بلاگ

بررسی تخصصی سرور HPE ProLiant ML30 Gen9


یادداشت ویراستار: این مقاله در تیر ماه ۹۶ به نگارش درآمده و در آذر ماه ۹۷، بازبینی و آپدیت شده است.

خلاصه‌ای درباره سرور HPE ProLiant ML30 G9

فروش سرور نیازمند تجربه بالا و اولویت بندی نیازهای کاربران است. اگر شما هم از کاربرانی هستید که موارد زیر جزو دغدغه‌های آن‌هاست موارد زیر را بادقت بخوانید و در صورتی که چنین شرایطی دارید، می‌توانید سرور خوش قیمت HPE ML30 G9 را از بین سرورهای اچ پی انتخاب کنید:

  • اگر از کامپیوترهای رومیزی و مونتاژی به جای سرور استفاده می‌کنید
  • اگر در کسب‌وکار خود نیاز به سرور را احساس می‌کنید و می‌خواهید اولین سرور خود را خریداری کنید
  • اگر مراحل انتخاب سرور را نمی‌دانید
  • اگر برای دفاتر کوچک و شعبات راه دور خود نیاز به سرور دارید
  • اگر به سروری با ظرفیت ذخیره‌سازی بالا نیاز دارید
  • اگر سروری برای فایل، پرینت، وب و دیگر اپلیکیشن‌ها لازم دارید
  • اگر راهکارهایی برای حفاظت از داده و امنیت اطلاعات نیاز دارید
  • اگر انعطاف‌پذیری و ارتقاپذیری در انتخاب سرور برای شما مهم است

سرور مقرون‌به‌صرفه HPE ML30 G9 در فضای رک، ۴ یونیت اشغال می‌کند و با پشتیبانی از یک پردازنده می‌تواند ۲ یا ۴ هسته را فراهم کند. از چیپست اینتل C236 و پردازنده‌های زئون، پنتیوم و Core i پشتیبانی می‌کند. این سرور اچ پی ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۲ ترابایت را فراهم می‌کند. با پشتیبانی از ۴ ماژول  DDR4 ECC UDIMM می‌تواند حداکثر تا ظرفیت ۶۴ گیگابایت را ارائه دهد.

سرور HPE ML30 G9 از حداکثر ۴ اسلات PCIe، کنترلرهای متنوع و کارت گرافیک HPE NVIDIA Quadro M2000 پشتیبانی می‌کند. برای تامین امنیت نیز از ماژول امنیتی TPM 1.2 / 2.0 و UEFI استفاده می‌کند. این سرور اچ پی از نرم‌افزار ClearOS که در برخی سرورهای پرولیانت اچ پی قرار گرفته است، پشتیبانی می‌کند.

از آنجاییکه در سرور HPE ML30 Gen9، هم کارایی و هم ارتقاپذیری را با هم ارایه می‌دهد، نیازهای رشد را برآورده می‌کند. همچنین انعطاف‌پذیری نیز در رفع نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار موثر است. پس در کل اگر کار خود را تازه آغار کرده‌اید و ممکن است در خرید سرور با مشکل کمبود بودجه مواجه شوید ولی در عین حال داشتن سرور مناسب با قیمت مناسب از ملزومات کسب‌وکار شماست، این سرور اچ پی می‌تواند راهگشای شما باشد. چرا که با داشتن کارایی بالا در مقابل قیمت پایین، پشتیبانی از مجازی‌سازی و ماژول‌های پرسرعت UDIMM، همچنین بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی می‌تواند رفیق گرمابه و گلستان شما باشد!

آشنایی با سرور HPE ProLiant ML30 G9

در کسب‌وکار خود احساس نیاز به سرور به وجود آمده و می‌خواهید اولین سرور خود را خریداری کنید؟ شاید هم تا به حال از کامپیوترهای رومیزی به جای سرور استفاده می‌کردید ولی دیگر این مدل سیستم‌ها پاسخوگی شبکه و کارهای IT شما نیست! تصمیم گرفتید این راهکار پر هزینه را کنار بگذارید؟ اما نمی‌دانید برای انتخاب سرور باید از کجا شروع کنید؟

اگر برخی از نکات زیر درباره شما صادق است، به شما پیشنهاد می‌کنیم سرور HPE ML30 G9 را بخرید:

  1. سرور را برای دفاتر کوچک و شعبات راه دور خود نیاز دارید.
  2. باید سرور قبلی خود را عوض کنید و سرور به‌روزتر و جدیدتری تهیه کنید.
  3. برای کاهش هزینه‌های نگهداری و OPEX، صرفه‌جویی در مصرف برق اولویت شما شده است.
  4. سروری با ظرفیت ذخیره‌سازی مناسب از نیازهای شماست.
  5. برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های خود مانند فایل، پرینت، وب و … به سرور نیار دارید.
  6. راهکارهای راحت‌تر در راه‌اندازی و مدیریت سرور را می‌خواهید.
  7. راهکارهای مناسب برای حفاظت از داده و امنیت اطلاعات از ملزومات کسب‌وکار شماست.
  8. انعطاف‌پذیری و ارتقاپذیری از اولویت‌های شما در خرید سرور است.
  9. سروری جایگزین کامپیوترهای رومیزی لازم دارید.

به طور کلی راهکار استفاده از سرورهای اچ پی، برای تمامی محیط‌های کاری مناسب است. اما اگر پاسخ شما به سوالات ۲، ۴ و ۵ و ۹ مثبت است، پیشنهاد ما سرور خوش قیمت HPE ML30 G9 است.

بررسی تخصصی سرور HPE ProLiant ML30 G9

آیا برای شعبه یا دفاتر راه دور خود به سروری مقرون به صرفه و خوش قیمت نیاز دارید که از دسترس‌پذیری و ارتقاپذیری برخوردار باشد تا نیازهایی که به خاطر تغییر در کسب وکار شما ایجاد شده را برآورده کند؟ آیا صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده از راهکارهای به‌روز امنیتی و مدیریتی اولویت شماست؟ آیا به دنبال سروری برای جایگزین کردن کامپیوترهای رومیزی خود هستید و یا می‌خواهید اولین سرور خود را بخرید؟ پاسخ همگی این سوال‌ها را در این مقاله خواهید یافت.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 در دسته‌بندی‌های سروری جزو سرورهای ایستاده یا Tower است. شاید قد و قواره و ظاهر آن شبیه به کیس کامپیوترهای خانگی باشد اما ویژگی‌های سروری آن، وجه تمایز بسیاری را برای آن به وجود آورده است. این سرور ایستاده اچ پی، تک پردازنده است که با هزینه‌ای کم قابل تهیه بوده و در عین حال دارای کارایی بالاست و مطابق با نیازهای رشد کسب‌وکار شما، توسعه و ارتقا می‌یابد. پس برای کسب‌وکارهای کوچک، Home Officeها، دفاتر و شعبات راه دور، و کسب‌وکارهای درحال رشد، سرور بسیار مناسب و ایده‌آلی است و چون در کنار کارایی، ارتقاپذیری خوبی را هم ارایه می‌دهد، نیازهای به وجود آمده در نتیجه رشد کسب‌وکار شما را برآورده می‌کند.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 اولین سروری است که HPE بعد از تفکیک شرکت اچ پی به دو شرکت، ارایه داده و جایگزین سرور ML310 G8 v2 است. این سرور نسل ۹ اچ پی در مقایسه با سرور نسل قبل خود، ویژگی‌های نوآورانه متنوعی دارد که می‌توان به مدیریت ساده، بهبود ابزار ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی بیشتر در برق را نتیجه می‌شود، اشاره کرد. به طور کلی کاهش هزینه‌های مصرفی در این سرور نسل ۹ اچ پی باعث کاهش هزینه‌های TCO یا هزینه کل مالکیت می‌شود که از نظر اقتصادی آن را به سروری مقرون به صرفه بدل می‌کند. این سرور قابلیت اعتمادی که از سرورهای نسل نه انتظار دارید را داراست و از ظرفیت ذخیره‌سازی فوق‌العاده‌ای نیز پشتیبانی می‌کند.

و اما این سرور اچ پی برای چه محیط‌های کاری ایده‌آل است؟ فایل، پرینت، وب و اپلیکیشن‌های تجاری-عمومی خود را با خیال راحت بر روی این سرور اجرا کنید و از Availability بالای این سرور بهره‌مند شوید.

ویژگی جدید سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

سرور HPE ML30 Gen9، از ویژگی جدیدی که اچ پی به تازگی به اغلب سرورهای نسل ۹ خود افزوده است، پشتیبانی می‌کند: نرم‌ افزار ClearOS که با وجود آن در برخی سرورهای پرولیانت اچ‌ پی، سیستم‌عاملی ساده، امن و مقرون‌به‌صرفه دارید که دارای رابط کاربری گرافیکی و مبنی بر وب است و تجربه‌ای همانند کلود را روی سیستم‌های  On-Premise فراهم می‌کند.

اچ پی در این نرم‌افزار بازار اپلیکیشن یا همان Application Marketplace و همچنین رابط کاربری گرافیکی مبنی بر وب را عرضه می‌کند که به صورت Pre-load بر روی هارد درایو و بدون هیچ کانفیگ و پیاده‌سازی اولیه‌ای، به سادگی آماده استفاده است.

اچ پی نرم‌ افزار ClearOS را به تازگی در سرورهای سری ۱۰، ۱۰۰ و ۳۰۰ خود قرار داده است: در ماه می ۲۰۱۷ این نرم‌افزار در سرورهای اچ پی قرار گرفت و در جولای ۲۰۱۷ نیز نرم‌افزار مجازی سازی بازبینی شد. این‌ نرم‌افزار، در واقع سیستم‌عاملی Easy-to-Use است که با فراهم کردن برخی اپلیکیشن‌ها، راهکار مناسبی SOHOهاست. SOHO در واقع همان مصارف خانگی و کسب‌وکارهای کوچک است.

سرور HPE ML10 G9 را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار ClearOS که متعلق به خود اچ پی است، پیکربندی کرد. این نرم‌افزار مخصوص اچ پی است و هزینه اضافی بر روی سیستم‌عامل اعمال نمی‌کند و شما می‌توانید تنها با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر خود و پرداخت هزینه آن، اقدام به استفاده از اپلیکیشن مورد نظر خود کنید.

نرم‌افزار ClearOS در سرورهای DL20، ML30 و ML110 به صورت Pre-load موجود است اما برای دیگر پرولیانت سرورهای سری ۱۰، ۱۰۰ و ۳۰۰ باید با استفاده از Intelligent Provisioning دانلود شود.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

ویژگی‌های سرور HPE ML30 Gen9

انعطاف‌پذیری چگونه تامین می‌شود؟

اصلا انعطاف‌پذیری در سرورها به چه معناست؟ به طور یقین اگر به شما دستگاهی داده شود که نتوانید هیچ تغییری در ساختار آن به وجود آورید و در واقع نتوانید آن را بر اساس نیازهای شخصی خودتان تنظیم و کانفیگ کنید، یعنی اینکه در انتخاب جزئیات آن هیچ دخل و تصرفی نخواهید داشت و این موضوع در عصر ارتباطات و دیجیتال منسوخ است چرا که مشتریان خواهان آن هستند که دستگاهشان را بتوانند تا حدی خودشان کانفیگ و انتخاب کنند. ویژگی انعطاف‌پذیری می‌تواند نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار شما را منظور کند و در صورت نیاز خواهید توانست سرور خود را ارتقا دهید پس انعطاف‌پذیری در انتخاب اجزای سخت‌افزاری سرور، از ملزومات جدایی‌ناپذیر سیستم‌های امروزی است.

پردازنده

چیپ‌ستی که در سرور HPE ML30 G9 پشتیبانی می‌شود، مدل اینتل C236 است که ویژگی‌های خاصی را فراهم می‌کند و چون این چیپ‌ست از پردازنده‌های ارزان‌تر زئون (Xeon) پشتیبانی می‌کند، راهکاری مناسب برای افرادی است که نیاز به سرعت بالا در پردازنده سرور خود ندارند.

سرور HPE ML30 G9 قابلیت پشتیبانی از ۳ نوع پردازده اینتل را دارد که بسته به مدل انتخابی امکان استفاده از ۲ یا ۴ هسته را برای شما فراهم می‌کند. اگر از پردازنده اینتل زئون سری E3-1200v5 یا E3-1200v6 استفاده شود، ۴ هسته و خواهید داشت و L3 Cache در آن برابر با ۸ مگابایت است و اگر از پردازنده‌های Intel Pentium یا Intel Core-i3 استفاده شود، تنها دو هسته را برای حجم‌های کاری شما فراهم می‌کند و اصولا L3 Cache در آن برابر با ۳ مگابایت است. و نکته آخر اینکه حداکثر سرعت قابل پشتیبانی در پردازنده سرور HPE ML30 G9 برابر با ۴ مگاهرتز است که توسط i3-7300 فراهم می‌شود.

حافظه

این سرور اچ پی قابلیت پشتیبانی از حافظه ۲۴۰۰ MHz DDR4 را دارد و بسته به مدل پردازنده، سرعت‌های ۲۱۳۳ MHz و ۲۴۰۰ MHz را ارایه می‌دهد. در این سرور اچ پی می‌توانید حداکثر از ۴ عدد ماژول UDIMM استفاده کنید که در نهایت حداکثر ۶۴ GB حافظه را برای شما فراهم می‌کند. در این سرور اچ پی دو کانال حافظه پشتیبانی می‌شود و می‌دانیم که در سرورهای نسل ۹ اچ پی به ازای هر کانال، دو ماژول حافظه قابل پشتیبانی است. قابلیت ECC که در حافظه‌ها وجود دارد نیز کسب‌وکار شما را از Data Loss و Downtimeهای سیستمی غیر مترقبه، محافظت می‌کند.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

خلاصه: پشتیبانی از ۴ ماژول DDR4 ECC UDIMM: می‌تواند حداکثر ظرفیت ۶۴ گیگابایت (۴×۱۶ گیگابایت) را فراهم کند و بسته به مدل پردازنده، سرعت‌های ۲۱۳۳ و ۲۴۰۰ مگاهرتز را ارایه می‌دهد.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

ذخیره‌سازی

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 با داشتن تکنولوژی HPE Smart Drives امکان افزودن درایوهای بیشتری را بر اساس نیاز شما در ذخیره‌سازی فراهم می‌کند و شما می‌توانید Drive Cageهایی با ۴ عدد LFF و ۸ عدد SFF استفاده کنید. در نتیجه انعطاف‌پذیری برای افزایش ظرفیت استوریج لوکال شما فراهم می‌شود. این سرور اچ پی به ازای هر اسلات، حداکثر ۱۲ ترابایت را پشتیبانی می‌کند یعنی اگر از تمامی ظرفیت LFF آن استفاده کنید خواهید توانست از ۴۸ ترابایت استوریج داخلی استفاده کنید.

از آنجایی که حداکثر ظرفیت هارد درایوهای SFF SATA برابر با ۲ ترابایت است، در صورت استفاده از آنها، ۱۶ ترابایت استوریج داخلی خواهید داشت. در صورت استفاده از SFF SAS ها که ظرفیت ۲.۴ ترابایت را دارا هستند، ظرفیت ۱۹.۲ ترابایت فراهم می‌شود و در صورت استفاده از SFF SAS SSD ها که ظرفیت ۳.۸۴ ترابایت دارند، به ظرفیت ۳۰.۷۲ ترابایت می‌رسیم.

و اما برویم به سراغ LFFها. LFF های هات پلاگ و غیر هات پلاگ هر دو در این سرور نسل ۹ اچ پی قابل استفاده است. تفاوت آنها در ظرفیتی است که ارایه می‌دهند، اولی ۱۲ ترابایتی است و دومی ۴ ترابایتی. و از آنجایی که سرور ML30 g9 از ۴ هارد LFF پشتیبانی می‌کند، در نتیجه به ترتیب ظرفیت ۴۸ و ۱۶ ترابایت فراهم خواهد شد. می‌بینیم که حداکثر ظرفیت ممکن در این سرور اچ پی، توسط LFF های هات پلاگ ۱۲ ترابایتی فراهم می‌شود که در کل برابر با ۴۸ ترابایت است.

در دو تصویر زیر می‌توانید تکامل تکنولوژی‌های دخیره سازی را در هاردها و سرورهای اچ پی مشاهده کنید. تصویر اول مربوط به سال ۲۰۱۷ است و تصویر دوم مربوط به سال ۲۰۱۸. تفاوت ها را مشاهده کنید.

این سرور اچ پی که از فرمت‌های متنوعی از هارد درایوها پشتیبانی می‌کند، امکان پیاده‌سازی انواع مختلفی از RAID را فراهم می‌کند.

سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

اتصالات شبکه‌ای یکپارچه که باعث افزایش مزایای زیرساخت Converged می‌شود

اتصالات شبکه‌ای یکپارچه باعث افزایش مزایای زیرساخت Converged می‌شود: سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 با سوییچ‌های ۲۴ پورت سری HPE 1810 سازگارند و هم Connectivity و هم Data Availability را افزایش می‌دهد. در ضمن، Common Pool Resources and Application باعث می‌شود انعطاف‌پذیری و سادگی بسیار زیاد در عملیات‌ها به وجود آید.

سوییچ‌های سری HPE PS1810 دارای رابط کاربری User-Friendly است که دیدی کلی از سرورها و شبکه ارایه می‌دهد که در نتیجه می‌توان محیط‌های کاری را اولویت‌بندی کرد.

ویژگی‌های دیگر سرور HPE ML30 G9:

  • پشتیبانی از حداکثر ۴ اسلات PCIe 3.0 که افزایش کارایی I/O را ارایه می‌دهد.
  • پشتیبانی از انواع مختلفی از RAID با وجود کنترلرهای مختلف
  • پشتیبانی از ماژول کارت گرافیک HPE NVIDIA Quadro M2000
  • استفاده از ماژول امنیتی TPM 1.2 / 2.0 و UEFI برای تامین امنیت
  • پشتیبانی از ۶ پورت USB 3.0 و ۴ پورت USB 2.0

حفاظت از داده به صورت Near CDP

در سرور HPE ML30 G9، حفاظت از داده به صورت Near-Continuous Data Protection یا Near CDP انجام می‌شود که یک اصطلاح عمومی برای محصولات بکاپگیری و ریکاوری است. گزینه‌هایی که Smart Array در سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 ارایه می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • Business RAID Mirroring
  • Striping Capability

این ویژگی‌ها از داده‌های Critical هنگام ذخیره داده در Flash-Backed Write Cache یا FBWC محافظت می‌کند و از داده‌ها هنگام بروز اتفاقاتی چون قطعی برق، خرابی تجهیزات، خطاهای انسانی و حملات ویروسی محافظت می‌کند.

تکنولوژی HPE Smart Drives برای بهبود Serviceability بسیار موثر است و از Data Loss جلوگیری می‌کند. Data Loss به معنی از دست رفتن داده و گم شدن اطلاعات در هنگام خرابی ناگهانی سیستم است. از ویژگی‌های آن می‌توان به “نمایش وضعیت به صورت آیکون” و Do Not Remove LED اشاره کرد.

ویژگی مهم و بارز پورت iLO، افزایش امنیت و انتقال سریعتر داده‌ها فراهم می‌کند. حافظه ECC نیز کسب‌وکار را از Data Loss و Downtimeهای سیستمی غیر مترقبه، محافظت می‌کند.

پشتیبانی و مدیریت یکپارچه

همان‌طور که می‌دانیم، مدیریت Easy-to-Use در سرورهای اچ پی، این سرورها را سازگار و منعطف کرده و آنها را به سروری برجسته تبدیل می‌کند. سرور HPE ML30 G9 هم از این قاعده مستثنی نیست و ویژگی مدیریتی آن باعث می‌شود این سرور برای Front Office بسیار مناسب باشد.

پشتیبانی و مدیریت پکپارچه در این سرور HPE ProLiant ML30 Gen9 توسط ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌شود، به صورتی بسیار ساده و کارآمد قابل استفاده است. این ابزارهای مدیریتی عبارتند از:

  1. موتور مدیریتی HPE iLO Management Engine به صورت استاندارد روی همه سرورهای پرولیانت نسل نه اچ پی نصب شده است. این مجموعه کامل شامل موارد زیر است:
  • HPE iLO
  • HPE Agentless Management
  • HPE Active Health System
  • HPE Intelligent Provisioning
  • HPE Embedded Remote Support
  1. برای استفاده از قابلیت‌های پیشرفته مدیریتی، اچ پی ابزار HPE Insight Control را برای زیرساخت سرورهای پرولیانت خود فراهم می‌کند. HPE iLO پیشرفته در واقع یک مولفه کلیدی و اصلی است که قابلیت کنترل و مدیریت سرور راه دور را فراهم می‌کند در نتیجه هزینه‌های سفرهای لازم در زمینه IT را کاهش داده و در عین حال زمان لازم برای رفع مشکل ایجاد شده برای مشتری را کاهش می‌دهد. ویژگی مهم و بارز پورت iLO، افزایش امنیت و انتقال سریعتر داده‌هاست.

با HPE Insight Online که در HPE Insight Remote Support ارایه می‌شود، امکان مانیتورینگ ۲۴ ساعته از راه دور فراهم می‌شود و در ضمن دسترسی در هر زمان و هر مکان به وضعیت IT و پشتیبانی را نیز فراهم می‌کند.

  1. ابزار مدیریتی HPE Smart Update باعث کاهش زمان پیاده‌سازی و کاهش پیچیدگی در آپدیت سیستم‌ها می‌شود زیرا آپدیت زیرساخت سروری در دیتاسنتر به صورت سیستماتیک انجام می‌شود. HPE Smart Update شامل موارد زیر است:
  • HPE Smart Update Manager (HPE SUM)
  • Service Pack for ProLiant (SPP)

مشخصات فنی سرور HPE ProLiant ML30 Gen9

Processor family:

  • Intel® Xeon® E3-1200 v5 product family
  • Intel® Xeon® E3-1200 v6 product family
  • Intel® Core™ i3
  • Intel® Pentium®

Number of processors: ۱

Processor core available: ۴ or 2

Processor cache:

  • ۸MB L3
  • ۳MB L3

Processor speed: ۳.۸GHz

Form factor (fully configured): ۴U

Form factor chassis: Tower

Power supply type: (۱) Multi-output

Expansion slots: (۴) Maximum

Memory, maximum: ۶۴GB

Memory slots: ۴ DIMM slots; Maximum

Memory type: DDR4 UDIMM

Memory protection features: Unbuffered ECC

System fans features: Non-hot plug non-redundant

Drive description:

  • (۴) LFF SAS/SATA/SSD
  • (۸) SFF SAS/SATA/SSD
  • Hot plug and/or Non-hot plug, depending on model

Network controller: ۱Gb 332i Ethernet Adapter 2 Ports per controller; Applicable to all models

Storage controller:

  • Dynamic Smart Array B140i
  • Smart Array P440
  • Depending on model

Infrastructure management:

  • iLO Management Engine
  • Insight Control

مخاطب عزیز؛ لطفا توجه فرمایید: با توجه به کمیاب شدن سرور HPE ML30 G9 در بازار ایران و بالا رفتن قیمت این محصول، سروری که به عنوان جایگزین این سرور به شما پیشنهاد می‌شود، سرور HPE ML10 G9 است که به غیر از امکان مجازی سازی، تمام ویژگی‌های سرور ML30 را دارد. بنابراین اگر قصد خرید اولین سرور خود را دارید و یا به دنبال جایگزینی برای کامپیوتر مونتاژی خود هستید، سرور HPE ML10 G9 انتخاب مناسبی خواهد بود.

مشاوره و خرید سرور در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، آماده خدمت‌رسانی جهت مشاوره، فروش و پشتیبانی به مشتریان است. شما می‌توانید قبل از خرید، از کارشناسان فالنیک، مشاوره بگیرید.

فروش سرور

 

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *