پی آدرس های آنها در یک رنج قرار گیرد یعنی سه عدد اول آی پی آدرس آنها یکسان باشد.

پیشنهاد مطالعه

تفاوت مودم با روتر چیست؟

می‌بینید که مودم و روتر کارهای متفاوتی انجام می‌دهند اما هر دوی آنها برای اتصال به اینترنت لازم هستند.

مودم شبکه خانگی شما را به اینترنت وصل می‌کند. روتر به تمام دستگاه‌های بی سیم و سیمی اجازه می‌دهد از این اتصال اینترنت استفاده کنند و همچنین امکان صحبت کردن آنها با هم بدون اینترنت را فراهم می‌کند. گاهی هر دوی این دستگاه ها یعنی مودم و روتر در یک دستگاه گنجانده می‌شوند و به آن Modem/Router گفته می‌شود اما در هر حال تکنولوژی‌های به کار رفته در مودم و روتر متفاوت است. همه روترها مودم ندارند و همه مودم ها روتر ندارند. اما شما برای اینکه اتصال اینترنت را برای تمام دستگاه های خانه‌تان فراهم کنید به هر دو نیاز دارید.

اگر از اینترنت کابلی استفاده می‌کنید و نه فیبر و DSL، توصیه می‌شود اگر می‌توانید مودم و روتر را جداگانه استفاده کنید. چون تکنولوژی مودم دیر به دیر تغییر می‌کند امکان اینکه از مودم سال‌ها استفاده کنید وجود دارد و تا وقتی خراب شود قابل استفاده است. ولی ممکن است روتر را جایگزین کنید چون در روتر جدید، محیطی که پوشش می‌دهد بهتر می‌شود و جدیدترین تکنولوژی وای فای را استفاده می‌کند. و اگر بخواهید چند دستگاه به شبکه تان اضافه کنید لازم است روتر را عوض کنید. 

 

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

 

استفاده از مودم به عنوان روتر

برای تبدیل مودم به روتر مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با کابل LAN مودم را به کامپیوتر وصل کنید و در مرورگر وب آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد کنید.
تبدیل مودم به روتر
وارد کردن آی پی آدرس مودم در تبدیل مودم به روتر

۲. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به مودم لاگین کنید.

تبدیل مودم به روتر
لاگین شدن به مودم با وارد کردن نام کاربری و پسورد

۳. حالا وارد صفحه تنظیمات مودم شده‌اید.

تبدیل مودم به روتر
ورود به صفحه تنظیمات مودم برای تبدیل مودم به روتر
پیشنهاد مطالعه

۴. گزینه Operation mode و سپس گزینه wireless router mode را انتخاب کنید. بعد دکمه Save را بزنید.

تبدیل مودم به روتر
گزینه wireless router mode را انتخاب کنید.

۵. روتر را ریبوت کنید.

تبدیل مودم به روتر
ریبوت شدن مودم در تبدیل مودم به روتر
پیشنهاد مطالعه

۶. دوباره به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید و گزینه network و سپس WAN Setting را انتخاب کنید. سپس برای تعریف WAN جدید روی Add کلیک کنید.

تبدیل مودم به روتر
در تبدیل مودم به روتر، برای تعریف WAN جدید روی Add کلیک کنید.

۷. از قسمت Connection Type گزینه Dynamic IP را انتخاب کنید. سپس دکمه Save را بزنید.

تبدیل مودم به روتر
تعریف WAN جدید برای تبدیل مودم به روتر

حالا مودم شما به روتر تبدیل شده است.

پیشنهاد مطالعه

تبدیل مودم تک پورت به چند پورت

اگر از مودم Dial-Up استفاده می‌کنید این کار امکان‌پذیر نیست اما اگر از مودم Adsl استفاده می‌کنیدباید برای تبدیل مودم تک پورت به چند پورت و چند پورت کردن مودم از Hub استفاده کنید.

تبدیل مودم تک پورت به چند پورت
برای تبدیل مودم تک پورت به چند پورت باید از هاب استفاده کنید.

 

خدمات پیاده سازی شبکه در فالنیک
آیا شبکه شما برای ورود به محیط کاری دیجیتالی آماده است؟ برای گرفتن تصمیمات تجاری استثنایی به راهکارهایی استثنایی نیاز دارید. پرسنل خود را قدرتمند کنید – کسب و کار خود را قدرت بخشید – به روز باشید

درخواست پیاده سازی شبکه

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *