بلاگ

مشکلات پرینترهای سه بعدی


اگر از کاربران پرینتر لیزری هستید و می‌خواهید با شناخت مشکلات پرینترهای سه بعدی، کیفیت دستگاه خود را بالا برده و به سرعت آن را عیب یابی کنید، این مقاله را از دست ندهید. زیرا لیست کاملی از مشکلات پرینترهای سه بعدی را برای شما، در این مقاله ذکر کرده‌ایم.

پرینتر سه بعدی چیست

بگذارید ابتدا با پاسخ به این پرسش که، پرینتر سه بعدی چیست شروع کنیم. اولین پرینتر‌های سه بعدی در دهه هشتاد میلادی ساخته شدند، دستگاه‌هایی که امروزه ما به عنوان پرینتر سه بعدی می‌شناسیم به مرور و همگام با تکنولوژی بروز شده و پیشرفت کرده‌اند.

شاید در سال‌های گذشته کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی بشر، بتواند از تصاویر دو بعدی و دیجیتالی، وسایلی واقعی و سه بعدی بسازد و این مانند یک رویا یا آرزویی دور به نظر می‌آمد. اما این رویای در ظاهر دست نیافتنی، به وسیله پرینتر‌های سه بعدی تحقق یافته است. این پرینتر می‌تواند، وسایل و قطعاتی سه بعدی از تصاویر دیجیتالی و دو بعدی درون کامپیوتر شما بسازد. بدین صورت که برای ساخت این قطعات، از موادی کامپوزیتی استفاده کرده و لایه‌های نازکی از این مواد را به صورت افقی و برش‌هایی نازک روی هم قرار می‌دهد. در این مقاله تمرکز ما روی مشکلات پرینتر‌های سه بعدی و راهکاری برای رفع آن‌ها است، بنابراین در زمانی دیگر به معرفی انواع پرینتر‌های سه بعدی می‌پردازیم.

پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد

ممکن است این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که، تبدیل تصاویر دیجیتالی به وسایل سه بعدی چه کاربردی دارد یا به طور دقیق‌تر پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد؟ باید بگوئیم، این تکنولوژی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. این فناوری می‌تواند در صنایعی مانند معماری، روباتیک، آشپزی، پزشکی و حتی مد و فشن نیز به کار رفته و بسیار مفید باشد.

تعمیرات انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکل روشن نشدن پرینتر اچ پی برخورد کردید، با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش دستگاه‌های شما هستند.

خدمات تعمیر پرینتر

مشکلات پرینترهای سه بعدی

هیچ وسیله‌ای بی عیب نیست، پرینتر‌های سه بعدی نیز از این قانون جدا نیستند. گاهی اوقات شما با ایرادات کوچک و بزرگی در کارکرد پرینتر سه بعدی روبرو می‌شوید که، خودش را در قطعات سه بعدی نشان می‌دهد. در ادامه مقاله قصد داریم، به معرفی انواع مشکلات پرینترهای سه بعدی بپردازیم و راهکاری برای آن ارائه دهیم.

خروجی کمتر از حد استاندارد

هر پروفایلی در نرم افزار پرینتر سه بعدی، دارای تنظیماتی است که مشخص می‌کند دستگاه باید چه مقدار پلاستیک را اکسترود کند. در این مرحله دستگاه به ما اطلاعاتی در مورد میزان فیلامنت خروجی نمی‌دهد و ممکن است در حین چاپ سه بعدی وسیله مورد نظر، فیلامنت کمتری از حد استاندارد تعیین شده، از نازل خارج شود. در چنین شرایطی شما با کمبود اکستروژن روبرو هستید. اگر این اتفاق رخ دهد، شما متوجه شکاف‌های بسیار ریزی روی وسیله پرینت شده خواهید شد. بهتر است قبل از هر کاری برای آزمایش دستگاه، ابتدا مکعبی دو سانتی پرینت گرفته و سپس قسمت بالای مکعب را بررسی کرده و ببینید شکاف یا فاصله‌ای روی لایه‌های آن مشاهده می‌کنید یا خیر؟

باید بدانید کمبود اکستروژن در پرینتر‌های سه بعدی، ریشه در دلایل زیادی دارد. اما اصلی‌ترین دلیل برای این مشکل، می‌تواند مربوط به اندازه نامناسب فیلامنت باشد. اگر قطر فیلامنت، با اندازه استاندارد آورده شده در نرم افزار پرینتر سه بعدی هماهنگی نداشته باشد، باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. البته عامل دیگری که باعث کمبود میزان اکستروژن می‌شود، گرفتگی نازل پرینتر سه بعدی است. می‌توانید برای درک بهتر این مشکل، مقاله گیرکردن فیلامنت در نازل را مطالعه کنید.

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بخش‌های داخلی و خارجی نازل پرینتر را بررسی کنید. همچنین رو به اتمام بودن فیلامنت نیز، می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. البته در اکثر پرینتر‌های سه بعدی، دستگاه به شما مانند رو به اتمام بودن کارتریج در پرینتر هشدار خواهد داد. همانطور که کاربران پرینتر لیزری با دیدن هشدار برای شارژ کارتریج و یا تعویض آن اقدام می‌کنند، شما نیز باید برای تعویض فیلامنت اقدام کنید.

پرینتر سه بعدی
اگر فیلامنت از حد استاندارد کمتر باشد، شما شاهد فاصله‌هایی روی لایه‌های قطعه سه بعدی خواهید بود

رشته شدن پرینت سه بعدی

به پرینت سه بعدی خود نگاه می‌کنید و متوجه رشته‌های باریکی می‌شوید که از آن بیرون زده است. اما این اتفاق به چه دلیل رخ می‌دهد؟ هنگامی که اسکترود در حال حرکت به سوی مکانی جدید است، رشته‌های نازکی از پلاستیک به آرامی از سر نازل بیرون می‌زند. در چنین شرایطی پرینت شما یا دارای پرز‌هایی پلاستیکی و یا رشته‌های باریک و بلند است. تنظیمات مختلفی در برنامه نرم افزاری پرینتر‌های سه بعدی وجود دارد که، برای رفع این مشکل به شما کمک خواهند کرد اما موثر‌ترین اقدام retraction نام دارد. با فعال کردن این تنظیم، هنگامی که اکسترود قسمتی از مدل را تمام می‌کند فیلامنت نیز در نازل متوقف شده و دیگر خبری از رشته‌های نازک پلاستیک نخواهد بود.

زمانیکه پرینتر دوباره شروع به کار کند، فیلامنت به جلوی نازل رفته تا اکسترود از نوک نازل انجام گیرد.

برای اعمال retraction باید به نرم افزار پرینتر سه بعدی مراجعه کرده و گزینه Edit Process Settings را انتخاب کرده و سپس باید روی تب the Extruder کلیک کنید. از برقراری حالت retraction در همه اکسترود اطمینان حاصل کنید.

پرینتر سه بعدی چیست
رشته و پرز‌های باریکی که از پرینت سه بعدی بیرون می‌زند، ظاهری دفرمه به آن می‌دهد
پیشنهاد مطالعه

شکاف و جدایی لایه‌ها

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که، پرینت سه بعدی از لایه‌های نازکی که به صورت افقی روی هم قرار می‌گیرند تشکیل شده است. هر لایه نازک روی لایه زیرین قرار گرفته و در نهایت شکل مورد نظر شما را می‌سازد.

با این وجود، گاهی اوقات ممکن است مشکلی در پرینت گرفتن دستگاه به وجود بیاید. مشکلاتی که نمی‌گذارند، لایه‌های نازک به درستی روی هم قرار گرفته و اصولی بهم بچسبند. در ادامه به شما خواهیم گفت، دلیل رخ دادن این مشکل برای چیست.

اغلب نازل‌های پرینتر‌های سه بعدی، در حدود ۰.۳ و یا ۰.۵ میلی متر قطر دارند. فیلامنت از طریق این نازل‌های بسیار کوچک، فشرده شده تا اکسترود بسیار کوچکی ایجاد کرده که بتواند وسیله مورد نظر را بسازد. اما در کل این نازل‌های بسیار کوچک هستند که، موجب رخ دادن چنین مشکلی می‌شوند، چرا که برای ارتفاع لایه‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند. به طور کلی هنگام پرینت وسیله‌ای، باید از درست چسبیدن لایه‌های قبلی بهم مطمئن شوید. در بهترین شرایط باید، ارتفاع لایه حدود ۲۰ درصد کوچک‌تر از قطر نازل باشد.

پرینتر سه بعدی چه کاربردی دارد
فاصله گرفتن لایه‌ها از هم، می‌تواند کل ظاهر پرینت سه بعدی را تغییر دهد

گرمای بیش از حد

باید بدانید پلاستیکی که از اکسترودر دستگاه خارج می‌شود، دمایی در حدود ۱۹۰ تا ۳۱۰ درجه سلسیوس دارد. این پلاستیک گرم، قابل انعطاف بوده و می‌تواند به راحتی شکل‌های مختلفی را به خود بگیرد. با این حال زمانیکه سرد شود، به سرعت جامد شده و شکل خود را حفظ می‌کند. برای حل این مشکل شما باید در گرما و سرما تعادلی ایجاد کنید تا پلاستیک بتواند آزادانه از طریق نازل عبور کرده و پس از خروج به سرعت سفت شده تا شکل پرینت اصلی را حفظ کند.

شاید یکی از علت‌های اصلی گرم شدن بیش از حد پلاستیک این باشد که، ماده به اندازه کافی و به سرعت خنک نمی‌شود. به همین دلیل پلاستیک می‌تواند، به سرعت تغییر شکل داده و دفرمه شود. بنابراین بهتر است لایه‌ها را، به سرعت خنک کنید تا از تغییر شکل آن‌ها جلوگیری کنید. می‌توانید برای خنک کردن پلاستیک، از فن خنک کننده پرینتر سه بعدی استفاده کنید.

مشکلات پرینترهای سه بعدی
گرمای بیش از حد دستگاه، سبب می‌شود پلاستیک به راحتی شکل‌های مختلفی به خود بگیرد

به یاد داشته باشید، اگر سرعت پرینتر بسیار بالا است و خیلی سریع هر لایه را چاپ می‌کنید، ممکن است زمان کافی برای خنک کردن لایه‌ها را نداشته باشید. این مسئله به خصوص هنگام پرینت گرفتن قطعات کوچک بسیار اهمیت پیدا می‌کند، زیرا لایه‌ها با سرعت بسیار زیادی روی هم قرار گرفته و پرینت می‌شوند و شاید در کمتر از یک دقیقه تعداد زیادی لایه روی هم قرار گرفته و دفرمه شوند. برای حل این مشکل باید، از سرعت پرینت بکاهید تا زمان کافی برای خنک کردن لایه‌ها را داشته باشید. به برنامه نرم افزاری پرینتر سه بعدی رفته و روی Edit Process Settings کلیک کرده و برگه Speeds را انتخاب کنید. گزینه‌ای به نام Speed ​​Overrides را مشاهده خواهید کرد که وظیفه دارد سرعت اتوماتیک چاپ برای لایه‌های کوچک را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر به نرم افزار پرینتر سه بعدی اجازه دهید که، سرعت برای لایه‌هایی که به کمتر از ۱۵ ثانیه برای چاپ نیاز دارند را تنظیم کند، برنامه به صورت خودکار سرعت چاپ این لایه‌های کوچک را کند خواهد کرد. اگر بعد از آشنایی با مشکلات پرینتر سه بعدی، هنوز قصد خرید آن‌ها را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنینم که مقاله راهنمای خرید پرینتر‌های سه بعدی را مطالعه کنید. 

اگر می‌خواهید پرینتی دقیق و درست داشته باشید، اعمال چنین تنظیماتی قبل از پرینت گرفتن ضروری است. با دانستن این نکات شما یک دید کلی، نسبت به مشکل پیش آمده برای دستگاه خواهید داشت اما بهتر است تعمیر پرینتر را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

نویسنده : زهرا میری



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *