بلاگ

چرا یادگیری سازمانی اهمیت دارد؟


زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه سازمان‌ها بیش از گذشته به مقوله یادگیری سازمانی (Corporate Learning) اهمیت قائل می‌شوند چرا که در محیط کسب‌وکار رقابتی امروز، سازمان‌هایی که بتوانند کارکنان خود را تحت آموزش‌های لازم قرار داده و آنها را به علوم و فنون روز تجهیز نمایند، از مزیت غیرقابل انکاری برخوردار خواهند بود.

در واقع تحولات جاری در سازمان‌های مختلف نشان می‌دهد که مدیران کسب‌وکارها به اهمیت آموزش پرسنل خود پی برده‌اند.

به گزارش وب‌سایت HR Div، چندی پیش لینکدین به همراه شرکت Whiteboard Advisors دست به یک نظرسنجی در این خصوص زد و به نتایج قابل تاملی دست یافت.

برخی از یافته‌های این پژوهش به شرح ذیل است:

  • 71 درصد کارشناسان حاضر در این نظرسنجی معتقدند که همکاری با یک مرکز آموزش‌دهنده‌ی برون‌سازمانی بهترین راهکار برای از بین بردن شکاف‌های مهارتی (Skills Gap) است.
  • بیش از 60 درصد این افراد بر این باورند که در آینده شیوه «استخدام بر پایه مهارت» جای خود را به «استخدام بر پایه پیش‌زمینه‌های آموزشی» خواهد داد.
  • 57 درصد نیز پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2017 رویکردهای چندوجهی (Multifaceted) و آموزش خرد (Microlearning) از رشد بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، برخی از این رویه‌ها در حال حاضر در آمریکا اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، گوگل سرویسی به نام Primer ارائه کرده است که یک راهکار عالی برای آموزش مهارت‌های فروش و بازاریابی به کارمندان به شمار می‌رود. گوگل این کار را از طریق ارائه بسته‌های کوچک آموزشی بر روی ایستگاه‌های کاری یا ابزار همراه انجام می‌دهد. دوره‌های آموزشی Primer پنج دقیقه یا کمتر است!

سامانه آموزش مجازی راهبران ارائه‌دهنده خدمات آموزش مجازی به سازمان‌های کوچک و بزرگ است.

با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی، لازم است بیشتر درباره اهمیت آن بدانیم. در ادامه به مزایای یادگیری سازمانی می‌پردازیم.

مزایای یادگیری سازمانی

بهبود عملکرد

یادگیری سازمانی و بهبود عملکرد کارمندان

کارمندانی که آموزش و توسعه موردنیاز خود را دریافت می‌کنند، کار خود را بهتر انجام می‌دهند. آنها آمادگی بیشتری برای فرآیندهای کاری پیدا می‌کنند و وظایف روزانه خود را به طور کارآمدی انجام می‌دهند. آموزش و توسعه کارمندان را قادر می‌سازد هدف و مسئولیت‌های صنعت خود را بشناسند. بدین صورت کارمندان اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و در خصوص کار خود مطمئن‌تر می‌شوند، از این رو به ایده‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند استراتژی‌های موثرتری برای بهتر شدن سازمانشان اتخاذ کنند. کارمندان مهمترین بخش یک سازمان هستند، اگر سازمان به آنها ارج و قرب دهد، آنها می‌توانند سازمان را به عرش برسانند.

ثبات

توسعه و یادگیری سازمانی، ثبات و ماندگاری کارمندانی که دانش و تجربه کافی دارند را تضمین می‌کند. البته تثبیت کارمندان بایستی با سیاست‌های پایه‌ای و رویه سازمان هماهنگ باشد. هر کارمند باید در خصوص رویه‌ها و انتظارات درون سازمانی که شامل وظایف اجرایی، امنیتی و تبعیض‌آمیز می‌شود، آگاهی پیدا کند.

افزایش استانداردهای تولید و کیفیت

بهره وری و یادگیری سازمانی

تولید و کیفیت، مولفه‌های مهم و مرکزی هستند. اعتبار سازمان وابسته به این دو مولفه است. برای سازمان‌ها بسیار مهم است که استانداردهای کیفیت و تولید خود را حفظ کنند، زیرا اگر استانداردها پایین بیاید، می‌تواند به وجهه سازمان آسیب برساند. دوره‌های آموزشی، بهره‌وری کار و موفقیت پروژه‌ها را تضمین می‌کنند.

محصولات و استراتژی‌های خلاقانه

برنامه‌های آموزشی تفکر و خلاقیت کارمندان را بهتر می‌کنند. این به آنها فرصتی می‌دهد تا افکار خود را صیقل دهند و ایده‌های خلاقانه و نو به ذهنشان متبادر شود. توسعه و یادگیری سازمانی به کارمندان کمک می‌کند تا استراتژی‌ها و محصولات خلاقانه‌ای به وجود آورند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند.

کاهش خروج از سازمان

کارمندان ارزشمندترین چیز در یک سازمان هستند. اگر از کارشان راضی باشند، تعهد بیشتری به سازمان خود احساس می‌کنند. این برنامه‌های آموزش وتوسعه به آنها کمک می‌کند تا از شغل و سازمان خود راضی‌تر باشند. این خروج کارمندان از سازمان را نیز کم می‌کند.

اعتبار بهتر برای سازمان

استراتژی آموزشی خوب و موفق کمک می‌کند از سازمان خود یک برند بسازید و آن را در راس سازمان‌های شناخته شده قرار دهید. سازمان جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و شرایط بالقوه برای دریافت ایده‌ها و فرصت‌های جدید توسعه می‌یابد.

آموزش کارمندان در خصوص بهبود زندگی کاری‌شان

بهبود عملکرد و یادگیری سازمانی

آموزش کارمندان در حوزه حرفه آنها می‌تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه آنها بازی کند. همه چیز در جهان تغییر می‌کند و نیاز به روز رسانی وجود دارد. تخصص و دانش و مهارت‌ها در یک هفته می‌تواند منسوخ و از رده خارج شود. سازمان‌ها باید فکر کنند که چطور برنامه‌های توسعه آموزشی‌شان می‌تواند برای کارمندانشان موثرتر و مفیدتر شود.

فراهم شدن گزینه‌های یادگیری

اگر به کارمندان بگویید به آموزش نیاز دارند، ممکن است آنها را ناراضی و خسته کند و باری به آنها تحمیل کند. به عنوان یک کارفرما باید بتوانید به کارمندان خود انگیزه و اشتیاق بدهید و طوری آنها را متقاعد کنید که به راحتی آموزش را بپذیرند و تغییراتی که آموزش و توسعه در زندگی کاری‌شان ایجاد می‌کند را پذیرا باشند.

اعتمادسازی

مردم از رئیس و رهبر خود صداقت و صراحت می‌خواهند. متاسفانه صاحبان کسب و کار معمولا در رویه کاری خود با مشکل اعتماد مواجه می‌شوند. یک نفر نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد. همیشه کسانی هستند که نگاه منفی به شما دارند. اعتمادسازی در کارمندان به آن راحتی که به نظر می‌رسد، نیست. مدیران و روسا باید مسیر درستی را در جهت ساخت اعتماد پیش بگیرند. ابتدا باید خودشان الگوی کارمندان باشند تا کارمندان انگیزه پیدا کنند و اعتماد کنند.

سخن آخر

توسعه و یادگیری سازمانی یعنی تضمین اینکه کارمندان تخصص و دانش به روز در زمینه خودشان پیدا کنند. آموزش و توسعه برای کارمندان ضروری است تا آنها را کارآمد، موثر و شایسته سازد. آنها باید کار با ابزار و تجهیزات جدید را یاد بگیرند، باید در مورد حوزه کاری‌شان دانش داشته باشند، بدین صورت خروجی‌های سازمان موثر و مفید خواهند بود. یادگیری سازمانی همچنین انگیزه و اعتماد به نفس کارمندان را در کار کردن برای سازمان صرف‌نظر از پول، افزایش می‌دهد.



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *