بلاگ

آموزش گام به گام خرید سوئیچ سیسکو


یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان ۱۴۰۰ توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

سوئیچ شبکه، یکی از تجهیزات مهم در شبکه‌های سیمی یا همان lan است. اگر هنگام خرید سوییچ به نکات فنی دقت کنید و نیازهای حال و آینده کاری را بدانید، خرید لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد. در این مقاله مهم‌ترین معیارهای فنی که باید در خرید سوئیچ های سیسکو دقت کنید ارایه شده است. با توسعه شبکه آداکهمراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با سوییچ‌های سیسکو و اصطلاحات مرتبط با آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم به مقاله انواع سوئیچ های سیسکو ۲۹۶۰ و تفاوت آنها مراجعه کنید.

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو

اگر هنگام خرید سوئیچ به پارامترهای فنی دقت نکنید یا سوییچی خریداری کنید که پاسخ‌گوی نیازهای آتی نباشد، در بلندمدت متضرر می‌شوید. مثلا ممکن است سوییچ از فناوری پشته‌سازی پشتیبانی نکند که باعث می‌شود از قابلیت متصل کردن سوییچ‌ها به یکدیگر محروم شوید یا اگر سوییچ دارای پورت‌های محدودی باشد در نهایت مجبور به خرید سوییچ جدیدی خواهید بود که در شرایط فعلی اقتصادی هزینه اضافی به شرکت تحمیل می‌کند.

برای خرید سوئیچ سیسکو مناسب به موارد زیر دقت کنید و بهتر است برای درک بهتر مواردی که در ادامه می‌خوانید مقاله سوئیچ شبکه چیست انواع و کاربرد آن را مطالعه کنید.

۱- تعداد یونیت اشغال کننده

وقتی قصد خرید سوییچی را دارید که قرار است درون رک قرار گیرد، باید به ارتفاع سوئیچ و تعداد یونیت‌هایی است که در رک به خود اختصاص می‌دهد دقت کنید. معمولا سوییچ‌های رک‌مونت یک یونیت از رک اشغال می‌کنند.

۲- هزینه خرید

قیمت تمام‌شده یک سوئیچ به تعداد پورت‌ها، سرعت رابط‌ها، مشخصات فنی، امکان ارتقا و پشتیبانی از فناوری poe بستگی دارد.

۳- تعداد پورت‌ها

معمولا هرچه تعداد پورت‌های یک سوییچ بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

۴- سرعت پورت‌ها

مثلا اگر یک سوییچ Fast Ethernet بخرید نباید انتظار داشته باشید سوییچ از سرعت گیگابیتی پشتیبانی کند.

مشاوره و طراحی شبکه در توسعه شبکه آداک(ایران اچ پی)
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.

دریافت مشاوره طراحی شبکه

۵- پشتیبانی از فناوری poe در سوئیچ سیسکو

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی سوییچ‌های امروزی پشتیبانی از فناوری انتقال انرژی روی بستر شبکه (PoE) است. بیشتر سوییچ‌ها قابلیت پشتیبانی از این فناوری را دارند اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید توانایی سوئیچ در پشتیبانی از هر دو استاندارد PoE و PoE+ است. اگر سوییچ از این استانداردها پشتیبانی کند و توان خروجی نهایی سوییچ که بر حسب وات مشخص می‌شود زیاد باشد، مشکلی از بابت تامین برق اکسس پوینت‌ها، تلفن‌های آی‌پی و دوربین‌های تحت شبکه نخواهید داشت.

۶- بافر فریم سوئیچ سیسکو

توانایی سوئیچ در ذخیره‌سازی فریم‌ها و بسته‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از بروز مشکل بن‌بست در شبکه و کاهش نرخ از دست رفتن بسته است.

۷- سوئیچ سیسکو با پیکربندی ثابت

به‌طور کلی، سوییچ‌های سیسکو به دو گروه با تنظیمات ثابت و ماژولار تقسیم می‌شوند. سوئیچ‌هایی با تنظیمات ثابت سرپرستان شبکه نمی‌توانند هیچ ماژولی به دستگاه اضافه یا از آن کم کنند ولی سوئیچ های ماژولار اجازه می‌دهند با توجه به نیازهای شبکه، ماژول‌هایی به سوئیچ اضافه کنید. به‌طور مثال می‌توانید یک ماژول فیبر نوری یا یک ماژول منبع تغذیه به سوئیچ اضافه کنید.

معمولا سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت تا ۴۸ پورت در یک دستگاه را پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه، پورت‌های آپلینک تا حداکثر چهار پورت اضافی را برای اتصال به سایر دستگاه‌ها از طریق ماژول (SFP) فراهم می‌کنند. هرچه تعداد پورت سوئیچ بیشتر باشد، توانایی کارشناسان در مدیریت شبکه را بیشتر می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که اگر دو سوئیچ که هر کدام ۲۴ پورت دارند را به یکدیگر متصل کنید در نهایت ۴۶ پورت برای اتصال دستگاه‌های کلاینت در اختیارتان قرار می‌گیرد، زیرا هنگام اتصال یک سوئیچ به دیگری یک پورت برای متصل کردن سوییچ‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این به دو پریز برق نیاز دارید، اما اگر یک سوئیچ ۴۸ پورت خریداری کنید، امکان اتصال ۴۷ کلاینت به آن وجود دارد و تنها یک پورت برای اتصال سوئیچ به شبکه استفاده می‌شود و به یک پریز برق برای روشن کردن سوییچ نیاز دارید. این سوئیچ‌ها به دلیل محدودیت در تعداد درگاه‌ها برای سازمان‌هایی که به دنبال انعطاف‌پذیری هستند، مناسب نیستند.

پیشنهاد مطالعه

۸- سوئیچ ماژولار سیسکو

این سوئیچ‌ها برای سازما‌ن‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که نیازمند انعطاف‌پذیری هستند و مشکلی در پرداخت هزینه بیشتر برای خرید این سوییچ‌ها ندارند. سوئیچ ماژولار می‌تواند از طریق اضافه کردن ماژول‌های مختلف دستیابی به تراکم بیشتر پور‌ت‌ها را فراهم کند. مثلا برخی سوئیچ‌های سیسکو سری کاتالیست ۶۵۰۰ می‌توانند بالغ بر ۱۰۰۰ پورت سوئیچ را برای یک شبکه ارایه کنند. شبکه‌های سازمانی بزرگ که میزبان هزاران کلاینت شبکه هستند، به شکل بهتری از فضای فیزیکی و انرژی استفاده می‌کنند.

از سوئیچ‌های ماژولار سیسکو باید به مدل Modular Switch Cisco WS-4506E اشاره کرد. اگر قصد خرید سوییچ سیسکو برای سازمان بزرگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سوییچ‌های ماژولار غافل نشوید، لازم به توضیح است که سوئیچ‌های سری ۳۷۵۰X هم امکان نصب ماژول‌ها را به شکل محدود ارایه می‌کنند. اگر سرپرست شبکه هستید باید به محدودیت‌های آپ‌لینک توجه کنید. برخی سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت امکان اضافه کردن پورت جدید برای تجمیع پهنای باند و دستیابی به عملکرد بهتر را ارایه می‌کنند، اما با استفاده از یک سوئیچ ماژولار افزایش پهنای باند، سخت و پیچیده نیست، زیرا با اضافه کردن یک کارت یا ماژول جدید به سوئیچ می‌توان پهنای باند مورد نیاز را تامین کرد.

پیشنهاد مطالعه
راهنمای خرید سوئیچ سیسکو
انواع سوئیچ کاتالیست سیسکو برای کسب‌وکارها با اندازه‌های مختلف
پیشنهاد مطالعه

۹- سوئیچ مدیریتی سیسکو

تعدادی از سوئیچ‌های شبکه با عنوان مدیریتی طبقه‌بندی می‌شوند. سوئیچ‌ مدیریتی به کاربر اجازه می‌دهد یک آدرس آی‌پی را در دستگاه پیکربندی کند. از سوئیچ‌های مطرح مدیریتی سیسکو مدل‌های ۲۹۶۰x و ۳۸۵۰x و ۴۵۰۰x و ۶۸۰۰x است. این سوییچ‌ها اجازه می‌دهند از آدرس آی‌پی مدیریتی با استفاده از Secure Shell یا تلنت برای اتصال به سویچ و مدیریت آن استفاده کنید. سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو همانند سایر برندها در گروه، محصولات گران‌قیمت این شرکت شناخته می‌شوند که مناسب سازمان‌های با شبکه‌های بزرگ و در حال رشد هستند. برخورداری از بالاترین امکانات، امنیت و گسترش‌پذیری از ویژگی‌های مهم سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو هستند.

۱۰- پهنای باند فورواردینگ یا همان توان عملیاتی

توان عملیاتی به میزان داده‌هایی که سوییچ در ثانیه پردازش می‌کند اشاره دارد. بدیهی است هرچه این مقدار بیشتر باشد اطلاعات با سرعت بیشتری در شبکه مبادله می‌شوند. سوئیچ‌های اقتصادی نسبت به سوئیچ‌های رده بالا و سازمانی، توان عملیاتی کمتری ارایه می‌کنند. بنابراین هنگام انتخاب سوئیچ به این نکته دقت کنید. اگر سرعت انتقال داده‌ها توسط سوئیچ پایین باشد، کابل‌های با پهنای باند تاثیری بر بهبود سرعت شبکه نخواهند داشت.

۱۱- نحوه سوئیچینگ سوییچ سیسکو

سوییچ‌های سیسکو از سه روش مختلف برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند. یکی از نکات فنی که باید در خرید سوئیچ سیسکو به آن دقت کنید روش مسیریابی است که سوییچ از آن استفاده می‌کند.

Process Switching: پردازنده سوییچ از الگوریتم خاصی برای کشف مسیر و بازنویسی بسته‌ها استفاده می‌کند. این رویکرد سرعت کمی دارد و گسترش‌پذیر نیست.

Fast Switching: ‌این راهکار که به‌نام ذخیره‌سازی مسیر (route caching) نیز شناخته می‌شود، به حالتی اشاره دارد که آدرس اولین بسته که توسط پردازنده مسیریابی شده ذخیره‌سازی می‌شود و در ادامه برای ارسال سایر بسته‌ها از مسیر فوق استفاده می‌شود.

Cisco Express Forwarding: این روش از جدول ارسال (forwarding tables) برای ارسال بسته‌ها استفاده می‌کند. مزیت روش فوق این است که دیگر بارکاری مضاعف به پردازنده وارد نمی‌شود و اجازه می‌دهد پردازنده به کارهای دیگری رسیدگی کند.

۱۲- آشنایی با نحوه کارکرد سوییچ‌ها

درک نحوه کارکرد سوئیچ باعث می‌شود شناخت دقیقی در مورد قابلیت‌های فنی سوییچ‌ها پیدا کنید. خوشبختانه بیشتر سوییچ‌های سیسکو قابلیت سازگاری با بزرگ‌تر شدن شبکه را دارند. سیسکو انواع مختلفی از سوئیچ‌ها را برای پاسخگویی به نیازهای شبکه‌های مختلف سازمانی طراحی کرده است که برخی از آن‌ها محبوبیت بیشتری نزد مهندسان شبکه دارند. به‌طور کلی، سیسکو پنج مدل سوئیچ برای شبکه‌های سازمانی طراحی کرده که توضیح قابلیت‌های فنی آن‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم.

پیشنهاد مطالعه
podcast


۱- اخبار تکنولوژی

خبرهای متنوعی داریم از جمله استعفا مدیرعامل توییتر، محیط امن گوگل برای عکس‌های حساس، تروجان سورس حمله‌ای که شما در ظاهر متوجه اون نمی‌شوید، فایروال جدید و ایمن کلودفلر و کمپین‌های مخرب هکرها؛ بخشی از خبرهای تکنولوژی این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • موارد مهم در خرید سوئیچ سیسکو
  • انواع مدل سوئیچ سیسکو
  • انواع سوئیچ سیسکو
  • راهنمای خرید سوئیچ سیسکو

۳- مناسبت‌های ماه:

در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های آذر ماه، روز جهانی چای، این نوشیدنی پرطرفدار رفتیم و درباره آن صحبت کردیم. در ادامه بشنوید.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست ۳۲ مگابایت حجم و ۳۵ دقیقه زمان دارد.

دانلود

بخش پرونده ویژه ۱۳ مگابایت حجم و ۱۴ دقیقه زمان دارد.

دانلود

انواع مدل‌های سوئیچ سیسکو

انواع مختلف سوئیچ سیسکو برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به صورت زیر است:

Campus LAN Switches: این سوییچ‌ها گزینه مناسبی برای راه اندازی شبکه محلی درون شرکتی هستند. از سوییچ‌های شناخته شده این گروه عبارتند از سوئیچ‌های Access و Distribution و Core و compact که در گروه سوییچ‌های تجاری قرار می‌گیرند. این مدل سوئیچ‌ها فاقد فن هستند و با ۸ پورت آغاز می‌شوند و از رویکرد پشته‌سازی سوییچ‌ها پشتیبانی می‌کنند. از سوییچ‌های Campus LAN باید به ۲۹۶۰ و ۳۵۶۰ و  3750و  3850و ۴۵۰۰ و ۶۵۰۰ و ۶۸۰۰ اشاره کرد.

Cloud-Managed Switches: سوئیچ‌های مدیریتی و ابرمحور سیسکو هستند که از فناوری cisco meraki پشتیبانی می‌کنند و ویژگی پشته کردن مجازی سوییچ‌ها را فراهم می‌کنند. فناوری cisco meraki عملکردی هوشمند دارد و قادر است هزاران پورت سوئیچ را از طریق وب کنترل و پیکربندی کند، بدون آن‌که نیازی به دخالت مهندسان شبکه باشد. سوییچ‌های این گروه بیشتر برای سازمان‌هایی که به دنبال پیاده سازی شبکه‌های نرم‌افزارمحور هستند مناسب است.

Data Center Switches: یکی از اصول مهم پیاده سازی مراکز داده گسترش‌پذیری، قابلیت ارتقا زیرساخت‌ها، حفظ عملکرد مستمر فعالیت‌های تجاری و انعطاف‌پذیری است. سوییچ‌های مرکز داده سیسکو در زیرگروه Cisco Nexus و Cisco Catalyst 6500 قرار دارند.

Service Provider Switches: سوئیچ‌های قرار گرفته در این گروه به دو بخش تقسیم می‌شوند. گروه اول سوئیچ‌های تجمیعی (Aggregation) و گروه دوم سوئیچ‌های دسترسی (Access) هستند. سوئیچ‌های تجمیعی قابلیت متمرکز سازی ترافیک در لبه شبکه را دارند. گروه دوم سوییچ‌های دسترسی هستند که عمدتا قابلیت‌های پیشرفته‌ای در ادغام، مجازی سازی، امنیت و مدیریت شبکه ارایه می‌کنند. در مورد سوئیچ‌های لایه دسترسی دقت کنید نیازی به سرعت زیاد ندارند، زیرا به شکل فیزیکی توسط آپلینک‌های موجود در لایه توزیع محدود می‌شوند. پس می‌توان در لایه دسترسی از سوئیچ‌های ارزان قیمت‌ با عملکرد پایین‌تر و از سوئیچ‌های با عملکرد بالا در لایه‌های توزیع و هسته که در آن نرخ انتقال تأثیر بیشتری بر عملکرد شبکه دارد، استفاده کرد.

انواع سوئیچ‌های Catalyst سیسکو

سوییچ سیسکو سری کاتالیست مخصوص شبکه‌های سازمانی طراحی شده و زیرمجموعه‌های مختلفی را شامل می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاصی ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این سوییچ‌ها به مقاله آشنایی با سوئیچ های سیسکو و نحوه ارتباط با آنها مراجعه کنید.

از جمله سوییچ‌های لایه Access عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 2960-L
  2. سوئیچ Cisco Catalyst 2960-X
  3. سوئیچ Cisco Catalyst 2960-XR
  4. سیسکو C9300
  5. Cisco Catalyst 9400
  6. Cisco Catalyst 4500E
  7. Cisco Catalyst 3850
  8. Cisco Catalyst 3650
خدمات تعمیرات تجهیزات سیسکو توسعه شبکه آداک
توسعه شبکه آداکارایه‌دهنده خدمات و تعمیر تجهیزات سیسکو از جمله، تعمیر سوئیچ شبکه، تعمیر روتر سیسکو، تعمیر مودم سیسکو، تعمیر سرور سیسکو، تعمیر فایروال سیسکو و تعمیر تلفن سیسکو است. برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر بزنید

درخواست تعمیر تجهیزات سیسکو

انواع سوئیچ‌های Catalyst سیسکو
بررسی انواع سوئیچ سیسکو از خانواده کاتالیست

از جمله سوئیچ‌های مختص لایه هسته و توزیع عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 9500
  2. Cisco Catalyst 9400
  3. Cisco Catalyst 6800
  4. Cisco Catalyst 6500
  5. Cisco Catalyst 4500
  6. Cisco Catalyst 3850
پیشنهاد مطالعه

انواع سوییچ‌های نکسوس سیسکو

سوئیچ‌های نکسوس را باید نسل تکامل‌یافته‌تر سوییچ‌های سیسکو که مخصوص مراکز داده طراحی شده توصیف کرد که معماری و سیستم‌عامل آن با سوئیچ‌های کاتالیست متفاوت است. این سوئیچ‌ها زیرساخت‌های شبکه‌ای مراکز داده را به یک ماهیت یکپارچه و قدرتمند تبدیل می‌کند.

سوئیچ‌های نکسوس از NX-OS به عنوان میان‌افزار (فریمور) خود استفاده می‌کنند. این سوییچ‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند یک مرکز  داده منعطف و گسترش‌پذیر را پیاده‌سازی کنند. NX-OS برای اجرا در مراکز داده با حساسیت زیاد طراحی شده‌اند و ضمن ارایه قابلیت اطمینان، آستانه تحمل خطای زیادی دارند.

توجه کنید همه سوییچ‌های نکسوس ماژولار نیستند مثلا سوییچ‌های نکسوس ۹۰۰۰ و ۹۳۰۰ در گروه ثابت و ۹۵۰۰ و ۷۰۰۰ و ۷۷۰۰ در گروه سوییچ‌های ماژولار طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع سوییچ‌های نکسوس سیسکو
انواع سوئیچ نکسوس سیسکو

سیسکو برای پاسخ‌گویی به نیازهای سازمان‌ها طیف گسترده‌ای از سوییچ‌های کاربردی را روانه بازار کرده است که برای آگاهی بیشتر خوانندگان به ذکر چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

از سوئیچ‌های نکسوس ویژه مراکز داده عبارتند از:

  1. Cisco Nexus 9000
  2. Cisco Nexus 7000
  3. Cisco Nexus 5000
  4. Cisco Nexus 3000
  5. FEX

سوییچ‌های مختص تجهیزات ذخیره‌ساز که سری mds نام دارند عبارتند از:

  1. MDS 9700 Series
  2. MDS 9300 Series
  3. MDS 9200 Series
  4. MDS 9100 Series

از سوئیچ‌های ماژولار سیسکو باید به مدل Modular Switch Cisco WS-4506E اشاره کرد. اگر قصد خرید سوییچ سیسکو برای سازمان بزرگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سوییچ‌های ماژولار غافل نشوید، لازم به توضیح است که سوئیچ‌های سری ۳۷۵۰X هم امکان نصب ماژول‌ها را به شکل محدود ارایه می‌کنند. اگر سرپرست شبکه هستید باید به محدودیت‌های آپ‌لینک توجه کنید. برخی سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت امکان اضافه کردن پورت جدید برای تجمیع پهنای باند و دستیابی به عملکرد بهتر را ارایه می‌کنند، اما با استفاده از یک سوئیچ ماژولار افزایش پهنای باند، سخت و پیچیده نیست، زیرا با اضافه کردن یک کارت یا ماژول جدید به سوئیچ می‌توان پهنای باند مورد نیاز را تامین کرد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “سوئیچ سیسکو با پیکربندی ثابت”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “به‌طور کلی، سوییچ‌های سیسکو به دو گروه با تنظیمات ثابت و ماژولار تقسیم می‌شوند. سوئیچ‌هایی با تنظیمات ثابت سرپرستان شبکه نمی‌توانند هیچ ماژولی به دستگاه اضافه یا از آن کم کنند ولی سوئیچ های ماژولار اجازه می‌دهند با توجه به نیازهای شبکه، ماژول‌هایی به سوئیچ اضافه کنید. به‌طور مثال می‌توانید یک ماژول فیبر نوری یا یک ماژول منبع تغذیه به سوئیچ اضافه کنید.

معمولا سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت تا ۴۸ پورت در یک دستگاه را پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه، پورت‌های آپلینک تا حداکثر چهار پورت اضافی را برای اتصال به سایر دستگاه‌ها از طریق ماژول (SFP) فراهم می‌کنند. هرچه تعداد پورت سوئیچ بیشتر باشد، توانایی کارشناسان در مدیریت شبکه را بیشتر می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که اگر دو سوئیچ که هر کدام ۲۴ پورت دارند را به یکدیگر متصل کنید در نهایت ۴۶ پورت برای اتصال دستگاه‌های کلاینت در اختیارتان قرار می‌گیرد، زیرا هنگام اتصال یک سوئیچ به دیگری یک پورت برای متصل کردن سوییچ‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این به دو پریز برق نیاز دارید، اما اگر یک سوئیچ ۴۸ پورت خریداری کنید، امکان اتصال ۴۷ کلاینت به آن وجود دارد و تنها یک پورت برای اتصال سوئیچ به شبکه استفاده می‌شود و به یک پریز برق برای روشن کردن سوییچ نیاز دارید. این سوئیچ‌ها به دلیل محدودیت در تعداد درگاه‌ها برای سازمان‌هایی که به دنبال انعطاف‌پذیری هستند، مناسب نیستند.”
}
}]
}

نویسنده : حمیدرضا تائبی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *