بلاگ

آشنایی با نرم‌افزار مانیتورینگ PRTG؛ نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه


در مقاله مانیتورینگ شبکه چیست در مورد مانیتورینگ شبکه به صورت کامل توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از پر کاربردترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه برویم و بخش‌های اساسی این نرم‌افزار منحصر به فرد را بررسی کنیم. PRTG یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه‌های کامپیوتری است که سرپرستان شبکه می‌توانند با خیال آسوده مزایای بالقوه این نرم‌افزار را برای مدیریت ساخت‌یافته یک شبکه به کار گیرند. در این مقاله نشان می‌دهیم که چگونه زیرساخت فناوری‌اطلاعات خود را به گونه‌ای آماده کنید تا عملکرد PRTG در تعامل با شبکه شما به بهترین سطح ممکن برسد. البته توجه داشته باشید برای‌ بهره‌مندی از قابلیت‌های نرم‌افزار فوق نیازی به بازطراحی دوباره شبکه یا اعمال تغییرات مهم در زیرساخت‌ها نیست، زیرا بدون اعمال تغییرات خاص یا چند تغییر جزیی بازهم می‌توانید از مزایای بالقوه این نرم‌افزار بهره‌مند شوید.

معرفی نرم افزار مانیتورینگ شبکه PRTG

PRTG یک نرم‌افزار جامع نظارتی است. سرپرستان شبکه می‌توانند بدون مشکل خاصی PRTG را دانلود، نصب و پیکربندی کرده یا نمونه‌ میزبانی شده توسط Paessler را ایجاد کرده و در کوتاه‌ترین زمان به رصد زیرساخت سازمانی بپردازند. برای دسترسی سریع به اطلاعات لازم است شبکه به گونه‌ای طراحی شده باشد که امکان واکشی اطلاعات از آن فراهم باشد. PRTG برای دسترسی به دستگاه‌های تحت شبکه به اعتبارنامه مدیریتی نیاز دارد. PRTG در زمان نصب به‌طور خودکار تجهیزات تحت شبکه را به یکسری حس‌گرهای پیش‌فرض همچون Ping اضافه می‌کند(حس‌گر توصیفی است که شرکت سازنده برای تشریح مولفه‌های توکار این محصول در نظر گرفته است.). با این‌حال تنها دستگاه‌ها و حس‌گرهایی به‌طور خودکار توسط نرم‌افزار فهرست می‌شوند که نیازی به مجوز خاصی ندارند یا فناوری در مکان حساسی از شبکه استفاده نمی‌شود. سازمان‌هایی که تمایل دارند نمونه‌ای از PRTG که توسط Paessler میزبانی شده را به خدمت بگیرند، برای نظارت بر شبکه باید یک پروب (کاوشگر) راه دور در شبکه محلی نصب کنند.

پیشنهاد مطالعه

نرم افزار مانیتورینگ PRTG چه کاری انجام می‌دهد؟

PRTG یک ابزار کنترلی یکپارچه است که با استفاده از آن می‌توانید هر دستگاه تحت شبکه که آدرس آی‌پی به آن تخصیص داده شده را کنترل کنید. PRTG متشکل از یک سرور اصلی PRTG برای پیکربندی و مدیریت داده‌ها، یک وب‌سرور و یک یا چند پروب است که توسط حس‌گرها فرآیند جمع‌آوری و نظارت بر داده‌های مربوط به دستگاه‌ها را انجام می‌دهد. شکل زیر معماری PRTG را نشان می‌دهد.

نرم افزار مانیتورینگ prgt
PRTG یکی از بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه است.

 

حس‌گرها ساختمان‌هایی از بلوک‌های PRTG را شکل می‌دهند. یک حس‌گر می‌تواند در در مورد جوانب مختلف یک دستگاه اطلاعات جامعی در اختیار سرپرستان شبکه قرار دهد. از جمله این اطلاعات می‌توان به مواردی شبیه به زمان به‌کار (Uptime)، بار (Load)، توان عملیاتی واسط (Interface throughput)، مصرف پهنای باند (Bandwidth usage)، سرعت (Speed)، وضعیت سخت‌افزاری (Hardware status)، درجه حرارت (Temperature)، کیفیت (Quality)،  مصرف منابع (Resource consumption)، تعداد کاربران (User counts)، تعداد رکوردها (Record counts)، رخدادهای ثبتی (Log events)، درخواست‌های بانک اطلاعاتی (Database requests)، مکانی که PRTG نصب شده و… اشاره کرد.

شرکت سازنده پیشنهاد می‌کند، سرپرستان شبکه برای دستیابی به بهترین عملکرد، PRTG را روی یک دستگاه فیزیکی درون سازمانی نصب کنند. این دستگاه می‌تواند یک کامپیوتر شخصی یا سروری باشد که حداقل پردازنده دو هسته‌ای و ۲ گیگابایت حافظه اصلی در اختیار دارد. PRTG همچنین می‌تواند روی یک ماشین مجازی اجرا شود، اما در این حالت با محدودیت تعداد حس‌گرها روبرو می‌شوید، زیرا هایپرویزورها مصرف بالایی دارند.

 

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

 

برای سایت‌های راه دور و توزیع بار، سرپرستان شبکه می‌توانند از پروب راه دور استفاده کنند. پروب‌های راه دور به یک جمع‌کننده داده‌ها تجهیز شده‌اند و می‌توانند با ثبت کمترین نشانه (ردپا) و بدون آن‌که عملکرد زیرساخت تحت تاثیر قرار گیرد اطلاعات موردنیاز سرپرست شبکه را جمع‌آوری کنند. دقت کنید زمانی که یک نمونه PRTG میزبانی شده توسط Pasessle را استفاده می‌کنید برای نظارت بر شبکه محلی حداقل به یک پروب از راه دور نیاز دارید.

icon-prtg-on-demandPRTG میزبانی شده توسط Paessler به هیچ سخت‌افزاری برای سرور اصلی PRTG نیاز ندارد، اما برای نظارت بر شبکه محلی در زمان استفاده از PRTG که توسط Paessler میزبانی شده مجبور هستید یک پروب از راه دور را نصب کنید.

کنترل تمام منابع شبکه با PRTG
PRTG به شما امکان مدیریت و کنترل کامل تمام اجزا و تجهیزات شبکه را می دهد ، همچنین به محض ورود یک دستگاه جدید به شبکه آن را تشخیص میدهد.
پیشنهاد مطالعه

چگونه نظارتی دقیق با استفاده از PRTG اعمال کنیم؟

PRTG برای دریافت داده‌های موردنیاز از دستگاه‌های هدف از راهکارهای زیر استفاده می‌کند:

اجرای محاوره‌هایی برای دریافت داده‌ها به شیوه فعال:

PRTG به شکل فعال و در بازه‌های زمانی منظم داده‌های مربوط به دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند. به‌طور مثال، وضعیت دستگاه، میزان استفاده از منابع و معیارهای عملکردی از جمله اطلاعاتی هستند که در بازه‌های زمانی مشخص جمع‌آوری می‌شوند. بیشتر حس‌گرها یک چنین اطلاعاتی را ارائه می‌کنند. PRTG می‌تواند از واسط‌هایی برای جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات استفاده کند. به‌طور مثال، درخواست‌های مبتنی بر پروتکل‌های HTTP یا HTTPS، بررسی پورت‌ها، بررسی ایمیل‌ها، دانلودهای انجام شده با استفاده از FTP، درخواست‌های بانک‌های اطلاعاتی از جمله این واسط‌ها هستند.

گوش کردن برای دریافت دادهها به شکل منفعل:

PRTG به شکل منفعل داده‌های تولید شده توسط برنامه‌ها یا دستگاه‌ها را دریافت می‌کند. به‌طور مثال‌، رخدادهای غیر منتظره، دریافت رخدادهای مشخص شده توسط عامل‌های Syslogs و پروتکل مدیریت ساده شبکه (SNMP)، جزییات استریم اطلاعات (نظارت بر پهنای باند) و پیام‌های مرتبط با گزارش رویدادها در حالت منفعل دریافت می‌شوند. در روش فوق پهنای باند نسبت به حالت فعال کمتر استفاده می‌شود.

در حالت کلی بخش عمده داده‌های نظارتی جمع‌آوری شده توسط PRTG به شکل محاوره‌های فعال جمع‌آوری می‌شوند، مزیت روش فوق این است که اطلاعات به شکل لحظه‌ای به‌دست می‌آیند. به این شکل نرم‌افزار یک اطلاعات پایه برای نمونه‌گیری از وضعیت شبکه به دست می‌آورد تا ببیند عملکرد یک دستگاه یا برنامه در گذر زمان چگونه است.

بهترین نرم افزارهای کنترل شبکه
PRTG امکان گزارش گیری از میزان مصرف پهنای باند کاربران و تجهیزات مختلف را دارد.

 

PRTG چه کاری انجام می دهد؟

PRTG بیش از ۲۰۰ حس‌گر مختلف در اختیار دارد که برخی از آن‌ها خاص‌منظوره و متعلق به زیرساخت مشخصی هستند، برخی دیگر برای نظارت بر سخت‌افزارهای عمومی استفاده می‌شوند و برخی دیگر حس‌گرهای مرتبط با پهنای باند هستند که از اسکریپت‌های سفارشی استفاده می‌کنند. در اغلب موارد سرپرستان شبکه بدون انجام تغییر خاصی حس‌گرها را بر مبنای پیکربندی‌های از پیش تعریف شده استفاده می‌کنند. سرپرستان شبکه برای نظارت بر وضعیت دستگاه‌ها باید حس‌گرهای موردنیاز را روی آن‌ها تنظیم کنند تا بلافاصله داده‌های لحظه‌ای را دریافت کنند.

علاوه بر این‌، سرپرستان شبکه می‌توانند حسگرهای سفارشی مدنظر خود را به PRTG اضافه کنند. به‌طور مثال، شما می‌توانید حس‌گرهای جداگانه‌ای برای دستگاه‌هایی که در شرایط عادی توسط PRTG به عنوان دستگاه‌های بومی شناخته نمی‌شوند اضافه کرده یا اسکریپت‌هایی بنویسید که داده‌های متعلق به یک برنامه کاربردی را باز گردانند.

امکانات نرم افزار PRTG
نرم افزراهای مانیتورینگ شبکه مانند PRTG می توانند تعداد و زمان down time های شبکه را هم به شما گزارش بدهند.

 

کانفیگ نرم افزار مانیتورینگ PRTG

منطقی‌ترین روش پیکربندی و به‌کارگیری نرم‌افزار فوق پاسخ‌گویی به پرسش‌های زیر است:

برای نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات چه کاری باید انجام داد؟

چگونه باید اطلاعات مورد نیاز را بازیابی کنید؟ به چه فناوری‌هایی نیاز دارید؟

اگر اشتباهی در پیکربندی‌ها وجود دارد یا مشکل خاصی به وجود آمد بهترین روش اطلاع‌رسانی چیست؟

پیش نیاز سخت افزاری نرم افزار PRTG

زمانی‌که در نظر دارید برای نظارت بر زیرساخت ارتباطی برنامه مدونی را آماده کنید، کار را با مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در زیرساخت آغاز کنید. به عبارت دقیق‌تر، کار باید با شبکه اصلی و زیرساخت‌هایی که میزبان تجهیزات تحت شبکه هستند انجام شود. به بیان ساده‌تر باید به سراغ لایه اول بروید. در لایه اول که شامل زیرساخت کلیدی است، مواردی همچون روترهای مرکزی، سوییچ‌ها، شبکه‌های خصوصی مجازی، دیوارهای آتش، خدمات اساسی شبکه مانند پروتکل پیکر‌بندی پویای میزبان (DHCP)، سامانه نام دامنه (DNS) و احراز هویت شبیه به (LDAP) است. در ارتباط با تجهیزات سخت‌افزاری باید به فکر اطلاعات آماری در ارتباط با دسترس‌پذیری، میزان مصرف و کارایی دستگاه‌ها باشید. PRTG برای دریافت داده‌ها از فناوری‌ها و پروتکل‌های استانداردی شبیه به پینگ، SNMP، محاوره‌های وب‌محور مبتنی بر HTTP و HTTPS، ایمیل از طریق POP3، IMAP و SMTP و نمونه‌های مشابه استفاده می‌کند.

 

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *