بلاگ

سیر تا پیاز بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ (referral marketing)


آیا می‌دانید یکی از قابل اعتمادترین اشکال تبلیغات، بازاریابی ارجاعی است؟ آیا می‌دانید بازدهی تبلیغات به این روش، چهار برابر سایر روش‌هاست؟ پس منتظر چه هستید؟ شاید یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌های موجود برای تبلیغات این باشد که بخشی از این فرایند را به عهده خود مشتریان بگذارید!

آمارها نشان داده است که استفاده از استراتژی‌های بازاریابی ارجاعی، علاوه بر فروش بیشتر، مشتریان را بیشتر به شما وفادار می‌کند؛ اما باید گفت که در کنار هزینه کم، برای موفقیت، ابزارهایی هم نیاز است. یکی از این ابزارها نرم افزار سی آر ام است. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید تا تمام موارد لازم درباره بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ (referral marketing) را با هم مرور کنیم.

بازاریابی ارجاعی چیست؟

به ساده‌ترین بیان ممکن، بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ (referral marketing)، جذب مشتریان جدید، به واسطه مشتریان وفادار قبلی برند و از طریق بازاریابی دهان به دهان است. به عبارت دیگر، مشتری تحت تاثیر نظرات و پیشنهادهای یک دوست یا فرد قابل اعتماد، مجاب می‌شود که از برند شما خرید کند یا از خدمات آن استفاده کند.

ریفرال مارکتینگ یا referral marketing
استفاده از نرم‌افزار CRM می‌تواند باعث موفقیت بیشتر برنامه‌های بازاریابی ارجاعی شود.

استراتژی های ریفرال مارکتینگ چیست؟

برای رسیدن به نتایج بهتر، لازم است از ظرفیت بالقوه و قدرت توصیه دیگران، بهتر استفاده کنید. برای این منظور، به این استراتژی‌ها در ریفرال مارکتینگ توجه کنید:

استراتژی درخواست معرفی محصول به دوستان

در این حالت، با یک بیان ساده و موثر از مشتریان می‌خواهید که محصولات شما را به دیگران هم معرفی کنند. برای مثال روی کاغذ رسید محصول و در خبرنامه‌ها بنویسید: «محصولات ما را به دوستانتان هم معرفی کنید.» یا در اینستاگرام در پایان هر پست بنویسید: «این پست را برای کسی که به آن نیاز دارد، ارسال کنید.»

آمارها نشان می‌دهند که مشتریان جذب شده توسط بازاریابی ارجاعی، ۱۸ درصد بیشتر از سایرین، به کسب و کار شما وفادار می‌مانند.

آموزش کارمندان برای بازاریابی ارجاعی

شما می‌توانید علاوه بر مشتریان، از طریق برنامه‌های آموزشی، کارکنان خود را هم برای بازاریابی ارجاعی، آماده کنید.

بازاریابی ارجاعی از طریق همکاری مشترک

در این حالت، مشتریان قبلی از طریق روش‌هایی مثل دریافت کد تخفیف و … تشویق می‌شوند تا مشتریان بیشتری جذب کنند و به این ترتیب درصد فروش بالا می‌رود. نمونه خوب این استراتژی، سفرهای رایگانیست که اسنپ برای معرفی اپلیکیشن خود به دیگران برای مشتریان در نظر می‌گیرد.

شاخص های موفقیت ریفرال مارکتینگ
همکاری مشترک یکی از استراتژی‌هیا موفق در زمینه بازاریابی ارجاعی است.

شاخص های عملکرد referral marketing چیست؟

مانند سایر روش‌های بازاریابی، ریفرال مارکتینگ هم معیارهایی دارد که با ارزیابی آن‌ها می‌توانید میزان موفقیت کار را تخمین بزنید:

نرخ بازگشت سرمایه

دخل و خرج شما باید با هم، هم‌خوانی داشته باشد. یک نرخ بازگشت سرمایه رضایت‌بخش، به معنای خرج کمتر و درآمد بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه

نرخ تمایل مشتریان بالفعل برای دعوت از دوستان

این معیار نشان می‌دهد که چند درصد از مشتریان فعلی، محصول یا خدمات شما را به دیگران معرفی کرده‌اند.

نرخ تبدیل افراد دعوت شده

این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از دوستان معرفی شده، تبدیل به مشتری شده و از محصولات شما استفاده کرده‌اند.اگر در برنامه‌های بازرایابی ارجاعی خود، نرخ تبدیل پایینی دارید، در این موارد تجدید نظر کنید:

  • مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسید.
  • کیفیت ارائه خدمات یا محصولات خود را افزایش دهید.
  • شیوه‌های تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید.

یک نرم‌افزار مناسب برای بهبود سه مورد بالا، نرم افزار سی آر ام است. این نرم‌افزار در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، این اطلاعات ارزشمند را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بررسی شاخص های عملکرد در بازاریابی ارجاعی
برای بررسی موفقیت استراتژی‌های بازارایابی ارجاعی شاخص‌های مختلفی وجود دارد.

مزایای بازاریابی ارجاعی چیست؟

گفتیم که بازاریابی ارجاعی، یک روش کاملا هوشمندانه و موثر است که مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یکی از ارزان­ترین انواع بازاریابی
  • صرف انرژی کمتر و سود بیشتر
  • امکان تعامل بیشتر با مخاطبان
  • وجود اعتماد دو طرفه میان مشتری فعلی و مشتری راغب
  • امکان تبلیغات گسترده از طریق بازاریابی دهان به دهان، شبکه‌های اجتماعی و سیستم ارجاع و پاداش
  • امکان جذب مخاطبان هدفمند بیشتر
  • نرخ تبدیل بالا از مشتریان راغب به مشتریان وفادار
  • افزایش طول عمر مشتریان وفادار(CLV) ؛ به خصوص زمانی که مشتریان جدید هم پاداش دریافت کنند.

آمارها نشان می‌دهند که مشتریان جذب شده توسط بازاریابی ارجاعی، ۱۸ درصد بیشتر از سایرین، به کسب و کار شما وفادار می‌مانند.

مزایای بازاریابی ارجاعی
بازاریابی ارجاعی مزایای زیادی دارد و یکی از آن‌ها صرف هزینه کم‌تر و سود بیشتر است.

معایب بازاریابی ارجاعی چیست؟

در این نوع بازاریابی شما تسلطی نسبت به جذب نوع یا قشر خاصی از مشتریان ندارید. دامنه ارتباط بسیار گسترده است و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید نرخ رشد خود را به خوبی کنترل کنید. به علاوه، احتمالا در افزایش قیمت خدمات و محصولات خود هم مشکل خواهید داشت.

یک مدیر باهوش فردی است که با صرف کمترین انرژی‌ و هزینه‌، بیشترین سود و مشارکت را دریافت کند. بنابراین کمک گرفتن از یک نرم افزار تخصصی مانند سی‌آرام در بازاریابی ارجاعی، دشواری‌های راه را کنار می‌زند. همه چیز از ردیابی ارجاع، تقویت روابط با مشتریان، آنالیز رفتارها و گزارش‌دهی مدیریت را به سی‌آر‌ام بسپارید و با خیال راحت، سرعت ارجاعات به کسب و کار خود را بالا ببرید.

خرید crm مایکروسافت
با خرید crm مایکروسافت کمتر کار کنید، بیشتر درآمد کسب کنید. با استفاده از نرم افزار سی آر ام فروش‌تان را افزایش دهید و کسب و کارتان را بهتر مدیریت و کنترل کنید. جهت مشاوره و خرید crm مایکروسافت، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

خرید crm مایکروسافت

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *