بلاگ

از مقلدان ایران اچ پی تا ایران اچ پی اصلی


با توجه به این که سایت توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) اولین وب سایت فروشگاه اینترنتی محصولات اچ پی در ایران است، یکی از ساده ترین ترفندها، اخذ دامین های مشابه به آنها می باشد. دامین هایی که از نام iranhp – که مختص شرکت توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) است- با جابجایی و تغییر در نگارش آن جهت گمراهی مصرف کننده در یافتن شرکت اصلی، سوء استفاده می کنند. (نظیر دامنه iranhp1.ir و iranhpshopping.ir)

پس از دوره انقلاب صنعتی و با شروع دوره تولید انبوه کالاها و خصوصاً یک صد سال گذشته که برندهای معتبر بین المللی در عرصه تجارت جهانی قد برافراشته اند، برخی از شرکت ها همواره در راه نوآوری، ابتکار، ارائه خدمات متمایز به مشتری و مشتری مداری گام برداشتند که این امر با توجه به تبدیل بازارهای کالا محور به بازارهای مشتری محور باعث اقبال، توسعه و فراگیر شدن روز افزون این شرکت ها گردید. این موفقیت ها و ثروت های مشروع باعث گردید تا رقبای جدید برای برداشت بخشی از این ثروت با پیروی از پیشتازان بازار خود و الگو گیری از آنها به میدان بیایند و در برخی موارد نیز با صرف کم ترین هزینه و انرژی از دستاورد دیگران بهره جویند. اما تجربه نشان داد در اغلب مواقع با ورود چنین رقبایی، پیشتازان بازار برای حفظ موقعیت برتر خود تلاش بیشتری صرف نموده و نوآوریهای خود را تجدید نمودند تا این که روح ابتکار بخشی از عملکرد روزانه آنها گردید و همین امر باعث رشد مجدد و جهش گونه‌ی آنها شد.

همواره تلاش کردن و رقابت بر سر نوآوری امری پسندیده بوده و نتیجه آن پیشرفت همه طرف های رقابت و در نتیجه ارائه خدمات بهتر به مصرف کننده می باشد اما متاسفانه در برخی از موارد این رقابت با خالی بودن دست یک طرف، از ایده های بکر به کپی برداری، تقلید و تقلب و گاهی ارائه وعده های خلاف واقع در جهت اغفال مصرف کننده تبدیل می گردد و موجب می گردد تا:
۱- حقوق معنوی یک شرکت که مورد تقلید قرار گرفته، کپی شده یا از نام و شهرت آن با ترفندهای مختلف سوء استفاده شده تضییع و نقض گردد. این دو نمونه نقض اخلاق انسانی می باشند و باعث بر هم خوردن قاعده رقابت سالم و جوان مردانه می گردد.

۲- در اغلب موارد ادعاهایی واهی و خلاف واقع از جانب شرکت تقلید کار مطرح می شود و مشتری غافل از اینکه ادعاهای بزرگ، نیازمند هزینه های بزرگ اند و این مقلدان که میل به ساده موفق شدن دارند، نمی توانند از پس آن برآیند. این مورد، به مراتب خطیرتر است.

سنت مورد تقلید واقع شدن، دزدی ایده ها و تعرض به حقوق پیشتازان بازار در کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین سخت گیرانه و مشمول مجازات های بسیار سنگین محدود شده است اما در کشور ما با فقدان چنین قوانینی همچنان رواج دارد. در این راستا بازار محصولات IT در این مورد پیشتاز است.

جایی که از نوآوری های ایران اچ پی تقلید می شود به نام دیگری ارائه می گردد، جایی که برخی تازه واردها نه تنها به حقوق مالکیت معنوی ایران اچ پی تعرض می کنند بلکه پا را فراتر نهاده و خود را شرکت اچ پی نامیده و تعرضی آشکارا به حق مالکیت برند یک شرکت چند ملیتی که در ۱۶۰ کشور جهان فعال است می نمایند. با این حال شرکت توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) با چندین سال سابقه به عنوان:

 اولین ایجاد کننده فروشگاه آنلاین محصولات اچ پی در ایران

 اولین سیستم پیکربندی آنلاین سرور

 اولین گارانتی رسمی محصولات اچ پی در ایران  و تنها ارائه دهنده گارانتی رسمی سرورهای اچ پی

 اولین دارنده سامانه پاسخگوی ۴ رقمی در بین فروشندگان محصولات اچ پی (۰۲۱۸۳۶۳)، مبدع و دارنده اولین سامانه هوشمند پاسخگوی سریع پیام کوتاه در ایران،

همواره در مسیر نوآوری حرکت می نماید و هیچ نگرانی از تقلید نقاط برجسته عملکرد خود نداشته و حتی این دست اقدامات را منبع انرژی در راستای حفظ حرکت رو به رشد خود می داند اما اشکال از جایی شروع می شود که برخی دست به اقداماتی غیر اخلاقی و غیر حرفه ای نظیر موارد زیر می زنند:

۱- تقلید در ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی: معمولا برای گمراه کردن مشتریان استفاده شده و پشتوانه ریالی و یا مکانی لازم در دسترس نیست و در نتیجه موجب ضرر و زیان مصرف کننده شده و منجر به بی اعتمادی مشتری به برند اچ پی می گردد.

۲- ثبت دامین های مشابه: با توجه به این که سایت توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی) اولین وبسایت فروشگاه اینترنتی محصولات اچ پی در ایران است، یکی از ساده ترین ترفندها، اخذ دامین های مشابه به آنها می باشد. دامین هایی که از نام iranhp – که مختص شرکت توسعه شبکه آداکاست- با جابجایی و تغییر در نگارش آن، جهت گمراهی مصرف کننده در یافتن شرکت اصلی، سوء استفاده می کنند. (نظیر دامنه iranhp1.ir و iranhpshopping.ir)

۳- کپی برداری از محتوای سایت: کپی برداری محتوا به همراه تمامی خصوصیات بصری مرتبط بدون تغییر حتی یک کلمه!

۴- معرفی خود به نام نماینده رسمی محصولات اچ پی در ایران که می توان نسبت دروغ بزرگ را – با توجه به تحریمات بیست سال گذشته آمریکا در قبال ایران- به آن داد.

لذا با توجه به اهمیت ویژه موارد فوق که منجر به تضییع حقوق مصرف کننده و در نهایت کلاهبرداری می گردد و همچنین به دلیل هزاران ساعت کار شبانه روزی در ارتقاء حوزه های مختلف خدمات شرکت ایران اچ پی و لزوم صیانت از مالکیت معنوی دستاوردهای مذکور، این شرکت موارد فوق الذکر را به صورت قانونی به بهترین نحو دنبال خواهد کرد و اقدامات تحت پیگیری خود را به سرانجام خواهد رساند اما این مورد بدون همکاری مخاطبین عزیز در راستای جلوگیری از تکرار نمونه های مشابه بوسیله “مطلع نمودن این شرکت از وقوع تقلب های مشابه و تحریم انجام دهندگان این دست اقدامات” منجر به کسب نتیجه نهایی مطلوب نمی گردد.

نویسنده : رضا کاظمی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *