بلاگ

چگونه دستور پرینت در موبایل و کامپیوتر را لغو کنیم؟


یادداشت ویراستار: این مطلب در مرداد ۱۴۰۰ توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

چگونگی لغو دستور پرینت در موبایل و کامپیوتر از جمله سوالاتی است که اگر شما نیز جزو کسانی هستید که به طور مداوم از پرینترهای مختلف برای چاپ فایل‌های متنی یا عکس استفاده می‌کنند و فایلی را به اشتباه به پرینتر فرستاده باشید، به دنبال پاسخ آن می‌گردید. با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی چگونگی لغو دستور پرینت در کامپیوترهای ویندوزی، مک و همچنین دیگر دستگاه‌های اندرویدی یا آی او اس بپردازیم.

چگونه دستور پرینت را کنسل کنیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای لغو دستور پرینت یا چاپ، حذف آن از کنترل پنل پرینتر است. توجه کنید که کنسل کردن دستور پرینت، به نوع دستگاه و پرینتر بستگی داشته و با دیگر مدل‌ها تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال، برخی پرینترها دارای دکمه‌ای به نام Cancel هستند که با فشردن آن، دستور پرینت کنسل می‌شود. یا ممکن است نمایشگر پرینتر دارای نمادهایی به صورت Stop، X یا Cancel باشد که با لمس این دکمه‌ها، دستور پرینت لغو شود.

توجه کنید که اگر از این روش برای لغو دستور پرینت استفاده کنید، تنها دستور پرینت برای فایلی که در دست چاپ است، کنسل می‌شود. بنابراین دیگر فایل‌هایی که در صف چاپ هستند، همچنان در صف باقی خواهند ماند.

کنسل کردن دستور پرینت
استفاده از دکمه‌های Stop، X یا Cancel برای لغو پرینت

اما اگر پرینتر شما دکمه یا دستوری برای لغو چاپ فایل‌ها نداشته باشد باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • زمانی که کامپیوتر در حال ارسال فایل چاپی به پرینتر است، به سرعت در پنجره کوچک (دیالوگ) باز شده روی صفحه، روی گزینه Cancel کلیک کنید.
  • فرمان پرینت را از کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی که به پرینتر متصل کرده و دستور را از آنجا صادر کرده‌اید، لغو کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر به درستی از دستور Cancel استفاده نشود ممکن است دستگاه شما دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر پرینتر یا خرید پرینتر جدید، پیدا کنید.

کنسل کردن دستور پرینت از کامپیوتر

برای لغو دستور پرینت از کامپیوتر، روش‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها را به تفکیک نوع سیستم عامل در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد.

تعمیرات انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکل روشن نشدن پرینتر اچ پی برخورد کردید،  با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش دستگاه‌های شما هستند.

خدمات تعمیر پرینتر

لغو دستور پرینت در رایانه‌های شخصی ویندوز

هنگامی که شما دستور چاپ یک فایل را از روی کامپیوتر شخصی خود به پرینتر ارسال کنید، در سمت راست نوار تسک بار ویندوز (Taskbar) آیکون پرینتر نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن، می‌توانید دستور چاپ را لغو کنید.

  • اما اگر آیکون پرینتر در منوی تسک بار ظاهر نشود، می‌توانید روی فلش کوچکی که در کنار آیکون‌های سمت راست این منو وجود دارد کلیک کنید. همچنین در صورت وجود آیکون پرینتر، روی آن راست کلیک کرده و Open All Active Printers را انتخاب کنید. حال می‌توانید از آنجا دستور پرینت را کنسل کنید.
فایل‌هایی ارسال شده به پرینتر برای چاپ
پنجره See what’s printing به شما می‌گوید که چه فایل‌هایی برای چاپ به پرینتر ارسال شده‌اند.
  • اگر باز هم موفق به پیدا کردن آیکون پرینتر نشدید، منوی Start ویندوز را باز کرده و در بخش جستجوی آن، عبارت Devices را تایپ کنید. از میان نتایج جستجو، گزینه Devices and Printers را انتخاب کرده و در پنجره جدید پرینتر مورد نظر خود را بیابید.

حال روی پرینتر مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه See what’s printing را انتخاب کنید تا ببینید که چه فایل‌هایی برای چاپ به پرینتر ارسال شده‌اند. در این مرحله شما می‌توانید دستور چاپ فایل یا فایل‌های مورد نظر خود را لغو کنید.

لغو دستور پرینت در ویندوز ۱۰

شما می‌توانید در ویندوز ۱۰، از طریق منوی تنظیمات، صف پرینت را پاک کنید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • روی آیکون ویندوز کلیک کرده و با انتخاب آیکون مربوط به تنظیمات، وارد منوی تنظیمات شوید.
  • وارد بخش Devices شوید و از منوی سمت چپ در پنجره‌ای که باز می‌شود، گزینه Printers & scanners را انتخاب کنید.
  • پرینتر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
بررسی تمام دستورات چاپ ارسال شده به پرینتر
شما می‌توانید از بخش Printers & scanners در منوی تنظیمات به بررسی تمام دستورات چاپ ارسال شده به پرینتر بپردازید.
  • روی گزینه Open queue کلیک کرده و به بررسی تمام دستورات چاپ ارسال شده به پرینتر بپردازید.
  • برای حذف یک فایل چاپی از این لیست، می‌توانید فایل دلخواه را انتخاب و از تب (سربرگ) Document روی گزینه Cancel کلیک کنید.
  • برای حذف تمامی فرمان‌ها، از سربرگ Printer گزینه Cancel All Documents را انتخاب و سپس در پنجره کوچک باز شده دکمه Yes را بزنید.

نحوه کنسل کردن دستور پرینت در کنترل پنل ویندوز ۱۰

برای لغو دستور پرینت در ویندوز ۱۰ می‌توانید از طریق منوی Start و جستجوی عبارت Control Panel، وارد پنجره کنترل پنل شوید و از آنجا به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

  • گزینه Devices and Printers را انتخاب کنید.
  • حال از میان تمامی دستگاه‌های متصل به رایانه شخصی خود، پرینتر مورد نظر را انتخاب کنید.
  • روی این پرینتر راست کلیک کرده و See what’s printing را انتخاب کنید.
  • حال می‌توانید فرمان چاپ مورد نظر خود را لغو کنید.
کنسل کردن دستور پرینت در کنترل پنل ویندوز 10
شما می‌توانید از کنترل پنل، دستورات پرینت را کنسل کنید.

اگر فرمان چاپ اجرا نشد، چطور دستور پرینت را کنسل کنیم؟

برای پاک کردن یا لغو دستور پرینت فایل‌هایی که اجرا نشده‌اند، می‌توانید:

  • از طریق نوار وظیفه یا تسک بار، روی آیکون Printer کلیک کرده، Open All Active Printers را باز کنید و فایل یا فایل‌های مورد نظر را انتخاب کنید تا هایلایت شوند.
  • حال برای رفع مشکل، گزینه Document را انتخاب کرده و از میان گزینه‌های Pause، Resume و Restart یکی را انتخاب کنید.
کنسل کردن دستور پرینت
نحوه کنسل کردن دستور پرینت
  • در این مرحله برای فرمان پرینتی که اجرا نمی‌شد، می‌توانید گزینه Pause را انتخاب کنید تا دیگر فایل‌ها به درستی پرینت شوند. در نهایت، این فایل را Resume کنید تا چاپ شود.
پیشنهاد مطالعه

چگونگی لغو دستور پرینت در رایانه‌های شخصی Mac

در دستگاه‌های Mac نیز پس از ارسال دستور چاپ از سیستم به پرینتر، آیکون پرینتر در داک (Dock) نمایش داده می‌شود. با کلیک روی این آیکون، می‌توان به لغو دستور چاپ پرداخت.

اگر آیکون پرینتر را در Dock مشاهده نکنید، باید به منوی Apple رفته و گزینه System Preferences را انتخاب کنید. در این حالت، با توجه به نسخه سیستم عامل دستگاه شما، یکی از گزینه‌های زیر برایتان نمایش داده خواهد شد:

  • Printers & Scanners
  • Print & Fax
  • Print & Scan

هر یک از این گزینه‌ها را که مشاهده کردید، روی آن کلیک کنید.

لغو کردن دستور پرینت از Open Print Queue دستگاه‌های Mac
نحوه لغو کردن دستور پرینت از Open Print Queue دستگاه‌های Mac

سپس در منوی باز شده، پرینتر مورد نظر خود را انتخاب کرده و عبارت Open Print Queue را انتخاب کنید. حال می‌توانید هر یک از فایل‌های دلخواه خود را از صف پرینت خارج کرده و دستور چاپ آنها را لغو کنید.

نحوه لغو دستور پرینت از موبایل یا تبلت اندرویدی

برای لغو دستور چاپ فایلی که از تلفن همراه هوشمند یا تبلت اندرویدی خود به پرینتر ارسال کرده‌اید، باید متناسب با نرم افزاری که نصب دارید، عمل کنید.

لغو دستور پرینت از موبایل یا تبلت اندرویدی
نحوه لغو دستور پرینت از موبایل یا تبلت اندرویدی

اگر از اپلیکیشن HP Print Service برای پرینت گرفتن استفاده می‌کنید، می‌توانید پنل کشویی بالایی گوشی را به سمت پایین کشیده و با فشردن گزینه Cancel، دستور چاپ فایل خود را لغو کنید.

اما اگر از اپلیکیشن HP ePrint برای ارسال فایل چاپی به پرینتر استفاده کرده‌اید، از صفحه اصلی دستگاه اندرویدی خود آیکون زنگوله را انتخاب کرده، سپس ضربدر و در نهایت در باکس باز شده حاوی پیغام Stop Printing، گزینه Yes را بفشارید تا دستور چاپ لغو شود.

شما می‌توانید در ویندوز ۱۰، از طریق منوی تنظیمات، صف پرینت را پاک کنید.

نحوه کنسل کردن دستور پرینت از آیفون یا آیپد

اگر فایل‌های چاپی خود را از طریق دستگاه‌های آیفون یا تبلت‌های اپل که با نام آیپد شناخته می‌شوند به پرینتر فرستاده‌اید و حالا می‌خواهید دستور چاپ آنها را لغو کنید، باید وارد برنامه Print Center شوید. وقتی شما دستور چاپ را به پرینتر ارسال می‌کنید، این برنامه به لیست برنامه‌های شما اضافه شده و با کمک آن می‌توانید فرآیند چاپ را مدیریت کرد.

برای لغو دستور چاپ از طریق این برنامه، کافی است:

  • دکمه Home را دو بار فشار داده یا در دستگاه‌های بدون دکمه Home، انگشت خود را انتهای صفحه تا میانه صفحه به بالا بکشید.
  • حال از میان برنامه‌های در حال اجرا، Print Center را انتخاب و آن را باز کنید.
  • سپس از منوی Print Summary، اطلاعات فایلی که دستور چاپ آن را داده‌اید را بررسی کرده و در صورت تمایل برای کنسل کردن دستور پرینت، Cancel Printing را انتخاب کنید.
کنسل کردن دستور پرینت از آیفون یا آیپد
نحوه کنسل کردن دستور پرینت از آیفون یا آیپد

توجه کنید که این برنامه پس از اتمام فرآیند چاپ، به صورت اتوماتیک بسته می‌شود.

اگر بخواهید چاپگر را متوقف کنید چه کاری باید انجام دهید؟

برای متوقف کردن پرینتر، کافی است تا:

  • پرینتر را خاموش کنید. توجه کنید که در برخی پرینترها، با خاموش و روشن کردن دستگاه، صف فایل‌های چاپی پاک نمی‌شود. بنابراین می‌توانید دستگاه را به طور کامل از برق بکشید و مجدد روشن کنید.
  • یا سینی کاغذ را بردارید و فرآیند چاپ را متوقف کنید تا فرصت لغو دستور چاپ برایتان فراهم شود.

در صورتی که پرینتر شما دچار اختلال گشته و دستورات چاپی را اجرا نمی‌کند، برای تعمیر پرینتر خود می‌توانید از کارشناسان توسعه شبکه آداککمک بگیرید. تعمیرکاران ما در کمترین زمان ممکن به محل شما اعزام شده و پرینترتان را در محل شما تعمیر می‌کنند.


نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *