بلاگ

اکسس پوینت چیست؟


یادداشت ویراستار: این مطلب، در مهر ۱۳۹۹ توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

یکی از دستگاه هایی که در شبکه ها و شبکه های بی سیم استفاده می‌شود اکسس پوینت است. در این مجال قصد داریم درباره اینکه اکسس پوینت چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد صحبت کنیم و تفاوت اکسس پوینت با مودم و روتر را بیان کنیم. در مقاله “شبکه وایرلس چیست؟” درباره نقش اکسس پوینت Access Point در شبکه وایرلس صحبت شده است. با توسعه شبکه آداکهمراه شما هستیم.

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت Access Point دستگاهی است که شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN – wireless local area network ایجاد می‌کند. اکسس پوینت به عنوان دستگاه بی سیم در شبکه می‌تواند دستگاه‌ها را به LAN وصل کند و وایرلس را در قسمت‌های بیشتری گسترش دهد در نتیجه تعداد کاربران متصل به شبکه را می‌تواند افزایش دهد.

اکسس پوینت می‌تواند ۶۰ اتصال همزمان را فراهم کند. با نصب اکسس پوینت در دفتر کار، کارمندان می‌توانند به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند آن هم بدون اینکه وقفه‌ای در اتصال به شبکه ایجاد شود. با حرکت کاربران در ساختمان، دستگاه آنها از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر سوئیچ می‌کند و این بار هم اتصال قطع نمی‌شود حتی کاربران متوجه این سوئیچینگ ها نمی‌شوند.

پیدا کردن بهترین محل برای نصب اکسس پوینت نیاز به طراحی دقیق و کاملی دارد تا آورلپ شدن فرکانس ها حذف شود و نویز کاهش یابد.

استفاده از قابلیت های زیر در اکسس پوینت باعث می‌شود پیکربندی راحت، نگهداری کم و ظرفیت اتصالِ بالا فراهم شود:

  1. auto-channel
  2. auto-transmit
  3. dual band

کاربرد اکسس پوینت

کاربرد اکسس پوینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ است. اکسس پوینت با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شود و سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر فراهم می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش شرکت خود داشته باشید، لازم نیست در این قسمت، روتر قرار دهید کافیست نزدیک میز پذیرش، اکسس پوینت نصب کنید و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور ببرید. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت است تا سیگنال Wired را به سیگنال بی سیم منتقل کند.

اکسس پوینت در خانه ها روتر بی سیمی است که به مودم کابلی یا DSL وصل می‌شود. با اینکه برخی مودم ها قابلیت بیسیم دارند و باعث می‌شوند بتوان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد.

در سازمان های بزرگ از چند اکسس پوینت استفاده می‌شود تا کارمندان بتوانند به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی وصل شوند.

اکسس پوینت های عمومی هم که نامش مشخص است: در مغازه ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و کتابخانه و … استفاده می‌شوند. همچنین در برخی شهر ها از آنها به عنوان انتقال دهنده های بیسیم برای اتصال به چراغ راهنمایی، علایم و … استفاده می‌شود.

اکسس پوینت ها معمولا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های اطراف هستند مثلا دسترسی بیسیم کارمندان به فایلها از سرور مرکز.

اغلب اکسس پوینت ها دسترس وای فای را فراهم می‌کنند اما به عنوان دستگاه بلوتوث یا دیگر انواع اتصال بیسیم هم کاربرد دارند.

اکسس پوینت هابرای تقویت سیگنال ها هم استفاده می‌شوند که در این مواقع در حالت Repeater Mode کار می‌کنند.

کاربرد اکسس پوینت
کاربرد اکسس پوینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ است.

مزایای استفاده از اکسس پوینت های بی سیم

مزایای استفاده از اکسس پوینت ها در شبکه عبارتند از:

۱. به ازای هر اکسس پوینت می‌توانیم ۶۰ دستگاه را همزمان به شبکه وصل کنیم. در نتیجه به راحتی می‌توانیم تعداد دستگاه‌هایی که در شبکه می‌توانند باشند را افزایش دهیم مثلا دستگاه کاربران و حتی مهمانان شرکت شما، مثل تبلت و اسمارت فون و لپ تاپ و دسکتاپ به راحتی به شبکه وصل می‌شوند.

۲. اکسس پوینت ها هر جایی که کابل اترنت دارید می‌توانند قرار گیرند. مدل های جدیدتر اکسس پوینت با Power over Ethernet Plus یا همان PoE+ سازگارند. (PoE+ ترکیبی از اترنت و کابل برق است.) در نتیجه حتی دیگر لازم نیست کابل برق جداگانه‌ای هم نصب کنید.

۳. اکسس پوینت با ویژگی‌های استانداردی که دارد می‌تواند از Captive Portal و Access Control List – ACL پشتیبانی کند. در نتیجه می‌توانید دسترسی مهمان را بدون تداخل در امنیت شبکه محدود کنید.

۴. می‌توانید اکسس پوینت هایی با ویژگی Clustering انتخاب کنید.

انواع access point

اکسس پوینت ها بر اساس ۶ مورد زیر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  1. تجاری یا انترپرایزی:

Hospitality Access Points – اکسس پوینت تجاری که کاربران زیادی دارند مثل هتل ها و سوپر مارکت و رستوران و …  

اکسس پوینت انترپرایزی مناسب برای سازمان ها و شرکت های بزرگ است که امنیت بالایی نیاز دارند. از اکسس پوینت تجاری می‌توان برای این قسمت هم استفاده کرد.

  1. دیواری یا سقفی:

اکسس پوینت دیواری را اکسس پوینت پنلی هم می‌نامند، در داخل دیوار نصب می‌شود، ظاهر جمع‌وجوری دارد و نرخ انتقال ۱۵۰Mbps تا ۳۰۰Mbps را پوشش می‌دهد.  

اکسس پوینت سقفی مستقیم روی سقف یا دیوار نصب می‌شود، می‌تواند تک فرکانس یا دو فرکانس باشد، از نظر ظاهر انواع متفاوتی دارد، فرکانس بالاتری نسبت به اکسس پوینت دیواری دارد.

انواع access point
اکسس پوینت سقفی
  1. Single-frequency وDual-frequency:

به اکسس پوینت تک فرکانس معمولا اکسس پوینت های وای فای گفته می‌شود که ۲.۴ G را پشتیبانی می‌کند، نرخ انتقال آن بین ۱۵۰Mbps و ۴۵۰Mbps است اما قابلیت anti-interference در آن ضعیف است.

اکسس پوینت دو بانده یا Dual-frequency همزمان ۲.۴ G و ۵.۸ G را پشتیبانی می‌کند. اندازه آن بزرگتر است و نرخ انتقال بیشتری دارد.

  1. مستقل و کنترلی:

اکسس پوینت مستقل یا Standalone اغلب در خانه ها و شبکه های کوچک استفاده می‌شوند و می‌توانند دسترسی و احراز هویت و ترجمه آدرس و فایروال را پیاده سازی کنند.

اکسس پوینت کنترلی یا Controller Based دارای پیکربندی، رمزگذاری، آپدیت ها و تنظیمات پالیسی و مدیریت متمرکز هستند و هزینه بالاتری دارد. نیاز به کنترلر بیسیم خاص دارد و تنها از طریق پیکربندی کنترلر بیسیم می‌تواند استفاده شود. این نوع اکسس پوینت برای پیاده سازی ها در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند.

  1. استانداردهای شبکه:

استانداردهای شبکه شامل موارد زیر است:

  • IEEE 802.11ac
  • IEEE 802.11n
  • IEEE 802.11g
  • IEEE 802.11b
  • IEEE 802.11ax و …

اکسس پوینت ها بر اساس استانداردهای شبکه، فرکانس های مختلفی ارایه می‌دهند که در جدول زیر آمده است:

انواع access point
اکسس پوینت ها بر اساس استانداردهای شبکه، فرکانس های مختلفی ارایه می‌دهند.
  1. داخلی و خارجی:

اکسس پوینت خارجی در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت، دمای بالا، دمای بسیار پایین، رطوبت و دیگر شرایط سخت مقاوم هستند و طول عمر بیشتری دارند. همچنین سیگنال قویتری لازم دارند.

اکسس پوینت داخلی که در داخل فضا استفاده می‌شوند نیازی به این موارد ندارند.

تفاوت اکسس پوینت و مودم

مودم دروازه اتصال شما به اینترنت است. برای استفاده از مودم باید خط تلفن یا فیبر نوری داشته باشید و آن را به مودم وصل کنید. مودم صفر و یک های کامپیوتری را به آنالوگ تبدیل می‌کند و به سیم تلفن می‌دهد و سیگنال آنالوگ ورودی را به دیجیتال تبدیل می‌کند. این اتفاق را به ترتیب modulation و demodulation می‌نامند. مودم نام خود را از این دو گرفته است: Mo-Dem. مطالعه مطلب”مودم چیست و چه کاربردی دارد؟” را توصیه می‌کنیم.

اما برویم به سراغ اینکه فرق مودم و اکسس پوینت چیست؟ گفتیم اکسس پوینت شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN ایجاد می‌کند و در تقویت سیگنال ها نقش دارد اما مودم امکان اتصال دو کامپیوتر به هم و انتقال دیتا روی خط تلفن را می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که امکان تبدیل مودم به اکسس پوینت وجود دارد.

تفاوت روتر با اکسس‌پوینت چیست؟

ابتدا بگوییم روتر چیست. روتر دستگاهی در شبکه است که پلتفرمی برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها فراهم می‌کند و دارای فایروال و پسورد امنیتی است. مطالعه مطلب”روتر چیست و چه کاربردی در شبکه دارد” را توصیه می‌کنیم. در بیشتر شبکه‌ها فقط به یک روتر نیاز است اما برای این که پوشش بیسیم را گسترش دهیم، با کابل باید اکسس پوینت را به سوئیچ و روتر وصل کنیم. چنین اکسس پوینت هایی هوشمند نیستند و فقط دسترسی وای فای را فراهم می‌کنند و کماکان روتر است که مدیریت شبکه را انجام می‌دهد.

روتر وایرلس خودش یک اکسس پوینت است اما سه وظیفه مهم دارد:

  1. مدیریت چند دستگاه متصل به LAN را بر عهده دارد این دستگاه ها کامپیوتر یا اسمارت فون یا تبلت و … است.
  2. روتر توانایی مسیریابی بین کلاینت و اینترنت را دارد. این قابلیتی است که امکان اتصال چندین کامپیوتر به شبکه بزرگی مانند اینترنت را فراهم می‌کند. پس دسترسی به اینترنت را به تمام دستگاه هایی که به روتر وصل هستند فراهم می‌کند.
  3. روتر، سرور DHCP دارد. این سرور به هر کلاینت یک آدرس آی پی می‌دهد. آدرس IP برای اتصال به شبکه لازم است.

بدون مسیریابی و DHCP، روتر وایرلس دقیقا مثل یک اکسس پوینت عمل می‌کند. اگر روتر وایرلس، اکسس پوینت نداشته باشد پس فقط یک روتر سیمی – Wired است.

پیشنهاد مطالعه

تفاوت اصلی روتر و اکسس پوینت این است که روترها به عنوان هابی عمل می‌کنند که شبکه محلی LAN ایجاد می‌کند و تمام دستگاه ها و ارتباطات بین آنها را مدیریت می‌کند. اکسس پوینت، ساب دیوایس است یعنی دستگاهی در LAN است که منطقه بیشتری را برای اتصال دستگاه ها فراهم می‌کند و دستگاه های بیشتری می‌توانند به شبکه وصل شوند.

روترها LAN ها را مدیریت می‌کنند، با سیستم های بیرون از شبکه ارتباط برقرار می‌کنند، دیتا را در جهات مختلف ارسال و پخش می‌کنند، نقطه اتصال ایجاد می‌کنند و امنیت فراهم می‌کنند. اما اکسس پوینت معمولا فقط دسترسی به شبکه ایجاد شده توسط روتر را فراهم می‌کنند.

روتر وایرلس می‌تواند به عنوان اکسس پوینت عمل کند اما همه اکسس پوینت ها نمی‌توانند به عنوان روتر کار کنند.

تفاوت روتر با اکسس‌پوینت چیست؟
پاسخ به این سوال که روتر بهتر است یا اکسس پوینت، کاملا بستگی به نیازهای شما دارد.

روتر بهتر است یا اکسس پوینت؟

پاسخ به این سوال که روتر بهتر است یا اکسس پوینت، کاملا بستگی به نیازهای شما دارد. در خانه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، روتر راهکار خوبی است در حالی که در سازمان های متوسط و بزرگ و انترپرایزی، حتما به شبکه‌ای از سوئیچ ها و اکسس پوینت ها نیاز داریم.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

اکسس پوینت Access Point دستگاهی است که شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN – wireless local area network ایجاد می‌کند. اکسس پوینت به عنوان دستگاه بی سیم در شبکه می‌تواند دستگاه‌ها را به LAN وصل کند و وایرلس را در قسمت‌های بیشتری گسترش دهد در نتیجه تعداد کاربران متصل به شبکه را می‌تواند افزایش دهد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “کاربرد اکسس پوینت”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “کاربرد اکسس پوینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ است. اکسس پوینت با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شود و سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر فراهم می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش شرکت خود داشته باشید، لازم نیست در این قسمت، روتر قرار دهید کافیست نزدیک میز پذیرش، اکسس پوینت نصب کنید و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور ببرید. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت است تا سیگنال Wired را به سیگنال بی سیم منتقل کند.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “مزایای استفاده از اکسس پوینت های بی سیم”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مزایای استفاده از اکسس پوینت ها در شبکه عبارتند از:

۱. به ازای هر اکسس پوینت می‌توانیم ۶۰ دستگاه را همزمان به شبکه وصل کنیم. در نتیجه به راحتی می‌توانیم تعداد دستگاه‌هایی که در شبکه می‌توانند باشند را افزایش دهیم مثلا دستگاه کاربران و حتی مهمانان شرکت شما، مثل تبلت و اسمارت فون و لپ تاپ و دسکتاپ به راحتی به شبکه وصل می‌شوند.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “انواع access point”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “کنید.

۳. اکسس پوینت با ویژگی‌های استانداردی که دارد می‌تواند از Captive Portal و Access Control List – ACL پشتیبانی کند. در نتیجه می‌توانید دسترسی مهمان را بدون تداخل در امنیت شبکه محدود کنید.

۴. می‌توانید اکسس پوینت هایی با ویژگی Clustering انتخاب کنید.

انواع access point

اکسس پوینت ها بر اساس ۶ مورد زیر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

تجاری یا انترپرایزی:

Hospitality Access Points – اکسس پوینت تجاری که کاربران زیادی دارند مثل هتل ها و سوپر مارکت و رستوران و …  

اکسس پوینت انترپرایزی مناسب برای سازمان ها و شرکت های بزرگ است که امنیت بالایی نیاز دارند. از اکسس پوینت تجاری می‌توان برای این قسمت هم استفاده کرد.

دیواری یا سقفی:”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تفاوت اکسس پوینت و مودم”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “.

اما برویم به سراغ اینکه فرق مودم و اکسس پوینت چیست؟ گفتیم اکسس پوینت شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN ایجاد می‌کند و در تقویت سیگنال ها نقش دارد اما مودم امکان اتصال دو کامپیوتر به هم و انتقال دیتا روی خط تلفن را می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که امکان تبدیل مودم به اکسس پوینت وجود دارد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “تفاوت روتر با اکسس‌پوینت چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “روتر وایرلس خودش یک اکسس پوینت است اما سه وظیفه مهم دارد:

مدیریت چند دستگاه متصل به LAN را بر عهده دارد این دستگاه ها کامپیوتر یا اسمارت فون یا تبلت و … است.
روتر توانایی مسیریابی بین کلاینت و اینترنت را دارد. این قابلیتی است که امکان اتصال چندین کامپیوتر به شبکه بزرگی مانند اینترنت را فراهم می‌کند. پس دسترسی به اینترنت را به تمام دستگاه هایی که به روتر وصل هستند فراهم می‌کند.
روتر، سرور DHCP دارد. این سرور به هر کلاینت یک آدرس آی پی می‌دهد. آدرس IP برای اتصال به شبکه لازم است.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “روتر بهتر است یا اکسس پوینت؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ به این سوال که روتر بهتر است یا اکسس پوینت، کاملا بستگی به نیازهای شما دارد. در خانه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، روتر راهکار خوبی است در حالی که در سازمان های متوسط و بزرگ و انترپرایزی، حتما به شبکه‌ای از سوئیچ ها و اکسس پوینت ها نیاز داریم.”
}
}]
}

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *