بلاگ

معرفی نرم‌افزار SolarWinds؛ نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه


سرپرستان شبکه برای انجام درست وظایف خود دو راهکار در اختیار دارند. اول آن‌که به شکل دستی و بدون وقفه همه چیز را زیر نظر بگیرند تا هرگونه خرابی در کوتاه‌ترین زمان شناسایی شود. راهکار دوم به‌کارگیری فناوری‌ها و ابزارهای هوشمندی است که می‌توانند به شکل خودکار همه چیز را زیر نظر گرفته و با شناسایی هرگونه مشکلی گزارش کاملی در اختیار سرپرستان شبکه قرار دهند. این راهکار همان مانیتورینگ است، در مقاله مانیتورینگ شبکه چیست در این زمینه به صورت کامل توضیح داده ایم. نرم افزار SolarWinds از جمله راهکارهای جامع مانیتورینگ و رفع نیاز سرپرستان شبکه است. در این مقاله بررسی می‌کنیم نرم افزار solarwinds چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

solarwinds چیست؟

چرا به یک نرم افزار نظارت بر عملکرد شبکه نیاز داریم؟ نظارت و رسیدگی به حل مشکلات شبکه به تنهایی کافی نیست و لازم است گزارش‌هایی درباره عملکرد شبکه، مشکلات به وجود آمده و تغییرات انجام شده با هدف حل مشکلات مکتوب شود تا فرآیند پیگیری تغییرات در آینده به سادگی امکان‌پذیر باشد. ابزارهای زیادی با هدف نظارت بر پهنای باند، حصول اطمینان از صحت سلامت شبکه و تجهیزات تحت شبکه طراحی شده‌اند. شرکت SolarWinds با سابقه درخشان در زمینه ساخت نرم‌ افزارهای نظارتی موفق به ساخت ابزارهای مهمی شده که از آن جمله می‌توان به نرم افزار مانیتورینگ عملکرد شبکه، نرم‌افزار مانیتورینگ برنامه‌های کاربردی و سرور، نرم افزار تحلیل ترافیک شبکه، نرم افزار مدیریت پیکربندی‌ها و…. اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های فنی نرم افزار npm – Network Performance Monitor نگارش ۱۲ ساخت این شرکت را به‌طور اجمالی بررسی کنیم. نرم‌افزاری که با ارائه راهکاری جامع توانسته نسبت به رقبای خود برتری قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند اغلب سرپرستان و مدیران شبکه به دلیل قابلیت‌های نظارتی کارآمدی که نرم افزار solarwinds ارائه می‌کند، ابزارهای ساخت این شرکت را نسبت به رقبای دیگرش ترجیح می‌دهند. قابلیت‌هایی که اجازه می‌دهند به شیوه‌ای ساخت‌یافته و مدیریت شده فرآیند نظارت‌، عیب‌یابی، مصورسازی و نقشه‌برداری از شبکه را انجام دهید. پس آموزش مانیتورینگ شبکه solarwinds را برنامه خود قرار دهید تا بتوانید نظارت بر کارکرد درست شبکه، نظارت بر پهنای باند مصرفی کلاینت‌ها (با هدف شناسایی ترافیک‌های مشکوک)، شناسایی مشکلاتی که باعث ایجاد گلوگاه شده‌اند و … را به خوبی انحام دهید.

قابلیت های نرم افزار مانیتورینگ شبکه Solarwinds

  1. نرم افزار سولارویندز می تواند میزان پهنای باند مورد نیاز شبکه را بر اساس رفتار فعلی شبکه شما تخمین بزند.
  2. Solarwinds می تواند میزان پهنای باند مورد نیاز شما را در آینده بر اساس نحوه مصرف فعلی شما تخمین بزند.
  3. اینترفیس بسیار ساده و قابل فهم این نرم افزار کاربری آسانی را فراهم کره است.
  4. Solarwinds با ارائه کنسول مدیریتی تحت وب، امکان کنترل از هر مکانی را برای ادمین فراهم کرده است.
  5. یکی از ویژگی های مناسب این نرم افزار مدیریت کاربران،دسترسی ها و مجوزهای آنهاست
  6. Solarwinds هرگونه اختلالی را در شبکه شما، حتی اختلالات محیطی را به شما با هشدار و اخطار اعلام می کند.
  7. این نرم افزار این قابلیت را دارد که تجهیزات متصل به شبکه شما را به صورت خودکار شناسایی کند و همچنین از تمامی دستگاه ها و برندهای تولید کننده تجهیزات شبکه پشتیبانی می کند.
  8. نرم افزار سولار ویندز، مدیریت خوبی روی پهنای باند و میزان پهنای باند مصرفی کاربر را دارد.

 

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

 

ویژگی‌های کاربردی SolarWinds

  1. solarwinds network performance monitor (npm) یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه متشکل از داشبورهای وب‌محور قابل تنظیم، نمودارهای تجمیع شده در یک مکان و نمایه‌های مختلف است. نرم‌افزار فوق اجازه می‌دهد تمام داده‌های مربوط به عملکرد شبکه در یک قالب ساده و قابل فهم در اختیار مدیران شبکه قرار گیرد. البته طراحی NPM به گونه‌ای است که به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد متناسب با نیازهای کاری، هم‌بندی (توپولوژی) شبکه و ظرافت‌های خاصی که شبکه بر مبنای آن ساخته شده، پیکربندی‌های نرم‌افزار را تغییر دهند.
  2. در تنظیمات سنتی مدیریتی، شناسایی دستگاه‌های تحت شبکه و نقشه‌برداری مبتنی بر هم‌بندی به کار گرفته شده، فرآیندی وقت‌گیر و دشوار است که به ساعت‌های متمادی صرف وقت با هدف جمع‌آوری داده‌هایی که قرار است به عنوان ورودی در اختیار نرم‌افزارهای تخصصی قرار گیرد نیاز دارد. NPM از SNMP برای خودکارسازی فرآیند کشف دستگاه‌های تحت شبکه و خودکارسازی فرآیند ترسیم نقشه شبکه منطبق با هم‌بندی که شبکه بر مبنای آن طراحی شده استفاده می‌کند تا روند ارزیابی وضعیت دستگاه‌ها، خرابی آن‌ها، دسترس‌پذیری و معیارهای عملکردی به شکل دقیقی انجام شود. لازم به توضیح است، ابزار فوق از SNMP برای بررسی وضعیت عملکردی و سلامت هر یک از گره‌های متصل به شبکه نیز استفاده می‌کند.
  3. نقشه‌برداری شبکه فرآیند مهمی است که همواره دردسرهای فراوانی را برای سرپرستان شبکه به همراه دارد، زیرا فناوری‌ها و ملزومات سخت‌افزاری شبکه‌ها دائما در حال تغییر هستند و سرپرستان شبکه مجبور هستند برای حصول اطمینان از کارکرد درست شبکه دائما تغییرات پیرامون شبکه‌ها که شامل تعویض تجهیزات، اضافه کردن بخش‌های کاملاً جدید به شبکه می‌شود و پیگیری تغییرات اعمال شده را زیر نظر بگیرند. ابزار NPM با ارائه راهکاری جامع در زمینه پیگیری خودکار این تغییرات، ثبت تغییرات، ساخت نقشه‌ها و نمودارهای اندازه‌گیری به این سردرد بی پایان خاتمه می‌دهد.
  4. NPM می‌تواند به‌طور خودکار ارتباطات میان تجهیزات مستقر در شبکه‌های L2 و L3 را کشف کند. لازم به توضیح است که نگارش ۱۲ نسبت به اسلاف خود تغییراتی پیدا کرده تا عملکردش در این زمینه بهبود پیدا کند.
  5. ویژگی تجسم‌‌سازی/مصورسازی NPM به شما امکان می‌دهد هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام بخش از شبکه به دستگاه‌های بیشتری نیاز دارد و در مقابل چه بخش‌هایی با دستگاه‌های کمتر یا هزینه کمتر قادر به سرویس‌دهی مطلوب هستند از یک نمای بصری که برخواسته از ارتباط میان گره‌های شبکه است استفاده کنید. آگاهی از این نکته که چه بخشی از شبکه نیازمند به‌کارگیری تجهیزات گران‌قیمت نیست به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه داشته و به شما امکان می‌دهد تجهیزاتی متناسب با نیاز کاری خریداری کنید.
  6. درست است که به لحاظ سنتی ما نیازمند ایستگاه‌های کاری‌، سرورها و سایر تجهیزاتی هستیم که بر مبنای کابل‌های بعضا ضخیم کار می‌کنند، با این‌حال در نمونه‌های مدرن‌تر از شبکه‌های بی‌سیم یا شبکه‌های ترکیبی استفاده می‌کنیم. تجهیزات شبکه بی‌سیم یک لایه اضافی به شبکه سیمی فعلی اضافه کرده و تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه را به سرعت افزایش می‌دهند. این مورد نه تنها شامل دستگاه‌های بی سیم به کار گرفته شده از سوی کارمندان می‌شود، بلکه اکسس‌پوینت‌ها، سوئیچ‌ها، کنترل‌کننده‌های دسترسی به اکسس‌پوینت‌ها و روترهای اضافی که برای مدیریت بار کاری استفاده می‌شوند را به همراه دارد. در تمامی این موارد، نرم‌افزار NPM قادر به ترسیم هر دو الگوی شبکه‌های سیمی و بی‌سیم است تا روند ارتباط میان تجهیزات و شبکه‌های مختلف به بهترین شکل مصورسازی شود.
  7. نگارش ۱۲ نرم افزار NPM در ارتباط با نظارت و ترسیم شبکه‌های ابر ترکیبی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.
  8. با رشد انفجار سرویس‌های ابری، بیشتر سازمان‌ها به الگوی به‌کارگیری شبکه‌های ترکیبی و به‌کارگیری سرویس‌های ابری همچون آفیس ۳۶۵ مایکروسافت و سرویس‌های ابری گوگل روی آورده‌اند. به همین دلیل مهم است که وضعیت سرویس‌های اجاره شده و تعامل آن‌ها با زیرساخت‌های شبکه فعلی به دقت بررسی شوند. از این پس می‌توانید ضمن نظارت بر شبکه سیمی و بی‌سیم، وضعیت اتصال ابری و محیط ترکیبی را به دقت زیر نظر داشته باشید.
  9. NPM به بهترین شکل با نرم‌افزار NetPath ادغام شده و به شما امکان می‌دهد به سرعت مشکل قطعی یا از کار افتادن تجهیزات را شناسایی کرده و برای حل مشکل با متصدی مربوطه تماس برقرار کنید. همچنین قادر است سرویس‌های پر کاربرد را شناسایی کرده و به سرپرستان شبکه اجازه دهد از این اطلاعات برای هدایت کارآمدتر ترافیک و پیشگیری از بروز مشکل تنگنا یا هدر رفت پهنای باند استفاده کنند.
پیشنهاد مطالعه

حداقل ملزومات موردنیاز

برای آن‌که بتوانید از NPM استفاده کنید لازم است به حداقل ملزومات سخت‌افزاری به شرح زیر دقت کنید:

  1. حداقل ۲۰ گیگابایت فضای هارددیسک
  2. حداقل ۳ گیگابایت حافظه اصلی
  3. حداقل یک پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز

سیستم عامل

  • Microsoft Windows Server® ۲۰۰۸ R2 SP1
  • Microsoft Windows Server® ۲۰۱۲
  • Microsoft Windows Server® ۲۰۱۲ R2

NPM با تمامی نسخه‌های نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی SQL Express، SQL Standard و SQL enterprise به شرح زیر قابل استفاده است:

  • MS SQL Server 2008, 2008 SP1, 2008 SP2, 2008 SP3, or 2008 SP4
  • MS SQL Server 2008 R2, 2008 R2 SP1, 2008 R2 SP2, or 2008 R2 SP3
  • MS SQL Server 2012, 2012 SP1, 2012 SP2, or 2012 SP3
  • MS SQL Server 2014, or 2014 SP1
  • MS SQL Server 2016

دانلود نرم افزار SolarWinds

با کلیک روی لینک دمو نرم افزار solarwinds می توانید دمو این نرم افزار را از نزدیک مشاهده کنید.

 

نویسنده : تحریریه فالنیک



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *