بلاگ

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟


در دنیای تکنولوژی امروز، زندگی همه ما به اینترنت گره خورده است. اگر بعد از شنیدن اینکه «برای اتصال به اینترنت باید یک مودم تهیه کنید»، در جستجوی این هستید که بدانید مودم چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم خلاصه‌ای از دو کلمه‌ی Modulator/Demodulator بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام را گرفته و کلمه MoDem را تشکیل داده و یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است.

پیشنهاد مطالعه

کاربرد مودم چیست؟

مودم یکی از راه‌های ورود به دنیای اینترنت، یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس است.

بخش مدولاتور (Modulator) در مودم اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر (صداهای قابل شنود) را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌سازد تا امکان ارسال آنها از طریق خط تلفن، DSL  یا کابل به وجود آید. بخش دمدولاتور (Demodulator) در مودم، سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد.

در واقع مودم کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند. استفاده از مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌های آنلاین تجاری، ایمیل، و سیستم‌های بُرد بولتین (BBSes) است.

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس اینترنت، مودم را هم به عنوان بخشی از قرارداد ارائه‌ی سرویس اینترنت به شما می‌دهند. ولی می‌توانید مودم مناسب را به صورت جداگانه هم بخرید.

راه اندازی شبکه
هدف مودم، برقراری اتصال به اینترنت است.

انواع مودم

در گذشته، مودم‌ها دستگاه‌های بزرگ و سنگینی بودند که نیاز بود برای برقراری اتصال، خط تلفن را به آنها وصل کنید. بعد از رشد اینترنت و رایج شدن استفاده از آن در خانه‌ها، در دهه ۱۹۹۰ میلادی، مودم‌ها در دو شکل کارت‌های داخلی برای کامپیوترهای دسکتاپ و آداپتورهای USB برای لپتاپ‌ها به وجود آمدند. پیدایش اینترنت کابلی پهن‌باند که سرعت‌های بالاتر از ۵۶ کیلوبیت در ثانیه را ممکن می‌کرد، باعث تولید مودم‌های خارجی در قرن ۲۱ شد.

همانطور که در بالا گفته شد، مودم‌ها با توجه به کاربردشان و مکانی که در آن قرار می‌گیرند، داری انواع مختلفی هستند.

به طور کلی انواع مودم‌ها در سه دسته جای می‌گیرند:

  1. داخلی
  2. خارجی
  3. pc card
مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

 

podcast

پادکست با موضوع مودم چیست و چه انواعی دارد؟

۱- اخبار تکنولوژی

M1 نخستین پردازنده اختصاصی اپل، Ice Lake-SP اینتل اینبار با ۳۶ هسته، گوگل در حال توسعه پردازنده اختصاصی خود است، قوانین جدید گیت‌های برای Developerها، انتشار لاین SSD EX900 Pro M.2 شرکت HP، بخشی از خبرهای فناوری این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • مودم چیست؟
  • مودم چگونه کار می‌کند؟
  • انواع مودم از نظر شکل ظاهری
  • انواع مودم موچود در بازار

۳- مناسبت‌های ماه:

در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت‌های آذر ماه، روز پرستار رفتیم و درباره تاریخچه شکل‌گیری پرستاری صحبت کردیم. در ادامه بشنوید.

این نسخه پادکست ۲۷ مگابایت حجم و ۳۰ دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

 

دانلود

بخش پرونده ویژه ۱۰ مگابایت حجم و ۱۱ دقیقه زمان دارد.

دانلود

 

مودم‌های داخلی

همانطور که از اسمش پیداست، این نوع از مودم‌ها در داخل سیستم کامپیوتری شما جای می‌گیرند. در واقع این مودم به صورت یک تراشه جداگانه و یکپارچه، روی یکی از اسلات‌های داخلی کیس کامپیوتر در داخل دستگاه قرار دارد. این تراشه اغلب از ابتدا روی دستگاه نصب است. به عنوان مثال گوشی همراه دارای یک مودم داخلی است که اتصال به اینترنت را از طریق اپراتوهای تلفن همراه فراهم می‌کند. گفتنی است، مودم‌های داخلی با سیستم کامپیوتری تطابق بیشتری دارد و نیاز به توجه خاصی به آن نیست.

این قطعه، به محض اینکه ارتباط اینترنتی فعال شود، شروع به فعالیت می‌کند و اگر ارتباط قطع شود، فعالیتش پایان می‌یابد.

مودم‌های داخلی، ارزانتر از مودم‌های خارجی هستند ولی این اختلاف قیمت اغلب ناچیز است.

مهم‌ترین مشکلی که کاربران در هنگام استفاده از مودم‌های داخلی با آن مواجه هستند، مکان قرارگیری آنهاست. به دلیل اینکه آنها در درون کیس کامپیوتر قرار دارند، زمانی که می‌خواهید یک مودم داخلی را تعمیر و یا جایگزین کنید، باید درب کیس (Case) کامپیوتر را باز کرده و مودم را تعویض کنید.

راه اندازی شبکه
مودم‌ داخلی، تراشه ای که در داخل کیس نصب است.
پیشنهاد مطالعه

مودم های خارجی

مودم خارجی، دستگاهی است که به صورت مستقل، باعث برقراری اتصال سیستم‌ها به اینترنت می‌شود.

مودم‌های خارجی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1. نصب و راه اندازی مودم خارجی به دلیل مستقل بودن آن و عدم نیاز به اتصال فیزیکی در درون کیس دستگاه، ساده‌تر است.
  2. منبع تغذیه مخصوص خود را دارند.
  3. به صورت کابلی و یا از طریق وای فای به کامپیوتر متصل می‌شوند و یک کابل از خط تلفن هم به سوکتی در مودم متصل می‌شود.
  4. می‌توانید در صورت عدم نیاز به اینترنت مودم خود را خاموش کنید.
  5. به راحتی قادر به ارتقا امنیت مودم وایرلس خود هستید.
  6. از آنجایی که منبع تغذیه آن جدا از سیستم است از انرژی الکتریکی دستگاه استفاده نمی‌کند.
  7. با وجود چراغ‌های مودم می‌توان متوجه وضعیت اتصال به اینترنت شد.
فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه
مودم خارجی، به صورت مستقل، باعث برقراری اتصال سیستم ها به اینترنت می‌شود.

pc card

این نوع از مودم‌ها که برای استفاده در لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند و به اندازه یک کارت اعتباری هستند، درون اسلات PC Card  موجود در ‌Notebook ها یا کامپیوترهای دستی قرار می‌گیرند و زمانی که نیاز به مودم ندارید، می‌توانید آن را جدا کنید.

مودم‌های PC Card ترکیبی از مودم‌های داخلی و خارجی هستند. به طور مستقیم در داخل یک پورت لپ تاپ قرار می گیرند و در نتیجه برای متصل کردن آن به کابل نیازی نیست و فقط برای اتصال به خط تلفن نیاز به کابل دارید.

این کارت‌ها انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از دستگاهی که به آن متصل‌اند، تامین می‌کنند که استفاده از آن در لپ تاپ‌ها، باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
فروش تجهیزات شبکه
کاربرد pc card  در لپ تاپ ها است.

نحوه کارکرد مودم

سیستم‌های کامپیوتری به صورت دیجیتال و سیستم‌های تلفن به صورت آنالوگ هستند. برای انتقال اطلاعات باید از سیستم‌های متنوع و پیوسته‌ای استفاده شود، برای تبادل اطلاعات میان این دو دستگاه، نیازمند یک دستگاه مودم هستیم. مودم از یک سمت به خط تلفن و از سمت دیگر به کامپیوتر وصل می‌شود. نحوه کار modem به این صورت است که سیگنال‌های دیجیتال را از کامپیوتر دریافت و سپس آنها را به سیگنال‌های آنالوگ اضافه می‌کند (به این عمل مدوله کردن می‌گویند.)، سپس این سیگنال‌ها می‌توانند از طریق خط تلفن منتقل شوند.

راه اندازی شبکه
در این تصویر نحوه اتصال مودم به کامپیوتر و دستگاه تلفن را مشاهده می‌کنید.
پیشنهاد مطالعه

انواع مودم‌های رایج در بازار

۱- مودم ADSL

استفاده از مودم ADSL، یکی از رایج‌ترین روش‌های اتصال به اینترنت است. ارتباط مودم با سرویس دهنده اینترنت با استفاده از یک پورت متصل به شبکه تلفن انجام می‌گیرد و هنگامی که سرویس دهنده اطلاعات پیکربندی را تایید کرد، امکان اتصال به اینترنت فراهم می‌شود.

انتقال داده‌ها در شبکه به صورت بی‌سیم (وایرلس) و استفاده از سیم (با استفاده از پورت LAN) انجام می‌‌شود.

پرفروش‌ترین مودم‌های ADSL، بازار ایران هم برندهای D-Link و TP-Link هستند. اگر در خانه مودم دی لینک دارید و قصد ارتفا امنیت آن را دارید، مطلب ارتقا امنیت مودم دی لینک را مطالعه کنید.

فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه
استفاده از مودم ADSL از رایج‌ترین روش‌های اتصال به اینترنت است.

۲- مودم VDSL

در مودم  VDSL سرعت ارتباط و پهنای باند شبکه بسیار بالا است، در این فناوری انتقال داده‌ها با استفاده از فیبر نوری از ISP به محل کار و یا خانه شما انجام می‌شود. این مدل با توجه به اینکه فیبر نوری در همه جای کشور پوشش دهی و پشتیبانی نمی‌شود، هم اکنون رایج نیست.

خرید آنلاین مودم
مسیر انتقال داده‌ها درمودم VDSL با استفاده از فناوری فیبر نوری است.

۳- مودم WiMAX

اولین بستر ارائه اینترنت، بدون نیاز به خط تلفن در کشور، استفاده از فناوری وایمکس بود. این فناوری پهنای باند ۳۰ الی ۴۰ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کرد. وایمکس در سال ۲۰۰۱ ارائه و ۱۰ سال بعد آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۱ با نام WiMAX2+ معرفی شد.

اولین شرکتی که این فناوری را در ایران ارائه کرد، شرکت مبین نت بود و پس از آن ایرانسل نیز روی کار آمد. اما بعد از مدتی به علت قیمت بالای این تکنولوژی و استقبال کمی که از آن توسط کاربران شد، اعلام به عدم پشتیبانی از این فناوری کرد و تمامی مودم‌های وایمکس کاربران خود را به صورت رایگان با مودم های TD-LTE تعویض کرد.

پیشنهاد مطالعه
راه اندازی شبکه
فناوری وایمکس، اولین بستر ارائه اینترنت، بدون نیاز به خط تلفن است.

۴- مودمG/4G 3 LTE 

اینترنت LTE 3G, 5G به صورت بی‌سیم، در گوشی‎های همراه ارائه می‌شود. برای انتقال داده در این شبکه نیاز به وجود ایستگاه‌های فرستنده امواج (BTS) است که اپراتورها تلاش می‌کنند، تعداد این ایستگاه‌ها را با توجه به رقابتی که در بستر استفاده از خدمات هست، افزایش دهند تا پوشش دهی خود را بالا برده، روند را سرعت بخشیده و شرایط لازم جهت ارائه اینترنت نسل سوم و یا نسل چهارم را فراهم سازند. تفاوت نسخه‌های مختلف G4 LTE در پهنای باندشان است.

فروش آنلاین مودم
در مودم‌هایG 4LTE ، اتصال بر پایه سرویس دهی موبایل و بی سیم انجام می‌شود.

۵- مودم TD-LTE

مودم TD-LTE مانند مودم LTE است، با این تفاوت که این نوع مودم، نسخه ثابت این فناوری است. فناوری تی دی ال تی ای فقط با بهره‌گیری از مودم‌های اختصاصی قابل استفاده است و تبادل داده‌ها در آن با فرکانس ۲۰ مگاهرتز انجام می‌گیرد.

راهنمای خرید مودم
فناوری TD-LTE در حقیقت نسخه ثابت از فناوری LTE است.

یک مودم ADSL می‌تواند امکان اتصال چندین دستگاه مانند لپ تاپ، تلویزیون، موبایل و… را از طریق وایرلس و یا کابل شبکه ایجاد کند، این وظیفه قبلا بر عهده روتر بوده است ولی هم اکنون ویژگی‌های روتر با مودم درهم آمیخته شده و به صورت مودم ارائه می‌شود.

نویسنده : بنفشه اسمعیل زاده



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *