بلاگ

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10؛ پادکست


اگر به دنبال سروری تک یونیته و جمع و جور هستید که بتواند در عین کوچکی، محیط‌هایی متنوع را پشتیبانی کند، سرور HPE DL20 G10 را بررسی کنید. این سرور، هم جمع‌وجور است و هم توانا و در عین حال هم قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. سرورهای تک یونیته HPE ProLiant DL20 برای دفاتر راه دور و شعبات و پلت‌فرم POS در حمل و نقل، فروشگاه و هتل مناسب و ایده‌آل هستند. از آنجایی که پیکربندی انعطاف پذیری دارد، می‌توان آن را برای محیط‌هایی که محدودیت فضا دارند مانند محیط‌های نظامی و دولتی استفاده کرد. سرور HPE ProLiant DL20 G10  حاصل ترکیب کارایی، قابلیت اطمینان و مدیریت‌پذیری است.

podcast

پادکست با موضوع بررسی سرور اچ پی HPE DL20 G10

در این قسمت از مجموعه پادکست‌های رادیو توسعه شبکه آداکو در بخش پرونده، به بررسی سرور جدید اچ پی یعنی HPE DL20 Gen10 پرداخته‌ایم. پرونده‌ها در رادیو فالنیک، طبق آخرین تکنولوژی‌ها و مستندات روز دنیا تهیه می‌شود که مهندس مریم فقیهی عهده‌دار تالیف و ارایه آن است. در کنار آن چند دقیقه‌ای را به بررسی مناسبت‌های ماه و اهم رویدادهای دنیای تکنولوژی می‌پردازیم که کارشناسان ما، ندا ایزدی و زهرا چگینی تهیه و ارایه می‌کنند.

امید است با موضوعات به‌روز تخصصی و فنی، مقدمات ارتقای دانش تخصصی شما فراهم شود و با محصولات و تکنولوژی‌های جدید در دنیای سرور و تجهیزات شبکه بیشتر آشنا شوید.

در پرونده این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • کاربردهای سرور HPE DL20 G10
  • ویژگی‌های جدید سرور HPE DL20 G10
  • پردازنده‌های سرور  HPE DL20 G10
  • حافظه در سرور  HPE DL20 G10
  • ذخیره سازی در سرور HPE DL20 G10
  • انواع هارد درایوها در سرور HPE DL20 G10
  • انواع کنترلر در سرور HPE DL20 G10
  • مقایسه سرور HPE DL20 G10و  HPE DL20 G9

 

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست ۳۵ مگابایت حجم و  ۳۸ دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۳:۳۹ تا ۱۰:۱۶خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۱۱:۴۵ تا ۲۹:۴۵بررسی سرور اچ پی HPE DL20 G10
دقیقه ۳۰:۵۸ تا ۳۵:۲۴منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

دانلود

End Podcast

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

سرور تک پردازنده و تک یونیته DL20 G10، از پردازنده‌های اینتل Intel Xeon E و اینتل پنتیوم و اینتل Core i3 پشتیبانی می‌کند، ترکیب منحصربفردی از قابلیت‌های کلاس انترپرایز را در کنار ارزشمندی محصول فراهم می‌کند. تمامی اینها این رک سرور ایده‌آل را برای کسب‌وکارهای در حال رشد، انترپرایزها و همچنین تامین‌کنندگان سرویس تبدیل به پلت‌فرمی ایده‌آل می‌کند. ارایه پیکربندی‌های بسیار انعطاف پذیر برای رفع انواع نیازهای کسب‌و کارها آن هم با قیمتی مقرون‌به‌صرفه از ویژگی‌های این سرور اچ پی است و با وجود تنوع در HPE Qualified Options اغلب نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند تا محیط‌های کاری آنها بهبود یابد و تامین نیازهای Most Demanding برای حجم‌های کاری سبک را نتیجه می‌دهد.

بسیاری از سرورهای امروزی، دوپردازنده‌ای با رم بالا و تعداد مناسب هسته هستند اما بخشی از بازار هم هست که با سرورهایی با تعداد کلاک و رم کمتر می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند. مثال بارز چنین بازاری، Dedicated Web Hosting و EDA Application است.

ویژگی‌های جدید

  1. پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل زئون سری E و حافظه‌های ۲۶۶۶ MHz UDIMM
  2. پشتیبانی از Intel SGX
  3. بهبود ذخیره سازی و استوریج: افزایش ظرفیت تا ۶ درایو SFF و پشتیبانی از ۲ SSD ها برای بوت
  4. پورت اختصاصی HPE iLO به صورت Option Kit تا سرعت و امنیت بیشتری در انتقال داده‌ها فراهم شود.
  5. تنوع منبع تغذیه: Flex Slot های افزونه شامل ۵۰۰W 94% Efficiency و ۸۰۰W 48VDC 94% Efficiency
  6. راهکارهای جدید و متمرکز بر SMB ها

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

پردازنده

چیپ ستی که این سرور نسل ۱۰ پشتیبانی می‌کند، Intel C242 Chipset است و چیپ ستی در سرور DL20 G9 استفاده شده بود، چیپ ست Intel C236 بوده است. تفاوت مهم این دو چیپ ست در حداکثر تعداد PCIe Lane هاست که در C242 برابر با ۱۰ و در C232 برابر با ۸ است.

همان طور که گفتیم، DL20 G10 از پردازنده‌های اینتل زئون سری E و اینتل پنتیوم و اینتل Core i3 پشتیبانی می‌کند. این انتخاب‌های متنوع از میان پردازنده‌ها باعث می‌شود بتوانید پردازنده‌های دو، چهار و شش هسته‌ای داشته باشید. پردازنده Pentium G5400، دو هسته و ۴ مگابایت کش، و پردازنده Core i3-8300، چهار هسته و ۸ مگابایت کش، و پردازنده‌های اینتل زئون سریE ، چهار و شش هسته و ۸ و ۱۲ مگابایت کش را برایتان فراهم می‌کنند.

دو مدل از پردازنده‌های اینتل زئون سری E یعنی E-2174G و E-2186G به همراه حافظه ۲۶۶۶ UDIMM، از Intel Software Guard Extensions یا همان Intel SGX پشتیبانی می‌کنند که امنیت کد-اپلیکیشن و اطلاعات را فراهم می‌کند. چنین CPU هایی با هدف کاهش قیمت در این سرور قرار گرفته‌اند اما در عین حال این سری‌های جدید پردازنده‌های اینتل، هسته و سرعت کلاک بالاتری دارند.

اگر شما بخواهید از چنین پردازنده‌های در سرورهای ایستاده و Tower استفاده کنید، می‌توانید سرور HPE ML30 Gen10 را انتخاب کنید.

برای اینکه پیکربندی سطح پایین یا Entry داشته باشید می‌توانید از پردازنده‌های کم قیمت پنتیوم و سری Core استفاده کنید. اگر این دو پردازنده استفاده می‌کنید، باید از حافظه های ۲۴۰۰ استفاده کنید.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

حافظه

مجموع حافظه قابل پشتیبانی در سرور DL20 G10، برابر با ۶۴ گیگابایت و از سری DDR4 ECC است. UDIMM های ۲۴۰۰ و ۲۶۶۶ مگاهرتزی می‌توانند تمامی نیازهای حجم کاری شما را فراهم کنند که حداکثر تعداد آنها ۴ عدد است. استفاده از ویژگی امنیتی ECC در حافظه از بروز Data Loss و Downtime های پیش‌بینی نشده سیستمی جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر هر DIMM، می‌تواند ۱۶ گیگابایتی باشد اما در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از DIMM های ۳۲ گیگابایتی هم استفاده کنیم. در سال ۲۰۱۹ خواهیم توانست از ۱۲۸ گیگابایت حافظه و رم بهره‌مند شویم که البته با CPU های زئون پشتیبانی می‌شود.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

ذخیره سازی و استوریج

هارد درایوها در سرور DL20 G10، انعطاف پذیر است و می‌توان دو درایو LFF و یا ۶ درایو SFF را انتخاب کرد. در تصویر زیر می‌توانید انعطاف پذیریِ این پیکربندی را ببینید:

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

۶ عدد درایو SFF 2.5″ در قسمت جلوی سرور DL20 G10 داریم. دو در درایو بالا سمت چپ، جای قرارگیری اپتیکال درایو است و در صورتی که بخواهید از اپتیکال درایو استفاده کنید، امکان استفاده از ۴ عدد SFF را برایتان باقی می‌ماند.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

اگر از کیسی که از LFF 3.5″ پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید می‌توانید ۲ داریو داشته باشید.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

حداکثر ظرفیت ذخیره سازی در سرور DL20 G10، ظرفیت ۹۱.۸ ترابایت است که با ۶ عدد SFF SAS SSD های ۱۵.۳ ترابایتی فراهم می‌شود.

بورد کوچک دیگری (PCB) که حاوی اسلات M.2 و پورت شبکه مدیریتی است، را در تصویر زیر می‌بینید که باعث صرفه‌جویی در هزینه است اما امکان تعبیه آن در مادربورد اصلی هم وجود دارد که ممکن است اچ پی در آینده چنین کاری انجام دهد.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

کنترلر

کنترلری که به صورت تعبیه شده در سرور DL20 G10 قرار دارد، همانند تمامی دیگر سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، کنترلر SATA HPE Smart Array S100i است. این کنترلر در واقع فرم دوباره طراحی شده HPE Smart Array است و انعطاف لازم برای این که بتوانید مناسب‌ترین کنترلر ۱۲ گیگابیتی (در ثانیه) را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید، فراهم می‌کند.

نکاتی درباره کنترلر S100i

کنترلر S100i کنترلر ۱۴ پورتی SATA است اما فقط ۱۲ پورت آن قابل استفاده است و ۲ پورت دیگر برای پشتیبانی از دو تا M.2 بر روی Primary Riser است.

کنترلر S100i تنها در حالت UEFI کار می‌کند و برای پشتیبانی از حالت Legacy، کنترلر دیگری لازم است.

کنترلر S100i تنها از ویندوز پشتبانی می‌کند. اچ پی به کاربران لینوکس راهکار استفاده از نرم افزار متن باز In-Distro را برای ایجاد two-disk RAID 1 boot volume می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

انواع کنترلر در DL20 G10

Essential RAID Controller:

  1. HPE Smart Array E208i-a SR Gen10 LH Controller
  2. HPE Smart Array E208e-p SR Gen10 Controller

Performance RAID Controller:

  1. HPE Smart Array P408i-a SR Gen10 LH Controller
  2. HPE Smart Array P408e-p SR Gen10 Controller

نکته: کنترلرهای Performance RAID که یکی از سه نوع کنترلرهای نسل ۱۰ اچ پی است، به HPE Smart Storage Battery نیاز دارند که باید به صورت جداگانه خریداری شود.

کولینگ و فن ها

سرور DL20 G10، دارای ۳ فن به صورت Non-Hot Plug و Non-Redundant است. دو عدد فن در قسمتی که CPU و رم قرار دارد، قرار گرفته که در تصویر مربوط به قسمت حافظه می‌بینید. فن سوم، هوا را از Storage Bay به قسمت PCIe Expansion می‌دمد که در تصویر زیر می‎توانید محل قرارگیری آن را ببینید.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

در این کیس می‌بینیم که فن‌ها بسیار Easy Servicing هستند اما به سادگی همانند سرورهای رده بالا، Hot-swappable نیستند البته این، طراحی استانداردی است و کانکتورهای اچ پی در بهترین حالت خود هستند. این فن‌ها در هر سه مدل کیس این سرور به همین ترتیب هستند. سه مدل کیس این سرور عبارتند از: ۲LFF NHP و ۲LFF HP و ۴SFF HP. تصویر این سه مدل را در قسمت ذخیره سازی و استوریج می‌توانید ببینید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه‌های ۲۹۰، ۵۰۰ یا ۸۰۰ واتی در سرور DL20 G10 پشتیبانی می‌شوند که قابلیت افزودنگی و Redundancy دارند یعنی باعث می‌شوند کسب‌وکارتان همواره در حالت اجرا باشد و امنیت داده و دسترس پذیری را حتی هنگام خرابی منبع تغذیه فراهم می‌کنند.

امیدواریم اچ پی بتواند در نسل‌های بعدی، منابع تغذیه ۸۰Plus Silver را به ۸۰Plus Gold ارتقا دهد.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

کارت شبکه و اسلات افزونه

اسلات‌های PCIs و HPE FlexibleLOM در سرور DL20 G10، امکان پیاده‌سازی فرمت‌هایی با کارایی بیشتر را فراهم می‌کنند. دو عدد کارت شبکه یک گیگابیتی تعبیه شده دارید و امکان افزودن کارت‌های HPE FlexibleLOM و PCIe Standup را خواهید داشت تا پهنای باند شبکه بیشتری (از یک گیگابیت گرفته تا ۱۰ گیگابیت)، داشته باشید. با این قابلیت‌ها می‌توانید با رشد یا تغییر نیازهای کسب‌وکارتان، همگام باشید.

پنل پشتی سرور DL20 Gen10

در قسمت پشت سرور، ویژگی‌های مهمی دیده می‌شود. از سمت چپ شروع می‌کنیم: پورت مدیریتی اختصاصی iLO را می‌بینیم که در ادامه مقاله به آن پرداخته‌ایم. پورت VGA، پورت سریال COM و دو پورت USB 3.0 (برای ستفاده از KVM cart hands-on access)، پورت‌های دیگری است که در این قسمت می‌بینیم.

سرور HPE DL20 Gen10

دو کارت شبکه ۱GbE داریم که برای بسیاری از وب سرورهای اختصاصی و اپلیکیشن‌های مشابه آن، مناسبند یعنی دقیقا در جایی که کارایی شبکه اهمیت کمی دارد. اما اگر کارایی بیشتری برای شبکه بخواهید، PCIe Riser، دو اسلات دارد:

  1. low profile x8
  2. full height slot with a PCIe 3.0 x16 physical connector

طراخی ساده و جمع‌وجور برای راهکارهای خوش قیمت

سرورهای HPE ProLiant DL20 چه در نسل ۹ و چه در نسل ۱۰، دارای کیس‌هایی با عمق کم هستند یعنی حدود ۳۸ سانتیمتر که سیار بودن و پیاده‌سازی آسانی را برای انواع محیط‌های کاری فراهم می‌کند.

ویژگی‌های طراحی و کیفیت بالا در سرورهای HPE DL20 G10 مانند دسترسی Tool-less Access به مولفه‌های سیستمی و بهبود Serviceability، مخصوص خانواده پرولیانت اچ پی است.

مدیریت از طریق iLO5

HPE iLO 5 به صورت تعبیه شده در سرور DL20 G10 قرار دارد. iLO BMC و حافظه آن درست بالای PCIe Riser قرار دارد و این مجموعه، تشکیل HPE Silicon Root of Trust را می‌دهد که فریمور BMC را از حملات حفظ می‌کند.

مدیریت سروریِ آسان‌تر و کاراتری را با HPE iLO5 خواهید داشت. امکان پیاده‌سازی Firmware در مقیاس بزرگ را دارد و با بهبود GUI که مدیریت API ها را آسان می‌کند و دسترسی Easy System Debug Access، مدیریتی منحصربه‌فرد را ارایه می‌دهد.

بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10

امنیت

Firmware اصلی سرور مستقیما در سیلیکون قرار گرفته و تامین امنیت در سرورهای نسل ۱۰ اچ پی به صورت تعبیه شده در چرخه عمر سرور وجود دارد که با تکنولوژی Silicon Root of Trust انجام می‌شود. میلیون‌ها کدخط‌های سروری توسط Run-Time Firmware Validation قبل از اینکه سیستم‌عامل سرور بوت شود، اجرا می‌شود که توسط HPE iLO Advanced Premium Security Edition  فعال می‌شود. Firmware سرور هر ۲۴ ساعت یکبار اعتبار فریم‌ور اصلی سرور را بررسی می‌کند.

اگر کدهای ناامن و نامعتبر تشخیص داده شوند، ویژگی Secure Recovery فریمور سرور را به آخرین حالت مناسب و یا تنظیمات کارخانه  برمی‌گرداند.

ماژول TPM یا Trusted Platform Module ویژگی دیگر امنیتی در سرورهای اچ پی است که در سرورهای نسل ۱۰ اچ پی از نسخه TPM 2.0 استفاده می‌شود. این ماژول از دسترسی‌های غیرمجاز به سرور جلوگیری می‌کند و آرتیفکت‌ها و ابزارهایی را که برای اعتبارسنجی سرور لازم است را ذخیره می‌کند. مورد استفاده این آرتیفکت‌ها هنگامی است که در سرور باز شود و یا لاگ‌های Intrusion Detection kit ایجاد شود. یعنی وقتی درپوش سرور باز شده باشد، لاگ‌های Intrusion Detection Kit اعلام هشداری مبنی بر این جریان به ادمین شبکه صادر می‌کنند.

مشخصات فنی سرور DL20 Gen10

Processor: Intel

Processor family:

  • Intel Xeon E 2100 product family
  • Intel Core i3
  • Intel Pentium

Processor core available: 6 or 4 or 2

Processor cache: Up to 12 MB L3

Processor number: 1

Processor speed: Up to 3.8 GHz

Maximum memory: 64 GB

Memory slots: 4 DIMM slots, maximum

Memory type: HPE Standard Memory

Memory protection features: ECC

Drive supported:

  • ۲ Non-hot plug LFF
  • ۲ Hot plug LFF
  • ۴+۲ Hot plug SFF

Included hard drives: 2 LFF or 4 SFF or 6 SFF

Infrastructure management: HPE iLO5

Power supply type:

  • ۲۹۰W entry-level power supply
  • ۵۰۰W Flex Slot redundant power supply
  • ۸۰۰W 48VDC Flex Slot redundant power supply

Expansion slots: Two maximum

Network controller: 1 Gb 332i Ethernet adapter 2 ports

Storage controller:

  • HPE S100i
  • HPE Smart Array E208i-a
  • HPE Smart Array P408i-a

System fan features: Non-hot plug non-redundant

Form factor: 1U

Product dimensions (H x W x D): 4.32 x 43.46 x 38.22 cm

آشنایی با سرور DL20 G9 اچ پی

مشاوره و خرید سرور در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، آماده خدمت‌رسانی جهت مشاوره، فروش و پشتیبانی به مشتریان است. شما می‌توانید قبل از خرید، از کارشناسان فالنیک، مشاوره بگیرید.

مشاوره و خرید سرور

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *