بلاگ

شبکه san storage و کاربردهای آن


استوریج ها از نظر تکنولوژی، کاربردها، ویژگی‌ها، قیمت استوریج و … تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که san storage چیست و کاربرد و مزایا و معایب آن را بررسی کرده و به معرفی تجهیزات و مولفه‌های لازم برای پیاده سازی شبکه san بپردازیم. ایبوک کامل و به زبان فارسی در زمینه طراحی san در این محتوا ارایه شده است. درنهایت به بررسی san storage های hp می‌پردازیم. مباحث تکمیلی san storage را در دو ایبوک فارسی که در این محتوا ارایه شده مطالعه کنید.

san storage چیست؟

SAN مخفف Storage Area Network و در واقع شبکه‌ای از استوریج‌ها است؛ استوریجی با دسترسی Block level برای سرور یعنی سرور می‌تواند بدون واسطه و مستقیم به بلاک‌های هارددیسک دسترسی پیدا کند. که البته این روش سرعت بالایی دارد. هنگامی که صحبت از انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به میان می‌آید، هیچ فناوری‌ای بر استوریج‌های سطح بلاک (Block level Storage) برتری ندارد.

san storage ها برای تقریباً هر نوع کاربرد از جمله ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند. با این تجهیزات، شما می‌توانید انواع فایل سیستم‌ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید بنابراین اگر شما از ویندوز استفاده می‌کنید، فضای شما با NTFS و اگر از VMware Server استفاده می‌نمایید با VMFS فرمت می‌شود.

هدف در این روش، ارسال اطلاعات بین سرورها و دستگاه‌های ذخیره ساز است یعنی فقط خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می‌شود سرویس‌هایی مانند وب و یا ایمیل در آن ارایه نمی‌شود. در سازمان‌های بزرگ با تعداد زیادی سرور، کارایی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به DAS را ارایه می‌دهد و در عین حال که هزینه سخت افزار آن بیشتر است اما باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

موارد موثر بر کارایی شبکه SAN عبارتند از نرخ دیتا، اندازه درخواست، نرخ خواندن و نوشتن، نرخ درخواست، زمان پاسخ، زمان سرویس‌دهی، تراکم، توان عملیاتی و پهنای باند.

ایبوک: بررسی تکنولوژی san storage

کاربرد و مزایای san storage

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ از SAN برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کنند و این نوع ساختار ذخیره سازی اطلاعات را به استفاده از روش DAS ترجیح می‌دهند، چرا؟ چون دستگاه‌های SAN دارای انعطاف پذیری، دسترس پذیری و کارایی بسیار بالاتری نسبت به دستگاه‌های ذخیره سازی DAS هستند. برای آشنایی با DAS مقاله “Das storage چیست؛ بررسی انواع مزایا و معایب آن” را بخوانید.

با توجه به اینکه san storage ها وابستگی دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات به سرورها را حذف می‌کنند و به صورت مجزا می‌توانند در شبکه ایفای نقش کنند. طبیعی است که هر نرم‌افزاری روی هر سروری در شبکه می‌تواند به این منابع ذخیره سازی دسترسی پیدا کند و همین موضوع باعث بالا بردن کارایی هر چه بیشتر تجهیزات SAN در شبکه می‌شود.

در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌ها تمایل دارند از san storage استفاده کنند، باید توجه کنیم که وقتی به هر نوع آپگرید و یا راهکار IT نگاه می‌کنید، باید نیازهای اساسی کسب و کار را برطرف کند. ممکن است مدیر شما بگوید که بکاپ گیری و Tapeها خیلی کند هستند و به کارایی بالاتری نیاز داریم، و یا داده‌ها و سیستم‌های Mission Critical دارید که واقعا به دسترس‌پذیری بالا و قابلیت اطمینان بالا نیاز باشد. شاید نیاز کسب و کار شما ارتقاپذیری باشد در نتیجه باید نیازهای حال و آینده را در نظر گرفت. باصرفه بودن و مدیریت ساده نیز می‌تواند از نیازهای اساسی کسب و کار باشد. SAN می‌تواند راهکاری مناسب را به شما پیشنهاد دهد. SAN در مقایسه با DAS می‌تواند محدودیت‌های دسترسی به داده‌های یک سرور را حذف کند.

اگر قرار باشد به فضای ذخیره سازی فعلی خود هارد دیسکی اضافه کنید می‌توانید به راحتی منابع ذخیره سازی اطلاعات خود را افزایش دهید، این امر می‌تواند در کاهش فضای مصرفی در اتاق سرور یا دیتاسنتر تاثیرگذار باشد.

هزینه‌های سازمان نیز کاهش پیدا می‌کند زیرا برای اضافه کردن هارد دیسک‌های بیشتر، دیگر نیازی به اضافه کردن سرور جدید در شبکه نیست. بسیاری از دستگاه‌های SAN و NAS، می‌تواند به عنوان دستگاه‌های DAS نیز استفاده شود.

کاربرد و مزایای san storage
تعاریف و استانداردهای شبکه SAN را سازمانی به نام SNIA به وجود آورد و امروزه بسیاری از شرکت‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.
مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

san storage ها برای انجام فرآیندهای بکاپ گیری و پیاده‌سازی Disaster Recovery بسیار کارآمد هستند. در یک SAN می‌توان به راحتی اطلاعاتی را از هارد دیسک‌های یک SAN به SAN دیگر منتقل کرد و حتی کوچک‌ترین ارتباطی با سرور اصلی مالک اطلاعات برقرار نمی‌شود و این عدم وابستگی اطلاعات به سرورها، بکاپ گیری را بسیار کارا می‌کند.

تصور کنید که می‌خواهید یک بکاپ از اطلاعات موجود در هارددیسک موجود روی san تهیه کنید، در حالت معمول و بر روی سرورهای فیزیکی این عملیات می‌تواند پردازنده‌های سرور را درگیر کند اما در san پردازنده‌های سرور، پردازشی انجام نخواهند داد. با توجه به اینکه بر روی یک san storage ارتباطات شبکه‌ای زیادی می‌توان برقرار کرد و سرورهای مختلف را حتی در فضاهای کاری دور به هم ارتباط داد، کارایی و دسترسی پذیری سرورها بالا می‌رود، معمولاً ساختارهای کلاسترینگ در شبکه‌های بزرگ را با استفاده از تجهیزات san انجام می‌دهند.

در نهایت جدا کردن فضای ذخیره سازی اطلاعات از روی سرورها و قرار دادن آن بر روی یک san storage باعث بالا رفتن و بهینه‌تر شدن قدرت پردازشی پردازنده‌های موجود بر روی سرور خواهد شد. DAS ها خواه ناخواه بخشی از قدرت پردازشی را به خودشان اختصاص می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه

مزایای san storage به صورت زیر خلاصه می‌شود:

  1. بکاپ گیری و Restore کردن سریع‌تر
  2. پیوستگی کسب‌وکار
  3. دسترس پذیری بالا: بهبود دسترس پذیری اپلیکیشن (مثلا مسیرهای چندگانه داده)
  4. یکپارچگی سرور و استوریج
  5. صرفه جویی در هزینه و بهبود بهره‌وری و مصرف
  6. مدیریت متمرکز
  7. بهبود کارایی اپلیکیشن (مثلا ذخیره‌سازی Off-Load، شبکه‌های مجزا و غیره)
  8. بهبود حفاظت از داده و امنیت
  9. سن استوریج ها را میتوان برای ذخیره سازی پایگاه‌های داده، سرورهای اپلیکیشن، سیستم‌های خوشه‌بندی و همچنین فایل سرورها مورد استفاده قرار بگیرند.
  10. زمانیکه کارایی دستگاههای ذخیره ساز، مهم باشد و یا نیاز به استفاده از تکنولوژیهای خاص مثل Replication یا Deduplication در سیستم ذخیره سازی و همچنین در دسترس بودن دائم داشته باشیم، SAN مناسب‌ترین راهکار خواهد بود.
  11. یک شبکه san کاملا مقیاس‌پذیر است و به راحتی می‌توان آن را در هر ابعادی گسترش داد و نیز هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد درایورهای افزونه به آن وجود ندارد.
  12. با توجه به اینکه این نوع ذخیره سازی برای گسترش و یا پیکربندی RAID نیازی به خاموش کردن سیستم‌های مرتبط ندارد، می‌تواند Uptime را به صورت ۱۰۰ درصد تضمین کند.

معایب san storage

در تجهیزات سخت افزاری شبکه هر چه شما کارایی بیشتری را از یک دستگاه انتظار داشته باشید باید هزینه‌های بیشتری متحمل شوید. از معایب san storage ها می‌توان به هزینه بیشتری که در مقایسه با سایر دستگاههای ذخیره سازی بابت هر گیگابایت می‌پردازید، اشاره کرد.

در سیستم SAN امکان دسترسی مستقیم به صورت فایل به فایل و یا دایرکتوری وجود ندارد. زیرا فضای ذخیره سازی در شبکه san در سطح بلوک بوده و به این شکل نیز به سرورها نمایانده می‌شود: هرکه بامش بیش، برفش بیشتر.

معایب san storage
در سیستم SAN امکان دسترسی مستقیم به صورت فایل به فایل و یا دایرکتوری وجود ندارد.

با توجه به اینکه در ذخیره سازی san همواره اطلاعات در حال ذخیره سازی روی یک دستگاه واحد است، اگر از خوشه‌بندی دستگاه‌ها در این شبکه استفاده نکنید، دو خطر بزرگ همواره شبکه شما را تهدید خواهد کرد:

  1. امکان بروز نقص در دریافت اطلاعات، زمانیکه چندین هاست (سرور و یا دستگاههایی که به شبکه san متصلند) همزمان به یک بلوک از اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
  2. اگر چند سرور یک بلوک خاص از اطلاعات را به طور مشترک استفاده کنند، امکان خواندن اطلاعاتی که سرور دیگر در حال نوشتن روی آن بلوک است را نخواهد داشت.

مشاوره و خرید استوریج های اچ پی در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین و مشاورین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و بهترین و مناسب‌ترین استوریج را به شما پیشنهاد می‌دهد.

مشاوره و خرید استوریج

شبکه san چیست؟

موارد استفاده از شبکه san را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

شبکه san، شبکه تخصصی، پرسرعت و با دسترس پذیری بالا یا High Availability است که از تکنولوژی فیبرنوری برای اتصال سرورها به دیسک‌های ذخیره سازی استفاده می‌کند و شبکه از طریق آن می‌تواند دسترسی Block Level به استوریج داشته باشد. SAN می‌تواند هاست‌ها، سوئیچ‌ها، عناصر و دستگاه‌های ذخیره سازی که از تکنولوژی‌ها، توپولوژی‌ها و پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند را ترکیب کند. SAN می‌تواند چندین سایت را پوشش دهد.

شبکه‌های همه منظوره مانند LAN، ارتباط بین سرورها را ممکن می‌کند. SAN از راه‌های مختلف به سرورها و سیستم‌های ذخیره سازی وصل می‌شود. برای بهره‌مندی از تمامی مزایای قابلیت‌های SAN، باید SAN را به صورت جدا از شبکه‌های همه منظوره موازی، نگهداری کرد.

توپولوژی شبکه، آرایش فیزیکی مولفه‌های سخت افزاری متصل به هم است. در توپولوژی پایه، سوییچ فیبرنوری، چندین سرور و سیستم استوریج را به هم وصل می‌کند. در توپولوژی‌های High Performance، برای حفاظت از خرابی سخت افزار، سیستم‌های افزونه وصل می‌شود.

می‌توانید با انتخاب توپولوژی لازم و مولفه‌های مناسب، و سپس اتصال دستگاه‌ها با کابل فیبرنوری، به شبکه‌ی پیچیده و وسیعی حتی در فاصله‌های دور متصل شوید.

شبکه san نقش مهمی در مدیریت استمرار کسب و کار (Business Continuity Management یا BCM) دارد. دستگاه‌های ذخیره سازی در SAN به گونه‌ای به هاست‌ها ارایه می‌شوند گویی به صورت لوکال متصلند و آسانی این کار به دلیل استفاده از انواع مختلف مجازی سازی است.

در ایبوک و PDF زیر می‌توانید نسخه فارسی طراحی SAN با منبع اچ پی با عنوان “SAN Design Reference Guide” را بخوانید.

ایبوک: بررسی راهکار ذخیره سازی san storage

برخی از اصطلاحاتی که در شبکه san به کار می‌رود عبارتند از:

  1. Node: هر دستگاهی که به SAN وصل می‌شود.
  2. WWN یا World Wide Name: نامی یکتا است که برای هر دستگاه ذخیره‌سازی تعیین می‌شود و برای عیب‌یابی کاربرد دارد. شامل ۱۶ رقم هگزادسیمال به صورت ۸ جفت است که با کولون از هم جدا می شوند.
  3. Fabric: شامل تمام سخت‌افزارهایی است که سرورها و ورک‌استیشن‌ها را با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ فیبرنوری به دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل می‌کند.
  4. Fibre Channel: تکنولوژی پرسرعت شبکه که اساسا برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. شبیه به پروتکل TCP/IP است.
پیشنهاد مطالعه

تجهیزات و مولفه‌های شبکه san

تجهیزات و مولفه‌هایی که در پیاده سازی و راه اندازی SAN Storage استفاده می‌شود در ادامه آمده است. در تصویر زیر تجهیزات شبکه SAN را می‌بینید که همگی این تجهیزات با پروتکل FC کار می‌کنند و با تجهیزات شبکه lan فرق دارند به عنوان مثال، هاب در شبکه san با هاب در شبکه LAN متفاوت است.

تجهیزات و مولفه‌های شبکه SAN
تجهیزات و مولفه‌های شبکه san با تجهیزات شبکه LAN متفاوت است.

تجهیزات و مولفه‌های شبکه san عبارتند از:

  1. سوییچ ها

سوییچ فیبرنوری، فابریک SAN را ایجاد می‌کند. با سوییچ های اینترکانکت می‌توان SANهایی ارتقاپذیر با هزاران اتصال پورت،  ایجاد کرد.

به سخت افزاری که در SAN، ورک استیشن ها و سرورها را به دستگاه‌های ذخیره سازی وصل می‌کند، فابریک (Fabric) گفته می‌شود. SAN Fabric می‌تواند با استفاده از تکنولوژی سوییچینگ فیبرنوری، هر سروری را به هر استوریجی وصل کند.

سوئیچ‌های فیبرنوری همانند روترها عمل کرده و سرور را برای دسترسی به ذخیره‌سازها هدایت می‌کنند. شما می‌توانید SAN را تنها با یک سوئیچ فیبرنوری راه‌اندازی کنید اما برای داشتن افزونگی باید دو سوئیچ و در نتیجه دو مسیر داشته باشید که در صورت Down شدن یک مسیر، مسیر دوم جایگزین شود و خرابی Single Point Failure رخ ندهد.

سوییچ‌ها با کاری که در SAN انجام می‌دهند شناخته می‌شوند:

  • سوییچ Core یا Director: فراهم کردن ISLها برای اتصال Any-to-Any
  • سوییچ Edge در Fabric SAN: فراهم کردن پورت‌های کاربری برای اتصال سرورها و سیستم‌های ذخیره سازی

از منظری دیگر، می‌توان سوییچ‌های فیبرنوری را به دو دسته سوئیچ فیبرنوری کنیم:

  • سوییچ‌های فیبرنوری Entry Level: بسیاری از سازمان‌های کوچک از این نوع استفاده می‌کنند و معمولا دارای ۳۲ پورت هستند.
  • سوییچ‌های فیبرنوری Enterprise Level یا کلاس Director: که تعداد پورت‌های آن بسیار زیاد است و کارایی سریعتری ارایه می‌دهند.

در برخی سوییچ‌ها نام مدل نشانگر استفاده آن در SAN است مثلا HPE StorageWorks Core Switch 2/64

پیشنهاد می‌شود مقاله “سن سوئیچ چیست؛ تفاوت های سوئیچ های سن و لن” را بخوانید.

  1. روتر، Bridge و Gateway

روتر می‌تواند سطوح بالای ارتقاپذیری، اشتراک گذاری دستگاه‌ها به صورت دینامیکی و تشخیص خطا در شبکه فیبرنوری را فراهم کند. روتر، Bridge و Gateway، کار توسعه SAN در فاصله زیاد و فعال کردن یکپارچگی در تکنولوژی‌های چند پروتکلی، را به عهده دارند.

  1. دستگاه‌های ذخیره سازی

می‌توان در SAN از محصولاتی با برندهای متفاوت استفاده کرد. این ذخیره‌سازها قلب راهکار SAN هستند.

SAN می‌تواند انواع سیستم‌های چند استوریجی مانند Disk Arrays و Tape Library را یکپارچه کند تا کار تخصیص استوریج به شکلی مناسب و کارآمد، قابل انجام باشد.

از مزایای SAN این است که می‌تواند LAN Free Backup داشته باشید تا Bottleneckها حذف شوند ولی از آنجاییکه LAN سرعت پایینی دارد،. با راهکار بکاپ گیری با Tape از طریق فیبرنوری، سرعت و کارایی بالاتری فراهم می‌آید و مسلما انجام این کار نسبت به سرعت بسیار پایین بکاپ گیری تحت اتصالات شبکه، بهتر است.

  1. سرورها و HBAها

سرور می‌تواند ویندوزی باشد یا لینوکسی، در واقع اهمیتی ندارد زیرا در SAN انواع مختلفی از هاست‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

هر سرور باید دارای آداپتور یا کارت HBA یا Host Bus Adapter باشد که در دنیای شبکه از نوع کارت اترنت است. عموما این کارت‌ها دارای دو پورت هستند حال شما می‌توانید یا یک کارت با دو پورت داشته باشید و یا دو کارت مجزا. در ادامه، علت الزام وجود این ویژگی را در پیاده‌سازی افزونگی در SAN خواهید دید.

HBA ها سرور را به SAN وصل می‌کنند. درایورهای HBA، رابط کاربری هوشمندی به سوییچ‌ها هستند که بار کاری پردازنده را به حداقل می‌رساند.

هر سرور باید دارای نرم‌افزار Multipathing باشد مانند EMC Power Path که نرم‌افزار خوبی برای هاست‌های ویندوزی است. آنچه حائز اهمیت است، سازگاری نرم‌افزار با سیستم‌عاملِ هاستِ متصل به SAN است. اگر یکی از مسیرها Down شود و این نرم‌افزار درست کار نکند نمی‌توان به مسیر مناسبی سوئیچ کرد. پس در صورت Down شدن یک مسیر، نرم‌افزار Multipathing مسیر مناسب را بدون دخالت ادمین شبکه جایگزین می‌کند.

  1. کابل‌کشی و کانکتورهای کابل

کابل‌های فیبرنوری برای اتصال سرور به شبکه زیرا از آنجایی که در SAN از تکنولوژی فیبرنوری استفاده می‌شود، کابل‌های فیبرنوری برای اتصال سرور به شبکه و کلا اتصالات فیزیکی بین مولفه‌های SAN را فراهم می‌کنند.

  1. اپلیکیشن‌های مدیریت SAN

اپلیکیشن‌های انترپرایزی اچ پی، مولفه‌ها را مدیریت و مانیتور کرده و از بهینگی عملکرد SAN اطمینان حاصل می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در این مقاله، سوییچ خاص و قوانین فابریک برای پیکربندی SAN مورد بحث قرار می‌گیرد. برای محیط‌های مختلف، تناسب مولفه‌های مبتنی بر قوانینشان باید مورد توجه قرار گیرد تا سیستم‌های هماهنگی ایجاد شود. همچنین باید محدودیت‌ها و نیازهای سرورها، HBAها، سیستم‌عامل‌ها، کابل‌ها و دیگر مولفه‌ها را در نظر گرفت.

پیشنهاد مطالعه

بررسی تخصصی سن استوریج‌های hpe msa 2050 / 2052

SAN استوریج‌های نسل پنجم HPE MSA 2050 / 2052 با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به همراه پرولیانت سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، برای کسب‌وکارهای کوچک، دفاتر و شعبات راه دور مناسب هستند. انعطاف‌پذیری و سادگی در آن‌ها می‌تواند رشد و ارتقاپذیری در کسب‌وکار شما را پشتیبانی کنند. شاید در اختیار داشتن توانمندی‌های پیشرفته با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، قابل باور نباشد!

بررسی تخصصی SAN استوریج‌های HPE MSA 2050 / 2052
ویژگی‌های استوریج‌های HPE MSA 2050 / 2052

در طول ۱۰ سال گذشته، استوریج‌های HPE MSA به عنوان پیشرو و پرفروش‌ترین استوریج‌های SAN در بازار فروخته شده‌اند که در این مدت حدود ۵۰۰,۰۰۰ سیستم از آن‌ها به فروش رفته است. اکنون نیز استوریج‌های HPE MSA 2050 / 2052 با ویژگی‌هایی به مراتب بهتر از نسل قبلی خود در دسترس هستند: دو برابر شدن کارایی، بدون تغییر قیمت.

ویژگی‌های استوریج‌های hp msa 2050 / 2052

  • این استوریج‌ها، بیشترین کارایی را با پایین‌ترین قیمت ارایه می‌دهند.
  • نصب، استفاده و نگهداری از آن‌ها آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.
  • Automated Tiering را به صورت دینامیک، در پاسخ به تغییرات حجم کاری انجام می‌دهد درنتیجه نیازی نیست شما خودتان آن را انجام دهید. Hot Data یعنی داده‌هایی که بیشترین استفاده را در اپلیکیشن‌ها دارند. تکنولوژی Automated Tiering در واقع به طور خودکار Hot Data را روی سریعترین Tierها قرار می‌دهد. در نتیجه سرعت و کارایی افزایش می‌یابد.
  • با وجود ویژگی‌های توسعه یافته حفاظت از داده، کسب‌وکار شما همواره فعال خواهد بود. تکنولوژی Vitualized Snapshot حفاظت از داده و Instant Recovery را فراهم می‌کند. این استوریج‌ها همچنین با استفاده از تکنولوژی Remote Replication with FC and/or iSCSI می‌توانند Disaster Recovery را پشتیبانی کنند.
  • شما می‌توانید داده‌های خود را به صورت Data-in-place آپگرید کنید تا مهاجرت داده را حذف کنید.
  • با کم شروع کنید و بنا به نیازتان با ترکیب SSDهای سطح انترپرایز و یا Midline SASهای ارزانتر، آن را ارتقا دهید.
  • پشتیبانی از ۲۰۰,۰۰۰ IOPS که کارایی دوبرابری را نسبت به نسل قبل یعنی HPE MSA 2042 فراهم می‌کند. کارایی بیشتر، نتیجه داشتن پردازنده سریع‌تر و حافظه بیشتر است. همچنین کنترلرهای این نسل، بهینه‌تر شده‌اند.
  • با داشتن لایسنس MSA Advanced Data Services، می‌توان از موارد زیر بهره برد:
  1. Thin Provisioning
  2. Wide Striping
  3. Redirect-on-write snapshots
  4. SSD Read cache
  5. Automated Tiering

مشاهده محصول HPE MSA 2052 SAN Dual Controller SFF Storage در فروشگاه توسعه شبکه آداکبه همراه توضیحات

تفاوت استوریج‌های hp msa 2050 و hp msa 2052

  • استوریج hp msa 2050 از نوع Flash-ready است و استوریج HPE MSA 2052از نوع Hybrid Flash.
  • همچنین از آنجاییکه ظرفیت فلش در آن ۶ ترابایت است و از مجموعه نرم‌افزارهای All-inclusive بهره‌مند است، تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی را به ارمغان می‌آورد.
  • استوریج msa 2052، دارای دو عدد ۸۰۰GB ssd است.
  • تمامی سرویس‌های لایسنس MSA Advanced Data Services بر روی هر دو مدل msa 2050 و msa 2052، فعال و اکتیو است ولی Performance Tiering در مدل msa 2050 فعال نیست و نیاز به لایسنس دارد.
پیشنهاد مطالعه

 

بررسی تخصصی san استوریج‌ hp msa 2042

آیا باید اپلیکیشن‌هایی که تشنه کارایی هستند، با Flash Storage، شتاب بیشتری یابند؟ HPE MSA 2042 SAN Storage پلت‌فرم ذخیره سازی در سطح Entry Level است که دارای تکنولوژی هیبرید فلش تعبیه شده است و شتاب‌بخشی به اپلیکیشن‌ و کارایی بالا را فراهم می‌کند. انعطاف پذیری این استوریج چه در حال حاضر و چه در آینده حائز اهمیت است و با وجود آپگریدهای Data- in-Place هزینه مهاجرت و توسعه هارد درایوها کاهش می‌یابد. در اندازه کوچک با آن شروع کنید و در صورت نیاز، با ترکیب درایوهای SSD ،SAS و Midline SAS آن را ارتقا دهید.

این san storage دارای تکنولوژی تعبیه شده Data Tiering است یعنی داده‌هایی که استفاده زیادی می‌شوند، به فلش منتقل می‌شوند و داده‌هایی که استفاده کمتری می‌شوند، به رسانه‌های ارزان‌تر منتقل می‌شوند.

برای این که دسترس پذیری اپلیکیشن‌ها، Remote Replication و Instant Recovery فراهم شود، از ۵۱۲ تا Snapshot پشتیبانی می‌کند پس ریکاوری سریع‌تر را فراهم می‌کند. نرم‌افزارهای آن هم برای متخصصین و ادمین‌های شبکه، ابزارهای مدیریتی مناسب و ایده‌آلی فراهم می‌کند.

استوریج‌ HPE MSA 2042
بررسی تخصصی SAN استوریج‌ HPE MSA 2042

hp msa 2042 دارای نرم‌افزار جامعی است که Data Tiering را به صورت تعبیه شده و بلادرنگ فراهم می‌کند. در واقع به صورتی دینامیکی داده‌هایی که دائما در حال استفاده‌اند را به فلش می‌برد تا هم کارایی بالا رود و هم داده‌هایی که کمتر استفاده می‌شوند به رسانه‌های کم‌هزینه‌تری انتقال یابند. این نرم‌افزار با ابزارهای مدیریتی ساده خود برای ادمین‌های شبکه ایده‌آل است.

دارای استاندارد Remote Replication برای بازیابی و دسترس پذیری با صرفه است.

دارای SSDهای LFF با ظرفیت ۴۰۰ و ۸۰۰ گیگابایت است. همچنین انتخاب‌هایی از ssd را مناسب با هر اپلیکیشن ارایه می‌دهد.

msa 2042 بر اساس حجم‌های کاری مورد نظر شما بهینه شده‌اند: Write Intensive و یا Mixed Use.

معرفی san استوریج hp msa 1050

این استوریج نیز همانند نمونه‌های قبلی خود، از قابلیت اشتراک‌‌گذاری و استفاده آسان، علاوه بر قیمت ایده‌آل برخوردار است و با وجود Setupهای راحت، راه‌اندازی و مدیریت آن برای ادمین‌های سرورهای پرولیانت hp آسان است. همچنین در طراحی این استوریج، سازگاری آن با hp سرورهای پرولیانت نسل ۱۰ مورد توجه است.

سن استوریج hp msa 1050 به فناوری فلش به همراه تکنولوژی‌های کاربردی و آسان Tiering و Read Cache مجهز است. استفاده از این استوریج نیازی به تخصص فنی پیشرفته ندارد و این سیستم به طور دینامیک نسبت به تغییرات واکنش نشان می‌دهد، پس نیازی به عملکردی از سمت شما نیست.

استوریج HPE MSA 1050
بررسی تخصصی SAN استوریج‌ HPE MSA 1050

قابلیت ارتقا و توسعه برای تامین نیازهای آتی: امکان Disk Expansion و اضافه کردن HDDهای اضافی به آن وجود دارد.

امکان ارتقای msa 1050 به سن استوریج msa 2050 وجود دارد که با آپگریدهای data-in-place در عرض ۱۵ دقیقه قابل انجام است. علاوه بر این، نیازی به migration در این استوریج وجود ندارد و بنابراین نصب و مدیریت آن بسیار آسان‌تر است.

خرید استوریج های QNAP در فالنیک
توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات QNAP با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت مشاوره و خرید محصولات QNAP کلیک کنید:

مشاوره و خرید استوریج QNAP

SAN مخفف Storage Area Network و در واقع شبکه‌ای از استوریج‌ها است؛ استوریجی با دسترسی Block level برای سرور یعنی سرور می‌تواند بدون واسطه و مستقیم به بلاک‌های هارددیسک دسترسی پیدا کند. که البته این روش سرعت بالایی دارد. هنگامی که صحبت از انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به میان می‌آید، هیچ فناوری‌ای بر استوریج‌های سطح بلاک (Block level Storage) برتری ندارد.

san storage ها برای تقریباً هر نوع کاربرد از جمله ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند. با این تجهیزات، شما می‌توانید انواع فایل سیستم‌ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید بنابراین اگر شما از ویندوز استفاده می‌کنید، فضای شما با NTFS و اگر از VMware Server استفاده می‌نمایید با VMFS فرمت می‌شود.

هدف در این روش، ارسال اطلاعات بین سرورها و دستگاه‌های ذخیره ساز است یعنی فقط خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می‌شود سرویس‌هایی مانند وب و یا ایمیل در آن ارایه نمی‌شود. در سازمان‌های بزرگ با تعداد زیادی سرور، کارایی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به DAS را ارایه می‌دهد و در عین حال که هزینه سخت افزار آن بیشتر است اما باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

موارد موثر بر کارایی شبکه SAN عبارتند از نرخ دیتا، اندازه درخواست، نرخ خواندن و نوشتن، نرخ درخواست، زمان پاسخ، زمان سرویس‌دهی، تراکم، توان عملیاتی و پهنای باند.


}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “شبکه san چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “

موارد استفاده از شبکه san را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

شبکه san، شبکه تخصصی، پرسرعت و با دسترس پذیری بالا یا High Availability است که از تکنولوژی فیبرنوری برای اتصال سرورها به دیسک‌های ذخیره سازی استفاده می‌کند و شبکه از طریق آن می‌تواند دسترسی Block Level به استوریج داشته باشد. SAN می‌تواند هاست‌ها، سوئیچ‌ها، عناصر و دستگاه‌های ذخیره سازی که از تکنولوژی‌ها، توپولوژی‌ها و پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند را ترکیب کند. SAN می‌تواند چندین سایت را پوشش دهد.

شبکه‌های همه منظوره مانند LAN، ارتباط بین سرورها را ممکن می‌کند. SAN از راه‌های مختلف به سرورها و سیستم‌های ذخیره سازی وصل می‌شود. برای بهره‌مندی از تمامی مزایای قابلیت‌های SAN، باید SAN را به صورت جدا از شبکه‌های همه منظوره موازی، نگهداری کرد.

توپولوژی شبکه، آرایش فیزیکی مولفه‌های سخت افزاری متصل به هم است. در توپولوژی پایه، سوییچ فیبرنوری، چندین سرور و سیستم استوریج را به هم وصل می‌کند. در توپولوژی‌های High Performance، برای حفاظت از خرابی سخت افزار، سیستم‌های افزونه وصل می‌شود.

می‌توانید با انتخاب توپولوژی لازم و مولفه‌های مناسب، و سپس اتصال دستگاه‌ها با کابل فیبرنوری، به شبکه‌ی پیچیده و وسیعی حتی در فاصله‌های دور متصل شوید.

شبکه san نقش مهمی در مدیریت استمرار کسب و کار (Business Continuity Management یا BCM) دارد. دستگاه‌های ذخیره سازی در SAN به گونه‌ای به هاست‌ها ارایه می‌شوند گویی به صورت لوکال متصلند و آسانی این کار به دلیل استفاده از انواع مختلف مجازی سازی است.


}
}]
}

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *