بلاگ

فایروال سوفوس چیست و چه انواع، کاربرد و مزایایی دارد؟


فایروال سوفوس با استفاده از قوی‌ترین سخت‌افزارها و جدیدترین مکانیزم‌های امنیتی و بهره‌گیری از ویژگی‌هایی خاص، یکی از بهترین فایروال‌ها‌ست. فایروال سوفوس چیست، چه مزایا و انواعی دارد را در ادامه می‌خوانید. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

فایروال سوفوس چیست؟

کاربرد فایروال سوفوس

مزایا و معایب فایروال سوفوس

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

فایروال سوفوس چیست؟

فایروال‌های شرکت سوفوس (sophos) به واسطه داشبورد قدرتمند و یکپارچه‌ای که در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند و بهره‌مندی از مولفه‌های سخت‌افزاری سطح بالا،  به عنوان یکی از بهترین فایروال‌های حال حاضر برای محافظت از شبکه‌ها شناخته می‌شوند. این دیوارهای آتش، دید فوق‌العاده‌ای‌ در ارتباط با فعالیت‌های در حال انجام در شبکه، فعالیت‌های مشکوک، تهدیدهای پیشرفته، رمزنگاری ترافیک و شناسایی عملکرد مشکوک کاربران ارایه می‌کنند.

ویژگی منحصر به فرد دیوارهای آتش سوفوس و به ویژه xg باعث شده تا این محصولات نه تنها به عنوان یک مکانیزم شناسایی، بلکه به عنوان یک راه‌حل پیشگیرانه نیز به کار گرفته شوند. این دیوارهای آتش به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند قبل از بروز مخاطرات امنیتی، به سرعت آن‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله کنند. این‌کار از طریق فناوری Heartbeat که توسط این شرکت ابداع شده است انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های فایروال‌های این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. could Sandboxing
  2. تحلیل کامل تهدیدات با یادگیری ماشین
  3. کنترل وب و کنترل برنامه‌ها
  4. محافظت از شبکه در برابر تهدیدات پیشرفته
  5. محافظت از سرورهای ایمیل و مقابله با باج‌افزارها
فایروال سوفوس
فایروال سوفوس

کاربرد فایروال سوفوس

همانند سایر دیوارهای آتش، فایروال‌های سوفوس نیز با هدف نظارت دقیق بر بسته‌های ورودی و خروجی و عملکرد کارکنان یک سازمان نصب می‌شوند. این فایروال‌ها به سرپرستان شبکه کمک می‌کنند با تعیین خط‌مشی‌ها و تعیین سطح دسترسی‌ها مانع از دسترسی غیرمجاز افراد به منابع شوند.

پیشنهاد مطالعه

فایروال سوفوس امکانات و ویژگی‌های برجسته‌ای نسبت به رقبای خود دارد که می‌توان آن‌ها را در نکات زیر خلاصه کرد:

  1. مسدودسازی تهدیدات ناشناخته

فایروال سوفوس xg 210 از جدیدترین فناوری‌های روز دنیای برای شناسایی و مقابله با تهدیدات بدافزاری و باج‌افزاری استفاده می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از IPS top Rate، فناوری‌های دفاعی پیشرفته، جعبه شن ابری (Cloud Sandboxing)، فناوری Dual AV، کنترل وب و برنامه‌ها، محافظت از ایمیل‌ها و مدیریت یکپارچه به سرپرستان شبکه این آسودگی خاطر را می‌دهد که دیوارآتش به راحتی قادر به شناسایی و مسدود کردن انواع مختلفی از بردارهای حمله است.

  • خودکار‌سازی پاسخ‌گویی به تهدیدات

یکی از مهم‌ترین تلاش‌های متخصصان سوفوس در طراحی دیوارهای آتش خانواده XG ارائه راه‌حل‌هایی برای شناسایی اقدامات تهدید‌آمیز و بارداده‌های آلوده است. در این سری از فایروال‌ها، فرایند شناسایی موارد مشکوک به شکل خودکار انجام می‌شود و به محض شناسایی منبع، دسترسی آن به شبکه مسدود یا محدود می‌شود. این‌کار از طریق به‌کارگیری فناوری Sophos Security HeartBeat انجام می‌شود.

افزایش قابل توجه سرعت در مقایسه با رقبا

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده فایروال سوفوس xg 210 به انتخاب اول سازمان‌های مختلف و به ویژه ایرانی تبدیل شود، سرعت بالای آن است. سوفوس از فناوری‌های سخت‌افزاری قدرتمند مثل پردازنده‌های چند هسته‌ای اینتل، درایوهای حالت جامد، شتاب‌دهنده پویش محتوای حافظه به همراه فناوری Sophos FastPath Packet optimization استفاده کرده تا دستیابی به بالاترین توان عملیاتی و بالاترین سرعت امکان‌پذیر شود.

  • مدیریت فایروال

فایروال‌های سری xg یک داشبورد مرکزی قدرتمند در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. این داشبورد قدرتمند، امکان مانیتور کردن و مدیریت لحظه‌ای تمام فایروال‌های سری XG را می‌دهد. با داشتن سیستم مدیریتی جدید امکان دریافت هشدارهای جدید برای تهدیدات بلادرنگ، بروزرسانی فریمور و نظارت سریع روی تمام اتفاقات در حال جریان وجود دارد.

همچنین سامانه نرم‌افزاری مدیر دیوارآتش سوفوس SFM (سرنام Sophos Firewall Manager) از ابزارهای مدیریت چندگانه برای نظارت بر خط‌مشی‌ها و قواعد امنیتی پشتیبانی می‌کند. همچنین تمامی  نرم‌افزارهایی که در سری فایروال‌های XG و فایروال‌‌های رده پایین‌تر مثل SG و Cyberoam وجود دارند از طریق نرم‌افزار Sophos iView قابل مدیریت هستند.

  • محافظت همزمان از منابع

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فایروال سوفوس xg 210 پشتیبانی از یک ساختار امنیتی همگام‌سازی شده (Synchronized Security) برای مقابله با تهدیدات است. ساختار مذکور می‌تواند به شکل هماهنگ و یکپارچه با سایر ساختارهای امنیتی کار کند. در ساختار فوق از فناوری Security HeartBeat استفاده شده که می‌تواند به شکل یکپارچه فرایند شناسایی و مقابله با تهدیدات را انجام دهد.

  • خط‌مشی‌های حفاظتی یکپارچه

دیوارآتش سخت‌افزاری باید بتواند به شکل درستی از خط‌مشی‌ها و قوانین حفاظتی پشتیبانی کند. برای این منظور از یک ساختار یکپارچه برای مقابله با تهدیدات استفاده شده است. ساختار فوق اجازه می‌دهد پس از شناسایی یک تهدید یا مورد مشکوک در زیرساخت به سرعت اقدامات مناسب را انجام دهید و سطح دسترسی کاربران به نرم‌افزارها، پهنای باند و دیگر منابع را بدون توجه به آدرس آی‌پی، مکان، ابزار و شبکه‌ای که برای اتصال از آن استفاده می‌کنند تعیین کنید.

رویکرد فوق یک لایه مدیریتی جدید در شبکه اعمال می‌کند و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد خط‌مشی‌های سخت‌‌گیرانه‌ای در ارتباط با کاربران مشکوک اعمال کنند. ویژگی UTQ (سرنام Sophos User Threat Quotient) می‌تواند به شکل هوشمندانه رفتار کاربران یک شبکه را زیر نظر داشته باشد و هرگونه رفتار غیرمنطقی را به عنوان رفتار پر خطر شناسایی کند.

  • تعامل با سایر نرم‌افزارها

یک فایروال خوب باید تعامل خوبی با سایر نرم‌افزارهای کاربردی داشته باشد. از نرم‌افزارهای مهمی که امروزه در شبکه‌های سازمانی مشاهده می‌کنیم باید به Microsoft Exchange و Microsoft SharePoint اشاره کرد. فایروال سوفوس xg 210 بالاترین نرخ سازگاری با نرم‌افزارهای فوق را دارد و امکان تعریف قوانین حفاظتی برای ارتباطات ورودی InBound و خروجی OutBound را ارائه داده و در عین حال از تنظیمات خودکار نیز پشتیبانی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

مزایا و معایب فایروال سوفوس

یکی از مهم‌ترین مزایای سوفوس نسبت به محصولات دیگر، به‌کارگیری مولفه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که توسط خود این شرکت تولید شده‌اند که در نقطه مقابل برخی شرکت‌ها قرار دارد که از مولفه‌های ناهمگن استفاده می‌کنند. این مولفه‌های ناهمگن گاهی اوقات باعث بروز مشکل در عملکرد شبکه می‌شود.

محصولات امنیتی شبکه، معمولا مزایا و معایب خاص خود را دارند. از موارد زیر می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزایای دیوارهای آتش سوفوس نام برد:

  1. استفاده از سخت‌افزار قدرتمند
  2. مسدود کردن تهدیدهای ناشناخته
  3. برقراری امنیت شبکه‌های بی‌سیم (Wireless Protection)
  4. محافظت از کاربران وب (Web Protection)
  5. محافظت از زیرساخت‌ها با اتکا بر مکانیزم جعبه شن (Sandstorm Sandboxing)
  6. امنیت میل سرور (Email Protection) و محافظت از وب سرورها (Web Server Protection)
  7. رابط کاربری ساده برای تنظیم قواعد، VLAN و غیره
  8. هزینه نسبتا معقول نسبت به کیفیت
  9. خدمات پشتیبانی عالی
  10. فیلتر کردن محتوا
  11. مدیریت بی سیم
  12. شبکه خصوصی مجازی
  13. قابلیت اسکن عمیق محصولات از طریق جعبه شن (SandBox)
  14. کنترل ترافیک کاربران از طریق فیلتر محتوایی دقیق
  15. اعمال محدودیت برای کاربران از طریق فیلتر کردن ترافیک وب
  16. شناسایی طیف گسترده‌ای از بدافزارها توسط آنتی ویروس
  17. احراز هویت از راه دور
  18. نمایش همه فعالیت‌ها از طریق یک داشبورد واحد
  19. دسترسی از راه دور به سایت‌ها از طریق SSL VIRTUAL PRIVATE NETWORK

از معایب دیوارهای آتش سوفوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اگر از راه‌حل‌های امنیتی نقطه پایانی به همراه فایروال استفاده می‌کنید، بهتر بود به جای باز کردن دو زبانه جداگانه، یک مکانیزم رفت و برگشت ساده‌تر برای پورتال‌ها تعبیه می‌شد.
  2. اگر از نسخه‌های مختلفی از دیوارهای آتش استفاده می‌کنید، گاهی اوقات مکان قرارگیری تنظیمات متفاوت هستند و باید کمی وقت صرف پیدا کردن آن‌ها کنید.
  3. برای تسلط بر بخش‌های مختلف آن به آموزش اولیه نیاز دارید.

در صورت نیاز می‌توانید از طریق لینک دریافت مشاوره طراحی شبکه با کارشناسان ما در ارتباط باشید و خدمات توسعه شبکه آداکدر این زمینه استفاده کنید.


}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “مزایا و معایب فایروال سوفوس”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “استفاده از سخت‌افزار قدرتمند
مسدود کردن تهدیدهای ناشناخته
برقراری امنیت شبکه‌های بی‌سیم (Wireless Protection)
محافظت از کاربران وب ((Web Protection
محافظت از زیرساخت‌ها با اتکا بر مکانیزم جعبه شن (Sandstorm Sandboxing)
امنیت میل سرور (Email Protection) و محافظت از وب سرورها (Web Server Protection)
رابط کاربری ساده برای تنظیم قواعد، VLAN و غیره
هزینه نسبتا معقول نسبت به کیفیت
خدمات پشتیبانی عالی
فیلتر کردن محتوا
مدیریت بی سیم
شبکه خصوصی مجازی
قابلیت اسکن عمیق محصولات از طریق جعبه شن (SandBox)
کنترل ترافیک کاربران از طریق فیلتر محتوایی دقیق
اعمال محدودیت برای کاربران از طریق فیلتر کردن ترافیک وب
شناسایی طیف گسترده‌ای از بدافزارها توسط آنتی ویروس
احراز هویت از راه دور
نمایش همه فعالیت‌ها از طریق یک داشبورد واحد
دسترسی از راه دور به سایت‌ها از طریق SSL VIRTUAL PRIVATE NETWORK”
}
}]
}

نویسنده : حمیدرضا تائبی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *