بلاگ

مصاحبه ای با مدیر فروش ایران اچ پی


جناب موسویان شما به عنوان مدیر فروش ایران اچ پی توضیح مختصری در مورد فعالیت مجموعه مطبوعتان ارائه می دهید.

با سلام، مجموعه توسعه شبکه آداکاز سال ۱۳۷۳ در صنعت IT کشور شروع به فعالیت نمود و از سال ۱۳۸۱ با واردات کامپیوترهای کامل اچ پی فعالیت خود را در بازار محصولات اچ پی کشور شروع نمود. در این مدت نوع دیدگاه مدرن مدیریت مجموعه به مسائل بنیادی و زیر بنایی و ایده های پیاده شده در مجموعه نظیر: ایجاد فروشگاه آنلاین- ارائه خدمات پس از فروش تخصصی و براساس متدهای روز و روش های فروش مستقیم به مصرف کنندگان بدون دردسر و سریع باعث شد تا استقبال چشم گیری توسط مخاطبین از مجموعه صورت پذیرد به طوری که ما در سال های ابتدایی راه اندازی بخش اچ پی در مجموعه شاهد رشد سالانه ی بسیار بالا در آمار جذب مخاطبین این بخش بودیم و اکنون نیز بعد از گذشت چند سال همچنان این روند رو به رشد ادامه دارد. اکنون بخش فروش محصولات اچ پی مجموعه، بزرگ ترین سبد کالای محصولات برند اچ پی در ایران را به خود اختصاص داده است. اکنون مخاطبین مجموعه می توانند محصولات اچ پی از فلش مموری ها گرفته تا سنگین ترین دستگاه های چاپ و سرور را با ضمانت و پشتیبانی ایران اچ پی از ما خریداری نمایند.

در صحبت هایتان به وب سایت و فروشگاه آنلاین اشاره کرده و از آن به عنوان نوآوری نام بردید، تصور نمی کنید این مورد را نمی توان در حیطه نوآوری ها به حساب آورد؟

صحبت شما در حالی درست است که مجموعه ای در دو سال اخیر اقدام به ایجاد وبسایت نموده باشد و طبیعیست که این یک نوآوری نخواهد بود زیرا در این دو سال به صورت قارچ گونه و سریع وب سایت های متعدد، بعضا با طراحی و محتوای مشابه با وب سایت ایران اچ پی ایجاد شده اند که اغلب قابل اعتماد نیستند. قابل اعتماد نبودن به این دلیل است که حتی دیده شده برخی از فروشگاه های دست چندم بازار هم وب سایت ایجاد کرده و بعضا فروش آنلاین انجام می دهند.
اما دلیل اصلی نام بردن از این بخش به عنوان نوآوری این است که این وب سایت در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و مجهز به فروشگاه آنلاین گشت، زمانی که حتی شرکت هایی مانند ال جی و سامسونگ نیز دارای وب سایت فارسی زبان نبودند در نتیجه سایت ایران اچ پی اولین سایت و فروشگاه فارسی زبان محصولات اچ پی در ایران بود، که این یک نوآوری در زمان خود بود همچنین وب سایت ایران اچ پی همچنان به عنوان معلم وبسایت های دیگر بازار اچ پی عمل نموده و ایده ها از این سایت ایجاد شده و به مرور به وب سایت های دیگر منتقل می شود.

سوالی که در ذهن خیلی از مخاطبان شما جای دارد این است که آیا مجموعه شما دارای نمایندگی رسمی اچ پی در ایران است؟

خیر، این چنین نیست و امکان آن هم وجود ندارد. به نظر شما امکان دارد یک شرکت آمریکایی بتواند در ایران نمایندگی رسمی داشته باشد و یا یک شرکت ایرانی بتواند نمایندگی یک شرکت آمریکایی را داشته باشد.

پس چگونه برخی از شرکت ها مدعی نمایندگی اچ پی در ایران هستند؟

جنابعالی می فرمایید ادعا، از ادعا تا عمل فاصله ای بس زیاد است.
متاسفانه امروز برخی از سود جویان در بازار داخلی اچ پی، اصول یک تجارت سالم را رعایت نمی کنند و براحتی به خود اجازه می دهند تا ادعای نمایندگی کنند و باعث فریب و سرخوردگی مصرف کنندگان شوند. اخیرا که برخی شرکت ها اعلام می کنند که نماینده رسمی اچ پی در ایران هستند و نامه نمایندگی هم دارند و در اقدامی فراتر با نام اچ پی نمایشگاه هم برگزار می کنند که البته ناچارم اعلام کنم این گفته دروغی بسیار بزرگ است.
این دسته از شرکت ها اعلام می کنند نماینده اند ولی اعلام نمی کنند که چقدر مصرف کننده ی ناراضی دارند یا اعلام نمی کنند با سوء استفاده از نبود نمایندگی اچ پی در ایران اقدام به دریافت گارانتی بابت محصولات سالم می کردند و با همین اقدامات باعث شدند، اچ پی دیگر به ایرانی ها خدمات گارانتی ارائه ندهد یا اعلام نمی کنند که کالای Refurbished که ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر از کالای اصلیست را به جای و با قیمت کالای اصل به مشتریان می فروشند.
به نظر بنده مسئولین صنفی و وزارت بازرگانی باید با این دسته از متخلفان و متقلبان برخورد شدید و جدی به عمل آورند زیرا آنها علاوه بر تضییع حقوق مصرف کنندگان و تخلفات این چنینی باعث تخریب فضای کسب و کار نیز می شوند.

فرمودید کالای Refurbished که ۴۰% نسبت به کالای اصل ارزان تر است. لطفا در مورد این اقلام توضیح دهید.

به طور کلی معنای لغوی کلمه Refurbished واژه “باز آفرینی” یا “دوباره خلق کردن” می باشد.
اما طبق اعلام کمپانی، کالاهای Refurbished شامل سه دسته از محصولات زیر می باشند:
۱- محصولاتی که مدت های زیاد در انبار باقی مانده و فروش نرفته و جزء موجودی اضافی به حساب می آیند.
۲- محصولاتی که هنگام تولید یا بسته بندی و یا حمل دچار نقایص ظاهری می شنود.
۳- محصولاتی که توسط مصرف کننده استفاده شده اند و مشتری آنها را عودت داده است.
این سه دسته از کالا پس از عودت به واحدی به نام HP Trained Technician ارجاع داده می شوند و پس از اصلاحاتی جزئی با قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر و با گارانتی محدود ۲ تا ۳ ماهه به بازار عرضه می شوند که بیشتر این محصول به مقصد بازارهای کشورهای جهان سوم در حرکتند.
متاسفانه این محصولات در حال حاضر به طور عمده به ایران وارد شده و توسط سود جویان و نمایندگان دروغین به عنوان کالای اصل به فروش می رسد.

لطفا در مورد عملکرد مجموعه خودتان درباره چنین مسائلی توضیح می دهید.

اولا در مورد بحث نمایندگی توضیح مختصری بدهم، مجموعه توسعه شبکه آداکنمایندگی اچ پی نیست. بلکه یک شرکت با ساختار شاخه ایست که در حال حاضر دارای سه شرکت زیر مجموعه می باشد که عبارتند از:
۱- ایران اچ پی (بخش بازرگانی و واردات محصولات اچ پی)
۲- توسعه شبکه آداکسرویس (بخش خدماتی و ارائه دهنده خدمات برای محصولات ماشین های اداری و IT)
۳- توسعه شبکه آداکsolution (بخش راهکارهای IT و خدمات مشاوره و نصب پروژه های شبکه)
البته چند زیر مجموعه دیگر نیز در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارند که در آینده در مورد آنها اطلاع رسانی لازم انجام می پذیرد.
بنده متصورم که مجموعه توسعه شبکه آداکتوانمندی بالایی در صنعت IT کشور دارد و برند اچ پی تنها نقش تامین کننده ی سخت افزار برای بخش های دیگر مجموعه را دارد که البته گستردگی و سهم بالای این بخش در فعالیت های مجموعه نیز قابل چشم پوشی نیست.
به طور خلاصه، ما نماینده ی اچ پی در ایران نیستیم ولی به جرات عرض می کنم خدماتی که مصرف کنندگان از مجموعه ی ما دریافت می کنند در زمان حضور نمایندگان اچ پی در ایران از آنها دریافت نمی کردند.
ثانیا رسالت ما در مورد این موضوعات همین است که الان بنده انجام می دهم. یعنی اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم از طریق رسانه ها و بقیه ی ماجرا به مصرف کنندگان و مراجع قانونی ذیصلاح بر می گردد.

به عنوان سوال آخر، در مورد خدمات مجموعه خودتان که تصور می کنید از نمایندگان اچ پی هم برتر است توضیح می دهید.

به هر حال این مصرف کنندگان هستند که در مورد عملکردها قضاوت می کنند و نشانه کیفیت خدمات مجموعه ما تعداد بالای مشتریانیست که برای مدت های مدید و به طور مداوم خدمات و کالاهای خود را از مجموعه ما دریافت نموده و ما را به عنوان تامین کننده ی اصلی اقلام خود برگزیده اند.
در مورد برتر بودن خدمات مجموعه ما به این نکته بسنده می کنم که در زمان حضور نمایندگان خدمات اچ پی در ایران در برخی از موارد ما خود مصرف کننده ی آنها بودیم ولی هرگز مشاهده نکردیم که به طور مثال دستگاه پلاتر ۱۳ میلیون تومانی یا چاپگر ۲ میلیون تومانی و یا نوت بوک توسط این شرکت ها تعویض شود. این در حالیست که موارد ذکر شده بارها در مجموعه ما اتفاق افتاده و تعویض دستگاه نیز بیش از یک هفته به طول نکشیده است و اکثرا بین یک تا سه روز مشکل مرتفع شده است. البته در ارتباط با موارد ذکر شده در صورت در خواست هر کدام از مصرف کنندگان اسامی مشتریان سرویس گیرنده قابل ارائه می باشد.
نهایتا بدون در نظر گرفتن مزیت استفاده از متدها و ابزار به روز در مجموعه، نظیر اتوماسیون اداری و CRM پیشرفته ی به کار رفته و مدیریت نوین و تجهیزات قدرتمند، فقط به اعتقادی که مجموعه توسعه شبکه آداکبر اساس آن فعالیت می کند اشاره می نمایم.

“رضایت مصرف کننده نقطه ایست که کمی بالاتر از آخرین سطح توقع مشتریان قرار دارد”

نویسنده : Falnic PR



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *