بلاگ

آموزش تصویری کانفیگ san storage اچ پی؛ msa 2040


یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن ۹۵ نوشته شده بود و در آبان ۹۹ دوباره بررسی و به‌روز و توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، تایید شده است.

قیمت استوریج یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران است اما در این مقاله بر آنیم یک استوریج ارزش خرید بالا را بررسی کنیم. پس از معرفی سن استوریج های اچ پی سری MSA 2040 آموزش تصویری پیکربندی آن را با ویزارد پیکربندی ارایه می دهیم.

استوریج های HPE MSA و معرفی تخصصی HPE MSA 2040

اچ پی بیش از هر تولیدکننده بزرگ دیگری در صنعت استوریج، بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط تمرکز دارد و محصولات MSA یا Modular Smart Array، که برای شرکت‌های SMB یا همان شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده، از شهرت خاصی در زمینه ارزشمندی در خرید، برخوردار است و پرفروش‌ترین استوریج را در اختیار خود دارد.

این استوریج به آسانی قابل توسعه، مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه است. MSAهای نسل ۴، پا را فراتر نهاده و در سطح انترپرایزها نیز ظاهر شده‌اند مثلا محصول FC SANها با داشتن ۱۶ Gbps FC، باعث افزایش IOPS می‌شود. HPE MSA 2040 استوریج پرسرعتی (۸/۱۶ Gbps FC) است که کارایی، توسعه پذیری و قیمت مناسب در آن بسیار قابل توجه بوده و شامل Volume Snapshot & Cloning است. در واقع ویژگی‌های طبقه‌بندی دیتا به صورت خودکار و توسعه راحت، باعث افزایش کارایی و قیمت پایین‌تر استوریج می‌شود. امکان Mirroring این دستگاه به صورت High Availability وجود دارد.

شرکت اچ پی ارتقای مفید و کاربردی از Firmware را برای استوریج‌های HPE MSA 2040 منتشر کرده که باعث سرعت بخشیدن برنامه‌ها تا ۴۵ درصد می‌شود و این ویژگی بدون هیچ هزینه اضافی برای مشتری قابل اجراست. در این بهینه‌سازی، SSDها نیز برای پیکربندی در استوریج‌های ترکیبی بهینه‌سازی شده‌اند و کارایی تا ۳۷۰۰۰ IOPS افزایش می‌یابد. این استوریج، از پورت‌های iSCSI و سیستم‌عامل‌های رایج مانند ویندوز، لینوکس و VMware پشتیبانی می‌کند.

ارتقا Firmware شامل موارد زیر است:

  1. بهینه‌سازی مسیر داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های داخلی نمایش کارایی که از حداکثر اثر بخشی کنترل کش پردازنده استفاده می‌کند.
  2. بهبود اجزای جانبی که از اسلات اکسپرس استفاده می‌کنند با کاهش تعدادی از تراکنش‌هایی که به هر دو عمل ورودی و خروجی نیاز دارد.
  3. پیاده‌سازی جدید با تکنیک کارایی بالاتر در مراجعات به کش.

سطح جدیدی از کارایی با وجود نسخه MSA Firmwareهای GL210 به بعد به وجود می‌آید که حداکثر تا ۴۵ درصد سرعت خواندن و ۱۸ درصد سرعت نوشتن بیشتر می‌شود. در واقع ویژگی‌های طبقه‌بندی دیتا (Data Tiering) به صورت خودکار و توسعه راحت، باعث افزایش کارایی و قیمت پایین‌تر استوریج می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

دستگاه ذخیره‌ساز HPE MSA 2040 نسل جدیدتری از دستگاه P2000 است. تفاوت MSA 2040 با سری MSA 1040 و P2000 در این است که SFP استفاده شده مشخص می‌کند که خروجی این دستگاه با چه سرعتی داده‌ها را انتقال دهد یعنی با استفاده از ۴ عدد درگاه SFP امکان نصب FC 8Gbs ،FC 16Gbs ،ISCSI 1Gbs ،ISCSI 10Gbs  را می‌دهد. همچنین نصب SFPهای تلفیقی از مزایای این دستگاه است. امکان استفاده همزمان از دو کنترلر وجود دارد. در ابتدا می‌توانید تنها با خرید یک کنترلر کار را شروع و در آینده کنترلر دوم را نیز اضافه کنید.

اچ پی با فراهم کردن یک ویزارد ۹ مرحله‌ای، امکان آماده‌سازی این استوریج را در چند دقیقه فراهم کرده است. MSA 2040 G4، سرویس‌های مجازی سازی پیشرفته‌ای را ارایه می‌دهد که شامل Thin Provisioning و SSD Read Caching است اما ویژگی‌ای که این استوریج اچ پی را برجسته می‌کند، طبقه‌بندی دیتا به صورت خودکار (Automated Tieing) است.

اچ پی مدعی است که SAN استوریج MSA 2040، اولین استوریج Entery Level است که سرعت‌های ۸ و ۱۶ گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌های مجازی سازی جدید، آن را به بهترین SMB Storage موجود در بازار تبدیل کرده است.

MSA 2040 دارای کیس ۲ یونیه است که هر کدام ۱۲ عدد LFF یا ۲۴ عدد SFF را به صورت Hot-Swap پشتیبانی می‌کند. در ضمن گستره وسیعی از انتخاب تجهیزات استوریج را از ۶Gbps SAS/SSD گرفته تا Midline SAS، ارایه می‌دهد.

هر کنترلر دارای ۶ گیگابایت حافظه کش است و از Super-Capacitor (سوپر خازن) و کارت CompactFlash برای محافظت از محتوای کش استفاده می‌کند. در زمان قطع برق، محتوای کش در حافظه Flash نوشته می‌شود در واقع اطلاعات ثبت نشده بر روی هارد‌ها تا ۴۸ ساعت در کش دستگاه نگه داشته شود. برای این کار از انرژی Capacitor یا خازن بهره می‌برد. خازن می‌تواند بعد از وصل برق، خودش را سریع‌تر از یک باتری استاندارد شارژ کند.

معرفی تخصصی HPE MSA 2040
Capacitor یا خازن، تامین کننده انرژی حافظه Flash

با استفاده از Well Designed Web Interface می‌توانید PSUها و وضعیت کنترلرها را مانیتور کنید. پاورها دارای گواهینامه Energy Star است که با کاهش مصرف انرژی باعث صرفه‌جویی می‌شود.

نصب Vdisk ها در HPE MSA

می‌توانید کنترلرها را مستقیم و با استفاده از پورت mini-USB و کابل سریال پیکربندی کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک مرورگر به عنوان IP آدرس کنترلر این کار را انجام دهید و با استفاده از Well Designed Web Interface نیز پیکربندی‌های بعدی را انجام دهید.

این رابط کاربری، دید گرافیکی خوبی را از تمامی سخت‌افزارها ارایه می‌دهد که شامل کیس، هاردهای نصب شده، کنترلرها و پورت‌های FC است. می‌توانید هر مولفه را انتخاب کنید و اطلاعات بیشتری از آن بدست آورید.

دید گرافیکی Web Interface، تمامی Shelfهای دیسک‌های متصل را به همراه کابل‌های ارتباطی آنها نشان می‌دهد و امکان جابجایی بین آنها و واحد اصلی را فراهم می‌کند. Shelfهای دیسک در SMA 2040 می‌تواند 12 LFF Bay را فراهم کند در حالی که در HPE D2700، امکان داشتن 25 SFF Bay وجود دارد و هر دوی این‌ها از اینترکانکت‌های ۶Gbps SAS بهره می‌برند.

استوریج های HPE MSA و معرفی تخصصی HPE MSA 2040
می‌توانید از HPE D2700 در کنار HPE MSA 2040 استفاده کنید.

استوریج با ایجاد دیسک‌های مجازی یعنی Vdisk Virtual Disk، برای سوار کردن درایوها، انتخاب آرایه RAID و در صورت نیاز، اضافه کردن Hot-Spare ها آماده به کار می‌شود. اگر آرایه‌ای پر شود، می‌توانید آن را به درایوهای Spare گسترش دهید اما نمی‌توانید بعدا به نوع متفاوتی از آرایه جابجا شوید یعنی امکان RAID Migration را فراهم نمی‌کند و شاید تنها نقطه ضعف این محصول همین باشد.

Provisioning Wizard کار ایجاد دیسک‌های مجازی را راحت می‌کند. انتخاب نوع آرایه، اختصاص هاردها به آرایه، تعداد Volume هایی که ممکن است دارا باشد، اندازه آنها و اینکه چه پورت های FC باید برای دسترسی هاست در نظر گرفته شود، را می‌توانید در این پنجره انجام دهید. در واقع این ویزارد با استفاده از Port Mapping، در ایجاد Vdisk و Volume استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مجازی سازی پیشرفته مانند Remote Snapshot Replication و Virtual Tier Affinity و Snapshot Space Management از مزایای این SAN استوریج اچ پی است. برای آشنایی با SAN Storage ها مطالعه “شبکه های ذخیره سازی san و کاربردهای آن” پیشنهاد می‌شود.

بررسی Vdisk ها در HPE MSA
Provisioning Wizard کار ایجاد دیسک‌های مجازی را راحت می‌کند.

افزونگی و توسعه در HPE MSA

HPE MSA 2040، در کنار کنترلرهای Dual-Hot-Plug، دارای دو پاور افزونه یا Hot-Swap PSU نیز هست که دارای فن‌های خنک کننده است. هر کنترلر دارای رابط کاربری ۶Gbps SAS برای واحدهای توسعه Daisy-Chain (دیوایس های ارتباطی قرارگرفته روی چیپ یا بورد کامپیوتر) است و می‌توانید چندین راه را برای لینک‌های Fault Tolerant استفاده کنید. Fault Tolerant یک ویژگی است که روی سیستم فعال می‌شود و در صورت بروز خطا، مانع از توقف کار می‌شود.

در استوریج HPE MSA 2040، امکان توسعه بسیار عالی است بنابراین می‌توانید با MSA 2040 یک ROI خوب، داشته باشید. این SAN استوریج اچ پی، هم با هاردهای ۲.۵ اینچی و هم ۳.۵ اینچی طراحی شده و کلا ۹۶ LFF یا ۱۹۹ SFF را پشتیبانی می‌کند. در این استوریج می‌توان از ۹۶ هارد LFF در HPE D2700 Enclosure با قابلیت نصب ۱۲ عدد هارد با ظرفیت ۱۴ ترابایت، تا ظرفیت ۱۳۴۴ ترابایت بصورت RAW (ظرفیت هاردها بدون در نظر گرفتن RAID) استفاده کرد.

همچنین می‌توان از ۱۹۹ هارد SFF در هشت Enclosure با قابلیت نصب ۲۴ عدد هارد به ازای هر دستگاه استفاده کرد که در صورت استفاده از هاردهای SSD تا ظرفیت ۶۳۶.۸ ترابایت پشتیبانی می‌شود.

 Vdiskها می‌توانند در چندین Enclosure قرار داده شوند. یک RAID-5 Vdisk، می‌تواند شامل حداکثر ۱۶ هارد درایو باشد که در RAID-50 دو برابر می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان تا ۵۱۲ عدد LUN یا Logical Unit Number با حداکثر سایز ۶۴ ترابایت ایجاد کرد. اندازه LUN بستگی به پیکربندی هارد و RAID مورد نظر دارد. این دستگاه هارد دیسک های SED یا Self Encrypting Drive را نیز پشتیبانی می‌کند.

کنسول وب جدید ویژگی‌های قبلی را حفظ کرده ولی Virtual Volume ها تنها از Snapshot های دستی (و نه برنامه‌ریزی شده) پشتیبانی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

نرم افزار HP MSA Remote Snap Software

این نرم افزار تنها در استوریج های Linear وجود دارد و آرایه‌ای نرم افزاری است که Remote Replication را برای محصولات HPE MSA 2040 Array فراهم می‌کند. Replication را از نوع غیر همزمان یا Asynchronous ارایه می‌دهد. این تکنولوژی امکان مدیریت دیتا و حفاظت از آن را فراهم می‌کند زیرا اولا از Snapshot هایی استفاده می‌کند که چندین وضعیت ریکاوری را ایجاد و برای کارهای روزانه‌ای مانند بکاپ استفاده می‌کند. دوم اینکه Replication می‌تواند امکان دسترسی به دیتا از راه دور را فراهم کند و سوم این که در مواقع بروز خطا در سایت اصلی، کار متوقف نمی‌شود.

پیش نیازهای پیکربندی سن استوریج HPE MSA 2040

  1. اتصال سرور به استورج به به روش‌های زیر ممکن است:
  • Fiber Channel و پروتکل FC: در این روش باید روی سرور کارت HBA نصب شود.
  • پورت SAS: در این روش باید روی سرور کارت SAS نصب شود.
  • پورت iSCSI
  1. نوع هاردهایی که می‌خواهید روی این استوریج اچ پی نصب کنید (SAS و SATA و SSD) ارتباط مستقیم با میزان کارایی موردنیاز شما دارد.
  2. سن سوئیچ مناسب
  3. کارت HBA
  4. کابل FC

آموزش تصویری کانفیگ san storage اچ پی؛ msa 2040

ابتدا باید کابل شبکه کنسول به SAN استوریج متصل شود. سپس IP را در محدوده IP دستگاه SAN استوریج تنظیم می‌کنیم. با دستور Ping درستی برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها را تست کرده و در صورت برقرار بودن ارتباط (Reply)، با استفاده از مرورگر به استوریج خود دسترسی می‌یابیم. با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور که به صورت پیش‌فرض manage و manage! است، وارد قسمت Home استوریج می‌شویم.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۱- در قسمت Home، یک دید کلی از کل وضعیت دستگاه ارایه می‌شود. با انتخاب گزینه Configuration Wizard می‌توان پیکربندی استوریج را شروع کرد.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۲- در مرحله نخست پیکربندی، لیستی از تنظیمات قابل تغییر ارایه می‌شود.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۳- در مرحله دوم، تنظیمات ساعت و تاریخ انجام می‌شود و در صورت داشتن سرور NTP، می‌توان تنظیمات آن را نیز تغییر داد.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۴- در این قسمت می‌توان نام کاربری و رمز عبور که به صورت پیش‌فرض manage و manage! است را تغییر داد.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۵- در این بخش می‌توان کارت شبکه را با توجه به محدوده IP شبکه تغییر داد یعنی می‌توان IP پیش فرض دستگاه را تغییر داد و بهترین حالت این است که در محدوده شبکه داخلی تعریف شود تا دستگاه‌های مختلف بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۶- می‌توان پروتکل HTTP و HTTPS، نسخه Management Mode، استفاده از SSH و Telnet و دیگر تنظیمات را انجام داد.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۷- می‌توان نام‌های پیش‌فرض استوریج را تغییر داد.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۸- تنظیمات مربوط به SNMP، ایمیل و لاگ‌ها در این قسمت انجام می‌شود.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۹- می‌توان حالت‌های کنترلرهای استوریج را تعیین کرد که بهترین حالت، Auto است.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

۱۰- تنظیمات انجام شده را نشان می‌دهد. در این قسمت چون ما تغییری در پیش‌فرض‌ها ایجاد نکردیم، پیغامی مبنی بر این ظاهر می‌شود.

پیکربندی استوریج HPE MSA 2040

در مرحله بعد می‌توان هاست‌ها و Poolها را مشخص کرد.

مشاوره و خرید استوریج های اچ پی در فالنیک
توسعه شبکه آداکبا تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین و مشاورین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و بهترین و مناسب‌ترین استوریج را به شما پیشنهاد می‌دهد.

مشاوره و خرید استوریج

نویسنده : مریم فقیهی



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *