بلاگ

چگونه مشکل پرینت گرفتن تکراری را برطرف کنیم؟


یادداشت ویراستار: این مطلب در اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

دستور چاپ را به پرینتر ارسال کرده و منتظر دریافت سند پرینت شده هستید. اما می‌بینید که از سند مورد نظر به جای یک عدد، چندین عدد پرینت شده است. این اتفاق مشکل تکرار پرینت نام دارد و می‌تواند باعث هدر رفت کارتریج و کاغذ شده و بر هزینه‌های مواد مصرفی بیافزاید. اگر شما هم با مشکل تکرار پرینت روبرو شده‌اید، با ما باشید زیرا در ادامه مقاله قصد داریم به آموزش گام به گام رفع این مشکل بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواهند:

عوامل موثر در ایجاد مشکل تکرار پرینت

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که، چگونه می‌توان مشکل تکرار پرینت را برطرف کرد؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوال برسید، ابدا باید سوالات زیر را پاسخ دهید:

  • برند چاپگر و مدل آن چیست؟
  • آیا در آخرین استفاده از پرینتر، تنظیماتی را تغییر داده‌اید؟
  • آیا کد خطایی روی پرینتر ظاهر می‌شود؟

ممکن است در آخرین باری که از پرینتر استفاده کرده‌اید، برخی از تنظیمات پیشفرض را تغییر داده باشید. پس دوباره دستگاه را به تنظیمات اصلی و پیشفرض خود برگردانید.

اگر هم پیغام خطایی روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید، به دفترچه راهنما مراجعه کرده و معنای ارور را بیابید و با توجه به راهنمایی‌های گفته شده، آن را رفع کنید.

آپدیت و بروزرسانی درایور را فراموش نکنید، استفاده از نسخه‌های منسوخ شده و قدیمی کار با پرینتر را سخت کرده و در نهایت به همچین مشکلی می‌انجامد. پس برای دریافت نسخه اصلی درایور، به سایت اصلی کمپانی‌ سازنده پرینتر مراجعه کرده و آخرین نسخه را مطابق با ویندوز دریافت کنید.

اما به طور کلی، دو عامل اصلی باعث به وجود آمدن مشکل تکرار پرینت می‌شوند. دستور چاپ دیگری به پرینتر فرستاده و ببینید، دوباره با این مشکل مواجه می‌شوید یا نه؟ اگر جواب نه است، این فایل شما بوده که مشکل داشته نه پرینتر. عامل دیگر به میزان یا تعداد مشخص شده، نسخه‌های چاپی بر می‌گردد. به عبارت دیگر، اگر تعداد پرینت‌هایی که از فایل مورد نظر می‌خواهید، به درستی تعیین نشده باشد با این مشکل مواجه خواهید شد.

مشکل تکرار پرینت
درایور پرینتر را بررسی کنید، اگر از نسخه منسوخ شده استفاده می‌کنید آن را آپدیت کنید

ساده‌ترین راه، پاک کردن حافظه پرینتر

نکته‌ای که نباید فراموش کرد، پر شدن حافظه پرینتر و یا به اصطلاح پر شدن حافظه کش پرینتر است. اگر مدت زیادی باشد که از پرینتر استفاده می‌کنید و یا پرینتر شبکه بوده و سیستم‌های متعددی به آن وصل هستند و دستورات چاپ مختلفی به آن ارسال می‌شود، این امکان وجود دارد که حافظه پرینتر پر شده باشد.

فرمان‌ها و دستورات متعددی که، از سیستم‌های مختلف به پرینتر ارسال می‌شوند در یک صف چاپ قرار می‌گیرند، تا پرینتر آن‌ها را مدیریت کند. خالی کردن و یا پاک کردن حافظه پرینتر، به معنی پاک کردن این صف است. برای انجام این پروسه می‌توانید، مقاله پاک کردن حافظه پرینتر را مطالعه کنید.

تکرار شدن پرینت
با پر شدن حافظه کش پرینتر، عملکرد دستگاه کمی کند شده و همچنین مشکل تکرار پرینت رخ می‌دهد

نحوه پاک کردن حافظه پرینتر، در تنظیمات داخلی چاپگر

در برخی از مدل‌های پرینتر، تنظیمات آن‌ها در حافظه بلند مدتشان ذخیره می‌شود. با این وجود اگر شما پرینتر را هم از برق جدا کنید، باز هم اطلاعات پاک نشده در حافظه دستگاه باقی خواهد ماند. برای پاک کردن این اطلاعات، باید پرینتر را Cold Reset کنید. پاک کردن حافظه دائم در هر پرینتر و برندی متفاوت است، پس برای انجام این پروسه دفترچه راهنمای پرینتر را مطالعه کنید.

بهترین راه‌ برای مشکل تکرار پرینت

حالا در ادامه مقاله قصد داریم، به معرفی بهترین راه‌حل‌ها برای مشکل تکرار پرینت بپردازیم. مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را قدم به قدم دنبال کنید:

  • از طریق منو Start، وارد بخش control panel بشوید و در بین لیست داده شده گزینه devices and printers را انتخاب کنید. اگر از ویندوز۷ استفاده می‌کنید، باید بعد از کلیک روی hardware and sound به این گزینه برسید.
  • حالا می‌توانید پرینتر مورد نظر خود را، در پنجره باز شده پیدا کنید. این پرینتر با یک تیک سبز رنگ، از مابقی پرینتر‌ها متمایز شده است. به عبارت دیگر این تیک سبز رنگ، به شما خبر از پیشفرض بودن پرینتر می‌دهد.
  • روی آیکون پرینتر مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه printer properties را انتخاب کنید.
  • حالا در پنجره‌ای که برای شما باز خواهد شد، باید از روی نوار ابزار به بخش advanced بروید.
  • در این بخش باید به دنبال گزینه‌ای به نام، Keep Printed Document باشید. تیک کنار آن را برداشته تا این گزینه را غیر فعال کنید.
مشکل تکرار پرینت canon
باید روی آیکون پرینتری که از آن استفاده می‌کنید و علامت سبزی کنار آن قرار دارد کلیک کنید

یک روش دیگر برای رفع تکرار پرینت

  • حالا دوباره روی آیکون پرینتر مورد نظر، که تیک سبزی هم در کنار آن قرار گرفته است کلیک راست کنید. با این کلیک راست می‌توانید گزینه، see what printing را ببینید.
مشکل تکرار چاپگر
برای رفع مشکل تکرار پرینت، باید به بخش see what printing بروید
  • روی see what printing بزنید، تا بتوانید پنجره‌ای که در آن لیست دستورات چاپی قرار دارند را مشاهده کنید. در این قسمت شما می‌توانید روی هر دستور چاپ راست کلیک کرده و آن را متوقف، کنسل و یا ویژگی‌ها و تنظیمات دستور را مشاهده کنید.
  • اگر روی properties بزنید، می‌توانید تنظیمات مربوط به دستور چاپ را مشاهده کنید. در پنجره باز شده properties که مربوط به دستور چاپ است، باید به بخش نوار ابزار رفته و گزینه advanced را بزنید.
تعمیرات انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکل روشن نشدن پرینتر اچ پی برخورد کردید،  با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش دستگاه‌های شما هستند.

خدمات تعمیر پرینتر

عیب یابی مشکل تکرار پرینت
شما در بخش see what printing، حتی می‌توانید دستورات چاپی را لغو یا پاک کنید
  • حالا می‌توانید copy count را مشاهده کنید، عدد آن را روی ۱ بگذارید. سپس ok را بزنید.
تکرار پرینت
copy count را چک کنید، در حالت معمولی این بخش روی عدد ۱ قرار دارد

مشکل تکرار پرینت در یک صفحه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران پرینتر‌های لیزری با آن مواجه شده‌اند، مشکل تکرار پرینت در یک صفحه است. در چنین مواردی کاربر می‌بیند که تک تک کلمات اسناد پرینت شده، دارای یک سایه و یا با کمی فاصله از هم تکرار شده‌اند.

برای عیب یابی این مشکل، بهتر است قطعات کارتریج را بررسی کنید. مشکل اصلی می‌تواند از درام باشد، اگر درام نتواند به طور کامل تونر را به کاغذ منتقل کند، با هربار چرخش یک کپی کمرنگ از کلمات روی سند خواهد زد.

بهتر است پروسه تعویض و یا شارژ کارتریج در محل را، به دست افراد ماهر بسپارید. در پروسه شارژ کارتریج، باید علاوه بر تونر قطعاتی از کارتریج نیز، تعویض شود. این قطعات چیپست و درام هستند. پس اگر شارژ کارتریج را تازه انجام داده و با این مشکل روبرو شدید، کارتریج را بیرون آورده و به خوبی از نظر بگذرانید. اگر خط و خشی روی درام می‌بینید، متوجه خواهید شد که درام تعویض نشده و باعث به وجود آمدن مشکل تکرار پرینت در یک صفحه شده است.

برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است سرویس و تعمیر پرینتر در محل را در برنامه خود بگذارید. با انجام سرویس دوره‌ای به موقع، بسیاری از ایرادات کوچک دستگاه را برطرف کرده و در هزینه‌های هنگفت تعمیر نیز صرفه جویی خواهید کرد.

مشکل تکرار پرینت canon، hp، brther و…

با اینکه پرینتر‌ها از نظر قابلیت و برند، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند، اما در حقیقت از نظر ساختاری یکی بوده و مشکلات یکسانی دارند. بنابراین مشکل تکرار پرینت canon، hp یا برادر، با اینکه در برند‌های مختلفی رخ می‌دهد، اما روش یکسانی دارد. شما به راحتی می‌توانید، با به کارگیری روش‌های گفته شده مشکل را برطرف کنید.

پیشنهاد مطالعه

روش برطرف کردن مشکل پرینت گرفتن خودکار

برای حل مشکل پرینت گرفتن خودکار، باید صف چاپ پرینتر را پاک کنید. در بخش‌های قبلی در مورد، صف چاپ پرینتر توضیح دادیم. روشی که گفته خواهد شد را، مرحله به مرحله دنبال کنید:

  • کلید Windows + R را باهم بفشارید. اگر کلید Windows را پیدا نمی‌کنید، باید به دنبال دکمه‌ای به شکل پنجره، در کیبورد باشید.
  • با فشردن کلید‌های زیر، پنجره run برای شما باز خواهد شد. باید در قسمت جستجوی آن عبارت msc را تایپ کنید.
مشکل پرینت گرفتن خودکار
برای باز کردن پنجره run می‌توانید این عبارت را حتی در بخش جستجو منو start هم چاپ کنید
  • حالا پنجره services برای شما باز خواهد شد، به ترتیب حروف الفبای انگلیسی پایین آمده و بعد از رسیدن به حرف p، روی Print Spooler کلیک راست کرده و گزینه stop را فشار دهید.
  • دوباره کلید Windows + R را فشار دهید، در قسمت سرچ باید عبارت C:Windowssystem32spoolPRINTERS. را تایپ و OK را بزنید.
  • در مرحله بعدی پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد، باید روی tap و سپس Continue کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده باید تمام پرونده‌های موجود در پوشه PRINTERS را خالی و سپس Windows Explorer را ببندید. خود پوشه پرینتر مورد نظر را حذف نکنید، فقط محتویات داخل آن را پاک کنید.
  • اکنون دوباره پنجره SERVICES را باز کرده و به بخش Print Spooler رفته و روی آن راست کلیک کنید و سپس گزینه Properties را بفشارید.
پرینت گرفتن خودکار
باید در پنجره services، به دنبال print spooler باشید
  • حالا در پنجره print spooler properties هستید، از روی نوار ابزار تب می‌بینید که در بخش general قرار گرفته‌اید.
  • در این بخش گزینه‌ای به نام Startup type را می‌بینید، باید روی فلش کنار آن کلیک کنید و از بین گزینه‌هایی که به شما نشان داده خواهد شد Manual را انتخاب کنید.
عیب یابی پرینت گرفتن خودکار
با کلیک روی لیست منو، باید گزینه Manual را انتخاب کنید
  • روی دکمه ok کلیک کنید، تا تغییرات ذخیره شده و پنجره Properties را ببندید.
  • سپس دوباره روی print spooler، راست کلیک کرده و از روی لیستی که می‌بینید گزینه start را بزنید.

با استفاده از روش‌های گفته شده، به راحتی می‌توانید مشکل تکرار پرینت را برطرف کنید. اما اگر باز هم با این مشکل برخورد کردید، باید عیب یابی و تعمیر پرینتر را به افراد ماهر بسپارید.

از طریق منو Start، وارد بخش control panel بشوید و در بین لیست داده شده گزینه devices and printers را انتخاب کنید. اگر از ویندوز۷ استفاده می‌کنید، باید بعد از کلیک روی hardware and sound به این گزینه برسید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “مشکل تکرار پرینت در یک صفحه”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران پرینتر‌های لیزری با آن مواجه شده‌اند، مشکل تکرار پرینت در یک صفحه است. در چنین مواردی کاربر می‌بیند که تک تک کلمات اسناد پرینت شده، دارای یک سایه و یا با کمی فاصله از هم تکرار شده‌اند.”
}
}]
}

نویسنده : زهرا میری



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *