بلاگ

انواع کلون – Clone در پیاده سازی VDI


انواع کلون – Clone در پیاده سازی VDI

تجهیزات جانبی زیادی در عرصه شبکه وجود دارد؛ از تجهیزات سخت‌افزاری مانند استوریج، رک و… گرفته تا موارد نرم‌افزاری مثل دیوارهای آتش یا مجازی‌سازها. هر کدام از این مولفه‌ها، تعاریف و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از قیمت استوریج، رک و… تا ویژگی‌ها و کاربردهای مجازی‌سازها در بسترهای کاری مختلف که ممکن است در تصمیمات ما بر نحوه پیاده کردن شبکه موثر باشد. در این مقاله سعی داریم یکی از نکات کلیدی مبحث راه اندازی VDI را توضیح دهیم: کلونینگ چیست؟ فرق بین کلون‌ها در بستر مجازی سازی VMware در چیست؟ چرا برای ساخت دسکتاپ ها باید از کلون استفاده کنیم؟ در ادامه همراه توسعه شبکه آداکباشید تا پاسخ تمام پرسش‌های بالا را به دست آورید.

کلونینگ – Cloning در VDI چیست؟

کلون گیری از ماشین مجازی ایجاد یک ماشین ثانویه با مشخصاتی همانند ماشین اولیه است. تمام تنظیمات ماشین مجازی کپی گرفته شده اعم از سخت افزار، برنامه‌های نصب شده و سایر موارد همانند ماشین مجازی اصلی است. در اغلب موارد کلون گیری برای تست مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا نیازی به تهیه ماشین مجازی از لیست تمپلیت‌ها نیست. در نظر داشته باشید که ماشین مجازی که از آن کلون می‌گیریم کاملا شبیه به ماشین اصلی است اما مک آدرس و UUID مختص به خودش را داشته و کاملا مجزا عمل می‌کند. در مقاله زیر با مفاهیمی چون clone چیست آشنا می‌شوید.

در مبحث Horizon View یک دسکتاپ مجازی اصلی (Parent) وجود دارد که توسط آن سایر دسکتاپ های مجازی ایجاد می‌شوند. زمانی که کلونی را ایجاد می‌کنید این کلون کاملا جدا شده و یک دسکتاپ مجازی جدید با مشخصه های منحصر به فرد در اختیار شما قرار می‌دهد. این فرآیند فقط مختص به Horizon View نیست. در واقع عملکردی مشترک بین vSphere و vCenter و Horizon view است. جهت انجام صحیح و کامل این کار باید مولفه دیگری به زیرساخت‌ها اضافه کنیم که این وظیفه را View Composer برعهده دارد تا ایمیج های دسکتاپ را مدیریت کند.

وظیفه View Composer چیست؟

تکنولوژی که پشت پرده لینکدکلون قرار دارد خیلی شبیه به اسنپ شات است اما یک تفاوت اصلی به نام View Composer وجود دارد. با استفاده از  View Composer می‌توانیم بیش از یک اسنپ شات فعال داشته باشیم که به دیسک ماشین مجازی متصل شده است. این قابلیت اجازه می‌دهد تا چندین ایمیج دسکتاپ مجازی از یک حالت اصلی را ایجاد نمایید. خواندن مقاله “مجازی سازی دسکتاپ با VMware Horizon View” را از دست ندهید.

اهمیت استوریج در پیاده سازی VDI

متاسفانه یکی از دلایل اصلی شکست اغلب پروژه‌های دسکتاپ مجازی ایجاد زیرساخت‌های سنگین و نیازهای کارشناسی نشده در زمینه ذخیره‌سازها است. هزینه‌های تهیه و راه‌اندازی استوریج، سنگین و گران قیمت است. نگاهی که افراد به VDI دارند چیزی شبیه به تهیه یک دسکتاپ فیزیکی است. این تفکر یعنی هر کاربر دسکتاپ مجازی اختصاصی خودش را داشته باشد و فضای ذخیره سازی زیادی هم برای او درنظر گرفته شود. به هر کاربری که قرار است به او دسکتاپ مجازی اختصاصی داده شود فضای زیادی هم برای ذخیره سازی اطلاعات درنظر گرفته می‌شود که در بسیاری موارد اصلا کارایی نداشته و عملا مقدار زیادی از فضا هدر می‌رود.

برای مثال فرض کنید ۱۰۰۰ کاربر داریم و برای هر دسکتاپ باید ۲۵۰ گیگابایت فضا تخصیص بدهیم با یک حساب سرانگشتی چیزی در حدود ۲۵۰ ترابایت برای دسکتاپ های مجازی نیاز داریم. تامین چنین فضای ذخیره سازی بزرگی، نیازمند صرف هزینه های سرسام آور است. این سناریوی اول ماست دیدگاهی که در مبحث Horizon View با نام Full Clone شناخته می‌شود.

با VDI، دیدگاه‌های جدیدی برای استقرار ذخیره سازی و استوریج نیاز است و در این مرحله تکنولوژی‌های لینکد کلون و اینستنت کلون وارد بازی می‌شوند. در مخلص کلام لینکد کلون و اینستنت کلون طراحی شدند تا مقدار فضای مورد نیاز دیسک جهت راه اندازی دسکتاپ مجازی را کاهش داده و پیاده سازی را آسان‌تر کنند و مدیریت ایمیج‌های متعدد دسکتاپ ماشین‌ها را تسهیل نمایند.

انواع کلون‌ها در پیاده سازی VDI

سه نوع Clone برای پیاده‌سازی وجود دارد:

  1. فول کلون full clone
  2. لینکد کلون linked clone
  3. اینستنت کلون instant clone

فول کلون Full Clone چیست؟

همان طور که از نام آن پیدا است به صورت دقیق یک فول کلون اندازه کاملی از کپی ماشین مجازی اصلی یا تمپلیت ایمیج طلایی است. اصطلاح ایمیج در این بخش به سیستم‌عاملی گفته می‌شود که نصب شده و تمام برنامه‌های مورد نیاز بر روی آن قرار گرفته و آماده بهره برداری است.

اولین باری که کلون ایمیج طلایی ساخته می‌شود (از این بابت این ایمیج لقب طلایی می‌گیرد که ایمیج اصلی بوده و تمام دسکتاپ‌ها از روی آن ساخته می‌شوند) ماشین مجازی منحصر به فردی است که هویت خاص خودش را داشته و دسکتاپ مجازی ای است که به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند و بعد از ایجاد به ایمیج طلایی وابستگی ندارد.

در حالت Full Clone برای ساخت دسکتاپ مجازی سایز کاملی از ایمیج اصلی کپی می‌شود. جهت استفاده از فول کلون به مقادیر زیادی از ظرفیت در استورج  نیاز خواهیم داشت و همین امر افزایش وحشتناک هزینه‌ها را به همراه دارد. در حالت فول کلون فرآیندهای پیاده سازی و تهیه نسخه پشتیبان بسیار راحت است.

پیشنهاد مطالعه

لینکد کلون Linked Clone چیست؟

زمانی که لینکد کلون linked clone را راه اندازی می‌کنیم دیسکی با نام دلتا ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت‌های بین سیستم عامل دسکتاپ مجازی اصلی و دسکتاپ مجازی ساخته شده در این دیسک ذخیره می‌شود. این تفاوت‌ها حاوی تغییراتی است که کاربرها بر روی سیستم عامل خواهند داد. بر خلاف روش فول کلون، لینکد کلون کپی کاملی از دیسک مجازی نیست.

اصطلاح لینکد کلون از آنجا می‌آید که همیشه برای انجام کاری به دسکتاپ اصلی رجوع نمی‌شود. و خواندن دیتاها از دیسک رپلیکا صورت می‌گیرد. اساسا رپلیکا کپی از اسنپ شات دسکتاپ مجازی است. رپلیکا شامل تمام مواردی می‌شود که برای اجرای ویندوز لازم الاجرا است مثل فایل های سیستم عامل، بوت فایل‌ها و برنامه‌ها و…

در صورتی که ادمین تنظیمات درستی را اعمال نکرده باشد لینکدکلون خودش به صورت بالقوه می‌تواند در سایز مشابهی با رپلیکا دیسک رشد کرده و بزرگ شود. امکان ایجاد محدودیت در رشد دسکتاپ‌ها وجود دارد. پس جهت افزایش سرعت و استفاده بهینه از سیستم‌ها بهتر است از حجیم شدن دسکتاپ‌ها جلوگیری گردد.

در ضمن امکان ریفرش کردن دسکتاپ‌های مجازی که با تکنولوژی لینکد کلون ایجاد شده‌اند وجود دارد. هر بار که دسکتاپی ساخته می‌شود پروسه کلونینگ مجددا از اسنپ شات اولیه آغاز می‌گردد.

بلافاصله بعد از اینکه لینکد کلون دسکتاپ مجازی عملیاتی شد، تفاوت بین ماشین مجازی اصلی و دسکتاپ مجازی ساخته شده جدید فوق العاده ناچیز است. بنابراین باعث کاهش فضای ذخیره سازی مورد نیاز در مقایسه با فول کلون می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

لینکد کلون  – Linked Clone چطور کار می‌کند؟

در اولین قدم قبل از انجام هر کاری یک دسکتاپ مجازی اصلی ساخته می‌شود که فقط سیستم عامل را شامل نمی‌شود بلکه برنامه های اصلی و تنظیمات مورد نیاز و کامپوننت مربوط به Horizon View Agent هم بر روی آن قرار دارد. این دسکتاپ مجازی پس از اینکه ساخته شد تبدیل به VM اصلی یا اصطلاحا پرنت یا گُلد می‌شود. فرآیند ساخت و مدیریت لینکد کلون توسط View Composer و vCenter سرور انجام می‌شود.

Linked Clone Virtual Desktop

(۱) گلد ایمیج را بسازید. (۲) اسنپ شاتی از آن تهیه کنید. (۳) زمانی که دسکتاپ پول ایجاد می‌کنید اسنپ شات مورد نیاز انتخاب شده و تبدیل به رپلیکا می‌شود. در این حالت اسنپ شات به حالت فقط خواندنی می‌رود یعنی هیچ تغییری بر روی آن امکان‌پذیر نیست. هر دسکتاپ مجازی به رپلیکا لینکد شده و از این رو اصطلاح لینکد کلون شکل گرفته است.

اینستنت کلون Instant Clone چیست؟

هدف از طراحی و توسعه اینستنت کلون این بود که مکانیزمی موثر باشد تا یک دسکتاپ مجازی در سریعترین حالت ممکن ایجاد و در اختیار کاربر قرار گیرد. در ابتدای پیاده سازی بستر Horizon View این مدل از ایجاد دسکتاپ خیلی کاربردی خواهد بود.

Instant Clone از یک ماشین مجازی روشن و آماده ساخته شده است. این دسکتاپ مجازی، پرنت نامیده می‌شود که در حالت عادی  همیشه روشن و در حال اجرا است. اینستنت کلون قابلیتی است که دسکتاپ های مجازی بسیار سریعتر از لینکدکلون آماده سازی می‌شوند.

در اینستنت کلون، مموری و دیسک دسکتاپ مجازی با پرنت به اشتراک گذاشته شده است و ماشین همیشه در حالت روشن قرار دارد به همین دلیل سرعت ساخت دسکتاپ بسیار بالا رفته و بر خلاف لینکدکلون که دسکتاپ مجازی باید روشن شده و پروسه ایجاد طی شود. در حالت اینستنت کلون دسکتاپ مجازی مموری انحصاری خودش را در اختیار دارد و دلتا دیسک‌های خود را شامل می‌شود.

اینستنت کلون Instant Clone چیست؟
Instant Clone Virtual Desktop

وقتی کاربر از دسکتاپ مجازی که به صورت اینستنت کلون ساخته شده است لاگ آف می‌کند این دسکتاپ کاملا از بین رفته و وقتی دوباره لاگین می‌شود اینستنت کلون جدید ایجاد می‌گردد. در شرایطی که دیتاهای موجود در دسکتاپ‌های مجازی مهم هستند و نیاز به ذخیره سازی آنها داریم این روش اصلا مناسب کار شما نیست.

مقایسه لینکد کلون و اینستنت کلون

در ادامه به تفاوت بین لینکد کلون و اینستنت کلون می‌پردازیم:

  • پروسه آماده سازی در اینستنت کلون چند ثانیه است ولی در لینکدکلون مراحل طولانی‌تر است.
  • مشکل بوت همزمان دسکتاپ‌ها را نداریم. در لینکدکلون اگر تمام دسکتاپ‌ها به صورت همزمان روشن می‌شدند ممکن بود با مشکل کندی کل سیستم مواجه شویم. اما در اینستنت کلون چون دسکتاپ پرنت روشن و آماده است هیچ تهدیدی وجود ندارد.
  • به دلیل چرخه عمر کوتاه دسکتاپ ها در روش اینستنت کلون نیازی به قابلیت های ریفرش و ریکامپوز و … نیست. (این مورد به سادگی استفاده اشاره دارد)

کدام نوع کلون – Clone را انتخاب کنیم؟

در شرایطی ما شاهد بهترین حالت پیاده‌سازی خواهیم بود که برای کاهش فضا و کنترل هزینه ها از قابلیت‌های لینکد کلون و اینستنت کلون استفاده کنیم. هرچند، همان طور که قبلا اشاره کردیم در بعضی موارد باید فول کلون پیاده سازی شود.

ظرفیت ذخیره‌سازی اولین موردی است که باید درباره آن اطلاعات داشته باشیم ولی المان ظرفیت نباید سبب چشم پوشی ما از کارایی سیستم شود. تمام دسکتاپ های مجازی که با لینکد کلون ایجاد شده اند از یک ریپلیکا خوانده می‌شوند و همین امر باعث می‌شود روی استوریجی که رپلیکا روی آن قرار دارد IOPS خیلی بالایی مورد نیاز باشد. بر اساس نوع طراحی ممکن است بیش از یک رپلیکا وجود داشته باشد.

Horizon View امکانی در اختیار ما می‌گذارد تا مکان قرارگیری ریپلیکا را مشخص نماییم. یکی از توصیه‌های جدی متخصصین VMware قرارگیری رپلیکا بر روی استورج‌هایی با سرعت بالا است. مثلا بر روی لوکال دیسک و یا SSD که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

نویسنده : اشکان پزشکی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *