۱٠ قانون عادت‌های اتمی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ روی عادت‌های کوچک‌مان تمرکز کنیم!

اشاره کتاب «عادت‌های اتمی» (Atomic Habits) حاصل سال‌های طولانی مطالعه روی عادت‌های کوچک و بزرگ انسان‌ها توسط «جیمز کلیر» است. در کتاب «عادت‌های اتمی» درباره‌ تاثیر عادت‌های کوچک در زمانی طولانی و رسیدن به نتایج عالی در اثر همین عادت‌های کوچک و ساده صحبت می‌شود؛ کارهای کوچک و ساده‌ای که در شروع تغییراتی را نشان نمی‌دهند؛ اما اگر تکرار شوند و سال‌ها به‌صورت مستمر در انجام آن‌ها کوتاهی نشود، تغییرات واضح و کلانی را نشان خواهند داد. «جیمز کلیر» می‌گوید برخی عادت‌های کوچک به سختی به دست می‌آیند. مثلا، سه هفته طول می‌کشد تا عادت کند پس از نهار یک لیوان آب بنوشد یا ۶۶ روز طول می‌کشد تا عادت کند پس از پایان کار، کمی بدود. او اعتقاد دارد اختلاف بین «به چه کسی می‌خواهم تبدیل شوم؟» و «الان چه کسی هستیم؟» فقط و فقط با راه‌اندازی یک سیستم عادت برطرف می‌شود. این عادت‌های کوچک هستند که شخصیت شما را شکل می‌دهند و بعد موفقیت حاصل می‌شود. در ادامه به ۱۰ قانون ذکر شده در کتاب «عادت‌های اتمی» اشاره می‌کنیم:

۱- برای ایجاد یک شخصیت جدید باید عادت‌های خوب بسازید     
هر عادت کوچک نشان می‌دهد شما چه نوع شخصیتی دارید. اگر شما هر روز ورزش می‌کنید؛ پس به تندرستی و سلامتی بدن اهمیت می‌دهید. اگر هر روز نماز می‌خوانید؛ پس یک فرد مذهبی هستید.
 اگر هر روز پادکست گوش می‌کنید؛ پس یک پادکستر هستید. بنابراین، اگر در پی ساختن یک شخصیت و کارکتر جدید از خودتان هستید؛ باید مجموعه‌ای از عادت‌های کوچک خوب را طرح‌ریزی و تکرار کنید.
 بسیاری از افراد به جای تغییر یک عادت، آن را انکار می‌کنند ولی باید بدانیم با انکار هیچ شخصیت مثبتی ساخته نمی‌شود.

۲- تکرار کنید
کیفیت یک نقطه تصادفی در یک بازه زمانی نسبت به تعداد تکرارهایی است که برای رسیدن به آن نقطه انجام داده‌اید. یعنی اگر می‌خواهید عکاس حرفه‌ای شوید؛ قطعا با گرفتن ۲٠٠ عکس، به هدف نزدیک‌تر شده‌اید تا با گرفتن ۱٠٠ عکس. اگر می‌خواهید بسکتبال‌لیست حرفه‌ای شوید؛ باید هزاران بار توپ را به سوی تور شوت کنید و اگر می‌خواهید نویسنده خوبی شوید باید یک میلیون کلمه در سال نوشته باشید. فراگیری عادت‌های کوچک و اتمی تاثیرگذار در زندگی هم جز با فرمول تکرار به دست نمی‌آیند. گاهی اوقات برای یک عادت اتمی ساده باید ماه‌ها تلاش و تکرار از خود داشته باشید.

۳- خودتان را به چالش بکشید
اگر زندگی شما را به چالش نمی‌کشد؛ شما خودتان را به چالش بکشید. با طی کردن مسیرهای چالش‌برانگیز و انجام کارهایی که تا کنون نمی‌کردید و پرهیز از انجام کارهایی که همیشه عادت با انجام‌شان داشتید؛ سعی کنید عادت‌های بد را ترک و عادت‌های خوب را پرورش دهید. مثلا تمرین کنید یک ساعت پیش از خواب اصلا سراغ گوشی تلفن همراه خود نروید؛ هر روز صبح ۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شده و کمی فکر کنید یا اینکه دوش آب سرد بگیرید. به جای سفارش یک غذای فست‌فود، خودتان یک غذا بپزید و به سفرهایی بروید که همه‌چیز برایتان مهیا نباشد.

۴- متا عادت‌ها: ورزش و خواندن
برخی عادت‌ها اصطلاحا «Meta» هستند و باید چند برابر بیشتر از عادت‌های اتمی در طول روز یا هفته تکرار شوند. «جیمز کلیر» از ورزش و تمرین‌های روزانه بدنی به عنوان یک متاعادت نام می‌برد و می‌گوید باعث آزادی روح و جسم شده و افسردگی، غم، اضطراب و افکار منفی را از بین می‌برد. متاعادت دیگر خواندن و مطالعه کردن است. یادگیری و حل مسئله باعث تقویت ذهن و افزایش حس کنجکاوی می‌شود.     
۵- برنامه داشته باشید و آن را بنویسید
چرا شما در زندگی موفق نمی‌شوید و نمی‌توانید یک ویژگی یا عادت خوب داشته باشید؟ چون درباره آن فاقد شفافیت و برنامه هستید. یعنی مشخص نیست چه زمانی و چگونه و کجا باید این عادت را فرا بگیرید یا انجام دهید. تجربه نشان داده افرادی که به طور هفتگی برنامه‌ریزی می‌کنند و این برنامه را روی کاغذ می‌آورند و همیشه پیش‌روی خود قرار می‌دهند؛ تا ۹۰ درصد موفق‌تر از افرادی هستند که در ذهن‌شان برنامه‌ریزی کرده یا دایما در فکر و رویای آن به سر می‌برند. ثابت شده است انگیزه اهمیت کمتری نسبت به برنامه و اجرای آن دارد. داشتن شفافیت و جزئیات درباره یک هدف شانس موفقیت را سه برابر افزایش می‌دهد. بهترین برنامه‌های روزانه، برنامه‌هایی هستند که با جزئیات زیاد و حتی دقیقه و ثانیه روی کاغذ نوشته شده‌اند.

۶- از دست عادت‌های بد خلاص شوید
مشکل: شما گجت‌باز هستید و هر ماه کلی پول برای خرید گجت‌های بی‌فایده هزینه می‌کنید؟
راه‌کار: کمتر سراغ سایت‌ها و فیلم‌های فناوری یا آشنایی با محصولات و گجت‌های جدید بروید.
مشکل: شما زیاد فست‌فود می‌خورید؟
راه‌کار: کمتر غذاهای فست‌فودی برای خانه بخرید و در یخچال نگه دارید. کمتر به رستوران بروید یا از مسیرهایی عبور کنید که فست‌فودی‌های خوب در آن هستند.
گاهی اوقات برای ترک یک عادت بد، باید زمینه‌های بروز آن را رفع کنید. برخی افراد می‌توانند در برابر یک عادت بد مقاومت کنند اما اگر شما جزو این دسته نیستید؛ بهتر است زمینه بروز عادت بد را فراهم نکنید.

۷- توسعه تخصص
چگونه سایت JamesClear.com در دوران گمنامی «جیمز کلیر» به یک میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد در روز رسید؟ خیلی ساده: این نویسنده هر دوشنبه و جمعه سعی می‌کرد درباره عادت‌ها بنویسد. روش‌های جدید یادگیری یک عادت را مطرح و هفته بعد گزارش می‌داد. تئوری‌های جدیدی را مطرح و با همکاری بازدیدکننده‌ها مورد آزمایش قرار می‌داد. او هیچ تخصص یا دوره مهارتی خاصی را در دانشگاه نگذرانده است ولی به صورت تجربی سعی می‌کند تخصص خود را توسعه دهد و هر روز پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر شود. افراد با توسعه تخصص خود می‌توانند به جلو حرکت کنند و برخی عادت‌های کوچک بد را کنار بگذارند.

۸- محیط خود را تغییر دهید
لازم نیست قربانی محیط خود باشید؛ بلکه می‌توانید معمار آن باشید. همیشه خود را در یک فضای ذهنی و محیط بدنی مناسب قرار دهید. کارهایی که باید انجام دهید را در مسیر روزانه خود قرار دهید. اگر همیشه فراموش می‌کنید قرص‌های ویتامین خود را بخورید؛ آن‌ها را کنار قهوه‌سازتان قرار دهید. اگر فراموش می‌کنید هر هفته خودروی خود را بشورید؛ لوازم تمیز کردن ماشین را کنار درب پارکینگ و گاراژ قرار دهید. «جیمز کلیر» در کتاب «عادت‌های اتمی» می‌گوید تجربه سال‌ها مطالعه روی عادت‌ها نشانم داده است هرگز افراد در محیط‌های بد و نامناسب نمی‌توانند عادت‌های بد را ترک کنند. اگر مردم دایما با چیزهای بد روبرو شوند؛ مثلا همکاران بد، غذای بد، محیط خانوادگی بد، دوستان بد و ...؛ امکان ندارد برنده شوند.

۹- هویت خود را تغییر دهید
شما می‌گوید: «باید این‌طوری شوم.»
من می‌گویم: «خوب این‌طوری بشوید.»
شما باید به آنچه که می‌خواهید؛ تبدیل شوید ولی با تغییر عادت‌ها که به تغییر شخصیت می‌انجامد. اگر می‌خواهد بهترین بدن‌ساز شهرتان شوید؛ باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید و تمرین‌های اختصاصی از مربی بدن‌ساز خود بگیرید. هرگز با کسلی و تنبلی و تصمیم‌های ضعیف به چیزی که می‌خواهید نمی‌رسید. همه سخنان، اقدامات، رفتارها، عقاید و عادت‌های شما در طول روز برای رسیدن به چیزی که می‌خواهید؛ دارای اهمیت هستند. آن‌ها راز تبدیل شدن به آن‌چه می‌خواهید بشوید؛ هستند.    

۱٠- سیستم‌گرا باشید
تنها برای رسیدن به هدف تلاش کردن و تمرکز کردن صرف روی آن همه‌چیز نیست. حتما در فوتبال شنیدید که تیم‌هایی که ساختار درستی دارند؛ موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آورند تا تیم‌هایی که یک شبه پیروز شده و بعد برای سال‌های طولانی دیگر نمی‌توانند آن پیروزی را تکرار کنند. سعی کنید یک سیستم و ساختار در زندگی شخصی، کار، سرگرمی و همه امور خود پیاده‌سازی کنید و به این سیستم پایبند باشید. سیستم‌ها بیشتر به تکرار عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد گرایش دارند و پرورش‌دهنده عادت‌ها هستند. تمرکز روی یک هدف و تنها دنبال کردن آن هدف شاید مفید باشد ولی همراه با خطر از دست دادن چیزهای دیگری است.

منبع: تیام شبکه

نظر دهید
web tracker