بلاگ

آشنایی کامل با قطعات کارتریج لیزری


اغلب کاربران پرینتر لیزری، آشنایی کامل با قطعات کارتریج لیزری را در برنامه خود قرار می‌دهند. دانستن نام و اینکه بدانند هر قطعه در کارتریج تونر چه عملکردی دارد، موجب می‌شود در هنگام خرابی کارتریج و پرینت نگرفتن دستگاه به راحتی بتوانند مشکل را عیب یابی کرده و پرینتر و کارتریج را تعمیر کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به، آشنایی کامل با قطعات کارتریج لیزری بپردازیم و کارکرد هریک را شرح دهیم.

معرفی تونر پرینتر لیزری

بگذارید از اصلی‌ترین جز کارتریج لیزری، یعنی تونر‌ شروع کنیم، بدون این بخش، پرینتر شما قادر به پرینت گرفتن حتی یک برگ هم نیست. تونر درون کارتریج لیزری، پودری فشرده شده با غلظت بالا است. ساختار و اجزای به کار رفته درون تونر، برحسب کمپانی سازنده متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت تونر، از پلی استر، پودر کربن، اکسید آهن و رزین ساخته شده است. در پروسه چاپ، درام توسط لیزر پرینتر باردار می‌شود. خود تونر نیز به دلیل جنسی که دارد، دارای بار الکتریکی مخالف درام است. به همین دلیل در هنگام چاپ، تونر تنها جذب نقاط مخالف یعنی مثبت درام می‌شود. تونر در برند‌های متنوعی به بازار عرضه شده و کیفیت‌های متفاوتی دارد. بهتر است برای اینکه بهترین تونر را انتخاب کنید، قبل از هرکاری مقاله راهنمای خرید تونر پرینتر لیزری را مطالعه کنید. 

نکته دیگری که باید درباره تونر و کارتریج بدانید این است که، هر کارتریج دارای دو منبع به نام اصلی و ضایعات است. در منبع اصلی، تونر قرار دارد اما در منبع ضایعات تونر‌های اضافی هستند، که بعد از هربار استفاده به منبع ضایعات می‌ریزند. هر چه منبع اصلی به مرور زمان خالی می‌شود، به منبع ضایعات و یا سطل آشغال کارتریج اضافه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله سطل آشغال کارتریج کجاست را مطالعه کنید. در داخل مخزن اصلی که تونر قرار دارد، قطعه‌ای به نام همزن وجود داشته که وظیفه دارد، تونر را به طور یکنواخت و یکسان درون مخزن پخش کند.

تونر در پرینتر‌های لیزری تک رنگ، مشکی و در پرینتر‌های لیزری رنگی در چهار رنگ اصلی یعنی قرمز، زرد، آبی و مشکی وجود دارد.

اشاره کردیم که، تونر جذب نقاط مثبت درام می‌شود. هر چقدر که تونر از کیفیت بالا‌تری برخوردار بوده و ریز تر باشد، بهتر به درام چسبیده و کیفیت پرینت نیز بیشتر می‌شود.

تونر پرینتر لیزری
هرچه تونر پرینتر لیزری، ذرات ریز‌تری داشته باشد، پرینت دستگاه از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود
خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، ۲۵ بار شارژ کارتریج در توسعه شبکه آداکمعادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.

خدمات شارژ کارتریج

آشنایی با قطعات چاپگر لیزری، درام

درام به شکل میله‌ای آلومینیومی، استوانه‌ای و آبی رنگ بوده و نباید هیچگونه خط و خشی روی آن بیافتد. زیرا وجود هر گونه خراش روی این میله، می‌تواند باعث جذب درام به آن نقاط شده و در نهایت از کیفیت پرینت کاسته و باعث افتادن خطوط سیاه روی سند چاپی شود. این قطعه در برابر نور، ضربه و گرما بسیار حساس بوده و هرگونه خرابی در آن می‌تواند، باعث کمرنگ چاپ شدن پرینت شود. در زمان شارژ کارتریج، این متخصص است که تصمیم می‌گیرد درام را تعویض کند یا خیر. اما به طور معمول بعد از هر شارژ کارتریج، درام نیز تعویض می‌شود.

اشاره کردیم که درام به شدت در مقابل نور و ضربه حساس است، بنابراین برای محافظت این قطعه در مقابل عوامل گفته شده از شاتر درام استفاده می‌شود.

قطعه دیگر مربوط به درام، فوم رولر بوده که سطح اولیه درام را شارژ می‌کند. این قطعه از اسفنج یا پلاستیک ساخته شده و در زیر درام قرار می‌گیرد.

درام کارتریج چیست
درام میله‌ای استوانه‌ای، به رنگ آبی است که وظیفه انتقال تصاویر به کاغذ را بر عهده دارد

مهم‌ترین قطعه کارتریج پرینتر لیزی، مگنت

مگنت میله‌ای استوانه‌ای اینبار با خاصیت مغناطیسی بوده، که درون مخزن اصلی قرار گرفته و وظیفه جذب تونر را بر عهده دارد. در هنگام پروسه چاپ، تونر از مگنت به درام منتقل می‌شود. در صورتیکه به تازگی روی سند چاپی نقاطی سیاه رنگ مشاهده می‌کنید، باید بدانید ممکن است مگنت کارتریج خراب شده باشد.

پیشنهاد مطالعه

وظیفه داکتر بلید در کارتریج پرینتر لیزری

گفتیم که مگنت تونر را به خود جذب کره و سپس در فرایند چاپ آن را به سطح درام منتقل می‌کند. در این بین داکتر بلید برای هرچه بهتر انجام شدن این پروسه، باید تونر را به طور یکسان روی مگنت پخش کند. کمرنگ و یا بیش از حد پررنگ چاپ شدن سند، می‌تواند هشداری برای خرابی داکتر بلید باشد.

بلید قطعه‌ای دیگر در کارتریج پرینتر لیزری است، که جنسی پلاستیکی داشته و در زیر درام قرار گرفته و وظیفه دارد سطح درام را بعد از هر بار چاپ تمیز و پاک کند. نکته دیگر اینکه، بلید درون مخزن ضایعات کارتریج قرار گرفته است. اگر این قطعه خراب شود و تونر از روی سطح درام به خوبی پاک نشود، شاهد افتادن خطوطی سیاه رنگ روی سند هستید.

وایپربلید نیز، قطعه‌‌ای است که از اتصال یک قطعه لاستیکی با فلزی ساخته شده و آن نیز باید تونر باقی مانده روی سطح درام را پاک کند. در صورت هرگونه خرابی در وایپربلید، کیفیت چاپ در پرینتر به شدت کاهش می‌یابد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قطعه بلید و داکتر بلید می‌توانید مقاله «تفاوت قطعه بلید و داکتر بلید در کارتریج لیزری» را مطالعه کنید.

آشنایی با کارتریج لیزری
مگنت کارتریج وظیفه دارد تونر را به خود جذب کرده و سپس به درام منتقل کند.

چیپست کارتریج پرینتر لیزری

چیپست که به صورت تراشه‌ای درون کارتریج بوده، عامل ارتباط دهنده کارتریج با پرینتر شناخته می‌شود. در صورت خرابی این قطعه، حتی بعد از تعویض و یا شارژ کارتریج، عمل پرینت انجام نخواهد گرفت. زیرا در چنین شرایطی پرینتر قادر به محاسبه میزان درست تونر باقی مانده درون کارتریج نیست و به حساب اینکه تونری درون کارتریج وجود ندارد عمل پرینت را انجام نخواهد داد. به همین دلیل است که، متخصصین بعد از شارژ کارتریج چیپست را نیز تعویض خواهند کرد، تا جلوی بروز اینگونه از مشکلات را بگیرند. اگر به تازگی مشکلات مختلفی را کارکرد پرینتر خود مشاهده می‌کنید، بهتر است به سرعت برای تعمیر پرینتر اقدام کنید تا جلوی خسارات بیشتر به دستگاه را بگیرید. 

نویسنده : زهرا میری



منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *