بلاگ

معرفی انواع سوئیچ سیسکو ۳۷۵۰


قیمت سوئیچ شبکه با توجه به عملکرد، کیفیت، ویژگی‌ها و مزایای مختلف یک سوئیچ برآورد می‌شود. سوئیچ‌های ۳۷۵۰ سیسکو جزو سوییچ‌های کلاس سازمانی و چند لایه سیسکو هستند که با توجه به عملکرد بسیار خوبی که در دسترس‌پذیری، امنیت و کیفیت خدمات (QoS) ارایه می‌کنند قیمت مناسبی دارند. مدیریت یکپارچه سوییچ‌ها به ویژه در حالت پشته (Stack)، نظارت هوشمندانه بر سوییچ، پشتیبانی از افزونگی و آستانه تحمل خطای بالا تنها بخشی از قابلیت‌های قدرتمند این سوییچ‌ها هستند. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید تا درباره انواع سوئیچ ۳۷۵۰ و کاربرد و مزایای آنها بخوانید.

کاربرد سوئیچ ۳۷۵۰

سوییچ‌های ۳۷۵۰ سیسکو با طیف وسیعی از پیکربندی‌های اترنت سریع و اترنت گیگابیتی، این پتانسیل را دارند تا به عنوان یک سوئیچ لایه دسترسی قدرتمند یا به عنوان سوییچ ستون فقرات در شبکه‌های با اندازه متوسط استفاده شوند. این سوییچ‌ها با ارایه قابلیت‌ها و خدمات کاربردی هوشمند در شبکه و پشتیبانی از فناوری‌هایی مانند QoS پیشرفته، محدود کردن نرخ انتقال داده‌ها، لیست‌های کنترل دسترسی امنیتی سیسکو (ACL)، مدیریت چندپخشی و مسیریابی آدرس آی‌پی با عملکرد بالا یک مکانیزم یکپارچه مدیریتی را به ساده‌ترین شکل در اختیار سرپرستان شبکه‌ها قرار دهند، به‌طوری که به نظر می‌رسد در حال کار با یک سوییچ lan ساده هستید.

در سری ۳۷۵۰ کاتالیست، سیسکو از نرم‌افزار بسته مدیریت خوشه سیسکو CMS سرنام ‌Cisco Cluster Management Suite  استفاده کرده که به کاربران اجازه می‌دهد همزمان چند سوئیچ کاتالیست سیسکو را با استفاده از یک مرورگر وب پیکربندی و عیب‌یابی کنند. نرم‌افزار سیسکو CMS یک داشبورد پیکربندی جدید در دسترس سرپرستان شبکه قرار می‌دهد که فرایند پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های (converge) همگرا و سرویس‌های کاربردی شبکه را تا حد زیادی ساده می‌کند.

مشخصات سوئیچ سیسکو ۳۷۵۰

سوییچ‌های ۳۷۵۰ بر مبنای کارکردی که برای آن‌ها تعریف شده ممکن است همگی یا بخشی از ویژگی‌های معرفی شده در این بخش را داشته باشند. مشخصات سوئیچ سیسکو ۳۷۵۰ عبارتنداز:

  1. سوئیچ چند لایه با قابلیت نصب در لایه دسترسی یا لایه مرکزی (در شبکه‌های متوسط)
  2. امنیت بالا
  3. کیفیت خدمات (QoS) که بهره‌وری شبکه را افزایش می‌دهند.
  4. وجود یک کنترل‌کننده شبکه بیسیم
  5. ارائه فهرست‌های کنترل دسترسی (ACLها) در لایه ۲، ۳ و ۴ برای کنترل ترافیک ورودی و خروجی رابط‌ها
  6. مدیریت چند رسانه‌ای، مسیریابی با عملکرد بالا و امکان پیکربندی سوئیچ از طریق مرورگر وب
  7. پشتیبانی از فناوری StackWise که امکان اتصال چند سوییچ سری ۳۷۵۰ را فراهم می‌کند، به‌طوری که یک سیستم سوئیچینگ یکپارچه پدید می‌آید که پهنای باند ۳۲ گیگابیت بر ثانیه را برای ارسال داده‌ها فراهم می‌کند.
  8. پشتیبانی از پورت‌های RJ45 اترنت گیگابیتی
  9. پشتیبانی از اسلات‌های SFP با سرعت گیگابیتی
  10. پشتیبانی از سیستم‌عامل IOS IP Base
  11. پشتیبانی از شبکه‌های فست اترنت و گیگابیت اترنت
  12. پشتیبانی از فناوری PoE
  13. بهرمندی از کانکتور برق اضافی (RPS) با هدف دستیابی به افزونگی بیشتر به منظور استمرار فعالیت سوییچ
  14. پشتیبانی از ۴۰۰۰ عدد VLAN Ids و ۱۰۰۵ عدد VLAN  روی هر سوئیچ (در مدل‌هایی مثل WS-C3750G-24TS-S1U)
  15. پشتیبانی از پروتکل‌های کاربردی شبکه مثل igmp snooping  وipv6  وtftp  وacl  وqos  و arp وvlan  وauto-uplink  و dhcp و مسیریابی IP و کنترل جریان و غیره
  16. پشتیبانی از پروتکل‌های احراز هویت مثل  Kerberos، Secure Shell (SSH)، RUDIUS و +TACACS
  17. پشتیبانی از طریف گسترده ای از استانداردهای ارتباطی مثل IEEE 802.3، IEEE 802.3u، IEEE 802.3z، IEEE 802.1D، IEEE 802.1Q، IEEE 802.3ab، IEEE 802.1p، IEEE 802.3x،  IEEE 802.3ad (LACP)، IEEE 802.1w، IEEE 802.1x،  IEEE 802.3ae و  IEEE 802.1s
  18. پشتیبانی از فناوری‌های StackWise Plus و StackPower و EnergyWise و MACsec
  19. وجود فن‌ها و منبع تغذیه‌های ماژولار و اضافی
  20. NetFlow انعطاف‌پذیر و رمزنگاری سخت‌افزاری سوئیچ به سوئیچ با آپلینک ماژول سرویس
  21. رمزنگاری مبتنی بر سخت‌افزار MACsec
پیشنهاد مطالعه
مشخصات سوئیچ سیسکو 3750
سوئیچ ۳۷۵۰ مدل WS-C3750G-24T-S

فناوری Cisco StackWise چیست؟

فناوری Cisco StackWise روشی نوآورانه برای به‌کارگیری تجمیعی سوییچ‌ها است که اجازه می‌دهد منابع مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و در قالب یک مفهوم واحد در اختیار کلاینت‌های شبکه قرار داد. البته این فناوری قابلیت پشتیبانی و متصل کردن حداکثر ۹ سوئیچ را به عنوان یک واحد سوئیچینگ یکپارچه دارد. در این حالت یک اتصال مجازی با ظرفیت سویچینگ ۳۲ گیگابیت بر ثانیه به وجود می‌آید. علاوه بر این، کل پشته را می‌توان در قالب یک موجودیت واحد با یک آدرس آی‌پی مدیریت کرد.

پشته مذکور برای تمامی کلاینت‌ها و تجهیزات شبکه به عنوان یک سوئیچ  واحد شناخته می‌شود. درست شبیه به زمانی که آرایه‌ای از هارددیسک‌های فیزیکی دارید، اما سیستم‌عامل به عنوان یک مفهوم واحد با آن‌ها کار می‌کند. با یک رابط مدیریتی یکپارچه، مشتریان می‌توانند با یک دستور بارگذاری ایمیج عملکرد تمام سوئیچ‌های پشته شده با یکدیگر را سازگار کنند.

فناوری Cisco StackWise برای استقرار اترنت گیگابیت بهینه‌سازی شده تا نوع جدیدی از مکانیزم‌های ارتباطی با عملکرد و سرعت بالا و انعطاف‌پذیری مطلوب را از طریق مکانیسم‌های failover پیشرفته به وجود آورد. در تمامی این موارد، کاربران می‌توانند فرایند پیکربندی را به شکل خودکار و از طریق یک رابط مدیریتی واحد انجام دهند.

به دلیل وجود فناوری Cisco StackWise در سوئیچ ۳۷۵۰ این سوییچ‌ها به‌طور کامل از مفهوم مقیاس‌پذیری پشتیبانی می‌کنند. به‌طوری که در یک پشته می‌توان حداکثر ۲۵۲ پورت اترنت گیگابیتی در اختیار داشت و سوئیچ‌های درون پشته را بدون تأثیر بر عملکرد کاربران یا شبکه اضافه یا حذف کرد.

هنگامی که دستگاه‌های جدید به شبکه افزوده می‌شود، این دستگاه‌ها پیکربندی‌های خود را از یک stack master دریافت می‌کنند، جالب آن‌که هنگامی که قرار است دستگاه‌هایی جایگزین نمونه‌های قدیمی شوند، پیکربندی‌های تعریف شده در دستگاه‌های قدیمی را دریافت می‌کنند، زیرا یک فایل پیکربندی در پشته تعریف می‌شود که تمام تنظیمات تجهیزات عضو پشته را نگه‌داری می‌کند. علاوه بر این سوییچ‌ها از افزونگی لینک نیز به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر فناوری StackWise، سوییچ‌های سری ۳۷۵۰ از cross-stack EtherChannel و cross-stack UplinkFast نیز پشتیبانی می‌کنند و مسیرهای با هزینه مساوی (equal cost) را میان سوئیچ‌های مختلف پشته برقرار می‌کنند. این ویژگی‌ها وابستگی به HSRP در هنگام خرابی روتر را برطرف می‌کنند. علاوه بر این، در هنگام خرابی سوئیچ Master، یک سوئیچ اصلی دیگر با کمترین اختلال در عرض ۲ تا ۳ ثانیه وارد مدار شده و مسئولیت‌های سوییچ اصلی را بر عهده می‌گیرد.

پشتیبانی سوئیچ ۳۷۵۰ از StackWise plus و StackPower

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این سری که در مدل‌هایی مثل WS-C3750X-24T-E مشاهده می‌کنیم پشتیبانی از فناوری StackWise plus است که از حداکثر ۹ سوئیچ پشتیبانی می‌کند تا ۹ سوئیچ فیزیکی را به یک سوئیچ واحد تبدیل کنید و به پهنای باند ۳۲ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنید.

علاوه بر این، فناوری StackWise Plus با فناوری قدیمی StackWise نیز سازگار است، به این معنی است که سوئیچ‌های سری ۳۷۵۰X می‌توانند با سوئیچ‌های دیگر سری ۳۷۵۰ مثل ۳۷۵۰E یا ۳۷۵۰ پشته (stack) شوند.

فناوری StackPower امکان تجمیع سوئیچ‌ها در استک را فراهم می‌کند.

آیا سوئیچ‌های ۳۷۵۰ از ترانکینگ شبکه مجازی VLAN بین سوئیچ‌های میانی ISL پشتیبانی می‌کنند؟ پاسخ مثبت است. سوئیچ ۳۷۵۰ نه تنها از ترانکینگ ۸۰۲.۱Q بلکه از ترانکینگ ISL نیز پشتیبانی می‌کنند. ترانک‌های VLAN را می‌توان از هر پورتی با استفاده از ۸۰۲.۱Q tagging یا معماری Cisco ISL VLAN ایجاد کرد.

پیشنهاد مطالعه

سوئیچ ۳۷۵۰ از چه SFPهایی پشتیبانی می‌کند؟

ابتدا ببینیم sfp چیست.SFP  مخفف Small Form-Factor Pluggable است. SFP‌ها فرستنده و گیرنده‌هایی هستند که اتصال اترنت گیگابیتی از طریق سوییچ‌های سیسکو ۳۷۵۰ به سوییچ‌های لایه توزیع را فراهم می‌کنند. آن‌ها از نظر عملکردی معادل مبدل‌های رابط گیگابیتی (GBIC) هستند، اما ابعاد کوچک‌تری دارند.

به‌طور کلی، سوئیچ‌های ۳۷۵۰ از ۱۰۰۰BASE-LX/LH و ۱۰۰۰BASE-SX SFP پشتیبانی می‌کنند. محدودیتی برای تعداد SFP هایی که می‌توان در سوئیچ‌های ۳۷۵۰ قرار داد وجود ندارد. سرپرستان شبکه می‌توانند تمام پورت‌های SFP هر سوئیچ ۳۷۵۰ را با همان SFP یا ترکیبی از SFP‌های مختلف پر کنند.

سوئیچ 3750 از چه SFPهایی پشتیبانی می‌کند؟
محدودیتی برای تعداد sfp هایی که می‌توان در سوئیچ‌های ۳۷۵۰ قرار داد وجود ندارد.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که امکان استفاده از SFPهای فروشندگان دیگر همراه با سیسکو ۳۷۵۰ وجود ندارد یعنی همانند سایر سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو، سوئیچ‌های ۳۷۵۰ تنها از SFPهای ساخت این شرکت پشتیبانی می‌کنند و اگر یک SFP که متعلق به سیسکو نیست را به این سوییچ‌ها متصل کنید پورت خاموش می‌شود.

آیا سوئیچ ۳۷۵۰ از منبع تغذیه اضافی (RPS) پشتیبانی می‌کنند؟ پاسخ مثبت است. سوئیچ ۳۷۵۰ از Cisco RPS 675 و Cisco RPS 300 پشتیبانی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

سوئیچ ۳۷۵۰ از چه ایمیج‌هایی پشتیبانی می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که سرپرستان شبکه در مورد سوئیچ ۳۷۵۰ مطرح می‌کنند این است که سیسکو ۳۷۵۰ از چه ایمیج‌هایی پشتیبانی می‌کند؟ سوئیچ ۳۷۵۰ همراه با هر دو ایمیج SMI یا EMI در دسترس است.

ایمیج emi یا نرم‌افزار چندلایه پیشرفته (Enhanced Multilayer Software) مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌های کلاس سازمانی هستند از جمله:

  1. مسیریابی یکپارچه و چندپخشی IP مبتنی بر سخت‌افزار
  2. مسیریابی بین VLAN
  3. فهرست‌های کنترل دسترسی روتر (RACL)
  4. پروتکل روتر آماده به کار (HSRP) سرنام Hot Standby Router Protocol

ایمیج SMI با ویژگی بارز مسیریابی ایستای IP در سوئیچ ۳۷۵۰ وجود دارد. RIP و مسیریابی استاتیک در SMI پشتیبانی می‌شود اما پروتکل‌های مسیریابی IP پویا (OSPF و BGPv4 و EIGRP و IGRP) تنها در EMI در دسترس قرار دارند.

آیا امکان تجمیع سوئیچ ۳۷۵۰ با سوئیچ ۳۵۵۰ وجود دارد؟

متاسفانه پاسخ منفی است. سوئیچ ۳۷۵۰ را نمی‌توان با سوئیچ‌های ۳۵۵۰ تجمیع کرد، زیرا سوییچ‌های ۳۷۵۰ از فناوری و معماری جدید Cisco StackWise استفاده می‌کنند که عملا یک گذرگاه انتقال ۳۲ گیگابیت بر ثانیه را ارایه می‌کنند که هیچ‌گونه سنخیتی با فناوری پشته‌سازی GigaStack ‌که سوئیچ‌های ۳۵۵۰ از آن استفاده می‌کنند ‌ندارند.

انواع سوئیچ ۳۷۵۰

در جدول زیر فهرست سوئیچ‌های اترنت مطرح سری سیسکو ۳۷۵۰ را مشاهده می‌کنید.

توضیح شماره سریال نام محصول
• ۴۸ ۱۰/۱۰۰ ports + 4 SFP-based Gigabit Ethernet ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ rack unit (RU) stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• Enhanced Multilayer Software Image (EMI) installed
• Provides full dynamic IP routing
WS-C3750-48TS-ECisco Catalyst 3750-48
• ۴۸ ۱۰/۱۰۰ ports + 4 SFPs
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• Standard Multilayer Software Image (SMI) installed
• SMI provides basic RIP and static routing, upgradable to full dynamic IP routing
WS-C3750-48TS-S Cisco Catalyst 3750-48
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰ ports + 2 SFP-based Gigabit Ethernet ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• EMI installed
• Provides full dynamic IP routing
WS-C3750-24TS-E Cisco Catalyst 3750-24
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰ ports + 2 SFP-based Gigabit Ethernet ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• SMI installed
• SMI provides basic RIP and static routing, upgradable to full dynamic IP routing
WS-C3750-24TS-S Cisco Catalyst 3750-24
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• EMI installed
• Provides full dynamic IP routing
WS-C3750G-24TS-E Cisco Catalyst 3750G-24TS
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• SMI installed
• SMI provides basic RIP and static routing, upgradable to full dynamic IP routing
WS-C3750G-24TS-S Cisco Catalyst 3750G-24TS
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• EMI installed
• Provides full dynamic IP routing
WS-C3750G-24T-E Cisco Catalyst 3750G-24T
• ۲۴ ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ ports
• ۳۲-Gbps, high-speed stacking bus
• Innovative stacking technology
• ۱ RU stackable multilayer switch
• Delivers enterprise-class intelligent services to the network edge
• SMI installed
• SMI provides basic RIP and static routing, upgradable to full dynamic IP routing
WS-C3750G-24T-S Cisco Catalyst 3750G-24T

انواع سوئیچ ۳۷۵۰

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

در سری ۳۷۵۰ کاتالیست، سیسکو از نرم‌افزار بسته مدیریت خوشه سیسکو CMS سرنام ‌Cisco Cluster Management Suite استفاده کرده که به کاربران اجازه می‌دهد همزمان چند سوئیچ کاتالیست سیسکو را با استفاده از یک مرورگر وب پیکربندی و عیب‌یابی کنند. نرم‌افزار سیسکو CMS یک داشبورد پیکربندی جدید در دسترس سرپرستان شبکه قرار می‌دهد که فرایند پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های (converge) همگرا و سرویس‌های کاربردی شبکه را تا حد زیادی ساده می‌کند.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “مشخصات سوئیچ ۳۷۵۰ سیسکو”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “سوییچ‌های ۳۷۵۰ بر مبنای کارکردی که برای آن‌ها تعریف شده ممکن است همگی یا بخشی از ویژگی‌های معرفی شده در این بخش را داشته باشند. مشخصات سوئیچ ۳۷۵۰ عبارتنداز:

سوئیچ چند لایه با قابلیت نصب در لایه دسترسی یا لایه مرکزی (در شبکه‌های متوسط)
امنیت بالا
کیفیت خدمات (QoS) که بهره‌وری شبکه را افزایش می‌دهند.
وجود یک کنترل‌کننده شبکه بیسیم
ارائه فهرست‌های کنترل دسترسی (ACLها) در لایه ۲، ۳ و ۴ برای کنترل ترافیک ورودی و خروجی رابط‌ها
مدیریت چند رسانه‌ای، مسیریابی با عملکرد بالا و امکان پیکربندی سوئیچ از طریق مرورگر وب
پشتیبانی از فناوری StackWise که امکان اتصال چند سوییچ سری ۳۷۵۰ را فراهم می‌کند، به‌طوری که یک سیستم سوئیچینگ یکپارچه پدید می‌آید که پهنای باند ۳۲ گیگابیت بر ثانیه را برای ارسال داده‌ها فراهم می‌کند.
پشتیبانی از پورت‌های RJ45 اترنت گیگابیتی
پشتیبانی از اسلات‌های SFP با سرعت گیگابیتی
پشتیبانی از سیستم‌عامل IOS IP Base
پشتیبانی از شبکه‌های فست اترنت و گیگابیت اترنت
پشتیبانی از فناوری PoE
بهرمندی از کانکتور برق اضافی (RPS) با هدف دستیابی به افزونگی بیشتر به منظور استمرار فعالیت سوییچ
پشتیبانی از ۴۰۰۰ عدد VLAN Ids و ۱۰۰۵ عدد VLAN روی هر سوئیچ (در مدل‌هایی مثل WS-C3750G-24TS-S1U)
پشتیبانی از پروتکل‌های کاربردی شبکه مثل igmp snooping وipv6 وtftp وacl وqos و arp وvlan وauto-uplink و dhcp و مسیریابی IP و کنترل جریان و غیره
پشتیبانی از پروتکل‌های احراز هویت مثل Kerberos، Secure Shell (SSH)، RUDIUS و +TACACS
پشتیبانی از طریف گسترده ای از استانداردهای ارتباطی مثل IEEE 802.3، IEEE 802.3u، IEEE 802.3z، IEEE 802.1D، IEEE 802.1Q، IEEE 802.3ab، IEEE 802.1p، IEEE 802.3x، IEEE 802.3ad (LACP)، IEEE 802.1w، IEEE 802.1x، IEEE 802.3ae و IEEE 802.1s
پشتیبانی از فناوری‌های StackWise Plus و StackPower و EnergyWise و MACsec
وجود فن‌ها و منبع تغذیه‌های ماژولار و اضافی
NetFlow انعطاف‌پذیر و رمزنگاری سخت‌افزاری سوئیچ به سوئیچ با آپلینک ماژول سرویس
رمزنگاری مبتنی بر سخت‌افزار MACsec”
}
}]
}

نویسنده : حمیدرضا تائبی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *